Rodina

„Jak donutit dceru, aby brala antikoncepci?“ ptá se vyděšená Hana

Dokud jsou děti malé, více či méně naše rady poslouchají. Horší je to ale, pokud se náš názor rozchází s názorem dospívajícího potomka. Hana (38) takto bojuje se svou šestnáctiletou dcerou. Má strach, že z ní udělá babičku.

„Karin si našla kluka a vím jistě, že spolu spí. Řekla mi to. Moc se mi to sice nelíbí, ale co s tím asi tak udělám? Vůbec nic, a tak jsem se s tím smířila. Co ale nemohu rozdýchat, to je její názor na antikoncepci. Nechce brát prášky! Prý nejsou pro tělo dobré a ona chce žít bio. Jenže já se bojím, aby si nezkazila život a ze mě neudělala babičku. A tak se neustále dokola hádáme. Já ji přesvědčuji, že na tom není nic špatného, ale ona si pořád vede svou. Už nevím, jak ji donutit a přesvědčit, že kondom není tak bezpečný, jak si ona myslí,“ neví si rady její matka Hana.

matka

Jaká má vůbec matka práva a povinnosti vůči své dceři? Zde je rychlý přehled.

Může matka dceru k užívání hormonální antikoncepce donutit?

Podle českého práva matka nemůže donutit svou šestnáctiletou dceru, aby užívala hormonální antikoncepci. Byť se podle zákona stává plně svéprávnou až při dovršení 18 let věku (ve výjimečných případech i přiznáním svéprávnosti soudem či uzavřením manželství) a do té doby zůstávají rodiče jejími zákonnými zástupci. Avšak podle platného občanského zákoníku a zákona o zdravotních službách je šestnáctiletá dívka, byť nezletilá, tedy nesvéprávná, považována za natolik rozumově vyspělou, že je oprávněna sama rozhodovat o použití nebo nepoužití hormonální antikoncepce.

Užití antikoncepce šestnáctiletou dívkou tedy závisí pouze na jejím vlastním uvážení a je nutné respektovat její vlastní názor.

Právní řád ČR navíc nezná pojem donucení (na rozdíl od mezinárodního práva). Kdyby tedy matka opravdu striktně trvala na užívání antikoncepce a chtěla k němu dceru donutit, mohla by celý případ rychle sklouznout do oblasti trestního práva do jednání souvisejícího s vyhrožováním, týráním, vydíráním.

Došlo-li by přesto ke sporu mezi matkou a dcerou, spor by řešil opatrovnický soud.

Kdo pečuje o dítě neplnoletých rodičů?

Pokud by neplnoletá dcera otěhotněla a porodila dítě, nesou za něj její rodiče odpovědnost pouze v případě, že je jim svěřeno do péče soudem.

Nezletilá šestnáctiletá matka (i budoucí matka) může nabýt plné svéprávnosti sňatkem nebo přiznáním svéprávnosti. Přiznáním svéprávnosti nabývá nezletilý svéprávnost na základě souhlasu soudu za podmínky, že nezletilý dosáhl věku 16 let, je schopen se samostatně živit a obstarávat si své osobní záležitosti. S návrhem musí souhlasit i jeho zákonný zástupce. V takovém případě bude nezletilá za svoje dítě plně zodpovědná a prarodiče po právní stránce za vnuka odpovědni nejsou.

V případě, že šestnáctiletá matka (dcera) nenabude svéprávnosti sňatkem ani přiznáním svéprávnosti, určí zákonného zástupce soud. Pokud se zákonným zástupcem dítěte dcery chtějí stát rodiče dcery, musí o to požádat soud po narození dítěte dceři.

I když soud určí dítěti nezletilé dcery zákonného zástupce, má nezletilá matka právo a povinnost se o dítě starat (např. kojení).

