Rodina

Jak dětem nezkazit Vánoce (ani zdravou ani nezdravou výživou)

vánoce

Vánoční svátky jsou spojeny s řadou zvyků - strojením stromku a nákupy dárků počínaje, pečením cukroví a uklízením konče. A ani letos to zřejmě nebude jinak. Vánoce si každá rodina užívá a vychutnává po svém a zejména recepty na vánoční cukroví i štědrovečerní menu se předávají „z maminky na dceru“. I když jsou jistě chutné, se zdravým stravováním často nemají mnoho společného. A navíc - kdo by se v době Vánoc zajímal o zdravou výživu? Vánoce jsou odjakživa svátky hojnosti, tak proč sobě a svým dětem nedopřát to nejlepší a v téměř neomezeném množství? Ale ruku na srdce - skutečně jsou pro Vaše děti tím nejlepším kila cukroví, desítky čokoládových figurek ze stromečku a mísy plné bramborového salátu? A že to jsou to jen dva týdny v roce a na dětech se nezřízené hodování nijak nepodepíše?

V menu však nemusí být v současné době zásadní problém - zdravé recepty na vánoční dobroty totiž mohou být zároveň chutné. Stačí vědět, co čím nahradit a kde čeho ubrat, a z obdobného receptu je nyní pochoutka nejen chutná, ale i zdravá. Kde začít a čím pokračovat?

  • Čím sladit

Klasickou surovinou pro sladké pečení je cukr. Jeho pravidelný a dlouhodobý přísun ale může u dětí touhu po sladké chuti ještě posílit, navíc neobsahuje žádné pro tělo nezbytné látky - v podstatě se jedná o prázdné kalorie. Naproti tomu například med, kterým můžeme cukr ve většině receptů bez problémů nahradit, je bohatý na minerální látky, vitaminy (B1, B2, niacin) a enzymy. Obsahuje také látky mající příznivý vliv na hojivost ran a ničení bakterií (např. inhibitin).

  • Mouka

Součástí většiny receptů na cukroví je hladká pšeničná mouka, do zákusků, dortů a buchet se často přidává také mouka polohrubá. Stejně dobře však poslouží i mouka žitná, která je bohatší na minerální látky, vitaminy a vlákninu. V dnešní době je však stále častěji diagnostikovaná alergie na lepek a celiakie. I pro takto nemocné děti ale můžeme bez problémů připravit jak vánoční menu, tak cukroví. Bezlepková a přitom velmi dobrá varianta pro pečení jsou kromě speciálních bezlepkových směsí také například mouka kukuřičná nebo amarantová - obě chutnají velmi dobře a jsou vhodné i při bezlepkové dietě.

  • Vločky a otruby

Méně obvyklou avšak zdraví prospěšnou přísadou jsou otruby nebo také ovesné vločky. Lze je přidávat do mouky při přípravě sušenek i zákusků. Jejich výhodou je vyšší podíl vlákniny i minerálních látek - běžné vánoční pečivo tedy nutričně obohatí.

  • Správné tuky

Bez tuku by snad ani pečení vánočního cukroví nešlo. I tuků je ale na trhu celá řada a je důležité umět mezi nimi vybrat ty správné. Naše babičky používaly zejména máslo a sádlo, dnešní doba přeje spíše kvalitním rostlinným margarínům, popřípadě směsím rostlinných a živočišných tuků. Tuky rostlinného původu mají při pečení v podstatě stejné vlastnosti, ale jejich vliv na zdraví, např. na zdraví srdečně-cévní soustavy je podstatně příznivější než u tuků živočišných. Obsahují totiž vícenenasycené mastné kyseliny a navíc nemají cholesterol, a to je v současné době, kdy spousta dětí trpí jeho vysokou hladinu, příznivé.

  • Čokoláda

Pravá čokoláda obsahuje látky, které mají pozitivní vliv na lidskou psychiku (jako fenyletamin nebo teobromin), dále pak malé množství kofeinu, jenž povzbuzuje nervovou soustavu. Čokoláda má také antioxidační účinky. Ale pozor - řeč je pouze o čokoládě s vysokým obsahem kakaa, nikoli o různých levných čokoládových výrobcích! Raději proto investuje více peněz do čokolády, kterou dětí nespořádají během chvilky a která jim kromě uspokojení chuti přinese i nějaké příznivé látky.

