Vztahy

Jak mláďátka (ne) umějí plakat

Mláďátka, ani děti, ani dospělí, adolescenti. My, dospěláci nejsme dle nich nikdy akorát, buď jsme příliš, nebo málo. Nedávno mi 15letá dcera řekla: „Normální je rodiče nesnášet! Všichni to ve škole říkají. Ty jsi strašná, já tě nemám za co nesnášet.“ Znamená to, že naší  rodičovskou povinností je chovat se tak, jak se patří, aby nás bylo za co milovat a za co nenávidět. Jen abychom jim nebyli lhostejní.

Nedávno jsem šla kolem desáté do práce. Byly už prázdniny, takže dětí školoupovinných i „mláďátek“ (věk 15-18 ) z ulic ubylo. Dlouhý časový interval tramvají a dost silné slunce mě zahnaly pod přístřešek. Ani jsem se neusadila a už tady byl. Měl možná 16, možná ani tolik. Klátil se opileckým krokem, v jedné ruce láhev vodky, ve druhé cigaretu. „Dám vám loka nebo cígu! Nemáte dvacku?“ Plandavé kalhoty s rozkrokem málem na kolenách, obligátní čepičku na hlavě.“ Že se mu mozek neuvaří!“ – napadlo mě jako první.

„Nepiju a nekouřím. Myslím, že tobě to taky moc nepomáhá…“ řekla jsem jednoduše. Bylo mi ho spíš líto, než abych ho peskovala. Asi to vycítil, a tak dal řeč: “Nechala mě holka. Je to hrozné. Bojím se, že když ji potkám budu brečet. Vlastně ani nemohu brečet. Já bych i chtěl, ale nemohu,“ svěřoval se mi. „Asi to bolí. Ale to bolí vždy, i když má člověk čtyřicet jako já,“ svěřovala jsem se já. Nevěřícně zvednul hlavu a chtěl si potáhnout. Cigareta mu mezitím zhasla, ale nevěnoval tomu pozornost. Zjistil, že mu náhle někdo naslouchá, najednou je pro někoho jeho trápení důležité. Viděla jsem, jak mu pohled změkl a tělo přestalo být ve střehu. Pochopila jsem, že tento kluk se setkal s něčím, co pro něho není samozřejmé.

„Nedávno mi umřela babička. Všichni brečeli, jen já nemohl. Naši říkali, že jsem divnej,“ pokračoval ve svojí zpovědi. Přišlo mi to moc nespravedlivé vůči takto mladému člověku, ale kritiku si mohu nechat do vlastních řad, jak říkává moje dcera. „Babička určitě ví, že ji máš rád. Ona v tobě zůstává. A když nemůžeš plakat, tak neplač! To přece nejde na povel,“ řekla jsem. Se zadostiučiněním se na mě podíval a s vděčností mi podával láhev. Ještě, že už přijížděla tramvaj. Z okýnka jsem sledovala, v jak sladké chvíli jsem jej nechala. Vskutku je to někdy těžké vyslechnout je. Ale má to cenu. Dozvíme se mnohé a možná se vyvarujem chyb.

Byla jsem o víkendu v krásném jihočeském městě. Jeho součástí je nádherný hrad se světoznámým Plášťovým mostem. Je to stavba, která spojuje dvě části hradu, a překlenuje tak skalnaté údolí. Kromě nádherného výhledu nabízí pohled do hloubky, který je přímo fascinující. Šla jsem pod tímto mostem a na skále pod oblouky bylo několik kytic a fotografie mladého chlapce. Mláďátka! Nemohl unést trápení své a trápení světa. Navíc jej nikdo neposlouchal. Vzal si marjánku a šel si zalétat. Už nikdy nebude dávat žádné dívce pusu, už nikdy nebude plakat. Je to velká škoda, protože slzy mláďátek jsou jako drahokamy. Je jich málo, a proto jsou nesmírně vzácné. Když nás jimi chtějí obdařit, přijímejme a naslouchejme.

