Potřetí a naposled se zastavíme u tématu, které se sice kalendářně blíží, ale teplota venku tomu zatím nějak extra nenasvědčuje. A ačkoliv si výrobci plavek rvou vlasy, že letošní sezona je skutečně bída a utrpení, my víme, že štěstí přeje připraveným...

V prvním dílu nám poradily ženy - fitness profesionálové, čeho se máme ve svém činění v rámci hubnutí do plavek vyvarovat, případně na co se zaměřit.

aerobic

  • Připomněly jsme si základní pravidlo, které prostě ošidit nejde, neboť se jedná v podstatě o přírodní zákon zachování energie: když chceme zhubnout, musíme méně a zdravě jíst a více se hýbat!

Žádné zázračné pilule ani diety, které by tu fušku udělaly bezpracně za nás, prostě neexistují. A v bonusovém materiálu se o tom více rozpovídala žena nejpovolanější - zakladatelka společnosti STOB (stop obezitě) PhDr. Iva Málková, kde prozradila podrobnosti o „dietních hitech“, včetně tolik oblíbené Atkinsovy diety.

V druhém díle nás pak oblíbená Zumba instruktorka a výživová poradkyně Lucie Tvrdoňová provedla čtyřmi základními kroky, na které bychom měly pamatovat, pokud chceme zhubnout trvale a vypadat k světu.

A i když se v této oblasti asi už nevymyslí nic nového, tak ověřené tipy z praxe jsou nakonec těmi radami nad zlato, protože přesně ukazují na slabiny většiny žen (včetně mě). Pokud vám článek s Lucií unikl, doporučuji vaší pozornosti.

No a dnes přicházím se svou troškou do mlýna také já osobně. Jako lifestylová redaktorka, jež se pohybuje v médiích přes dvacet let a která vážila při své výšce 165 cm už 54 kg (extrém dole), ale také více než 70 kg (extrém nahoře), si myslím, že jsem na té své životní cestě už pár dobrých tipů posbírala.

Je fakt, že na sobě je třeba uplatnit moc neumím (nebo jsem líná?), ale poradit, to zase jo, to mi jde (smích). Tak tady je pár příběhů, které by nás mohly inspirovat... není to zase žádný revoluční objev, ale cenné poznatky z praxe, které až černé na bílém mohou vyvolat ono „aha, to je fakt“.

1. Jezte více

Vím, že to zní neuvěřitelně, když máte před sebou článek o hubnutí, ale je to tak. Když jsem dělala rozhovory s lidmi, kteří skutečně zhubli - a ne málo, shodli se na tom, že hubnout začali v momentě, když začali více jíst.

Jak si to vysvětlit? Většina z nás je honěná časem a každodenními povinnostmi, kvůli kterým odsouváme své potřeby, resp. potřeby našeho těla na x- té místo v pořadí. Nemusím tady vyjmenovávat, co vše řídí naše životy, každá si tam můžete za sebe přiřadit to svoje.

Pravdou je, že často nesnídáme, v rychlosti si srkneme kávu a táhneme děti do školky nebo školy, pak běžíme do práce, kde už čekají haldy úkolů, s kterými bojujeme opět za pomoci pár doušků kávy, případně během procesu hltáme nějakou tu housku, bagetku, sušenky (ano, to mi přiznala většina lidí, kteří měli s váhou problémy). Ti šťastnější z nás se dostanou o polední pauze na oběd, ale ostatní opět buď jídlo vypouští (raději si připravím něco na odpolední schůzku, jako bych se slyšela), nebo jsou to opět nějaké „fofr svačiny“, jak výstižně označila tyto kalorické bomby v již zmíněném článku Lucie Tvrdoňová.

  • Lidé, kteří zhubli, snídají, svačí, obědvají, zase svačí a také večeří.

A to znervózňující spojení „jezte více“? Ano, platí... Ovšem záleží samozřejmě na kvalitě potravy, o sušenkách a párcích v rohlíku to skutečně není. Opravdu jsem se divila, když mi úspěšně hubnoucí jedinci ukázali svůj jídelníček a odpřisáhli, že hladem, tím, jenž pronásleduje nás, obyčejné štvance, skutečně netrpěli. A asi to souvisí s bodem č. 3.

2. Udělejte si na jídlo čas

Hm, lehce se řekne, ale hůře udělá. Nicméně i zde platí ono pověstné, že všechno jde, když se chce. Vzpomínám si na své první místo. Firma plná mladých lidí, kteří žijí rychle a zběsile. Celý den v práci a v plném nasazení. Občas někdo vyběhne koupit ven bagety se spoustou majonézy z automatu a hned je vidět les rukou „pro mě taky, pro mě taky“, takže většina z nich ani nevstane ze židle a pak s očima upřenýma do monitoru ládují do sebe onu „lahůdku“.

A právě v tomto kolektivu byla výjimečná žena, která nás převyšovala nejen věkem, ale snad vším. Pracující důchodkyně s krásnou a rovnou postavou, které si nikdo neodvažoval odhadovat věk. Přicházela do práce klidným krokem se svačinou v tašce, aby si v pravidelných intervalech v kuchyňce nakrájela rajská jablíčka, namazala celozrnný rohlík a pomalu u stolku pak vše snědla. Přitom její výkon musel být minimálně srovnatelný s naším, protože šéf si jí cenil a i přes její opravdu pokročilý věk (omlouvám se za ten výraz, ale chci to zdůraznit) si ji tam nechával, což, jak víte, se v průbojných firmách moc nenosí. A je to škoda.

  • Vždycky když někde v klusu něco pojídám, tak si na tuto dámu vzpomenu.

3. Přidejte zeleninu

aerobic

Tento bod v podstatě velmi souvisí s těmi předešlými. Právě zelenina - jak všichni víme - je nízkokalorická a má řadu dalších pozitivních vlastností, např. vysoký obsah vlákniny. Ne nadarmo si štíhlí Francouzi dávají salát před každým jídlem.

  • Zelenina příjemně zaplní, spustí do mozku signál, že končí hladovění, a my se pak nevrháme na další jídlo s vervou divoké zvěře.

Jezte proto více. Přidejte si zeleninu a najděte si na jídlo čas. Ano, to je ten háček. A i když naštěstí já třeba patřím k milovníkům zeleniny, tak než abych si kolikrát očistila mrkev, sáhnu po něčem rychlém - i suché housce. Pokud jste na tom stejně, zkusme zapřemýšlet společně, jak to udělat, jak samy sobě poručit (ovšem něžně), že si těch deset minut najdeme, protože jde o naše zdraví. Budu ráda, když nám napíšete do komentářů vaše finty a nápady, jak zdravě jíst.

Že jste se vlastně nic nového nedozvěděli? Souhlasím, všechno víte už dlouho stejně jako já. Tisíckrát jsme to četly v časopisech, slyšely v radiu či televizi. Klidně bych to o tom mohla psát romány, ale proč potom stále bojujeme s váhou?

Je potřeba si totiž dobré návyky zabudovat do života - vyhrát tu poslední a nejdůležitější bitvu vlastními silami (a hlavou!), protože žádný článek vám v tom bez pořádného osobního nasazení nepomůže. Nemám pravdu? A někdy ten spouštěcí moment přijde z ničeho nic...

Autorka článku provozuje specializovaný server o cvičení www.aerobic.cz.

Reklama