  • Čerstvé ovoce a zelenina

Ovoce a zelenina nejsou příliš oblíbenou součástí dětského jídelníčku. Většinou ale děti „nebaví“ kousat do celého ovoce nebo zeleniny - preferují je nakrájené na kousky nebo do formy křupavých tyčinek. Toho můžeme využít i při přípravě občerstvení na dětskou party a nakrájet ovoce na kousky nebo na kolečka a připravit z nich jednohubky - ozdobené třeba ořechem a napíchané na ozdobná párátka. Podobně je možné vyrobit i špízy - ovoce nebo zeleninu nakrájet na kolečka a napíchat na špejle nebo jehly. Ty potom mohou být obaleny v rozpuštěné čokoládě, nebo v případě zeleniny v sýru. Zkusme i saláty - ovoce sypané například ořechy nebo měkkým nadrobeným sýrem, těstovinový salát se zeleninou atp. Bezkonkurenční lahůdkou je i čokoládové fondue - děti milují čerstvé ovoce namáčené do čokolády. Ideální je opravdu kvalitní čokoláda s vysokým podílem kakaa. Zajímavou variantou zeleniny jsou zase „chipsy“, například z mrkve (mrkev nakrájená na tenká kolečka a dozlatova orestovaná na olivovém oleji).

  • Sušené ovoce

K tradičnímu pečení patří neodmyslitelně také sušené ovoce, které pečivu dodává vůni a dětem chutná. Sušené plody si zachovávají až 80 % vitaminů, obsahují celou řadu antioxidantů, minerálních látek a také vlákniny. Není však vhodné to přehánět s množstvím, protože sušené ovoce obsahuje podstatně více cukru než čerstvé. Díky jeho použití v cukroví ale můžete použít výsledně nižší množství cukru.

  • Barevná pitíčka

Ani při slavnostnější události není dobré opomíjet pitný režim dětí, nicméně řada rodičů plní sny svých dětí tak, že jim nakupuje spoustu přeslazených barevných limonád s bublinkami nebo oblíbené dětské šampaňské. Zajímavou a zdravější variantou jsou například 100% ovocné džusy, dřeně a fresh džusy, které je možné míchat vyrábět originální a chutné „drinky“. Děti si budou připadat jako v baru, když jim sklenice s nápojem nastrojíme. Do skleniček naaranžujeme papírové deštníčky, na okraj zapíchneme rozříznutý plátek pomeranče, samozřejmostí jsou ohýbací brčka (slámky) na pití.

Více tipů pro dětský jídelníček je možné nalézt v Kuchařce on-line na www.vyzivadeti.cz.

   
14.12.2011 - Děti - autor: Klára Křížová

Další příspěvky

Komentáře:

  1. [35] Saritka [*]

    Děti si dají sladké, ale stačí to vyběhat, s náma většíma je to horší.Sml30Sml30Sml30

    superkarma: 0 20.12.2011, 20:38:45
  2. [34] Lydia001 [*]

    Já si myslím, že hlavní je, všeho s mírou!

    superkarma: 0 14.12.2011, 23:48:35
  3. [33] Jala [*]

    Nic se nemá nejen o Vánocích, ale ani jindy přehánět. Ale proč si zase všechno odpírat?

    Většina z nás tu rozumnou míru jistě zná.

    superkarma: 0 14.12.2011, 23:07:18
  4. avatar
    [32] HankaPU [*]

    vždy když mě honí mlsná, jdu se podívat do zrcadla na svoje špeky...většinou mě přejde chuť...Sml25

    superkarma: 0 14.12.2011, 22:56:51
  5. avatar
    [31] babicka11 [*]

    ať jsou Vánoce nebo ne, myslím, že jíme tak nějak stejně - ovoce, zelenina, nějaké mlsky....to je samozřejmost snad v každé rodině ...

    superkarma: 0 14.12.2011, 20:34:24

Další příspěvky

Z předchozí stránky:

  1. [30] FAXÍK [*]

    všeho s mírou a rozumem jak děti, tak i dospělí to nemohou přehánět

    superkarma: 0 14.12.2011, 20:18:53
  2. [29] Peggy89 [*]

    malému dávám pokaždé místo cukru med

    superkarma: 0 14.12.2011, 19:59:08
  3. avatar
    [28] ekleinovka [*]

