Rodina

Jak donutit syna, aby dostudoval? Skončit těsně před „cílem“ mi přijde škoda

Martina vkládala do svého syna Marka velké naděje. Vždycky se dobře učil, a tak si myslela, že to někam „dotáhne“. Všechno ale dopadlo úplně jinak. Během studia si Marek našel práci, která ho natolik pohltila, že opustil školu v posledním ročníku a nechce se tam vrátit.

Martina je zklamaná a mrzí ji, že syn Marek studia nedokončil. Už měl téměř hotovou „diplomku“ a zbývaly mu už jen dvě zkoušky. Může za to brigáda, kterou si během studia našel. Zajímavá práce programátora a vlastní výdělek mu najednou přišly podstatnější než titul.

muž

Jenomže Martina to vidí jinak a považuje to za nezodpovědnost. Tím spíš, že škola byla soukromá a Martinu stála nemalé peníze.

Markovo jednání jí přijde sobecké a začíná mu vyčítat, že to všechno zahodil kvůli „podřadné“ práci a nebere na ni ohled. „Uvědomuješ si, co všechno jsem si musela odepřít? Dělala jsem to pro tebe a věřila, že investice do vzdělání není nikdy ztracená. Ale když školu nedokončíš, jako bych ty peníze hodila do kanálu. Copak je ti to úplně jedno?“ Ptá se se slzami v očích Martina.

Zpočátku Marek mámě sliboval, že školu dokončí, ale už si natolik zvykl na nový způsob života, že se mu to zdá čím dál méně reálné.

Jak z toho ven? Marek ujišťuje mámu, že je takhle šťastný, práce ho baví, stojí na vlastních nohách a „vejšku“ k tomu nepotřebuje.

Martina má ale dilema. Ano, každá máma chce, aby bylo její dítě spokojené, což Marek teď je, ale přiznává, že jí je líto zbytečné investice.

Napadá jí jediné řešení. Dát synovi ultimátum: Buď se „pochlapí“ a školu dokončí, což by Martině udělalo největší radost, nebo jí bude po splátkách peníze vracet.

Ale zatím ještě nenašla odvahu to Markovi říct. Stále se jí honí hlavou, jestli je správné dávat Markovi „nůž“ na krk. Nemá se raději smířit s tím, jak to je a peníze oželet. Vždyť štěstí dítěte je přece nade vše.

Co byste udělala na místě Martiny?

Možnost%
Asi bych udělala to samé, co Martina. Dala ultimatum42,4
Nechala bych to být, v životě jsou horší ztráty, než ty finanční26,5
Nevím jak bych se zachovala25
Já bych žádné studium neplatila6,1

Čtěte také:

 

   
15.03.2016 - Rodina - autor: Dana Haklová

Další příspěvky

Komentáře:

  1. avatar
    [52] medulka [*]

    Asi kdyby mu tu školu neplatila maminka, ale musel by si jí financovat sám, z vlastní kapsy, měl by k t omu větší vůli a motivaci, aby školu dodělal... Jestli mu chybělo k dokončení už tak málo, nějaké 2 zkoušky a měl by hotovo, pak je to podle mě nerozvážnost a nezodpovědnost. Jiná situace je, kdyby to neudělal a nezvládl, to také zamrzí, ale dá se to pochopit, ale takto to vzdát předem a vykašlat se na to? je to velká škoda... Nutit k něčemu dospělého člověka jde těžko, když nebude chtít, pak ho nepřinutí, ale možná bych to zkusila s tím splácením, ať také ví, co to stojí a že to nebylo zadarmo... ale jestli už vydělává, vyhovuje mu to, od školy už má odstup, tak to asi stejně nezabere...

    superkarma: 0 21.03.2016, 17:02:49
  2. [51] leontieen [*]

    carmi — #28 To, že někdo před koncem VŠ vydělává víc než jeho kantor a odejde neznamená, že bude mít ty nadprůměrné výdělky a dobře placenou práci celý život. A jak už bylo řečeno ti zběhlí nikdy neví, kdy si budou muset díky personální politice doplnit vzdělání, jinak budou odejiti.

    superkarma: 0 19.03.2016, 12:21:22
  3. [50] leontieen [*]

    risina — #37 Ano, některé nadnárodní korporace, které nabízí tzv. Management trainee programy nebo tzv. poradenské společnosti jako Deloitte, EY, PWC global nebo Accenture. Tam prostě musíte mít titul nebo tu VŠ studovat a dodělat, jinak vás ani nepozvou na pohovor nebo vyhodí. A můžete stokrát říkat, že existují schopnější středoškoláci a vyučení než vysokoškoláci. Tyto firmy mají personální politiku jakou mají a basta.

    superkarma: 0 19.03.2016, 12:12:32
  4. [49] leontieen [*]

    ellienka — #42 Záleží, jaký obor a školu syn Martiny studuje. Pokud se jedná o techniku, ekonomku či zemědělku, chybí mu jen státnice, obhajoba a 2 zkoušky, tak doporučuji školu dokončit. i když třeba sotva prolézá s odřenýma ušima. Mezi programátory a jejich šéfy je více vysokoškoláků než středoškoláků a na tuto pozici je VŠ vyžadována zcela běžně, takže se mu může stát, že jeho příští nadřízený bude vysokoškolák, který po něm může vyžadovat doplnění vzdělání. A pokud tak neučiní, tak ho nahradí hotovým vysokoškolákem.