Čtěte také:

   
29.07.2015 - Děti - autor: Julie Hájková

Další příspěvky

Komentáře:

  1. [85] Boros [*]

    linde — #82 Jo, ty předpisy nás jednou zničí. Kdysi nebyl problém, když si dítě vyřídilo doktory samo, očkovalo se ve škole, k zubaři se šlo kolektivně se třídou apod. Dneska pokud je to akutní stav- třeba nějaké krvácení, úraz, tak je lékař povinnen ošetřit, ale sehnat rodiče a dát jim vědět. pokud je to neakutní stav, tak pouze s rodiči a podepsat souhlas s vyšetřením a léčbou. Hrůza. Může mne šlak trefit, když přijde 17 letá slečna k porodu a my naháníme maminku nebo tatínka, aby přišel a podepsal souhlas s hospitalizacií, s porodem, s analgetizací u porodu, s případnou transfuzí, případnou operací apod. O té HA ti napíšu víc zítra do zpráv.

    superkarma: 0 14.08.2015, 18:07:56
  2. [84] Boros [*]

    kareta — #83 jo, přesně!! Já u toho dělám a vidím to.

    superkarma: 0 14.08.2015, 18:02:00
  3. avatar
    [83] kareta [*]

    linde — #82pokud je v rodině mrtvice/infarkt/rakovina/embolie, mohou se u mladých holek projevit, nehledě na výskyt křečových žil, bolestí hlavy a otoků. navíc HA nechrání před pohlavními chorobami a děti jsou občas velmi nezodpovědné...tak nějak je to láká, že se nic nemůe stát a nic (rozumněj těhotenství) jim nehrozí. přičemž výskyt pohlavních chorob vzrůstá právě díky tomu, že kondom je dost nepopulární a zvláš´t v česku chlapi se jeho používání brání blbýma kecama. V zahraničí jsme se s tím nesetkala..tam to kluci brali automaticky. Tu mají hlášku !lízat čokoládu přes sklo". A hlavně- už jsme několikrát psala- znám dost žen, které otěhotněly přes HA. takže za mne je to nespolehlivé, nebezpečné. Dceru jsme na to upozornila, neb v ČR je běžné, že se to předepisuje 13 letým na NEPRAVIDELNOU MENZES!! KRUCI, v 13ti jsme ani menzes neměla a ustálila se mi v 18ti letech...drbat do mladého vyvíjejícího se organismu hormonama může jen nezodpovědné prase! V tomto případě teda, uznávám, že občas se léčit musí, ale tohle je čisté zneužívání. Jo a ple´t - to bych 100x raději zaplatila dítěti laserovou operaci akne jak ho cpát hormonama.

    1. na komentář reaguje Boros — #84
    superkarma: 0 14.08.2015, 09:16:35
  4. avatar
    [82] Linde [*]

    Boros — #81 ani jsem netušila, že dnes musím s dcerou i já - já sama před lety jsem si vše od 15-ti zařizovala sama, ale je fakt, že dnes je vše přísnější. Nedá mi to, ale ještě se zeptám na ta negativa, se kterými se setkáváš. Jednak já jsem za sebe spokojená uživatelka, tak mám potřebuju se dozvědět ze zvědavosti tu druhou stranu mince a pokud tvé argumenty budou rozumné, možná bych změnila i svůj postoj k braní HA u dcery, což ji výhledově samozřejmě též čeká, je jí téměř 16 a pokud by HA chtěla brát, já bych s tím v tento okamžik neměla problém

    1. na komentář reaguje kareta — #83
    2. na komentář reaguje Boros — #85
    superkarma: 0 13.08.2015, 22:06:55
  5. [81] Boros [*]

    linde — #80 No, moje dcery jsou pořádně poučené. Já jako porodka vidím i ta negativa. Jedna má 18 a tam bych nic nenadělala, kdyby se zabejčila a rozhodla, ale naštěstí má rozum. Navíc nemá známost. Mladší má 16 a ta mne ještě poslouchat musí- teď jsou předpisy tvrdé, k vyšetření dítěte do 18 let musí být souhlas rodičů, takže tam by byl možný i eventuální nátlak, ale taky má rozum. Jiných metod je fůra, chce si to jen pořádně s holkama probrat.