    Všeho s mírou,malá ochutnávka snad neublíží,máme přece své děti přečtené a víme,co je pro ně dobré

    superkarma: 0 14.12.2011, 19:41:39
  4. avatar
    [27] saruz [*]

    zlatá střední cesta,přiměřeně zdravého a krapet nezdravého papáníčka taky Sml22

    superkarma: 0 14.12.2011, 19:25:32
  5. [26] Simic [*]

    děti musíme před tolika nástrahami moc chránit.

    superkarma: 0 14.12.2011, 18:03:15
  6. avatar
    [25] reditelka [*]

    Chce to jen rozum do hrsti...

    superkarma: 0 14.12.2011, 16:55:46
  7. [24] kajinek [*]

    všeho s mírou

    superkarma: 0 14.12.2011, 16:14:32
  8. avatar
    [23] honzik101 [*]

    umřít zcela zdravá, to je k naštvání

    superkarma: 0 14.12.2011, 14:39:35
  9. avatar
    [22] JankaAnna [*]

    átéčko — #7 ano, přesně tak. Už takto peču i já (nejsem příznivcem cukroví) a jde to a to i tak, že peču i pro ostatní, kteří chtěli vyměnit své sladko-tučné vánoce za zdravější... ovšem, je to ale i o množství... Nicméně to jde a jde to i u tradičních receptů a chuť neutrpí:). Myslím, že většina lidí už dávno neví, co to jsou otruby a protože je jim předkládáná hlavně bílá vymletá mouka v regálu obchodu, kde kupují prakticky vše, nemá důvod si zajít koupit jiné suroviny jinam... Oběhnu si vícero obchůdků a do toho velkého obchodu pak většinou už pro nic nemusím:). Ve finále koupím jen to, co skutečně potřebuji a většinou ještě ušetřím, protože mě nic neponouká kupovat zbytečnosti, jen proto, že bychom je mohli snad potřebovat...

    Ženské, jde to a jde to úžasně. Babička mi říkala, z čeho a jak pekla ona se svojí maminkou a babičkou, a není zas až tak pravda, že to byla bílá vymletá mouka, bílý cukr a sádlo.  Takže, prosím, nehažme naše prohřešky a zmlsané huby na hlavu našich babiček!

    Za své zdraví jsme si zodpovědní sami!

    superkarma: 0 14.12.2011, 13:27:29
  10. [21] jithule [*]

    určitě jíst vše a s mírou

    superkarma: 0 14.12.2011, 13:00:14
  11. [20] JanostikovaLenka [*]

    NIC SE NEMÁ PŘEHÁNĚT. HLAVNĚ NA VÁNOCE DOPŘEJME DĚTEM NĚCO DOBRÉHO A TROCHU NEZDRAVÉHO.

    superkarma: 0 14.12.2011, 12:31:54
  12. [19] myska1 [*]

    taky jsem toho názoru, necpat se a užít si dokud člověk může........Sml59

    superkarma: 0 14.12.2011, 12:30:31
  13. [18] jerenika [*]

    ..u všeho říkám - jíst vše, ale s mírou Sml58

    superkarma: 0 14.12.2011, 12:22:49
  14. [17] marienka-m1 [*]

    Nemůžu mnoho salátu, ale cukrovíčko ano, špatně mi nikdy nebylo a už se těším, jak se uvelebím s horkým čajem a talířem plným dobrot před televizi k pohádkám, zachumlaná do deky a budu se cpát Sml16

    superkarma: 0 14.12.2011, 12:22:02
  15. [16] marienka-m1 [*]

    tetička25 — #13 ručníkové zákusky Sml16

    superkarma: 0 14.12.2011, 12:19:44
  16. avatar
    [15] hubajda [*]

    ToraToraTora — #11 presne tak vse s mirou a zaradit prochazky ci jine aktivity a je vse v poradku

    superkarma: 0 14.12.2011, 12:04:56
  17. [14] akčak [*]

    muže se přece jíst vše ,ale nepřejídat se ,to platí i u dětí

    superkarma: 0 14.12.2011, 11:49:52
  18. [13] tetička25 [*]

    Jak jsem slibovala letos jsem pekla pro dětičky jenom zdravé dietní mlsání, má to tu výhodu, že si potom mohou i utřít hubu, pardon ústa Sml30

    1. na komentář reaguje marienka-m1 — #16
    superkarma: 0 14.12.2011, 11:20:58
  19. avatar
    [12] ladouch [*]