    Nebo přestoupí do jiné firmy a totéž, případně bude chtít pracovat jako programátor jinde a oni ho kvůli nedokončené VŠ ani nevezmou, i když bude mít praxi. Ale pokud studuje soukromou VŠ, tak to je ztráta času a lepší je mít jen SŠ než nějakou neuznávanou soukromku. Ale tam je zase škoda peněz za školné, souhlas.

    superkarma: 0 19.03.2016, 12:07:59
  5. [48] leontieen [*]

    ellienka — #44 Doba, kdy ženy nemohly studovat VŠ a ani SŠ je strašně vzdálená (to bylo snad za Rakouska -Uherska). Pokud máte na mysli období před rokem 1989, tak buď jste byla z komunistické nebo estébácké rodiny nebo měla takové příbuzné či známé a mohla jste studovat cokoli nebo ne a pak buď na vás zbyly obory kam brali každého, protože se tam děti papalášů nehrnuly nebo jste nemohla studovat vůbec (to ale nezáleželo na pohlaví).

    Pokud máte na mysli, že rodiče dovolili studovat jen jednomu ze dvou či více potomků (nejčastěji synovi), tak tady se jedná o nespravedlivé nadržování, což je sice běžné, ale nic, co bych měla omlouvat a považovat za normální.

    superkarma: 0 19.03.2016, 11:58:56
  6. [47] ellienka [*]

    znám lidi, co se sotva vyučili. Nakonec zvládli SŠ i dvě VŠ. Ale až když psychicky dozráli :-)

    superkarma: 0 17.03.2016, 14:26:22
  7. [46] ellienka [*]

    Krišpína — #31 to bych spíš synovi vyčetla, proč na tu školu chodil a zahazoval roky, které si mohl vydělávat či prohlubovat odbornost, která ho baví...

    superkarma: 0 17.03.2016, 14:24:16
  8. [45] ellienka [*]

    risina — #37 ano, s tím jsem se setkala, že mne nemohli vzít na práci, když nemám VŠ. Teď všechny ty VŠ musí v té instituci studovat mou SŠ, aby si doplnili vzdělání Sml30

    superkarma: 0 17.03.2016, 14:21:41
  9. [44] ellienka [*]

    Otazníček — #39 proč prasárna? Dřív bylo naprosto normální, že mohlo studovat jen jedno dítě. A většinou pouze syn, i když byla holka "chytřejší". Navíc - když je člověk šikovný, VŠ nepotřebuje. Je to jen titul, k ničemu. Spousta mých známých s VŠ teď znovu studují SŠ, aby měli odbornost, kterou potřebují.. Sml30

    1. na komentář reaguje leontieen — #48
    superkarma: 0 17.03.2016, 14:19:28
  10. [43] ellienka [*]

    paníliška — #17 já to vidím trošku jinak - syn by práci, kterou chce dělat, bez VŠ dělat nemohl (nesměl). Firmy o něj mají zájem, zatím pracuje pouze brigádně při škole.

    superkarma: 0 17.03.2016, 14:14:57
  11. [42] ellienka [*]

    Mickey Mouse — #14 samozřejmě, že může vydělávat mnohem víc peněz i bez diplomu. Proto nechápu, proč bych měla mít povinnost mu hradit jeho životní náklady v době studia, které nepotřebuje. VŠ beru jako nadstandart. Jestli si vybral školu, která mu dopomůže k lepšímu příjmu, je na něm. Když školu dodělá, ráda mu tento nadstandart poskytnu, vždyť jsem jeho rodič. Ale utrácet za zbytečně strávené roky ve škole, na to nejsem tak bohatá ani blbá.

