Je všude kolem nás, chce se nám zalíbit, svést nás, podsouvá se a vtírá. Všudypřítomná reklama nedá pokoj a pronásleduje člověka na každém kroku. Někdo je k ní lhostejný, jak to máte vy?

 

Kdo chce reklamě uniknout, musí se nejspíš přestěhovat na samotu u lesa. Bloky komerčních spotů přerušují poklidný poslech rádia či sledování filmu, na internetu na vás všude mrkají flashové bannery a vyskakovací okna, reklamě neuniknete v dopravních prostředcích, na ulicích, v obchodech ani při vybírání poštovní schránky. Člověk je psancem reklamního průmyslu a cedulka s nápisem „nevhazovat reklamní tiskoviny“ nepomáhá vždycky.Reklama v NY


Milovat nebo nenávidět?

 

Někoho reklama štve, dohání k běsu: „To už je třetí reklama za čtvrt hodiny – to nemůžou ten film chvíli nechat běžet!?“ Jiní lidé prochází kolem billboardů, plakátů a blikajících neonů naprosto bez zájmu, jako by tam všechna ta lákadla a doporučení ani nebyla. V pravém opaku k sortě nadšenců, kteří každoročně navštěvují v kině Noc reklamožroutů a dobrovolně se nechají zahlcovat komerčními výtvory v režii reklamních kreativců.

 

Reklamám vládne půvab

Kate Moss v reklamě na digitální kameruTaké reklama vzývá všudypřítomný kult ženy. Potřebujete promo kampaň na nový typ vrtačky, těžební stroj, pivo nebo zabezpečovací zařízení? Zaručeně uspějete, když se váš výrobek bude prezentovat v materiálech vedle mladé a krásné ženy, pokud možno v plavkách.

A stejně tak když nabízíte nějaké služby. Finanční poradenství, realitní kancelář i dopravní podnik – ti všichni se rádi předvedou ve společnosti přitažlivé dámy.

 

Za hranicí soudnosti i dobrého vkusu

Obchodní propagace často dosahuje mezí absurdity. Lidé převlečení za obří plyšové zajíčky, sportovci připomínající plakátovací plochy nebo celebrita přesvědčující televizního diváka o nenahraditelnosti gumové kuličky způsobující hubnutí za 999 korun. Nemluvě o extempore dalších najatých výtečníků, zacházejícím daleko, daleko za hranici dobrého vkusu. Určitě si vzpomenete na ty „své“ oblíbené postavičky z nějaké reklamy.

Reklamou je dnes ovlivněna většina populace, i když to někteří odmítají. Jak vyplývá z průzkumu Factum Invenio, pravidelný nákup pod vlivem reklamy přiznává 30-40 % respondentů.


Nejvíce intenzivně pociťují lidé televizní reklamu, kdy speciálně na komerčních televizích je přesyceno komerčními bloky až ¾ obyvatel ČR. Stejně negativně jsou už tradičně vnímány letáky ve schránkách.

 

Naopak nejvíce kladně je hodnocena reklama formou ochutnávek a dárkových akcí, kterých respondenti vnímají nedostatek, a uvítali by větší množství podobné propagace.

 

Zboží v supermarketuVysavač nebo hrnce?

 

Účinný způsob je tzv. direct marketing, kde prezentace výrobku přímo navazuje na jeho prodej. Možná se vám už dostaly do rukou různé „výhodné“ zájezdy spojené s chutným obědem a prohlídkou historických pamětihodností. Vše zdarma pouze za účast na předváděcí akci nového výrobku. Dvouhodinová masáž všech účastníků týmem školených prodejců je opravdu jen pro silné nervy. Slabší jedinci nakonec povolí a jejich domácnost se rozroste o nové pokrývky, hrnce, příbory nebo vysavač za 50 tisíc. Všechno samozřejmě „velmi výhodně".

 

Děti v obchoděVliv na děti

 

Jako problematický je odborníky i laiky vnímán vliv agresivní reklamy na nejmladší věkové skupiny. Děti nedokáží rozpoznat komerční záměr reklamy a mají pocit, že pokud např. daný výrobek nemají, jsou o něco ošizeny. Rodič je pak vlastně k nákupu výrobku donucený. Scénu v obchodě, kdy si dítě křikem vynucuje koupi značkového pamlsku, viděl asi každý. Navíc má reklama u dětí negativní vliv z hlediska stavby žebříčku hodnot a zájmové vyhraněnosti. Názor dětí je reklamou bezpochyby ovlivňován a ony se nemohou bránit jako dospělý.

 

 

V jednom pražském hypermarketu jsme se zeptali:

Ovlivňuje vás reklama při výběru zboží? Jaký je váš názor na reklamu obecně?


MarkétaMarkéta (17): Ještě studuju a nemám na nějaké extra nákupy moc peněz, takže chodím nakupovat společně s mámou. Myslím, že nás nijak moc reklama neovlivňuje, spíš ji nemáme rádi, a když je v televizi, vždycky vypínáme zvuk. Ale teď si uvědomuju, že mamka vybírá vždycky zboží v akci z letáku. To je vlastně taky reklama.

 

MiladaMilada (54): To víte že mě ovlivňuje. Když je třeba něco novýho, tak to chci vyzkoušet. Ale nesmí to být moc drahý, jsem v invalidním důchodu a nemůžu si dovolit všechno. Někdy mi ty reklamy, hlavně v televizi, lezou pěkně na nervy, ale některé se mi i líbí.

 

JanaJana (30): Jestli mě reklama ovlivňuje? Ano i ne. Ráda si koupím něco, co jsem viděla třeba na plakátě nebo v televizi a chci vědět, jaké to je. Ale klidně si kupuji i neznačkové výrobky, na které reklama neběží, pokud je mám vyzkoušené a vyhovují mi.

 

 

 

 

 

 

 

Necháváte se reklamou ovlivnit při nákupu? Jak vy se díváte na svět plný reklamy? Sledujete ji nebo ne? Máte nějaké reklamy oblíbené, nebo naopak neoblíbené?

 

Reklama