Vztahy

Jak mám říkat svému muži?

partner

Patřím mezi lidi, kteří zbytečně nepřeceňují význam svatby. Mám podobné názory jako Miloš Kopecký, který se ženil vždy jen s ohledem na svou dívku a říkal, že když vydrží dvacet minut v čekárně u zubaře, proč by nevydržel tu samou dobu v obleku před oltářem?

Já to mám stejně tak, neboť si myslím, že všechno krásné a bohužel i všechno hnusné, co společné soužití muže a ženy přináší, dnes můžete získat bez sňatku. Tak proč se vdávat? Jedna věc je ale na stavu manželském dobrá, a to říkám i přes to, že už to třináctý rok táhnu s přítelem na psí knížku.

Když se vdáte, stane se z toho člověka, se kterým spíte, MANŽEL. To je velice významná skutečnost, protože tak do svých úst získáte jednoduchý nástroj, jak svého vyvoleného představovat cizím lidem. Je to tak jednoduché! Na večírku se seznámíte s novým kolegou, stisknete si ruce, společensky se usmějete a zcela přirozeně prohodíte: „A tohle je můj manžel.“  Věc je rázem vyřešená, všichni to chápou, netřeba nic vysvětlovat.

Žijete-li na ale hromádce, nic takového jako manžel neexistuje, a pro vás tak často vznikají zapeklité situace. Jak mám toho mého muže představovat cizím lidem, když to není muž a už vůbec ne můj? Tedy on samozřejmě je muž, ale nikoli ve smyslu oficiálním, a otázku, je-li opravdu můj a jak moc a jak často, tu bych tady po těch třinácti letech nerada otvírala!

Když řeknete: „Tohle je můj přítel,“ společnost neví, na čem je. Slovo přítel má v češtině více významů, přítel může být prostě bližší kamarád, jeden z mnoha, jak mám proboha těm lidem naznačit, že zrovna TOHLETO je TEN, JEDEN, JEDINÝ přítel, přítel na život a na spaní, prostě skoromanžel!

Mimochodem „skoromanžel“ taky nelze použít. Jen si to zkuste! Zkuste někde ve společnosti kluka, se kterým to táhnete, „vtipně“ představit jako skoromanžela. Budete vypadat jako chudinka, která se už už nemůže dočkat, až jí navléknou snubní prsten. Anebo jako netrpělivá blbka, která svému klukovi nevhodně naznačuje, že už by byla ráda pod čepcem.

Ještě je v nabídce slovo „partner“, ale ani se s ním nepokoušejte nějak prorazit. Jaký partner - obchodní?, budou si říkat. Taneční? Nebo partner do mariáše? A navíc je slovo partner tak ošklivé!! Jako bych v jeho ozvěně slyšela: „jenom partner, protože si mě nechce vzít“.

Můžete samozřejmě použít křestní jméno (no ano, to chlupaté chrápající, co s vámi obývá jeden kvartýr a vy s tím máte děti, se dokonce i nějak jmenuje!). Ale to taky není ono. „Tohle je Pepa.“ „Dovolte mi, abych vám představila Pepu.“ „Prosím, seznamte se s Pepou.“ Vy tam necítíte tu naléhavou potřebu ty věty dokončit? Nějak ve smyslu: Tohle je Pepa, můj…. nevím co.  Mám zkušenost, že představíte-li svého milého pouze křestním jménem a nespecifikujete jeho funkci ve vašem životě, lidi jsou zmatení. Přímo v očích jim ty otázky můžete číst: „Pepa? Jak to myslela, Pepa? Čí Pepa? Je to snad bratr? Strýček z druhého kolena? Otčím, tchán či kamarád?“