    1. na komentář reaguje leontieen — #49
    superkarma: 0 17.03.2016, 14:08:30
  12. [41] ellienka [*]

    OlgaMarie — #13 samozřejmě, že se chovám tak, aby po mně zbylo nejen na pohřeb. Když by se dětem nevedlo dobře, jsem připravena jim pomoci. Ráda i poradím. Ale neumetám jim cestičku, nechávám je rozhodovat se o své budoucnosti a být za sebe odpovědný. Jsou dospělí. V jejich věku jsem měla již rodinu.

    superkarma: 0 17.03.2016, 14:03:05
  13. [40] Boros [*]

    carmi — #28 Jo, život není o titulech, to je pravda. Proto ho používám jen v práci a jen oficiálně. A pak tehdy, když chci namíchnout vedení. Mám 2 a oba jsou mi slušně řečeno na nic. Zrovna včera se mě ptala dcera, proč s tituly a proč, když jsem tak dobrá, že jí pomáhám s odbornou prací do školy, pořád ještě dělám u lůžka, když mi snížili plat (o 3 tisíce). Opravdu těžce se mi vysvětluje, že v 50 už jinou práci asi těžko najdu a navíc v místě, kde je 12% nezaměstnanost.

    superkarma: 0 17.03.2016, 08:10:07
  14. [39] Otazníček [*]

    Toto je problém větsiny lidí co začnou pracovat. Pokud nestuduji něco, kde ta škola je opravdu potřeba (práva, medicína). Oni si studenti uvědomují, jak systém školství stojí za ...., že ta škola jim toho zas tolik nedá (dost často jen pár písmen do životopisu). Pokud začne člověk pracovat, uvědomuje si to o to silněji. A může jít i o školu s dobrým jménem. Když už to tam syn vydržel tak dlouho, je škoda nedotáhnout to do cíle. Splátkový kalendář vlastnímu dítěti mi připadá jako p*asárna, od kdy mu chce markovat, má ji splatit veškeré výdaje od narození, nebo od střední, nebo jen za tu nedokončenou VŠ?

    1. na komentář reaguje ellienka — #44
    superkarma: 0 16.03.2016, 10:01:28
  15. [38] libuno [*]

    Co člověk, to osobnost. Já jsem se též "prala" se synem. Tam ale šlo o prodloužení o půlrok kvůli přítelkyni (láska hory přenáší). Nicméně dal za pravdu mně, studium dokončil a ve finále mi poděkoval. "Mámo, byla jsi tvrdá. Ač jsem Tě měl na háku, poslechl jsem. Za to dík."

    A to si nefandím. Je to již 12 let, dodnes spolu bojujeme. Jsme stejní a stejně protichůdní. Věřím, až jednou zavřu oči, bude vzpomínat.

    superkarma: 0 15.03.2016, 22:15:27
  16. avatar
    [37] risina [*]

    Mickey Mouse — #35 Dokonce ani sociálním pracovníkem nemůžeš být, pokud nejsi bakalář (nebo aspoň DiS) Sml58. A myslím, že třeba i banky a průmyslové podniky "hrají" na tituly.

    1. na komentář reaguje ellienka — #45
    2. na komentář reaguje leontieen — #50
    superkarma: 0 15.03.2016, 19:46:58
  17. avatar
    [36] carmi [*]

    Mickey Mouse — #35Nebo taky na penězíchSml58 Ale na druhou stranu, až tak netvrdím, že to je špatně. Peníze osvobozujíSml57

    superkarma: 0 15.03.2016, 18:52:01
  18. avatar
    [35] Mickey Mouse [*]

    phoebe24 — #24 Ano, některé (především německé) koncerny chtějí diplom na určité pozice (s větší odpovědností), ale i to lze často nahradit dobrými referencemi z předchozí práce.

    carmi — #28 Ano, je to postoj. Vyjadřuje to, že mi víc záleží na vědomostech, které jsem na škole získal, než na formálních požadavcích potřebných na diplom. Sml80

    risina — #34 Já naopak pozoruji, že zaměstnavatelé čím dál víc na diplom uchazeče o práci neberou zřetel. Protože kvalita absolventů se výrazně zhoršila.

    V komerční sféře dokonce ubývá pozic, kde je potřeba diplom, ve státní sféře přibývá. Ale to si právě ten mladý dospělý student musí sám ujasnit, jakou práci chce dělat a co k tomu potřebuje. Advokátem, soudcem, lékařem, učitelem nebo policistou prostě bez titulu být nemůže. Naopak v IT je titul úplně na Sml64!

    1. na komentář reaguje carmi — #36
    2. na komentář reaguje risina — #37
    superkarma: 1 15.03.2016, 18:30:24
  19. avatar
    [34] risina [*]

    Jsem matka drsňák a materialistka. Nechtěla bych po synovi vrátit "výživné" a "kapesné" za dobu jeho studia, ale školné ano Sml22. A taky by mě zajímalo, jak se na financování svého studia a života podílí od doby, kdy získal tu práci programátora.