 
   
30.07.2004 - Láska a vztahy - autor: Mária Uhrinová

Další příspěvky

Komentáře:

  1. avatar
    [96] elfos [*]

    Mário .. tedy.... tos napsala moc hezky. Je to tak.

    superkarma: 0 28.09.2004, 22:33:07
  2. avatar
    [90] trdlo [*]

    xenie: asi to bude ten jeji ideal

    superkarma: 0 03.08.2004, 14:03:03
  3. avatar
    [89] trdlo [*]

    maty: stejne si myslim, ze tu neco nalhavas nejen nam, ale i sobe. Ooo, perfektni muzske stvoreni, ktere bylo na tuto planetu strceno, aby melo vzdycky o vsem pravdu a jeho cilem bylo presvedcit a zmenit zenske, ktere jsou tak smele, ze maji vlastni mozek a nezadaji te o povoleni myslet. Cau, jdu se bavit s lidma, kde si nazory vymenujeme, a necekame, az nam nejaky supermuzsky nadupe do hlavy ty svoje.

    superkarma: 0 03.08.2004, 13:52:40
  4. avatar
    [88] trdlo [*]

    maty: kdybych verila kazdymu na potkani, to bych byla peknej blbec. Cim ses spesl, ze proneses moudrost kdesi vyctenou a kazda by si mela sednout na zadek? Cim lzu, kdyz s tebou nesouhlasim (dle tebe, neverim)?

    superkarma: 0 03.08.2004, 13:48:21
  5. [85] xenie [*]

    maty = verunka nebo je to ten její ideál ?

    superkarma: 0 03.08.2004, 10:39:05
  6. avatar
    [84] trdlo [*]

    Maty: nejak ti porad neverim, ze nejsi nabozensky fanatik. Za prve, jak pravi "ja osobne" hovoris jako kniha, tedy prirucka. A nejsi jehovista a neveris zadnemu nabozenstvi, hm - jako takovy bys mozna pod zdejsi clanky neopisoval z bible. A mozna jako neverici bys napsal bible, a ne Bible. A najednou jsi se vytratil a neopdpovidas

    superkarma: 0 03.08.2004, 02:16:12
  7. avatar
    [81] trdlo [*]

    maty:
    36.

    30.7. 2004 - maty (Odpovědět) (Poslat vzkaz)
    Ta 34. jsem byl já, jen jsem nebyl přihlášený. Copak je dneska už všechno obchod, včetně citů a lásky? V Bibli se mimo jiné o lásce píše, že nehledá prospěch. Proč všichni hledají svůj prospěch a říkají tomu láska?

    Nejsi? Neveris?

    superkarma: 0 01.08.2004, 23:58:35
  8. avatar
    [80] Suzanne [*]

    Maty, božínku, že ty se hledáš skrze to, že si hraješ na "objektivní realitu"?
    A nejen ženy, i muži manipulují. Velmi dobře a velmi často, v pohlaví to opravdu není, jen ve způsobu, a ten, jak známo, odlišuje muže a ženy nejen u manipulace. Je tolik hysterických mužů. Je tolik hysterických žen. Je mnoho manipulujících lidí. Ale ten způsob je jiný.

    superkarma: 0 01.08.2004, 15:00:46
  9. avatar
    [78] Žábina [*]

    jaska: č.75 no už jsem si myslela, že jsem úplně mimo...naštěstí ses opravila ....

    superkarma: 0 30.07.2004, 20:59:23
  10. avatar
    [77] Suzanne [*]

    Božínku, to je krásnej článek!!! Ještě jsem nečetla reakce, ale je to nádhera.

    superkarma: 0 30.07.2004, 19:05:11
  11. avatar
    [71] Žábina [*]

    maty: alespoň něco ...

    superkarma: 0 30.07.2004, 15:16:14
  12. avatar
    [68] Žábina [*]

    maty: nejsi JEHOVISTA? tak nějak mě to přijde z těch tvých řečí..

    superkarma: 0 30.07.2004, 15:05:57
  13. avatar
    [67] *daisy* [*]

    maty: To bych lhala, kdybych rekla, ze souhlasim
    Vztah muze byt lepsi a lepsi, ale pokud by byl vyhradne bezproblemove jen lepsi a lepsi, tak to nejsou lidi :) Lidi chybuji. Nekdy reaguji spatne. A na tom nic nezmeni fakt, ze si to uvedomim, prijdu, omluvim se, napravim. Ta chyba tam byla a u parntera minimalne docasne nejakou reakci vyvola. A jestlize se mi sejde vic veci v zivote, ktery mi nefunguji, jestlize ja nevim co, tak se muze stat, ze partner mi necim jde na nervy (co ja vim, treba si prestane vsimat, ze moje oci jsou jako hvezdy, ze jsem krasna a okouzlujici, a varim vyborne, muzes si vymyslet tisic a jednu vec ), a pak prijde uzasny kolega v praci, ktery si vsimne, jak mi to slusi, ze mam novy saty, ze blablabla..a na problem je zadelany.