    1. na komentář reaguje linde — #82
    superkarma: 1 13.08.2015, 20:36:58
  6. avatar
    [80] Linde [*]

    Boros — #78 neznám tvé dcery, ale myslíš, že v jejich věku půjdou za tebou řešit, co brát, či nebrat? Skoro z toho mám pocit, že klidně HA berou, ale vzhledem k tvému postoji ti to možná ani nehlásí Sml32

    Dělám srandu, dost možná máš s dcerami vztah opravdu důvěrný a srdečný, ale nedalo mi to se neozvat, možná je to tak, jak píšu Sml58

    1. na komentář reaguje Boros — #81
    superkarma: 0 07.08.2015, 22:05:18
  7. avatar
    [79] Linde [*]

    diskuze probrala vše ze všech stran, přidávám se se svými poznatky. Situaci z článku nerozřeším, těžko se přiklonit na jednu či druhou stranu.....ale - HA beru od 16-ti let, bez komplikací celý život, vysazena pouze kvůli dvěma plánovaným těhotenstvím. Zlepšuje mi pleť a zmírňuje bolestivé a dlouhé krvácení. To bez diskuze beru jako přínos. V mládí jsme s partnerem měli kondomy, ale bylo to docela nepohodlné, frekvence jeho potřeb byla vysoká a tak HA byla pohodlnější a komfortnější ochrana. Navíc se nám jednou kondom sesmekl, měla jsem pilulku PO a dávala jsem se po ní dohromady týden, od té doby jsem ji již nikdy nechtěla. Pohlavní nemoci jsme tehdy neřešili, oba jsme byli přece jen slušní lidé bez divoké minulosti, dnes bych se bála se s někým spustit Sml15. Takže co k tomu říct? Já být tou matkou, přála bych si zřejmě, aby HA brala a být tou dcerou, asi bych to brala....níže je zmíněno, že existuje spousta jiných metod ochrany, sice jsem v obraze, co se dá používat, ale ráda bych si zde přečetla nějaké shrnutí pro inspiraci, co se dá použít, aby to bylo pohodlné, spolehlivé a neškodné Sml58

    superkarma: 0 07.08.2015, 22:02:37
  8. [78] Boros [*]

    Velice dlouho jsem zde nebyla a diskusi jsme našla až teď. Slečně jen a jen fandím!!!! Má na rozdíl od maminky jasno. Maminka jistě nechce státi se babičkou, ale zdraví snad svému dítěti také nechce ničiit. osobn slečně tleskám za to, že má odvahu se vzbouřit proti nátlaku loby farmafirem- bohužel dělám v oboru a tak vím, o čem mluvím. Předpokládám, že se dovedou chránit před těhotenstvím jinak. Mamince bych poradila- majděte si informace o jiných metodách antikoncepce (je jich dost) a sedněte si s dcerou a promluvte si, řekněte, že se o ni bojíte, že otěhotní. Není nad to si všechno pořádně vysvětlit. Dceři bych radila, ať si s maminkou promluví, i když si myslí, že má svého rozumu dost. Jistě najdou společně nějaké přijatelné řešení.

    Já jako porodní asistentka bych hormonální antikoncepci svým dvěma dcerám (18 a 16) hodně tvrdě rozmlouvala.

    1. na komentář reaguje linde — #80
    superkarma: 1 04.08.2015, 15:41:42
  9. avatar
    [77] risina [*]

    Rikina — #76Mně ji předepsala doktorka v 18 (1979), pak postupně další 3 doktoři na VŠ (1980-1983) v jiném kraji a pak po porodu prvního dítěte v roce 1985 opět jiná doktorka - a snad nikdy jsem se nesetkala s tím, že by prášky v lékárně neměli. Jak píšu - asi jsem měla štěstí Sml58.

    superkarma: 0 30.07.2015, 14:26:14
  10. [76] Rikina [*]

    risina — #52 Praxe ale byla taková, že to napsal málokterý doktor. Zpravidla argumentovali tím, jak píše Pentlička - až po prvním dítěti a ještě lépe až po dvou dětech. Osobně jsem se setkala s tím, že po dvou dětech mi lékař sdělil, že mi žádnou antikoncepci nenapíše, jelikož teprve třetí dítě je přínosem pro republiku, a já jsem mladá a zdravá, mám manžela a tudíž nemám důvod se bránit početí třetího potomka. A bylo vymalováno. Naštěstí jsme se zrovna v té době stěhovali do jiného kraje a tam už byl rozumnej doktor.