Jedna má teta, které nikdo v příbuzenstvu neřekne jinak než Veselá Líba a která stihla do svých šedesáti rozvést sedm manželství, mi poradila, že problém není v obsahu oné představovací věty. „Proč chceš toho muže vedle sebe nějak konkrétně nazvat? Buď trochu záhadná!“ říkala mi, když jsem jí jednou svůj problém předestřela. „Vždyť to největší, co žena může mít, je tajemství, tak si je hýčkej,“ radila mi. „Všechno je přece v intonaci. Hezky řekni: Tohle je Pepa, a velice tajemně mrkni levým okem.“ V jejím podání to skutečně vypadalo docela dobře. Když větu ´Tohle je Pepa´správně zaintonujete a doplníte laškovným přivřením víčka, dostane vaše informace najednou význam: Tohle je Pepa, ten nejvášnivější nabíječ pod sluncem, ale raději se mě na nic víc neptejte, protože kdykoli o něm mluvím, začínám se rozpouštět jako zmrzlina a taju, jen co vyslovím jeho jméno. Zkusila jsem tedy trik s mrknutím na nejbližší společenské akci, chodila jsem mezi lidmi, představovala toho svého Pepu a vždy to doprovodila tajemným mrknutím, ale pak jsem náhodně za zády vyslechla dialog dvou neznámých dam, které si o mně povídaly a titulovaly mě: „Ta sympatická s tím strašným tikem.“ Tudy cesta nevede…

V zoufalství jsem jednou dokonce řekla: „To je Pepa, otec mého dítěte,“ ale se zlou jsem se potázala!! Vyznělo to, jako bych těch Pepů měla víc, jednoho na to, druhého na ono a zrovna tohoto na dělání dětí…

A tak mě jednoho dne zcela nečekaně inspiroval svět politiky. Ve zprávách říkali, že se k nějaké kauze vyjádřil i stínový ministr. Zapátrala jsem v hlavě, co tohle slovní spojení vlastně znamená. Ach ano, stínový ministr je člověk, který by byl ministrem, kdyby se jeho strana dostala k vládě. Rozsvítilo se mi v hlavě. No jistě!! To je ono! Věc je vyřešena!

Od té doby používám ve společnosti moji vlastní kouzelnou formulku: „Dovolte, abych vás představila. To je Pepa, můj stínový manžel.“

2. slovo soutěže: firma

Vy jste možná ale přišly na lepší řešení. Jak své partnery titulujete vy?

   
02.06.2009 - Láska a vztahy - autor: Alena Kastnerová

Další příspěvky

Komentáře:

  1. [55] orangutan [*]

    tátoSml16mámo

    superkarma: 0 10.06.2009, 22:39:22
  2. avatar
    [54] Sonne [*]

    wich — #47 Souhlasím...

    superkarma: 0 08.06.2009, 11:25:40
  3. avatar
    [53] opuncie [*]

    Říkáme si křestním jménem a při krásných chvilkách....už neprozradím Sml36

    superkarma: 0 07.06.2009, 16:10:09
  4. avatar
    [52] idiska [*]

    dokud jsem si nepřečetla tenhle článek, tak mi to nikdy nijak nepřišlo, že by někdo nechápal, o koho jdeSml80...používám slovo partner, výraz druh/družka se mi nějak nelíbíSml24

    superkarma: 0 07.06.2009, 09:11:37
  5. avatar
    [51] hederahelix [*]

    Moc pěkný článek, mám přesně tento jeden jediný problém, jak nazývat otce mých dětí,  když to není můj manžel, většinou říkám, můj muž Sml48

    superkarma: 0 06.06.2009, 21:33:25
  6. avatar
    [50] Tanzi [*]

    už jsem se setkala s představením: to je ta paní co u ní bydlímSml28

    mmch byli to manželé.

    superkarma: 0 06.06.2009, 13:28:39
  7. [49] susa [*]

    Také jsme nesezdaní představuji jej jako mého muže a on mne jako svou paní.Sml48

    superkarma: 0 05.06.2009, 11:14:11
  8. avatar
    [48] Linde [*]

    já svého manžela představuji normálně "toto je můj manžel". On mě prezentuje slovy: "toto je moja-no manželka"Sml6.

    V situacích nesezdaných párů je určitě dostatečně řečeno vše slovy partner. Co víc by měl kdo vyzvídatSml24

    superkarma: 0 04.06.2009, 22:10:38
  9. avatar
    [47] wich [*]

    Aggata — #42 Tak jsem to přesně myslela Sml67 Nejde o obřad a že si chce kočka hrát aspoň jeden den na princeznu, nebo jak někdo říká "chci mít papír na to, že mi patříš", okroužkovat si partnera, zdokumentovat lásku apod. To vůbec ne. Vidím to ryze z těch praktických důvodů, že při dalším žití vztah manžel-manželka spoustu věcí ulehčí.