    A kdybych to mela brat, jak rikas Ty, tak vztah asi ani nezkousim mit, protoze co kdyz ten druhy bude troubes, ktery nebude chtit pochopit - nekdy nam prijeti skutecnosti tvrva zatrapene dlouho
    Takze nakrasne, byt vztah bude lepsi a lepsi, byt budeme komunikovat, proste JSOU obdobi, kdy to neni uplne tak presne ono
    Ale to je fuk :) Ocividne se neshodnem, protoze chces slovickarit a to me nebaaa

    superkarma: 0 30.07.2004, 15:00:16

Další příspěvky

Z předchozí stránky:

  1. avatar
    [65] *daisy* [*]

    maty: no, tak znas jiny lidi nez ja :) Jasne, vetsinou je to "slabsi" obdobi vztahu, ale KAZDY i sebelepsi vztah prochazi lepsimi a horsimi obdobimi :) A kdyz se v tom obdobi vyskytne jina zena, ktera je dostatecne presvedciva a jsou v tom i jiny faktory, treba alkohol na oslave, nebo vim ja co, tak se muze stat, ze ten clovek to JEDNORAZOVE udela. A o takove nevere opravdu NECHCI vedet
    Jestlize by to bylo o tom, ze mame nejaky problem, tak se o tom da mluvit i min vypjate nez tak: zlato, byl jsem ti neverny, protoze me vadi, ze nedelas/delas tohle

    superkarma: 0 30.07.2004, 14:46:14
  2. avatar
    [62] *daisy* [*]

    maty: a prece jen jsem si vzpomnela na pravdu, kterou nechci vedet: jestlize by mi partner ve vztahu byl neverny, nejaky ulet, nic dlouhodobyho, proste jen nejaka epizodka (vsichni jsme lidi,takze sice chapu, ze se muze - byt by nemelo- stat, ze se clovek nekde pozapomene, ale citove bych to nerozdychala ), ktera nema vliv na jeho rozhodnuti zustat se mnou a nikdy neco takoveho neopakovat, tak to NECHCI vedet. Prave proto,ze bych nebyla schopna to jen tak prejit

    superkarma: 0 30.07.2004, 14:24:50
  3. avatar
    [61] *daisy* [*]

    maty: ale ty rikas totez, co jsem rikala ja :) Bud me nechces pochopit nebo jsem takovy drevo, ze to neumim rict tak, abys to vzal Oboji je stejne dobre mozne
    A cela diskuze je v podstate o tom, ze se pravda da formulovat ruznymi zpusoby, kterymi muzes to jeji ostri trosku otupit, aby byla min bolestiva, i kdyz bude bolet tak jako tak. To je cele, co jsem chtela rict...

    superkarma: 0 30.07.2004, 14:15:57
  4. avatar
    [57] *daisy* [*]

    maty: oh-oh. Moc zjednodusujes Ja jsem nerekla, ze lez je lepsi, ja jsem rekla, ze pravda muze bolet, to jsou dve ruzne veci. A jestli si mam vybrat, ze me ma bolet noha, protoze jsem spadla na kole nebo proto, ze me ji musi kuchnout doktor, protoze ji mam nemocnou, tak volim doktora, ale bolet to bude tak jako tak
    Jsem clovek, kterej voli i bolestivou, ale pravdu. Ale to neznamena nebolest, to jednak. A jednak..eh, zrovna me nenapada priklad...muzu rict, ze jsem..baculka stejne jako muzu rict, ze jsem hnusne rozkydnuta almara Oboji je pravda (no dobre, neni, ale to uz je jina ), ale formulace ...

    superkarma: 0 30.07.2004, 14:00:24
  5. avatar
    [51] *daisy* [*]

    maty: Ted jsi me rozesmal. Pravda nekdy HODNE ublizuje, protoze je nekdy jako palici mezi oci. Ale jo, beru to, jen nekdy je to o forme... Obsah muze byt stejny a jinak receny. Mozna jsem jenom jina, ale me to prislo hodne tvrde formulovany.