    1. na komentář reaguje risina — #77
    superkarma: 0 30.07.2015, 11:56:09
  11. avatar
    [75] kareta [*]

    hm, pilulka po...já si ji jednou vzala omylem po tahu místo celaskonu, aby mi nescházel vitamín C. . To bylo poprvé a naposledy, co jsme ji použila. Ale nic mi to neudělalo.Sml54

    superkarma: 0 29.07.2015, 23:54:27
  12. [74] Anime Otaku [*]

    navia — #70 Prasklý kondom jsem zažila a tenkrát jsme s přitelem šli pro pililku po, když si vezmu ty vedlejší účinky, tak bych možná radši riskovala to těhotenství.

    superkarma: 0 29.07.2015, 23:14:19
  13. avatar
    [73] navia [*]

    risina — #72vím, že nespí...Sml22

    superkarma: 1 29.07.2015, 22:37:31
  14. avatar
    [72] risina [*]

    navia — #70 Kdybych nevěděla, jestli moje dcera s někým spí, znepokojovalo by mě to víc než otázka hormonální antikoncepce... Sml80

    1. na komentář reaguje navia — #73
    superkarma: 0 29.07.2015, 22:34:34
  15. avatar
    [71] risina [*]

    ohnivazenaMagdalena — #67Ale pořád tady byla ta možnost - jít zdarmo na interrupci. To nebylo kromě NDR snad nikde...

    superkarma: 1 29.07.2015, 22:32:34
  16. avatar
    [70] navia [*]

    Tak prasklý kondom jsem v životě nezažila. Mé dceři je 19 a v případě, že by se mi svěřila, že s někým spí, tak bych jí taky doporučila kondom. Že brala prášky synova přítelkyně jsem taky neskákala nadšením, ale bylo mi vysvětleno, že je bere od 15ti kvůli něčemu jinému. Je teda fakt, že dnes píšou HA holkám asi i na rýmu... dceři to chtěli vnutit na kožním kvůli akné.... Jinak jen doufám, že ta synova dívenka nebude mít jednou problém otěhotnět.

    1. na komentář reaguje risina — #72
    2. na komentář reaguje Anime Otaku — #74
    superkarma: 0 29.07.2015, 22:32:24
  17. [69] mařinka [*]

    phoebe24 — #46 V případě mé známé, o které jsem psala, se jednalo o jednu ze dvou nejprestižnějších univerzit u nás, známá musela dojíždět, takže dálkové studium. Ale ano, jsou obory, kde se s dítětem studuje těžko (kde je nutná praxe). Ale už jsem slyšela o tom, že na VŠ jsou i speciální koutky pro studující maminky s hlídacím koutkem a kompletním vybavením. Studium s dítětem je náročnější, ale myslím si, že v mnoha případech to jde. Jasně, těžko pojede na půlroční stáž do ciziny, omezení budou, ale trvám na tom, že dítě život nezkazí, zkazí si ho leda matka svým postojem k dítěti (k jeho nepřijetí, vnímání jako koule na noze, ...).

    superkarma: 2 29.07.2015, 21:02:37
  18. avatar
    [68] Altamora [*]

    Pentlička — #60 HA jsem brala od roku 1974 do roku 1978. Svobodná, bezdětná, studující. Předpis bez problémů, nákup prakticky taky. Možná jednou či dvakrát za tu dobu jsem musela přijít za týden. Jestli se na mě lékárnice dívaly ošklivě, to nevím, takových věcí si nevšímám. Jen to nebyla zrovna levná záležitost. Kondomy taky ne.

    superkarma: 2 29.07.2015, 20:02:54
  19. avatar
    [67] ohnivazenaMagdalena [*]

    risina — #59 Interrupční komise vznikaly od roku 1958 při okresních ústavech národního zdraví (OÚNZ), později při okresních národních výborech (ONV). Byly zpravidla tříčlenné. Předsedal jim ředitel OÚNZ nebo jím pověřený zástupce. Místa přísedících byla rozdělena mezi lékaře, obvykle přednosty ženských oddělení příslušných nemocnic, a blíže neurčené ženy, které zákon definoval jako „životem zkušené, požívající důvěry a vážnosti“. Ženy, které jmenoval okresní národní výbor a které neměly se zdravotnictvím nic společného, tam seděly a šťouraly se v soukromí.

    Ano, právě že to byla "komunistická" komise. Kdy se v životě rejpala komunistická megera, která neměla se zdravotnictvím zhola nic společného. Protože normální žena by se k tomu nesnížila. Jak samo mnoho lékařů potvrdilo- sedět v komisích, bylo pro ně něco velice ponižujícího.