    Jinak souhlasím s tím, co už bylo řečeno - diplom z vysoké školy není zárukou, že člověk dostane dobrou (=naplňující, slušně placenou a dotyčného bavící) práci, ale v mnoha případech je podmínkou, aby se vůbec o danou pozici mohl ucházet - nejen ve státem placených zaměstnáních, ale i v řadě velkých firem. Myslím, že pro dnešní mladé bude během jejich profesního života minimálně bakalář stejnou samozřejmostí, jako pro mou generaci výuční list či maturita. A je samozřejmě škoda, když člověk něco vzdá před cílem - teď nemyslím škodu finační, ale z hlediska osobního rozvoje ano.

    1. na komentář reaguje Mickey Mouse — #35
    superkarma: 0 15.03.2016, 17:41:29
  20. avatar
    [33] risina [*]

    phoebe24 — #21 Myslím, že vzdělání už se do důchodu nepočítá Sml23.

    superkarma: 0 15.03.2016, 17:34:29
  21. avatar
    [32] risina [*]

    1alena — #7 já pracuju v oboru, který jsem vystudovala na VŠ. Střední měla jiné zaměření, ale znalosti na ní získane (zdravotak - dětská sestra) se mi v životě mnohokrát hodily Sml22.

    superkarma: 0 15.03.2016, 17:32:37
  22. avatar
    [31] Krišpína [*]

    Také tohle znám z vlastní zkušenosti. Ač nemáme v rodině nikoho extra umělecky založeného, syn se dostal na uměleckou vysokou školu. Měla jsem velkou radost a byla na něho pyšná, že v něm opravdu nějaký talent je. Školu ale z vlastní vůle nedokončil. Mrzí mě to moc, ale on je spokojený, má práci v oboru, která ho baví a celkem slušně i živí. Možná jsem ho měla přitáhnout a vydupat si, že školu dodělá, ale za jakou cenu? Ať se nám to líbí nebo ne, jako rodiče musíme uznat, že jsou věci, ve kterých musíme nechat dětem vlastní prostor. Přeci je nevychováváme proto, aby z nich byly poslušné cvičené opičky. S největší pravděpodobností si nabijí pusu, tak jako v mládí my.

    1. na komentář reaguje ellienka — #46
    superkarma: 0 15.03.2016, 17:12:33

Další příspěvky

Z předchozí stránky:

  1. avatar
    [30] Jandywoman [*]

    Syn si v době studia na VŠ při fotbale zpřetrhal vazy na koleni, následovala operace, šrouby v noze, rehabi v Kladrubech, ... Chtěl si sám přerušit dobrovolně studium do doby než bude ok, ale na studijním mu bylo řečeno, že má dostatek kreditů na postup, zkoušky splněny, a tak to neřešil a dával se do kupy. Po nástupu zpět do školy doháněl co se dalo, absolvoval všechny aktuální zkoušky a připravoval se k bakalářce. V tom přišel dopis od děkana, že ho vylučují pro jakési nesplnění podmínek bla, bla, bla. Šlo o 2 neabsolvované zkoušky v období operace a následné rekonvalescence. Odvolal se, vysvětloval, dokládal lékařské zprávy, ...vše marné. Byl vyloučen. Pocity vzteku, nespravedlnosti a také lítost nad promarněnými financemi za náklady vynaložené za 3 roky dojíždění atd. jsme prožívali celá rodina. Ačkoli nám velmi milý a moudrý prorektor oné VŠ poradil, aby syn vzhledem ke svým výborným studijním výsledkům znovu udělal přijímačky a odstudoval si ty 3 roky znovu, kluk se zasekl, postavil si hlavu "že TAM UŽ NIKDY!" a raději šel montovat plastová okna, stavět lešení do skladových hal, dělat finančního poradce, chvilku dělal na spedici, ... prostě bral co se dalo, jen aby se uživil, protože žije od 20 let sám. Platově to nebyla žádná sláva, byl rád, když dosáhl na cca 12 tis., ale od nás rodičů nic nechtěl. Pak jsem s ním jednou měla dlouhý a vážný rozhovor o tom, jestli chce takto žít celý život.Byl premiantem už od dětství a já jsem měla pocit, že má na víc. Že je škoda, aby to alespoň nezkusil. Zabralo to. Udělal přijímačky hned na dvě VŠ a vybral si (kupodivu) znovu tu samou, kde "už nikdy"Sml16. Studium si sice už musel platit, ale ...no, zkrátím to, ...dnes je mu už přes 30, pracuje jako šéf oddělení zahraničního obchodu, je více ve světě než v ČR, práce ho moc baví a platově, ... no coment.Sml16 Chtěla jsem tím vším jen říct, že děti je potřeba trochu směrovat, ale nenutit. Finance nevyčítat, ale jejich hodnotu dát dětem poznat na vlastní kůži. V rozhodnutích děti podporovat, ale zároveň upozornit na rizika, která s jejich rozhodnutím mohou přijít. A můj názor na to, zda je titul důležitý? Rozhodně ano, ale stejně tak je důležitá a potřebná každá profese bez titulu!