    superkarma: 0 30.07.2004, 13:27:39
  6. avatar
    [45] *daisy* [*]

    maty: hm..a co kdyz ten prispevek zakoncila tak prave proto, ze to nema v sobe doreseny?
    Kazdy si musi projit urcitym vnitrnim vyvojem, nez se doplaca k pripadne schopnosti odpustit a mit rad...
    A nekdy je to bourlivy vyvoj
    Se do Bible mrkni na takovyho Pavla jeste predtim, nez byl Pavel, ale Saul
    Taky nebyl zlaticko a jak se snazil krestany vyhladit

    superkarma: 0 30.07.2004, 12:58:45
  7. avatar
    [37] *daisy* [*]

    maty: jenze vis, neni nahodou tak trosku vydirani i to, ze jeji matka se pokousi z ni vynutit neco,co se musi DAT, lasku nevynutis, spis ji ubijes. Dokazu si predstavit, ze pokud by se mama chytla za nos a zkusila to trosku jinak,tak i v debore by se casem neco zmenilo a byla ochotna do toho investovat. Ale uvedomujes si, kolik toho jak dite musela v sobe prekousnout, jaka bariera, kterou ta mama v podstate uspesne jeste zvetsuje svym vydiranim a vycitanim...?
    No, chapu ji. I kdyz doufam, ze doma tohle nikdy nebudu muset resit Jako rodina jsme v pohode

    superkarma: 0 30.07.2004, 12:34:17
  8. avatar
    [33] Crash_override [*]

    tak tak...

    superkarma: 0 30.07.2004, 11:54:27
  9. avatar
    [29] *daisy* [*]

    Hezky clanek.

    Pravda, nerekla bych, ze si sel zalitat po marjance, ale to je fuk, o tom ten clanek neni

    A to o nenaslouchani..bych rekla, ze je smutny obecny trend, tj. nevsimame si jeden druhyho, tudiz i svych ratolesti...

    superkarma: 0 30.07.2004, 10:19:07
  10. avatar
    [25] Žábina [*]

    jinak moc hezký článek ....

    superkarma: 0 30.07.2004, 08:38:20
  11. avatar
    [24] Žábina [*]

    debora: myslím, že na tom není nic divnýho....určitě se nepřemáhej, podle mě to tak cítíš dobře ...děti a jejich výchova nejsou o penězích, i když dost lidí si myslí, že jo ....

    superkarma: 0 30.07.2004, 08:37:05
  12. [21] Zuzanicka [*]

    Hezký článek A je přece uplně jedno,jestli si kluk před sebevražedným skokem vzal marjánku nebo ne,o to v článku přece nejde

    superkarma: 0 30.07.2004, 07:12:36
  13. avatar
    [18] Dudlajlama [*]

    Hezky napsane a myslim, ze by se nemelo brat doslova kazde slovo, neni to ani tak o marene ci cemukoliv jinemu, spis o te komunikaci, o jeji nedostatecnosti, prikladu vidime kolem sebe dost. Znam ale i rodiny, kde se pubertalni deti za rodice nestydi a panuje v nich vseobecne vlidna nalada, tak v cem to je, ze nekde to jde a nekde nejde?

    superkarma: 0 30.07.2004, 01:36:48
  14. avatar
    [17] trdlo [*]

    moula: to by byl clanek asi moc dlouhej...

    superkarma: 0 30.07.2004, 01:15:09
  15. avatar
    [16] moula [*]

    a kdyz ta pani je tak souznena s nestastnejma teenagerama, proc ho nechala ozralyho a opustenyho fnukat na zastavce a prchla? to ji bylo jedno co se s nim stane?

    superkarma: 0 30.07.2004, 01:02:06
  16. avatar
    [15] moula [*]

    hmm, mam z toho teda vyvodit, ze pan doktor ve vesnicce mej si daval pred cestou sluka? kdyz se tak krasne kochal a jel pomalu? s marjanou zkusenost nemam, ale co vim od znamejch, ktery zkusenost maji, neskace se z mostu. Drepi se na gauci s usmevem idiotka a blazenosti ve tvari, haha. Lita se skvele po flasce rumu treba. Taky nejak nechapu co tu ma ta marjana co delat.