    1. na komentář reaguje risina — #71
    superkarma: 5 29.07.2015, 18:58:51
  20. avatar
    [66] peetrax [*]

    Dnes jsem slyšela dost veselých věcí, ale tvrzení, že HA je zdravá, tomu jsem se tedy nasmála nejvíc. Sml52 Sml6 Sml52

    superkarma: 5 29.07.2015, 18:17:00
  21. [65] myska1 [*]

    donutit se nedá..................rozumně promluvit ano..........

    superkarma: 0 29.07.2015, 18:09:41
  22. [64] kikinous [*]

    Za mě je HA dost svinstvo a perfetně mi rozhodila celý můj (nejen sexuální) život... A holek co braly HA od 16 a ve 25 nemůžou otěhotnět je myslím taky dost... Myslím, že i když používá JEN kodomy, je to rozumnější než JEN HA. Hodně mladých holek nechce otěhotnět, ale že by mohly dostat nějakou pohlavně přenosnou nemoc je moc netrápí....

    superkarma: 3 29.07.2015, 18:06:54
  23. avatar
    [63] kobližka [*]

    Pentlička — #56 Tak já se vdávala v první polovině sedmdesátých let a taky jsem nemusela.Nebyla jsem těhotná,brali jsme se,protože jsme chtěli.

    superkarma: 1 29.07.2015, 17:14:26
  24. avatar
    [62] risina [*]

    Klára Křížová — #58 Nicmene i s temi komisemi patrilo CSSR k zemim s bejliberalnejsim pristupem k interrupcim. Volnejsi to snad bylo jen v NDR.

    superkarma: 4 29.07.2015, 16:51:42
  25. avatar
    [61] risina [*]

    Pentlička — #60 Tak jsem asi mela stesti na jine lekare a jine lekarny. Po prvnim diteti se predepisovala DANA, tj. nitrodelozni telissko. Ale to se az po porodu snad doporucuje i ted.

    superkarma: 2 29.07.2015, 16:50:10

Další příspěvky

Z předchozí stránky:

  1. avatar
    [60] Pentlička [*]

    Pentlička — #56 Moje gynekoložka tehdy pravila, že až po prvním dítěti. Kromě toho předpis sám o sobě byl nanic, protože HA se nedala normálně v lékárně sehnat.

    1. na komentář reaguje risina — #61
    2. na komentář reaguje Altamora — #68
    superkarma: 0 29.07.2015, 16:45:11
  2. avatar
    [59] risina [*]

    Klára Křížová — #58Ona to nebyla komise "kominustická", byl v ní i zástupce lékařského stavu, ale je fakt, že když se tyhle komise někdy v 80. letech zrušily, tak jsme zajásaly Sml22.

    1. na komentář reaguje ohnivazenaMagdalena — #67
    superkarma: 4 29.07.2015, 16:27:25
  3. [58] Klára Křížová [*]

    risina — #57a u možnosti potratu musel pár jakési komunistické komisi potupně vypravovat a hájit se, cože s tím outěžkem hodlaj udělat a ne založit rodinu, která je základ státu.

    1. na komentář reaguje risina — #59
    2. na komentář reaguje risina — #62
    superkarma: 2 29.07.2015, 16:25:43
  4. avatar
    [57] risina [*]

    Pentlička — #56 Čtu to v této debatě už podruhé a opakuji: Koncem 70. a začátkem 80. let se (aspoň u nás) předepisovala hormonální antikoncepce od 18 let.

    1. na komentář reaguje Klára Křížová — #58
    superkarma: 1 29.07.2015, 16:20:19
  5. avatar
    [56] Pentlička [*]

    Klára Křížová — #53 Když jsem se na začátku 80. let vdávala, tak jsem byla výjimka, že jsem nebyla těhotná. Tehdy se mladým holkám antikoncepce nepředepisovala, takže většina nevěst byla v jiném stavu.

