Když už dostanete smyk, alespoň se pokuste sundat nohu z plynu. Na brzdění zapomeňte, na to je už pozdě.  V článku najdete nejen pár rad, jak se zachovat, ale i ceník školy smyku a podmínky v případě vašeho zájmu o tento kurz.

smyk

Na většinu problémových situací bychom měli reagovat vyšlápnutím spojky a sundáním nohy z plynu. Teprve pak začít situaci řešit.

Mokrá silnice, mezi poli například, může být jen o pár metrů dál v lese, namrzlá!

Kdo kdy dostal pořádné hodiny nebo mu v zatáčce ujel zadek, ví, jaká lahůdka pak je auto ovládat.

Pomalu do zatáčky, rychle ven platí spíše pro závodníky. Většina instruktorů školy smyku vám poví, že: pomalu do zatáčky, plynule při pravém okraji, a pěkně pomalu ven.

Vlastně jde o to, aby průjezd zatáčkou byl takový, abyste nemuseli ani brzdit, ani přidávat.

Není smyk jako smyk

Nedotáčivý smyk hrozí především autům s pohonem na přední kola. Při najetí do zatáčky větší rychlostí se dostanou do smyku přední kola. Auto se stává neřiditelným a pokračuje vlastně rovně ven z oblouku.

Nebrzdit, vyšlápnout spojku, pevně držet volant ve směru jízdy a doufat, že se kola „chytí“ původní stopy.

Přetáčivý smyk je zase specialitou vozů s pohonem na zadní kola. Auto se při tomhle smyku stáčí dovnitř zatáčky a začíná hezky rotovat kolem „čumáku“.

Ihned natáčet kola proti vybočení zádě, to znamená točit volantem ve směru přetáčejícího se zadku a mírně přidat plyn...

Jízda do kopce

S tím mám bezvadnou zkušenost ještě z doby, když jsem bydlela v horní Libni. Vyjet v zimě Davídkovu ulici byl vskutku kumšt. Úplně nejlepší je zařadit za dvě už pod kopcem a vlastně plyn jet lechtat tak, aby auto jelo úplně plynule. Jakmile člověk zpomalí nebo přeřadí, je zpravidla v pytli. Kola se začnou protáčet a většinou už se auto nerozjede.

Nezbývá než to opatrně otočit a zkusit to pro velký úspěch znovu. Tady už se ale chvíli budeme po kluzkém povrchu pohybovat z kopce.

Jízda z kopce

Auto má zablokovaná kola a nekontrolovatelně se šine dolů. Není síla, která by je zastavila.

Zde pomůže občas opatrný nájezd na obrubník, pak stočit kola zpět a zase za chvilku narazit na obrubník. Pořád lepší než se vrhnout střemhlav do křižovatky.

Pokud to není tak horké, neškodí podřadit a brzdit takzvaně motorem.

Zasněžené pruhy

Pokud je to zlé a právě uprostřed vozovky nestojí auto, raději je dobře pruhy ani nepřejíždět. Jsou z toho ty nejhorší bouračky.

Devadesát procent řidičů dojede na to, že začnou instinktivně natvrdo brzdit a točit volantem. Jenže auto jede rovně jako sáně. Když už to musí být, co nejvíce snižte rychlost, vyšlápněte spojku, změňte jízdní pruh a spojku pomalu pouštějte.

Hodiny

Téměř na všechno je pozdě. Lehce pomáhá prudké brzdění při sešlápnuté spojce. Mělo by se zpomalit.

ŠKOLA SMYKU

Tohle a mnohem víc se ale můžete i praxi naučit na škole smyku. Osobně doporučuji. Od doby, kdy jsem ji absolvovala já, se ale ceny poněkud změnily. I přesto mohu jen doporučit. Totiž, není nad to být skutečně v té situaci. Protože realita pak člověk sice zaskočí, jeden se klepe jako ratlík, ale zareaguje mnohem rychleji na situaci, kterou už alespoň jednou prožil a ví, jak se ve skutečnosti jeho auto bude chovat.

Program školy smyku

Kurzy školy smyku se skládají z teoretické části a praktického výcviku na speciálních kluzných plochách, nezávisle na počasí a ročním období.

Výcvik je zpravidla jednodenní, ale někdy  i vícedenní.

Ceny jsou velmi různé a závisí od společnosti, která kurz nabízí.

Tehdy jsem platila 2 500 Kč, ale dnes jsou ceny opravdu pružnější.

Někde můžete zaplatit 3 600 a o kus dál i necelých sedm tisíc.

Reklama