Zdraví

Jak jíst zdravě a vyhnout se podezřele levným potravinám?

žij zudravěOdborníci se shodují, že vyvážená strava je základním klíčem k lidskému zdraví. Musíme ale opravdu pořizovat na vaření dražší suroviny, abychom zůstali fit? Zdravější alternativy potravin jsou většinou nákladnější, ale z dlouhodobého hlediska je dobré po nich sáhnout. Investice do zdraví jsou totiž nenahraditelné, připomíná odborník na výživu z projektu Žij zdravě.

Je poctivé přiznat, že zdravější alternativy jednotlivých druhů potravin jsou ve většině případů dražší. Například šunkový salám stojí asi polovinu toho, co nejkvalitnější šunka, nízkotučný tvrdý sýr je dražší než tvrdý sýr plnotučný, mozzarela light bývá o pár korun dražší než mozzarela klasická. „Pokud se na stravování podíváme touto optikou, tak musíme dát kritikům za pravdu. Nacházíme však jedno velké ale, a to množství prázdné energie, kterou přijímáme v méně kvalitních a přitom levnějších potravinách,“ varuje nutriční specialista projektu Žij zdravě RNDr. Pavel Suchánek. Nižší cena je bohužel útokem na lidské zdraví. Nekvalitní potraviny se vyznačují několika základními vlastnostmi. Náhradou za bílkoviny jsou v nich použity mouka a tuk, kvalitnější máslo nebo sádlo pak suplují oleje. Místo vhodného kořenění je pro výrobce snazší a levnější produkt přesolit, tím získá na výraznosti.

Cévy a srdce v ohrožení

„Problémem levnějších a tedy často méně kvalitních potravin je fakt, že ukládají do organismu zbytečné tuky, sacharidy i cukry. Místo vitamínů, minerálních látek, vlákniny nebo bílkovin pak konzumujeme velké množství živočišných tuků bohatých na nasycené mastné kyseliny,“ objasňuje Pavel Suchánek. Ty zvyšují nejen hmotnost, ale i riziko infarktu nebo mozkové mrtvice. Stejně nebezpečné pak jsou nejlevnější rostlinné oleje – kokosový, palmojádrový nebo sojový, které obsahují velké množství nasycených mastných kyselin nebo omega-6 mastných kyselin a i jejich příjmem stoupá cholesterol a hrozí riziko srdečně cévních onemocnění.

Výrazně slaná chuť může vést k nadváze

„Největším problémem současných potravin je ovšem výrazné přesolování a to nejen klasickou kuchyňskou solí, ale i solí pro posílení masové chuti pokrmu – glutamátem sodným,“ vysvětluje Pavel Suchánek. Vztah mezi větším množstvím soli a vysokým krevním tlakem je známý velmi dlouho. Proč tedy i přes známá zdravotní rizika výrobci potraviny stále přesolují? Sůl svou výraznou chutí dokáže překrýt nedostatky v chuti zejména polotovarů a méně kvalitních potravin, nejčastěji uzenin. Sůl také konzervuje, a proto potraviny vydrží déle, aniž by se zkazily. „Podle posledních potvrzených výzkumů sůl a z ní odvozené sloučeniny podporují chuť k jídlu a tím i riziko nadváhy a obezity. Dokonce vyvolávají návyk na výrazně slanou chuť a podporují velmi rizikové chování, kdy se slanost kompenzuje velkým objemem sladkých nápojů nebo množstvím sladkostí. Spojitost s nadváhou, vysokým krevním tlakem nebo cukrovkou je tak více než jistá,“ říká Pavel Suchánek.

žij zudravě

Opravdu platí „Kdo šetří, má za tři“?

Každý zákazník by si měl vždy uvědomit, že nižší cena potraviny je vykoupena jejím horším složením a složky, které nahrazují chybějící živiny u kvalitní potraviny, nepřináší našemu zdraví nic pozitivního. Je tedy otázkou, zda opravdu ušetříme, pokud následně v lékárně zaplatíme několikanásobně více peněz na léky, které musíme užívat, aby alespoň zčásti omezily následky konzumace méně kvalitních a levnějších potravin. „Z průmyslově rozvinutých zemí víme, že ti, kteří konzumují kvalitní potraviny, jsou v průměru štíhlejší i výrazně zdravější a utratí za léky výrazně méně, než lidé, kteří vydají za potraviny méně peněz, a upřednostňuji potraviny levné, tedy mnohdy méně kvalitní,“ doplňuje Pavel Suchánek.