    1. na komentář reaguje risina — #57
    2. na komentář reaguje Pentlička — #60
    3. na komentář reaguje kobližka — #63
    superkarma: 0 29.07.2015, 15:59:04
  6. avatar
    [55] risina [*]

    Klára Křížová — #53 Taky si to myslím. A stjeně jako kdykoli dřív jsou i dnes holky/kluci, kteří z nějakého důvodu začnou sexuálně žít dříve než je průměr, a takoví, kteří s tím počkají až do dvaceti nebo později.

    superkarma: 0 29.07.2015, 15:33:17
  7. avatar
    [54] risina [*]

    Klára Křížová — #33 Souhlasím Sml22. Nehledě na rizika sexuálně přenosných chorob, že. Takže já zas svým dcerám a taky studentům říkám, že i při HA kondom doporujčuju, zvlášť při jednorázovém sexu - k tomu samozřejmě dodávám nabádání a vysvětlování, proč jednorázový sex ne, proč je to lepší se stálým partnerem/partenrkou - ale nedělám si ilize, že k němu občas nedojde...

    superkarma: 0 29.07.2015, 15:29:01
  8. [53] Klára Křížová [*]

    risina — #50Já myslím, že sex nezná časové hranice, proste se sexovalo jako dneska, kolik chudinek mladých děvčátek vyhledávalo andělíčkářky, aby jim odpomohly... a to bylo teprv nebezpečné. jen se o tom bály mluvit, aby je urputná společnost nezavrhla jako běhny. A rychlé sňatky protože "outěžek" byl na cestě... dneska je to daleko pohodlnější, když jsou prostředky JAK tomu zabránit. Ale nemyslím, že by s tím byla spjatá větší rozvolněnost sexuálního chování. Pamatuju si, jak jsme si na základce v letech sedmdesátých říkaly v 8 a 9 třídě, kdo už není panna...

    1. na komentář reaguje risina — #55
    2. na komentář reaguje Pentlička — #56
    superkarma: 2 29.07.2015, 15:29:00
  9. avatar
    [52] risina [*]

    Rikina — #25 "Tenkrát" se (aspoň u nás) předepisoval ahormonální antikoncepce od 18 let.

    1. na komentář reaguje Rikina — #76
    superkarma: 0 29.07.2015, 15:23:58
  10. avatar
    [51] risina [*]

    kareta — #24 na měření teploty bych nespoléhala. Já si poctivě měřila teplotu několik měsíců, ta křivka vycházela pokaždé jiná, i délka cyklu se lišila (od 30 do 40 dnů). Gynekoložka mi po nahlédnutí do mých pečlivě vedných záznamů řekla, že pravděpodobně vůbec neovuluju a že až dokončím školu a budu chtít otěhotnět, budme to řešit. Šla jsem domů, řekal to manželovi, přestali jsme se chránit - a okamžitě jsem otěhotněla Sml30. Státnice jsem dělala ve 36. týdnu a na promoci jela už s kočárkem Sml16.

    superkarma: 0 29.07.2015, 15:22:08
  11. avatar
    [50] risina [*]

    Lidus2003 — #36 Kdy dříve se začínalo se sexem až po svatbě? Sml58

    1. na komentář reaguje Klára Křížová — #53
    superkarma: 0 29.07.2015, 15:15:29
  12. avatar
    [49] gerda [*]

    Lidus2003 — #36ale houbec, i moje babička se musela vdávat, táta se "předčasně" narodil v roce 1926Sml30

    superkarma: 0 29.07.2015, 14:46:55
  13. avatar
    [48] vodilulu [*]

    a co kondomy? daleko leppsi nez chemie

    superkarma: 0 29.07.2015, 14:32:10
  14. [47] Anime Otaku [*]

    Rikina — #7Taky jsem byla zdravá než jsem začala brát HA, vyzkoušela jsem hodně druhů, než jsem s tím skončila, málem mi to rozvrátilo vztah (ono žít s ženskou která nemá emoce a zájem o nic a ani o sex je asi hodně těžký) trvalo mi 5 let než jsem se srovanala. Takže si myslím, že HA pro mladou holku není ideální a pokud se sama chrání kondomem, tak si myslím, že dělá hodně dobře a ví že se nechce zatím stát mámou a kromě toho HA nechrání proti pohlavně přenosným chorobám, které opravdu dokáží zničit život, ještě jsem neslyšela že by třeba AIDS někomu život obohatil...

    superkarma: 3 29.07.2015, 14:11:14
  15. avatar
    [46] phoebe24 [*]

    mařinka — #43Jenže pokud chce holka studovat na univerzitě, která se kvalitativně diametrálně liší od těch regionálních VŠ a je jako na potvoru stovky kilometrů od domova, nemá peníze na hlídání a babička ji nezastoupí..... tak to má většinou smůlu. Paní Máslovou neznám, ale vím, co je to za stres být na VŠ, řešit nepravidelný menzes a nespolehlivý kondom.

