Cestování

„Jak je důležité míti…“ školu smyku!

Když už dostanete smyk, alespoň se pokuste sundat nohu z plynu. Na brzdění zapomeňte, na to je už pozdě.  V článku najdete nejen pár rad, jak se zachovat, ale i ceník školy smyku a podmínky v případě vašeho zájmu o tento kurz.

smyk

Na většinu problémových situací bychom měli reagovat vyšlápnutím spojky a sundáním nohy z plynu. Teprve pak začít situaci řešit.

Mokrá silnice, mezi poli například, může být jen o pár metrů dál v lese, namrzlá!

Kdo kdy dostal pořádné hodiny nebo mu v zatáčce ujel zadek, ví, jaká lahůdka pak je auto ovládat.

Pomalu do zatáčky, rychle ven platí spíše pro závodníky. Většina instruktorů školy smyku vám poví, že: pomalu do zatáčky, plynule při pravém okraji, a pěkně pomalu ven.

Vlastně jde o to, aby průjezd zatáčkou byl takový, abyste nemuseli ani brzdit, ani přidávat.

Není smyk jako smyk

Nedotáčivý smyk hrozí především autům s pohonem na přední kola. Při najetí do zatáčky větší rychlostí se dostanou do smyku přední kola. Auto se stává neřiditelným a pokračuje vlastně rovně ven z oblouku.

Nebrzdit, vyšlápnout spojku, pevně držet volant ve směru jízdy a doufat, že se kola „chytí“ původní stopy.

Přetáčivý smyk je zase specialitou vozů s pohonem na zadní kola. Auto se při tomhle smyku stáčí dovnitř zatáčky a začíná hezky rotovat kolem „čumáku“.

Ihned natáčet kola proti vybočení zádě, to znamená točit volantem ve směru přetáčejícího se zadku a mírně přidat plyn...

Jízda do kopce

S tím mám bezvadnou zkušenost ještě z doby, když jsem bydlela v horní Libni. Vyjet v zimě Davídkovu ulici byl vskutku kumšt. Úplně nejlepší je zařadit za dvě už pod kopcem a vlastně plyn jet lechtat tak, aby auto jelo úplně plynule. Jakmile člověk zpomalí nebo přeřadí, je zpravidla v pytli. Kola se začnou protáčet a většinou už se auto nerozjede.

Nezbývá než to opatrně otočit a zkusit to pro velký úspěch znovu. Tady už se ale chvíli budeme po kluzkém povrchu pohybovat z kopce.

Jízda z kopce

Auto má zablokovaná kola a nekontrolovatelně se šine dolů. Není síla, která by je zastavila.

Zde pomůže občas opatrný nájezd na obrubník, pak stočit kola zpět a zase za chvilku narazit na obrubník. Pořád lepší než se vrhnout střemhlav do křižovatky.

Pokud to není tak horké, neškodí podřadit a brzdit takzvaně motorem.

Zasněžené pruhy

Pokud je to zlé a právě uprostřed vozovky nestojí auto, raději je dobře pruhy ani nepřejíždět. Jsou z toho ty nejhorší bouračky.

Devadesát procent řidičů dojede na to, že začnou instinktivně natvrdo brzdit a točit volantem. Jenže auto jede rovně jako sáně. Když už to musí být, co nejvíce snižte rychlost, vyšlápněte spojku, změňte jízdní pruh a spojku pomalu pouštějte.

Hodiny

Téměř na všechno je pozdě. Lehce pomáhá prudké brzdění při sešlápnuté spojce. Mělo by se zpomalit.

ŠKOLA SMYKU

Tohle a mnohem víc se ale můžete i praxi naučit na škole smyku. Osobně doporučuji. Od doby, kdy jsem ji absolvovala já, se ale ceny poněkud změnily. I přesto mohu jen doporučit. Totiž, není nad to být skutečně v té situaci. Protože realita pak člověk sice zaskočí, jeden se klepe jako ratlík, ale zareaguje mnohem rychleji na situaci, kterou už alespoň jednou prožil a ví, jak se ve skutečnosti jeho auto bude chovat.

Program školy smyku

Kurzy školy smyku se skládají z teoretické části a praktického výcviku na speciálních kluzných plochách, nezávisle na počasí a ročním období.

Výcvik je zpravidla jednodenní, ale někdy  i vícedenní.

Ceny jsou velmi různé a závisí od společnosti, která kurz nabízí.

Tehdy jsem platila 2 500 Kč, ale dnes jsou ceny opravdu pružnější.

Někde můžete zaplatit 3 600 a o kus dál i necelých sedm tisíc.