    superkarma: 2 15.03.2016, 15:41:51
  2. avatar
    [29] kobližka [*]

    pokahontas — #18 Na jedné straně pravdu máš,ale na té druhé si říkám,že jestliže je syn dospělý a je to jeho život,měl alespoň na soukromé studium přispívat.Ono se to krásně mluví o svém vlastním životě,když ho platí někdo jiný.A pak to srovnání co je lepší,jestli živé dítě,nebo jakýkoliv problém...no,to by pak člověk nemusel od dětí nic požadovat,kdyby si pokaždé položil takovouhle otázku.Život dítěte není měrná síla,s tím se nekupčí...

    superkarma: 5 15.03.2016, 13:25:54
  3. avatar
    [28] carmi [*]

    Mně se nelíbí, že něco začal a těsně před koncem to vzdal a dal se pro něj jednodušší cestou. Nemyslím, že ho matka do studia nutila, to by to vzdal už dřív. Byla to tedy i jeho volba. Je to nezodpovědné, nechat se x let živit a platit si studia a před cílem toho nechat. Když mu to projde, může mít pocit že se takto zachovat může pokaždé.

    Diplom z VŠ není vždycky to podstatné pro život, ale nakonec - hodit se může. To, že je někdo šikovný a před koncem školy odejde a vydělává víc, než jeho vyučující, pro mě není argument. Vyjadřuje to určitý postoj k životu.

    1. na komentář reaguje Mickey Mouse — #35
    2. na komentář reaguje Boros — #40
    3. na komentář reaguje leontieen — #51
    superkarma: 3 15.03.2016, 12:42:03
  4. [27] dadma [*]

    Rikina — #20 Dnes je šikovný řemeslník, který umí svojí práci, více potřeba než někteří lidé s vysokoškolským diplomem.Každá práce je potřebná,když se umí a dělá se poctivě.Dnes má plno mladých lidí maturitu z různých soukromých škol ,ale neumí nic.

    superkarma: 0 15.03.2016, 12:29:11
  5. [26] dadma [*]

    Určitě bych se pokusila mu argumentovat, aby školu dokončil,ale asi bych nepožadovala zpátky peníze.Byla jsem také v takové situaci ,kdy si syn asi po 6.semestru usmyslel ,že pojede do Indie,tak jsem si s ním promluvila,že až dostuduje , tak pak si může jet kam bude chtít,ale napřed chci vidět diplom a on ustoupil. Dostudoval,ale kdyby možná na rok přerušil jeho život by se odvíjel jinak,nevím? Pak již samozřejmě nikam nejel. Vyhlédla si ho o deset let starší žena s postiženým dítětem. Netvrdím, že si žijí špatně,ale nemám od syna žádná vnoučata a již mít nebudu,to mě mrzí.

    Jednou Marka možná situace donutí ,aby si školu dokončil. Určitě by mě to také mrzelo,kdyby ukončil školu ,těsně před státnicemi.Ale jak se říká" všechno zlé je k něčemu dobré".

    superkarma: 0 15.03.2016, 12:17:52
  6. avatar
    [25] Pentlička [*]

    paníliška — #17 No, dcera ihned po ukončení VŠ taky pracovala jako pokladní v Lidlu, jenže kdyby tu VŠ neměla, tak jinou práci už nesežene asi nikdy, takto po 4 měsících usilovného chození na konkurzy našla práci pro vysokoškolačku a docela slušně zaplacenou.

    superkarma: 0 15.03.2016, 12:14:49
  7. avatar
    [24] phoebe24 [*]

    Mickey Mouse — #23 existuje velice mnoho pracovních pozic, na které člověk bez tohoto kusu papíru nemá nárok. Nebo má nárok, ale musí si to lejstro do určité doby opatřit. A často je to po mnoha letech práce u firmy. Prostě přijde nařízení "zeshora" a pokud si nedoplníš vzdělání, tak máš minimálně zaražený postup. Ale spíš máš zajištěný sešup... A nejsou to jen pozice ve státní správě. Mnoho koncernů má tuto personální politiku. Ale souhlasím, že vypovídací úroveň o schopnostech pracovníka má tento glejt pramalou.