    1. na komentář reaguje Sonne — #54
    superkarma: 0 04.06.2009, 14:35:32
  10. [46] koblizka.D [*]

    Já jsem používala   "A to je můj muž"

    superkarma: 0 04.06.2009, 14:28:13
  11. avatar
    [45] ivusa [*]

    Jeden můj kolega říká "moje paní" a říká to moc hezky. Když jsem to slyšela prvně, přišlo mi to dost vtipný. Tak proč to neotočit a "můj pán"...ale ano,, samozřejmně HODNĚ záleží na tónu hlasu a intonaci.Sml16

    superkarma: 0 04.06.2009, 12:26:33
  12. avatar
    [44] Alisa [*]

    legrační..Sml30

    superkarma: 0 04.06.2009, 09:09:33
  13. [43] Rikina [*]

    Hmm, tak já bych asi termín "stínový manžel" pochopila, jako že jde pár v rozvodovém řízení. Sml80 Ale lidi říkají kolikrát horší věci. Partnera bych ve formální společnosti představila normálně příjmením, ve společnosti kamarádů pak křestním jménem. K tomu snad ta jména slouží, nebo ne?

    superkarma: 1 03.06.2009, 23:30:36
  14. [42] Aggata [*]

    wich — #38 Jsem stejného názoru, taky svatbu nepovažuji za zbytečný přežitek. Naopak já ji nijak zvlášť nepovažuji za vyjádření kvality vztahu nebo vzájemné lásky, ale čistě věcně za právní a ekonomický svazek. Vždycky to tak bylo a funguje to už léta. Právě proto zákony se vznikem manželství spojují řadu dalších důsledků, kterých se ve vztahu druh - družka musíme poměrně komplikovaně dobrat. Nevidím svatbu a manželství nijak růžovými brýlemi, na vztahu to podle mne opravdu nic nemění, ale považuji ji za praktický institut, zvlášť jsou-li společné děti. 

    1. na komentář reaguje wich — #47
    superkarma: 1 03.06.2009, 15:33:37
  15. avatar
    [41] Zázvorka [*]

    My už léta toto "stínové" slovo používáme: stínová švagrová, stínová tchýně, stínový strýc............. Vždy je reakce stejná - nejdřív nic (jakoby přemýšlení) a pak úsměv (jako že pochopili) a je to!

    superkarma: 0 03.06.2009, 14:04:18
  16. avatar
    [40] andilek.cumacek [*]

    Já pokud je to jen mezi námi říkám manželovi držtičko a on mě čumáčku,ve společnosti si říkáme zdrobněle křestními jmény.

    superkarma: 0 03.06.2009, 11:52:28
  17. [39] počítačka [*]

    Kamarádka představuje svého "muže" jako partnera, včera mne manžel v icq, které si přečetli cizí lidé oslovil jako křečíku. Jinak je to můj muž a já jeho žena a vůbec mi nevadí, když ve slově "můj" slyším důraz.

    superkarma: 0 03.06.2009, 09:25:56
  18. avatar
    [38] wich [*]

    V článku je zmíněn význam svatby - nepovažuji ji za zbytečnou, hlavně v čase, kdy už je dítě a společné bydlení, je to až nutnost. Člověk nikdy neví, co se stane.

    1. na komentář reaguje Aggata — #42
    superkarma: 0 03.06.2009, 09:00:52
  19. avatar
    [37] wich [*]

    Nad tím mě ještě nenapadlo uvažovat. Prostě používám partner, přítel, muž. Partner o mne mluví jako o své ženě a když o mne mluví s někým, kdo mne zná, používá zdrobnělinu mého křestního jména. No a když chce někoho nas*at, řekne milenka Sml32

    superkarma: 0 03.06.2009, 08:58:44
  20. avatar
    [36] Myškomedvídek [*]