   
05.11.2010 - Doma - autor: Michaela Kudláčková

Komentáře:

  1. [13] jasnenkam [*]

    Pre mňa sa škola šmyku stala skutočne lahôdkou. Bolo to skvelé, naučila som sa niečo nové. Môžem len odporučiť.

    superkarma: 0 31.07.2012, 20:21:41
  2. [12] Anime Otaku [*]

    carmi — #8 Prodat a koupit opravdové auto? Ale teď vážně automat by měl mít možnost fixace rychlostního stupně, nevím sice jak je to u osobních aut, ale autobusy to mají.

    superkarma: 0 05.11.2010, 19:13:43
  3. avatar
    [11] mandzarik [*]

    kareta — #10 Wow ! Sml67 Kurnik, tak ... asi ... budu muset začít vymyslet jiné marketingové taktiky. Až prodám nemovitost, pořídím jinou Sml80Sml30 Zůstane mi na focuse kombika. Zatím. Pro začátek.

    superkarma: 0 05.11.2010, 11:08:28
  4. avatar
    [10] kareta [*]

    mandzarik — #9 Sml9 prodám nemovitost, jeepa jsem si už vyhlídlaSml67

    1. na komentář reaguje mandzarik — #11
    superkarma: 0 05.11.2010, 10:57:31
  5. avatar
    [9] mandzarik [*]

    kareta — #7 Čekala jsem Tě tu, ó, Jasná. O Tvém řidičském umu nepochybuji, předpokládaný horizont pořízení off roadu i nadále potvrzuje trvání mého zájmu o Tvůj projekt ... S úctou MK

    1. na komentář reaguje kareta — #10
    superkarma: 0 05.11.2010, 10:54:53
  6. avatar
    [8] carmi [*]

    Pěkný rady, jak pracovat se spojkou a přeřazovat či podřaďovat. No, ale já mám automat. Co s tím? Myslím to vážně, máte někdo zkušenosti?

    1. na komentář reaguje Anime Otaku — #12
    superkarma: 0 05.11.2010, 10:36:53
  7. avatar
    [7] kareta [*]

    wich — #6 děkuji za poklonuSml9..já jezdím ráda, relaxuju u tohoSml16

    1. na komentář reaguje mandzarik — #9
    superkarma: 0 05.11.2010, 09:57:57
  8. avatar
    [6] wich [*]

    kareta — #2 Jak tak pozoruju, myslím, že jsi jedna z mála ženských, se kterýma bych se nebála jet Sml22

    1. na komentář reaguje kareta — #7
    superkarma: 0 05.11.2010, 09:53:54
  9. avatar
    [5] wich [*]

    Vždycky se těším na "první letošní" Sml59Sml36Sml36

    superkarma: 0 05.11.2010, 09:50:07
  10. avatar
    [4] kareta [*]

    Anime Otaku — #3 snad napřesrok...off roady miluju, leč momentálně nemám loveSml54 Chci nějaký větší, 2,5 litr nebo něco. Tady ho využiju.Sml67

    superkarma: 0 05.11.2010, 08:13:21
  11. [3] Anime Otaku [*]

    kareta — #2 Nebo to chce auto s 4x4 Sml57 taky investice

    1. na komentář reaguje kareta — #4
    superkarma: 0 05.11.2010, 08:01:00
  12. avatar
    [2] kareta [*]

    nesmíte se smyku bát..rady jsou dobré, akorát náš kopec já vyjíždím v létě na 2,3, c zimě tam musím narvat 3 a jet jako prase a smykem se dostat do brány, nebo vycouvat 100m a další pokusy...náš kopeček je poněkud prodší, asi zainvestuju do řetězůSml54

    1. na komentář reaguje Anime Otaku — #3
    2. na komentář reaguje wich — #6
    superkarma: 1 05.11.2010, 07:51:12
  13. [1] Anime Otaku [*]

    Hezký článek, jen bych přidala informaci že v zimě vyjíždět na letních nebo celoročních pneumatikách je kapitální hloupost a taky že ty nejlevnější zimní většinou žádný rozdíl od letních nemají. Je dobré před koupí si projít testy pneumatik pro můj typ vozidla (dělají se myslím každé dva roky). Tahle větší investice se vyplatí, jde o investici do života. Už jsem totiž bohužel zažila jízdu na sněhu na letních a je to horor. Asi před dvěma roky měl táta na úterý objednané přezutí auta, v pondělí jsem si ho půjčila že zajedu do obchoďáku (sháněla jsem si šaty, takže jsem tam byla dlouho) když jsem vyjížděla, bylo hezky kolem pěti stupňů a sucho. No a asi za tři hodiny jsem jsem se chtěla vrátit domů, tak vylezu ven, je tma a všude bílo. Za těch pár hodin napadlo asi 5cm sněhu. Tak jsem si řekla, že se na leťácích radši vyhnu dálnici, kdybych zapadla, tak ať mě aspoň nikdo nesmete. No a když jsem byla v půlce cesty tak přes uzoučkou silničku byl zlomený kamion (neměl tam co dělat, všude byly zákazy, asi si chtěl zkrátit cestu) a jak jsem musela začít couvat, tak mi ujel zadek a auto si lehlo na břicho v příkopu. Naštěstí mě kamarádi přijeli vysvobodit, ale na autě se mi povedlo udělat 'každoroční zimní škodu' urazila jsem čerpadlo posilovače řízení, takže tátovo auto tu zimu sežralo dalších 13 tisíc, jako každý rok. Proto se do českých zimních krajů asi moc nehodí francouzské hatchbacky s úplně plochým podvozkem. Ta zatracená pumpa totiž vyčnívá 10 cnetimetrů pod jinak úplně hladký podvozek kde je i většina výfukového vedení zakrytáSml31.

    superkarma: 0 05.11.2010, 07:04:18

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Hledáme čtenářky, které rády čtou knihy
Anketní otázky pro čtenářky, které chtějí testovat Canesten Intim Gel
Anketa: Bolí vás záda?

Náš tip

Doporučujeme