    1. na komentář reaguje Mickey Mouse — #35
    superkarma: 3 15.03.2016, 11:53:39
  8. avatar
    [23] Mickey Mouse [*]

    phoebe24 — #21 Titul je rozhodně JEN kus papíru. Dnes už na něj nekouká ani zaměstnavatel, protože ten papír neznamená, že dotyčný něco umí... Sml68

    1. na komentář reaguje phoebe24 — #24
    superkarma: 4 15.03.2016, 11:43:12
  9. [22] Rikina [*]

    pokahontas — #18 Přesně tak - můj mladší syn zemřel před 5 lety. Čert vem všechny školy a tituly a všechny prachy světa, nic z toho mi ho nemůže vrátit, a i kdyby sotva uměl číst a psát, jakýkoliv jeho způsob života, vzdělání a kdo ví co ještě bych vůbec neřešila, jen kdyby žil...

    superkarma: 4 15.03.2016, 11:37:55
  10. avatar
    [21] phoebe24 [*]

    OlgaMarie — #12dostudovat může kdykoliv, ale od začátku nebo s tím, že musí dopředu žádat o uznání zkoušek (což není automatické a samozřejmé). Já jsem asi krutá matka, ale s klidem bych skousla to, že se potomek trápí nebo přímo otravuje jen aby dodělal dvě zkoušky a dopsal téměř hotovou diplomku. Ono když se chce, tak to jde i při práci. Titul není jen kus papíru. Nikdy člověk neví, kdy se mu absence tohoto lejstra vymstí. I když dělá v jiném oboru. A nedokončené vzdělání je pět let, které se nebudou počítat do důchodu.

    Svoje děti učím to, že od rozdělané práce se bezdůvodně nezdrhá (já psala diplomku léčíc se na onkologii - a i přesto, jsem i státnice složila v termínu... protože jsem prostě chtěla). A moji potomci neberou financování VŠ studií jako samozřejmost. Plánují přivýdělek brigádou a vědí, že jim oběma dám stejně. Jedné třeba na dražší studium, druhé dceři třeba větší věno (nebo příspěvek na bydlení do začátku). Když budu mít, tak jim pomůžu. Ale vyhazovat peníze oknem za zbůhdarma nedodělanou školu nemíním. A na pohřeb si našetřím sama.Sml24

    1. na komentář reaguje Mickey Mouse — #23
    2. na komentář reaguje risina — #33
    superkarma: 2 15.03.2016, 11:33:50
  11. [20] Rikina [*]

    Můj potomek nemá ani tu maturitu. Měl poněkud bouřlivé dospívání a v důsledku toho jaksi stihl "vystudovat" jen tři učební obory. Takže nemá než ty výuční listy (a i to stálo dost času, peněz a nervů, neb synek se trošku zklidnil až po dvacátém roce svého věku). Ovšem poučil se životem, nezahálel, a dnes je žádaným odborníkem, protože v technických oborech je pořád poptávka, a zejména po takových lidech, co to nemají nastudované jen teoreticky, ale umí se k práci i postavit a vlastníma rukama ji udělat, aniž by se báli, že si ty ruce umažou, umí zacházet se stroji, a v neposlední řadě taky umí šéfovat partě dělníků. Takže junior sice nemá ty školy a tituly, ale nijak mu to nepřekáží ve spokojeném životě, má práci, dům, rodinu, a já děkuji všem božstvům, že je to právě takhle. Sml80

    1. na komentář reaguje dadma — #27
    superkarma: 4 15.03.2016, 11:26:25
  12. avatar
    [19] hubajda [*]

    pokahontas — #18 Sml67

    superkarma: 0 15.03.2016, 10:47:31
  13. [18] pokahontas [*]

    Je to synův život, je dospělý, nechala bych ho žít, jinak je možné že o něj paní přijde. Když stojím před podobným problémem v životě, vždy si řeknu (aplikuji rovnou na článek): co je mi milejší, kdyby syn zemřel a nikdy jsem ho už neviděla nebo aby nedokončil školu ale žil spokojený život. Tady snad není o čem diskutovat, i když je to škoda, i když je tam finanční ztráta, jsou tu kua jen peníze, ty lásku ani přítomnost milované osoby nenahradí...takže neřešit

    1. na komentář reaguje hubajda — #19
    2. na komentář reaguje Rikina — #22
    3. na komentář reaguje kobližka — #29
    superkarma: 5 15.03.2016, 10:38:39
  14. avatar
    [17] paníliška [*]

    Pentlička — #16 No, tady u nás vysokoškolačky pracují jako uklizečky a pokladní v marketech. Tak Ti nevím, jestli se s VŠ ta práce hledá snadněji.......Sml80

    1. na komentář reaguje Pentlička — #25
    2. na komentář reaguje ellienka — #43
    superkarma: 5 15.03.2016, 10:32:34
  15. avatar
    [16] Pentlička [*]

    Chválapánubohu, že moje děti ukončily obě VŠ bez jakýchkoli problémů a dobrou práci si našly potom. Ne, že bych si myslela, že titul zajistí někomu šťastný a úspěšný život, ale s ukončenou VŠ se podle mě hledá práce lépe, člověk má více možností výběru. Co bych dělala v případě paní z článku, to nevím. Asi nic, dospělého syna k ničemu násilím nepřinutí. Ale štvalo by mě to, když už tomu věnoval tolik let.