    KŘESTNÍM JMÉNEMSml75

    superkarma: 0 02.06.2009, 22:39:41
  21. avatar
    [35] Dallea [*]

    Můj manžel používal výraz "moje milá". Zalíbilo se mi to, i když mi to z počátku přišlo poněkud nezvyklé.

    superkarma: 0 02.06.2009, 21:12:15
  22. [34] jamb [*]

    Napřed se mi pojem stínový manžel moc líbil, ale když jsem se zamyslela, tak  v tom přirovnání s politikou by to měl být spíš milenec někoho kdo manžela už má.

    superkarma: 0 02.06.2009, 17:25:34
  23. avatar
    [33] *modrá [*]

    na tohle by nám měl dát rady pan Špaček !

    superkarma: 0 02.06.2009, 17:14:17
  24. avatar
    [32] *modrá [*]

    ono taky záleží na oficiálnosti situace a na společnosti jaké toho chlapa potřebuju představit

    superkarma: 0 02.06.2009, 17:13:46
  25. avatar
    [31] Ditulin [*]

    Tak to já svého desetiletého přítele bych představila velice jednoduše: To je má drahá polovička!

    A je to. Každému dojde, že ty dvě děti mám zřejmě s ním a z tohoto oslovení nepoznají, že není manžel (nýbrž přítel na psí knížku).

    superkarma: 0 02.06.2009, 15:46:12

Další příspěvky

Z předchozí stránky:

  1. avatar
    [30] borovice [*]

    Taky jsem nad tím přemýšlela a nakonec to jsem to vyřešila jako Aggata v prvním příspěvku - to je můj muž. A hotovo. Slovo "přítel" se mi moc nelíbí pro svou nejednoznačnost.

    superkarma: 0 02.06.2009, 15:27:33
  2. avatar
    [29] marenkao [*]

    co se to řeší? nechápu. já říkám tohle je Petr. tečka. kámoš svý ženě říká moje spolubydlící, ale to je sranda.

    superkarma: 0 02.06.2009, 14:18:54
  3. [28] ivetam [*]

    V rámci rekonstrukce našeho domu označuji toho svého jako "spolupachatele".

    superkarma: 0 02.06.2009, 14:05:32
  4. avatar
    [27] femme [*]

    hovado? kreténe? Sml24Sml30

    superkarma: 0 02.06.2009, 14:03:34
  5. avatar
    [26] Dante Alighieri [*]

    Myslím, že nad označeními přítel a partner se nikdo nepozastaví a každýmu je jasný, o co jde...

    superkarma: 0 02.06.2009, 13:32:51
  6. avatar
    [25] grizzly [*]

    cristy.crow — #22 Konečně inteligentní odpověď, tleskám tleskám a ještě jednou tleskám.

    superkarma: 0 02.06.2009, 13:24:08
  7. avatar
    [24] grizzly [*]

    Ještě k představování - důležité je jméno proč to doplňovat funkcí v posteli, nebo se chcete chlubit, že konečně se štěstí ustrnulo a vy začínáte plnit biologickou úlohu.

    superkarma: 0 02.06.2009, 13:23:09
  8. [23] Pavla_b [*]

    Dříve se používalo označení milenec, nyní ovšem milenec/milenka spíš vyznívá jako bokovka.

    superkarma: 0 02.06.2009, 13:18:53
  9. avatar
    [22] cristy.crow [*]

    Představuji ho jeho pravým jménem. Sml24

    1. na komentář reaguje grizzly — #25
    superkarma: 0 02.06.2009, 12:16:55
  10. avatar
    [21] ToraToraTora [*]

    My jsme se vzali čtyři měsíce po seznámení. Než jsem ho stihla někomu představit, byl to můj manžel:)

    superkarma: 0 02.06.2009, 11:30:21
  11. avatar
    [20] fialinka [*]

    Aleno, píšete vyloženě dobře :-). Ale já jsem to nikdy nepocítila potřebu řešit, i když jsme se brali až po deseti letech vztahu - prostě jsem představovala jménem, protože jsem většinou představovala někomu, kdo už věděl, v jakém jsme my dva vztahu :-). A jinak "přítel". No a teď je to můj manžel, ale stejně platí univerzální formulka "můj chlap" .-)

    superkarma: 0 02.06.2009, 10:46:32
  12. avatar
    [19] Evly [*]