    Zkazit si vánoce tím, že se přejím a je mi zle, to bych opravdu nechtěla a ani se mě to nestává, ono opravdu platí všeho s mírou.Sml58Sml58

    superkarma: 0 14.12.2011, 11:06:20
  20. avatar
    [11] ToraToraTora [*]

    Tak to já raději než otruby a kukuřici upeču klasiku z bílé mouky, bílého cukru, másla a klidně s rumem, ale nepeču toho tuny a během svátků také občas přestanu jíst. nikdy nám zle nebylo a nikdy se nestalo, že bych se nevešla na Nový rok do svého oblečení

    1. na komentář reaguje hubajda — #15
    superkarma: 0 14.12.2011, 09:20:44
  21. [10] magic11 [*]

    Zejména tady platí všeho s mírou..Sml67 Nic se nemá přehánět, ale zase na druhou stranu proč si jednou za rok trošku nedopřát, když to není pořád a pravidelně.

    superkarma: 0 14.12.2011, 08:58:07
  22. avatar
    [9] navia [*]

    átéčko — #7 přesně - jen nevím, v čem je obalíš Sml30

    superkarma: 0 14.12.2011, 08:23:29
  23. avatar
    [8] dasena [*]

    tak otruby mi nejedli

    superkarma: 0 14.12.2011, 08:19:18
  24. avatar
    [7] átéčko [*]

    Takže vanilkové rohlíčky mám udělat z medu, ořechů a oleje? Přidat otruby a mouku kukuřičnou?Sml30

    1. na komentář reaguje navia — #9
    2. na komentář reaguje JankaAnna — #22
    superkarma: 0 14.12.2011, 08:09:50
  25. [6] járuš1 [*]

    Začala jsem hodně používat med místo cukru.

    superkarma: 0 14.12.2011, 08:08:09
  26. [5] Evuska007 [*]

    Myslím, že ve většině českých domácností platí, že vánoce jsou svátky obžerství. A potom ty děti nemají mít nadváhu, když vidí, jak se rodiče cpou :-)). U nás to do jisté doby vypadalo přesně tak, jenže pak přišel manželův vysoký tlak a nařízení lékaře, že musí radikálně zhubnout a tak jsme začali vařit zdravěji, pečeme jen občas (už ne 2x do týdne) a všichni si zvykli, že spapají to, co je na talíři a už si nejdou přidat. Stále máme doma ovoce, takže když nás přepadne mlsná, sáhneme po jablíčku od babičky nebo si schroupeme mrkev. Dětem (když byly malé) jsem vždy dávala jen přírodní šťávy z ovoce a  zeleniny, domácí přesnídávky, žádnou chemii.

    superkarma: 0 14.12.2011, 08:00:55
  27. [4] veru.k [*]

    Od jisté doby se snažíme jíst zdravě. Ovoce je na stole pořád a ovesnou kaši sladím medem. Kouskem čokolády jednou za čas ale nepohrdnu.Sml16

    superkarma: 0 14.12.2011, 07:17:31
  28. [3] lidicka [*]

    Moje rodina na sladké  není, takže peču jen klasiku aby provoněl byt. Žádné máslové krémy, spíš když už něco s krémem, tak s pudinkovým.Sml16

    superkarma: 0 14.12.2011, 06:29:40
  29. [2] mechanik [*]

    Stále platí všeho s mírou,nesmíme nic přehánět a ani na vánoce se nesmíme my ani děti přejídat a cpát se sladkostmi.Česká kuchyně je natolik pestrá,že i o vánocích můžeme jíst zdravě a hlavně střídmě

    superkarma: 0 14.12.2011, 06:14:42
  30. avatar
    [1] Jindriska8 [*]

    Pitíčka jsem dětem nikdy nekupovala,ale dělala vlastní šťávy,cukr používáme hnědý,bílé pečivo málo.Sušené ovoce kupuji radši místo čokolády a bombonů.Zelenina a ovoce je u nás pořád na stole po celý rok.Sml22

    superkarma: 0 14.12.2011, 00:34:21

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Anketa: intimní kosmetika
Anketa: Pečete bábovky?
Jaké hračky kupujete svým vnoučatům?
Anketa pro maminky: Jaké kupujete hračky svým dětem?
Průzkum na téma finanční zajištění

Náš tip

Doporučujeme