    1. na komentář reaguje paníliška — #17
    superkarma: 0 15.03.2016, 10:12:21
  16. avatar
    [15] Altamora [*]

    Obě naše děti si při studiu našly práci. Oba ta práce bavila. Oba si bez problémů domluvili neplacenou dovolenou na dokončení diplomky a na státnice.

    Titul není důležitý. Někdy. Někdy je důležitý pořádně. Naše firma poskytuje služby programátorů jiným firmám. Větší úspěšnost při umísťování mají ti s titulem. Ti bez titulu se musejí mnohem více snažit, aby je naši zákazníci vůbec vzali.

    Syn pisatelky je dospělý a je to jeho boj. Jen bych ho nechala podepsat prohlášení, že mi nikdy ani slůvkem nevyčte, že jsem ho k dokončení školy nedokopala.

    superkarma: 0 15.03.2016, 10:00:28
  17. avatar
    [14] Mickey Mouse [*]

    Pfff, to jsou zase problémy. Také jsem nedokončil studia. Po úspěšných státnicích jsem neodevzdal siplomku, protože jsem už vydělával víc než moji kantoři. A za 25let pracovní kariéry mi ten diplom nikdy nescházel! Sml23

    Dodnes si vydělávám víc než spolužáci, kteří studium dokončili. Práci jsem si vždy mohl vybírat a brát jen takovou, která mne baví. Diplom opravdu není všechno, mnohem důležitější je dělat práci opravdu dobře, pak se o peníze nemusí bát ani řemeslník nebo programátor bez titulu.

    Po synkovi bych nechtěl ani ty peníze za studium. Protože pokud si v průběhu studií našel práci a uživí se, pak tu školu neflákal a učil se dobře! Ten titul je fakt jen fetiš. Sml68

    1. na komentář reaguje ellienka — #42
    superkarma: 6 15.03.2016, 09:59:21
  18. avatar
    [13] OlgaMarie [*]

    To jsem zvědavá, kdy se zde objeví pláč matky nad tím, že ji dítě nutí šetřit si na pohřeb, protože ona po něm chtěla vrátit zbytečně vyhozené peníze za nedokončené studium.

    My jsme děti podporovali z vlastního rozhodnutí, tedy bychom v případě nedokončení studia nechtěli náklady vracet.

    1. na komentář reaguje ellienka — #41
    superkarma: 2 15.03.2016, 09:57:38
  19. avatar
    [12] OlgaMarie [*]

    phoebe24 — #6 Dovolím si nesouhlasit. Studovat může kdykoliv, ale smozřejmě později musí počít s určitou platbou školného. On bývá také rozdíl v tom, co pokládají rodiče za šťastný život oni a v čem jejich potomek. Osobně bych nebyla šťastná, kdybych viděla, jak se můj potomek ve škole trápí nebo se přímo otravuje jen proto, aby se mi zavděčil. A také jsem netvrdila, že by mě ono nedostudování alespoň nějaký čas nemrzelo.

    Sousedovic dcera také k nelibosti rodičů přestala se studiem, protože dostala takou nabídku práce, která se nedostává každý den. Dnes má VŠ vystudovanou a za své.

    1. na komentář reaguje phoebe24 — #21
    superkarma: 2 15.03.2016, 09:49:13
  20. [11] bobani [*]

    diktátem ničeho nedocílí

    superkarma: 0 15.03.2016, 09:47:51
  21. avatar
    [10] enka1 [*]

    Podobně to bylo u nás, synovi chyběla jen diplomka. Chtěl nám ulehčit, našel si práci v oboru, který chtěl původně studovat, zůstal u ní, dokonce si dva roky ještě školu platil, ale na dokončení neměl čas. Mrzí mě to, ale co nadělám. Zůstal v místě studia. Nikdy bych od něho nechtěla nic vracet a nejen proto, že mě po ovdovění podpoří, kdykoliv vycítí, že to potřebuju, ale školu jsme mu chtěli dát z vlastního rozhodnutí a ne proto, aby nám něco vracel.

    superkarma: 2 15.03.2016, 09:21:08
  22. [9] zzandaa [*]

    Pokud má práci, která ho baví, je to v dnešní době k nezaplacení. A pokud školu k dané práci nepotřebuje... Dodělat ji může vždycky. Manžel taky skončil v posledním semestru. Práci má skvělou, kde ing. titul nepotřebuje. Až mu dá někdo najevo, že by bylo fajn si ji dodělat, tak to udělá. Ale na jiném oboru. Ten jeho neměl budoucnost.

    superkarma: 0 15.03.2016, 09:16:04
  23. [8] ellienka [*]

    po vzoru své kamarádky jsem řekla synovi, ať se dobře rozmyslí, jestli chce studovat. Když školu nedokončí, budu chtít po něm peníze, za které jsem ho "živila zbytečně" - kdyby si vydělával po maturitě, živit bych ho už nemusela. Nikdo ho na VŠ nenutil. Nyní dokončuje bakalářku..