    1. na komentář reaguje mařinka — #69
    superkarma: 0 29.07.2015, 14:07:01
  16. avatar
    [45] kareta [*]

    Mickey Mouse — #42jsmenarozená v 70 letech a mým snem bylo cestovat a užívat si na plný pecky! Taky jsme to dělala a mám splněno. Kondomy jsme užívali fakt poctivě a nikdy se neprotrhlySml8. Trénovaly jsme nasazování na flašce od coca coly a na rohlících pod dozorem spolužáka, madona nám byla vzorem a báli jsm se AIDS a těhotenství. Dnes se kupodivu bojí lidi jen toho těhotenství...což by bylo asi to nejmenší zloSml80

    superkarma: 4 29.07.2015, 13:58:13
  17. avatar
    [44] kareta [*]

    Mickey Mouse — #41já zas chlapa, co nechá ATK na ženě nazývám nezodpovědný sobec.Sml80 Takového bych dcerám rozhodně rozmlouvala.

    superkarma: 2 29.07.2015, 13:53:17
  18. [43] mařinka [*]

    "Zkazit si život"??? Sml31 Jasně, mít dítě takhle brzo není ideální, ale zkazit si život? Proč? Copak dítě kazí život? I s dítětem se dá dodělat škola. Mám známou, která nechtěně otěhotněla a porodila v 17 letech, otec dítěte, škoda mluvit, byla na to sama, rodina musela pomoct. Známá má dnes vystudovanou VŠ, fajn přítele, práci, cestuje, užívá si život. Je to o tom, jak se k tomu holka postaví, ale dítě nekazí život, zkazit si život může jen ta holka, když si bude pořád říkat, jaká je chudinka, že už nemůže s kámoškama na diskotéku a prochlastat celou noc.

    Dceru bych do HA taky nenutila, postoj matky se mi nelíbí. Dcera se chrání, evidentně si uvědomuje rizika, tak proč by s ní matka nemohla probrat další možnosti? Zkombinovat víc metod, takových, aby to oběma v páru vyhovovalo. HA je svinstvo, stačí si přečíst příbalový leták. Dát HA holce, která je ještě ve vývoji, mi přijde špatné. Zajímavě o tom píše Helena Máslová.

    1. na komentář reaguje phoebe24 — #46
    superkarma: 3 29.07.2015, 13:48:07
  19. avatar
    [42] Mickey Mouse [*]

    Lidus2003 — #36 Nezlobte se, ale to je vážně nesmysl. Sml24 Podle všech průzkumů začínají dnes mladí se sexem o dost později než začínali jejich rodiče! Nejvolnější mravy měli lidé narození v sedmdesátých a osmdesátých letech. Za komančů jiná zábava než sex nebyla a snem každé holky bylo co nejdříve se vdát.

    1. na komentář reaguje kareta — #45
    superkarma: 3 29.07.2015, 13:38:54
  20. avatar
    [41] Mickey Mouse [*]

    kareta — #24 Kondom se při souloži překvapivě často protrhne nebo shrne. Takže ani podle statistik opravdu není spolehlivější než HA. Kombinace HA a kondom je dost spolehlivá. Takže to je to, co doporučují lékaři.

    Ostatní možnosti skutečně nefungují a jestli se vám s vaším manželem nestala nehoda, pak se to rovná výhře ve sportce. Někomu se to podaří, ale spoléhat se na to nedá!

    Když dívka nechá antikoncepci na chlapovi, pak bych ji označil jako nezodpovědné tele. Sml58 Ale ano, ještě u sebe může nosit tabletku "po" a brát ji pro jistotu po každé souloži. Tím ublíží svému tělu mnohem víc než HA.

    1. na komentář reaguje kareta — #44
    superkarma: 5 29.07.2015, 13:33:48
  21. avatar
    [40] phoebe24 [*]

    Lidus2003 — #36Tím "dřív" myslíte jaké století?

    superkarma: 4 29.07.2015, 13:21:06
  22. avatar
    [39] v.poho [*]

    Tak já se vrátím k podstatě článku a tou je to, že dcera evidentně není nezodpovědná s ohledem na to, že jak matka píše, používá kondom. Takže o co jde?

    Kdyby se máma jak porčená neupínala k HA jako k jediné modle a namísto toho s dcerou probrala třeba to, že i gumy mají různou kvalitu a navedla ji k tomu, že je třeba kupovat ty dražší, probrala s ní, co dělat, pokud dojde k protržení atp., tak vlastně není žádný problém.