    Táta někdy říkal o mámě, (většinou, když se někdo na něco ptal a rozhodovalo se třeba, jestli se půjde už ze zábavy domů) - zeptej se té paní, co s ní žiju Sml1

    Přítel o mě taky někdy mluví jako o manželce, většinou, když o mě mluví před nějakýma chlapama s kterýma se setkává v práci jen tak náhodně (asi aby eliminoval případné nápadníky), ale mě to těší a nevadí, každýmu je stejně po tom Sml64Hlavně že se máme rádi.

    superkarma: 0 02.06.2009, 10:12:42
  13. avatar
    [18] Juana [*]

    Dobrý, zábavný  - konečně další autorka, jejíž články se dají číst, samotné Míšiny články to tu nezachrání

    superkarma: 0 02.06.2009, 10:09:54
  14. avatar
    [17] grizzly [*]

    Veselá LíbaSml52 

    Nerozumím proč tolik povyku pro nic. Záleží na způsobu představování, na tom jak působíte jako pár a v jaké společnosti či komunitě se pohybujete. Někde stačí říci to je můj snoubenec, kluk, přítel podle zvyklostí komunity.

    Vyzařuje z vás intimita nebo odstup - pak jsou veškerý kecy zbytečný.

    Tady funguje mimosmyslové vnímání no ti tupci ti se pro jistotu zeptají.

    Ti co chtějí aby společnost měla jasno bez jejich přičinění ať osloví komunitní drbnu a ta to roznese rychleji než blesk.

    superkarma: 0 02.06.2009, 10:06:36
  15. avatar
    [16] grizzly [*]

    Nyoghta — #3 Jednoduše Kluk

    superkarma: 0 02.06.2009, 09:58:11
  16. [15] Anai [*]

    A ještě musím reagovat na "stínového manžela", to mi zrovna trefné nepřipadá a nepochopila jsem to.... stínový ministr je přece ten z opoziční strany, který sleduje a hodnotí práci oficiálního ministra, ne? Viz vysvětlení z netu, jak jsem našla:

    Pojem "stínový ministr"se používá ve významu oposiční, z latinského oposice=odpor,nesouhlas (s vládou), s vedoucí osobou, s návrhem,proti kommu, proti něčemu.

    superkarma: 0 02.06.2009, 09:05:29
  17. avatar
    [14] Jakub D. Kočí [*]

    Pavel Miškovský — #13 Božinku, tos nepsal ty?

    superkarma: 0 02.06.2009, 09:04:41
  18. [13] Pavel Miškovský [*]

    grizzly — #2 Tak tohle už asi nevysvětlím, sakra...Sml32 Nicméně jméno autora opraveno...Sml33

    1. na komentář reaguje Jakub D. Kočí — #14
    superkarma: 0 02.06.2009, 09:02:03
  19. [12] Anai [*]

    Co jsem se před téměř 15 lety rozvedla, tak tento problém řeším, za tu dobu byli zhruba  3 stálejší partneři, téměř 7 let pak ten poslední. Souhlasím s Aggatou, ale nikdy jsem si netroufla, dávala jsem přednost jménu a dnes zcela intuitivně říkám: "To je můj .......". Možná v bezděčné návaznosti na historku svého druhého stálejšího partnera po rozvodu, který ocenil, že ho moje předchůdkyně představovala: "Tohle je můj Honza". Prostě ho to potěšilo, zdali to těší i méhou současného partnera (fakt to zní blbě), nevím, ale určitě mu to nevadí. Muž,v jehož bytě jsem 4 roky po rozvodu žila, mě představoval: "Moje bytná", nebo "Moje domácí", myslel to zřejmě s nadsázkou, ale připadala jsem si tehdy coby čerstvá čtyřicítka, jako stoletá baba domovnice Sml1 Nevím, jak představoval své další milenky (taky alternativa!!!), ale dnes je čerstvě ženat, tak to má jednoduché!

    superkarma: 0 02.06.2009, 09:01:16
  20. avatar
    [11] *modrá [*]

    no, tohle je vážně zapeklité...