    superkarma: 0 15.03.2016, 08:45:41
  24. [7] 1alena [*]

    phoebe24 — #6Těžko říct, co je správné, studium ať přeruší, může se pak k němu vrátit. Ruku na srdce - kolik z nám pracuje v oboru, který jsme vystudovali, nebo v řemesle, který jsme se učiliSml80

    1. na komentář reaguje risina — #32
    superkarma: 0 15.03.2016, 08:39:41
  25. avatar
    [6] phoebe24 [*]

    OlgaMarie — #3kdykoli rozhodně dostudovat nemůže. Může přerušit tuším max. na tři roky. A slušně placenou práci si může s titulem najít snáze. Já bych mu to tedy rozhodně vyčítala a trvala na splacení školného. Plus spoluúčast na bydlení, pokud využívá mamahotel a vydělává, jak píše Gerda. Když tu školu začal, tak ji má taky dokončit a ne zdrhnout od rozdělané práce před koncem. Jinak ať se tedy postará o sebe komplet.

    1. na komentář reaguje 1alena — #7
    2. na komentář reaguje OlgaMarie — #12
    superkarma: 1 15.03.2016, 08:28:08
  26. avatar
    [5] rusalka2008 [*]

    Nezodpovědný fracek, při práci se přece dá dostudovat... a né žít stylem z cizího (z máminých peněz) krev neteče!

    superkarma: 0 15.03.2016, 07:49:44
  27. avatar
    [4] navia [*]

    Syn taky tak dlouho protahoval studia, že si našel práci (odmítla jsem ho podporovat, když chtěl opakovat třetí ročník) Teď slibuje, že dokončí "bakaláře", ale dál na magisterském studiu pokračovat nehodlá....Sml15 Myslím, že je to škoda, že už to při zaměstnání nikdy nedostuduje, tento svůj názor jsem mu sdělila, ale to je tak vše, co s tím mohu dělat. Navíc se našel v mezinárodní studentské organizaci, která zprostředkovává stáže, a příští rok bude pracovat v jejím národním vedení. Beru to tak, že je to určitě dobrá zkušenost, možná větší než 2 roky magisterského studia (jazyky, jednání s lidmi, vedení kolektivu....) Takže jsem se s tím "nějak" smířila. Ale pokud Martina platila synovi školné na soukromé škole, tak bych ho taky chtěla vrátit... aspoň z části. Osobně nevidím moc smyslu ve studiu na soukromých školách - já pracuji na střední škole a vidím, že státní školy stále ještě mají lepší úroveň....a myslím, že s VŠ je to stejné.

    superkarma: 0 15.03.2016, 07:22:21
  28. avatar
    [3] OlgaMarie [*]

    Tak se mi zdá, že školu maminka neplatila synovi, ale sobě, aby měl syn titul.Sml68 Školu může v současné době dostudovat kluk kdykoli, ale slušně placenou práci, která by ho bavila, tu nelze najít kdykoliv na ÚP!

    Mě by asi také mrzelo, když by syn nedostudoval, ale pokud by pracoval, tak bych mu nevyčítala.

    1. na komentář reaguje phoebe24 — #6
    superkarma: 5 15.03.2016, 06:37:50
  29. avatar
    [2] SNÍŽEK [*]

    je to velká škoda,kluk se našel a takto je spokojený.Nedonutí ho,nemá to smysl.Sml23

    superkarma: 1 15.03.2016, 06:12:33
  30. avatar
    [1] gerda [*]

    Těžké dilema. Máma má samozřejmě pravdu a ví, jak mu nedokončené vzdělání bude za pár let chybět. Určitě by mě to taky nenechalo klidnou. Vypadá to, že Martina je na syna sama. O to víc ji to musí mrzet, když vynaložila tolik úsilí, aby mohl studovat a syn si toho neváží. Stalo se tam asi víc chyb, syn bral matčinu podporu a vše s ní spojené jako samozřejmost. Teď vydělává. Jak se finančně podílí na spolubydlení? Co vlastně doma dělá? Je na mamahotelu? Sml58 Pokud s ním není rozumná řeč a chce zahodit všecky ty roky jen kvůli penězům, pak by peníze mohly zapůsobit i na to, aby se rozumně zamyslil. Studia se snad dají dokončit i při zaměstnání? Každopádně bych trvala na finanční spoluúčasti.

    superkarma: 3 15.03.2016, 05:25:17

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Anketa: Výživa v nemoci
Hledáme čtenářky, které rády čtou knihy
Anketní otázky pro čtenářky, které chtějí testovat Canesten Intim Gel
Anketa: Bolí vás záda?

Náš tip

Doporučujeme