    A nutit holku, aby brala prášky, když jsou jiná řešení a jejich užívání je z hlediska zdraví sporné (viz diskuse níže), tak to jako sorry. V tomhle případě by měla řešit matka především sama sebe.Sml80

    superkarma: 3 29.07.2015, 13:11:29
  23. avatar
    [38] nelysek [*]

    No úpřímně se její dceři nedivím, já jsem HA brala, pak mi je doktoři zakázali a když mi ji povolili, konečně jsem ji přečetla příbalový leták a hned letěla do koše. U té "mojí" to bylo pomalu na A4 co mohla způsobit ... ale už je to pět let, tak se to možná změnilo. Jinak, pokud používají kondom, fakt bych to neřešila, to je pořád lepší varianta.

    superkarma: 0 29.07.2015, 13:03:51
  24. avatar
    [37] Pentlička [*]

    Lidus2003 — #36 Silně pochybuju, že většina lidí dřív začínala se sexem až po svatbě. Moje babička se musela vdávat už v r. 1922.

    superkarma: 0 29.07.2015, 13:02:13
  25. [36] Lidus2003 [*]

    risina — #14To je právě to, že dneska se začíná se sexem moc brzy. Dříve to bylo většinou až po svatbě a to už se nikdo nemusel bát, že otěhotní, protože to vlastně bylo žádané. Jenomže dneska si chtějí mladí akorát užívat, ale nedochází jim, že to také může mít následky a pak se diví....navíc žádná antikoncepce není 100% účinná

    1. na komentář reaguje Pentlička — #37
    2. na komentář reaguje phoebe24 — #40
    3. na komentář reaguje Mickey Mouse — #42
    4. na komentář reaguje gerda — #49
    5. na komentář reaguje risina — #50
    superkarma: 0 29.07.2015, 12:52:13
  26. avatar
    [35] kareta [*]

    Pentlička — #32 horor je vidět své dítě po embolce z braní HA, kterou jí matka vnutila. Dítě neznamená zkažený život, prostě by měla v 17ti dítě, s pomocí by dostudovala a prostě by bylo malý dřívSml80

    superkarma: 3 29.07.2015, 12:27:31
  27. avatar
    [34] Pentlička [*]

    kareta — #30 Když se chlap staratz a platit nechce, vždycky to nějak udělá. Pokud matka ale nechce dát dítě do babyboxu, tak se holt starat musí. A život má zkažený.

    superkarma: 1 29.07.2015, 12:24:50
  28. [33] Klára Křížová [*]

    Já zas vysvětluji svým chlapcům, že se nesmí spoléhat na partnerku ( i kdyby byla 1 noc), že bere prášky. Takových výkřiků že je to v pohodě bylo a pak následných nechtěných početí taky.. a ten kluk si to fakt nemá jak ověřit. A to nechtěný a neplánovaný dítě pak bude taky jeho, že.

    1. na komentář reaguje risina — #54
    superkarma: 2 29.07.2015, 12:24:00
  29. avatar
    [32] Pentlička [*]

    Rikina — #25 Přesně tak. Každá sranda něco stojí. Když chce dívčina už v 16 letech souložit, tak by měla brát HA jako nutné zlo. Být tou maminkou, tak taky panikařím, protože představa mé dcery, coby šestnáctileté matky je pro mě jako z nejhoršího hororu.

    1. na komentář reaguje kareta — #35
    superkarma: 1 29.07.2015, 12:23:08
  30. avatar
    [31] Lídy [*]

    Znám opačný případ: dcera (plnoletá) chce užívat HA, protože pouhý kondom ji nedává až takovou jistotu. Matka jí tabletky zakazuje, že jsou škodlivé a dcera se bojí neposlechnout. Přítel se nabídl, že jí HA bude platit, takže o penězích to není.

    superkarma: 0 29.07.2015, 12:21:01

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Testování intimní kosmetiky pro ženy z ČR a Slovenska
Anketa: Pečete bábovky?
Jaké hračky kupujete svým vnoučatům?
Anketa pro maminky: Jaké kupujete hračky svým dětem?
Výzkum na téma kašel
Průzkum na téma finanční zajištění

Náš tip

Doporučujeme