    můj přítel o mě mluví ve společnosti jako o manželce...já proti tomu nic nemám i když se znovu vdávat nehodlám..a jinak slovo PARTNER mi přijde docela vhodné

    superkarma: 0 02.06.2009, 08:59:50
  21. avatar
    [10] Jakub D. Kočí [*]

    grizzly — #2 Athenais — #6 Práce pro ženskej magazín halt jednoho přejinačí... koukám, že si budu muset dávat pozor, až půjdu příště na kobereček.

    superkarma: 0 02.06.2009, 08:53:09
  22. avatar
    [9] Athenais [*]

    Jana 01 — #8 No, tu větu, že by nerada otevírala otázku jestli je její, jsem moc nepochopila. Pokud by to byl manžel, taky přece řekne "můj" manžel, a nemusí nikomu vykládat jak často Sml80.

    superkarma: 0 02.06.2009, 08:47:33
  23. [8] Jana 01 [*]

    Athenais — #6 jenže ona by otázku, je-li opravdu "můj", jak moc a jak často, po těch třinácti letech nerada otvírala...

    Kdo článek vložil nebo napsal je snad jedno, ne? Záleží na obsahu.

    1. na komentář reaguje Athenais — #9
    superkarma: 0 02.06.2009, 08:36:35
  24. avatar
    [7] faun1 [*]

    Jednou  jsem slyšel od jedné slečny, když jsem jí lákal,.. už ani nevím na co. Řekla: "Hmmm,.. lákavé, šla bych, ale mám tady přívěs." Sml24 (Předpokládám, že si na párty nebrala karavan,.  )

    superkarma: 0 02.06.2009, 08:34:23
  25. avatar
    [6] Athenais [*]

    Použila bych slovo muž, přítel, nebo prostě můj chlap.

    Ehm, je dotyčný stínový manžel opravdu "přítelem" Pavla Miškovského, že je podepsán pod článkem? Sml57

    1. na komentář reaguje Jana 01 — #8
    2. na komentář reaguje Jakub D. Kočí — #10
    superkarma: 0 02.06.2009, 08:02:35
  26. avatar
    [5] Evly [*]

    Já vždy říkám přítel, myslím, že dnes už se spíš říká přítel tomu, s kým chodíme, spíme, žijeme a pro blízké osoby se víc použije slovo kamarád...Aspoň v mém okolí se to takto rozlišuje.

    superkarma: 0 02.06.2009, 07:32:53
  27. avatar
    [4] ifulinkaa [*]

    používám slovo přítel (nepřijde mi škaredé a jsem na něj i hrdá) , nebo "můj muž" pdle toho,komu jej představuji

    superkarma: 0 02.06.2009, 07:21:33
  28. [3] Nyoghta [*]

    grizzly — #2 Jaké běžné oslovení se používá v gay komunitě? Poučte nás. :)

    1. na komentář reaguje grizzly — #16
    superkarma: 0 02.06.2009, 02:29:05
  29. avatar
    [2] grizzly [*]

    Pavle jestli řešíš jak říkat chlapovi se kterým spíš pak stačí použít běžné oslovení jaké se používá v Gay komunitě, ostatní si to přeberou.

    1. na komentář reaguje Nyoghta — #3
    2. na komentář reaguje Jakub D. Kočí — #10
    3. na komentář reaguje Pavel Miškovský — #13
    superkarma: 0 02.06.2009, 01:13:55
  30. [1] Aggata [*]

    Mám pro toto jednoznačné vyjádření. "Toto je můj muž". To je zkrátka pravda. Když někdo namítá, že jsme se nevzali, tak argumentují tím, že zatímco "manžel" vyjádření právní, tak "muž" je vyjádření veskrze biologické a o tom, že je to muž nemůže být pochyb. No a jestli je můj a nebo není, to je už čistě naše věc. A platí to pak i na ženáče, nemusí se to měnit.

    superkarma: 0 02.06.2009, 00:10:04

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Výzkum žena-in.cz – téma bolest, horečka a nachlazení
Trápí vás exém? Zapojte se do testování RadioXar

Náš tip

Doporučujeme