Zdravé tipy

·        Kupujte méně potravin, ale o to kvalitnější, soustřeďte svou pozornost zejména na maso a masné výrobky. To samé platí pro mléko, mléčné výrobky a cereálie. Kvalitnější neznamená jen potraviny zahraniční, případně BIO!

·        Pokud kupujete zeleninu, tak tu vypěstovanou u nás, nikoliv převážnou přes půl Evropy nebo z druhého konce světa. Farmářské trhy by vám mohly výrazně pomoci. Nakoupíte zde nejen zeleninu a ovoce, ale i kvalitní drůbeží, hovězí a rybí maso. Vraťte se k potravinám, které se pěstují u nás. Mrkev, brambory, jablka nebo ředkvičky vám pomohou doplnit potřebné vitamíny a v sezoně jsou opravdu levné.

·        Neutrácejte bez rozmyslu za balené vody nebo slazené limonády. Opravdu vám nestačí voda z kohoutku a nápoj s ovocnou šťávou?  

·        Při nákupu potravin používejte selský rozum a možná neušetříte ihned a na místě, ale zcela jistě ušetříte z hlediska dlouhodobého, zejména za návštěvy u lékaře a množství léků, které byste museli užívat a hlavně zaplatit. Šetřete, ale ne na kvalitě potravin, které jíte, vyplatí se to.

 

Strašidelná soutěž, úkol č.4. - číslo -9

   
16.07.2013 - Zdraví - autor: (red)

Komentáře:

  1. [14] Alena Dohnalová [*]

    zeleninu mám od rodičů ze zahrádky, maso mi vychovají v chlívku a tak snad jím zdravě

    superkarma: 0 22.07.2013, 08:07:41
  2. avatar
    [13] Jindriska8 [*]

    Konzumuji svoji zeleninu ze zahrádky celé léto!

    superkarma: 0 16.07.2013, 21:11:16
  3. avatar
    [12] arminka [*]

    selinka — #6 konečně někdo rozumnej Sml67 Sml30

    superkarma: 0 16.07.2013, 19:28:06
  4. [11] Verunka33 [*]

    Tak tak, hlavně nejradši vařím z čerstvých surovin než kupovat uzeniny nebo konzervy. Ale přesně jak už bylo zmíněno. Nic převratného.

    superkarma: 0 16.07.2013, 14:10:39
  5. [10] macamala [*]

    Snažím se číst info na obalu. Nakupuju s rozumem.

    superkarma: 0 16.07.2013, 13:17:59
  6. avatar
    [9] ToraToraTora [*]

    selinka — #6 Není nad poctivou flákotu Sml67

    superkarma: 0 16.07.2013, 12:24:45
  7. [8] kianid1357 [*]

    snažím se jíst co nejvíce zeleniny a ovoce.

    superkarma: 0 16.07.2013, 12:15:34
  8. avatar
    [7] Hanula [*]

    capkova — #3 Krásný krámek, ať se daříSml67

    superkarma: 0 16.07.2013, 11:16:10
  9. avatar
    [6] selinka [*]

    Zrovna včera jsem si koupila nádherný kus bůčku a hodlám ho kvalitně zpracovat Sml57

    1. na komentář reaguje ToraToraTora — #9
    2. na komentář reaguje arminka — #12
    superkarma: 1 16.07.2013, 10:39:03
  10. avatar
    [5] marde [*]

    Ovoce a zeleninu máme ze zahrádkySml16

    superkarma: 0 16.07.2013, 10:36:35
  11. avatar
    [4] lenig [*]

    jím zdravě a levné potraviny mě zase až tak nelákají Sml23

    superkarma: 0 16.07.2013, 10:09:02
  12. avatar
    [3] capkova [*]

    JO JO PŘIJĎTE KE MNĚ DO KRÁMKU

    https://www.facebook.com/pages/KPZ-KR%C3%81MEK-PLN%C3%9D-ZDRAV%C3%8D/228253213907506

    1. na komentář reaguje Hanula — #7
    superkarma: 0 16.07.2013, 10:07:37
  13. [2] lidicka [*]

    To je všechno už dávno známé, nic nového co bych nevěděla, jsem se z článku nedovědělaSml80Sml23

    superkarma: 0 16.07.2013, 06:49:33
  14. avatar
    [1] ToraToraTora [*]

    Takže nic nového a trocha klišé o Bio mase. Sml80

    superkarma: 0 16.07.2013, 06:21:19

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Anketa: Výživa v nemoci
Hledáme čtenářky, které rády čtou knihy
Anketní otázky pro čtenářky, které chtějí testovat Canesten Intim Gel
Anketa: Bolí vás záda?

Náš tip

Doporučujeme