    superkarma: 0 30.07.2004, 00:58:49
  17. avatar
    [14] Vivian [*]

    Hm, tak se to tu asi nakonec zvrhne do plamenné diskuse o drogách... To jsem zvědavá, co si tu přečtu odpoledne

    superkarma: 0 30.07.2004, 00:55:12
  18. avatar
    [13] Vivian [*]

    trdlo: ...a spokojeně se u toho usmívá

    superkarma: 0 30.07.2004, 00:51:51
  19. avatar
    [12] trdlo [*]

    Vivian: a vis jak poznas, kterej z tech dvou je zhulenej a kterej ozralej? Ozralej jede 150, vymlati se, zabije 4 lidi, ten nahulenej jede pomaloucku a kocha se okolim

    superkarma: 0 30.07.2004, 00:50:16
  20. avatar
    [11] Vivian [*]

    ...jsme se poněkud odchýlily od tématu

    superkarma: 0 30.07.2004, 00:49:44
  21. avatar
    [10] Vivian [*]

    trdlo: to já mám s těma depresema zase vyzkoušený Slyšela jsem, že thc "pracuje" se vstupní náladou, s výchozími emocemi. Takže pokud jsi v pohodě, budeš po trávě vysmátá. Ale pokud se necítíš ve své kůži, může ti být ještě hůř. Na mě to takhle funguje, ale je fakt, že co člověk, to jiná zkušenost.

    superkarma: 0 30.07.2004, 00:49:01
  22. avatar
    [9] trdlo [*]

    Ja bych mohla uspesne argumentovat i s tim prohlubovanim depresi, ale zase uznavam, ze to muze pusobit na ruzny lidi ruzne. Ale litat nene, pochopitelne.

    superkarma: 0 30.07.2004, 00:46:36
  23. avatar
    [8] Vivian [*]

    kubikm: však po trávě si sedne za volant jen blb. Stejně jako po alkoholu.

    trdlo: no já nechápu, proč se v tom článku ocitla mařka. Myslím, že je v tom nevinně. Je pravda, že pokud byl v depresi, tak ji tráva mohla prohloubit. Ale lítání po trávě určitě ne

    superkarma: 0 30.07.2004, 00:35:59
  24. avatar
    [7] trdlo [*]

    kubikm: hm, tak s tunelovym videnim sem se este nesetkala.

    superkarma: 0 30.07.2004, 00:35:01
  25. avatar
    [6] kubikm [*]

    Vivian: ty lysohlávky, ne?
    ale marjána prý dělá vidění jako v tunelu, proto by se nemělo řídit....

    superkarma: 0 30.07.2004, 00:33:05
  26. avatar
    [5] trdlo [*]

    Vivian: ja ze tu zrovna sedim a a elka ne a ne se vznest... Zato naladicka, to jo .
    K clanku, ale mne to stejne nepripada, ze by ten kluk sel litat. Mel nejspis poradnou depresi, a sel skocit z mostu. Patrne si i dal par panaku na kuraz. Po marjance by se mu totiz udelalo lepsi

    superkarma: 0 30.07.2004, 00:32:50
  27. avatar
    [4] Vivian [*]

    trdlo: pravda, ty už jsi to napsala přede mnou

    superkarma: 0 30.07.2004, 00:24:36
  28. avatar
    [3] Vivian [*]

    Moc krásně napsáno... člověku se přitom uvnitř cosi pohne


    Snad jen - po marihuaně se "lítá"?? A není to jen dohad (myslím to, že si ten kluk vzal právě trávu)? Nějak se mi to nezdá, něco podobného slyším prvně. Pokud v tom byla droga, pak nejspíš nešlo o thc.

    superkarma: 0 30.07.2004, 00:23:57
  29. avatar
    [2] trdlo [*]

    Po marjance se litat nechodi, prece. Jo, peknej clanek a vsecko, a hezky na zaver tam frkneme kousek nepravdivy propagandy - abychom vypadaly protidogove uvedomele, ze jo. Ten chudak kluk do sebe pred odletem nacpal neco uplne jinyho.

    superkarma: 0 30.07.2004, 00:18:48
  30. avatar
    [1] kubikm [*]

    moc hezky napsané Krumlov ?

    superkarma: 0 30.07.2004, 00:07:02

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Náš tip

Doporučujeme