vánoce

Vánoční svátky jsou spojeny s řadou zvyků - strojením stromku a nákupy dárků počínaje, pečením cukroví a uklízením konče. A ani letos to zřejmě nebude jinak. Vánoce si každá rodina užívá a vychutnává po svém a zejména recepty na vánoční cukroví i štědrovečerní menu se předávají „z maminky na dceru“. I když jsou jistě chutné, se zdravým stravováním často nemají mnoho společného. A navíc - kdo by se v době Vánoc zajímal o zdravou výživu? Vánoce jsou odjakživa svátky hojnosti, tak proč sobě a svým dětem nedopřát to nejlepší a v téměř neomezeném množství? Ale ruku na srdce - skutečně jsou pro Vaše děti tím nejlepším kila cukroví, desítky čokoládových figurek ze stromečku a mísy plné bramborového salátu? A že to jsou to jen dva týdny v roce a na dětech se nezřízené hodování nijak nepodepíše?

V menu však nemusí být v současné době zásadní problém - zdravé recepty na vánoční dobroty totiž mohou být zároveň chutné. Stačí vědět, co čím nahradit a kde čeho ubrat, a z obdobného receptu je nyní pochoutka nejen chutná, ale i zdravá. Kde začít a čím pokračovat?

  • Čím sladit

Klasickou surovinou pro sladké pečení je cukr. Jeho pravidelný a dlouhodobý přísun ale může u dětí touhu po sladké chuti ještě posílit, navíc neobsahuje žádné pro tělo nezbytné látky - v podstatě se jedná o prázdné kalorie. Naproti tomu například med, kterým můžeme cukr ve většině receptů bez problémů nahradit, je bohatý na minerální látky, vitaminy (B1, B2, niacin) a enzymy. Obsahuje také látky mající příznivý vliv na hojivost ran a ničení bakterií (např. inhibitin).

  • Mouka

Součástí většiny receptů na cukroví je hladká pšeničná mouka, do zákusků, dortů a buchet se často přidává také mouka polohrubá. Stejně dobře však poslouží i mouka žitná, která je bohatší na minerální látky, vitaminy a vlákninu. V dnešní době je však stále častěji diagnostikovaná alergie na lepek a celiakie. I pro takto nemocné děti ale můžeme bez problémů připravit jak vánoční menu, tak cukroví. Bezlepková a přitom velmi dobrá varianta pro pečení jsou kromě speciálních bezlepkových směsí také například mouka kukuřičná nebo amarantová - obě chutnají velmi dobře a jsou vhodné i při bezlepkové dietě.

  • Vločky a otruby

Méně obvyklou avšak zdraví prospěšnou přísadou jsou otruby nebo také ovesné vločky. Lze je přidávat do mouky při přípravě sušenek i zákusků. Jejich výhodou je vyšší podíl vlákniny i minerálních látek - běžné vánoční pečivo tedy nutričně obohatí.

  • Správné tuky

Bez tuku by snad ani pečení vánočního cukroví nešlo. I tuků je ale na trhu celá řada a je důležité umět mezi nimi vybrat ty správné. Naše babičky používaly zejména máslo a sádlo, dnešní doba přeje spíše kvalitním rostlinným margarínům, popřípadě směsím rostlinných a živočišných tuků. Tuky rostlinného původu mají při pečení v podstatě stejné vlastnosti, ale jejich vliv na zdraví, např. na zdraví srdečně-cévní soustavy je podstatně příznivější než u tuků živočišných. Obsahují totiž vícenenasycené mastné kyseliny a navíc nemají cholesterol, a to je v současné době, kdy spousta dětí trpí jeho vysokou hladinu, příznivé.

  • Čokoláda

Pravá čokoláda obsahuje látky, které mají pozitivní vliv na lidskou psychiku (jako fenyletamin nebo teobromin), dále pak malé množství kofeinu, jenž povzbuzuje nervovou soustavu. Čokoláda má také antioxidační účinky. Ale pozor - řeč je pouze o čokoládě s vysokým obsahem kakaa, nikoli o různých levných čokoládových výrobcích! Raději proto investuje více peněz do čokolády, kterou dětí nespořádají během chvilky a která jim kromě uspokojení chuti přinese i nějaké příznivé látky.

  • Čerstvé ovoce a zelenina

Ovoce a zelenina nejsou příliš oblíbenou součástí dětského jídelníčku. Většinou ale děti „nebaví“ kousat do celého ovoce nebo zeleniny - preferují je nakrájené na kousky nebo do formy křupavých tyčinek. Toho můžeme využít i při přípravě občerstvení na dětskou party a nakrájet ovoce na kousky nebo na kolečka a připravit z nich jednohubky - ozdobené třeba ořechem a napíchané na ozdobná párátka. Podobně je možné vyrobit i špízy - ovoce nebo zeleninu nakrájet na kolečka a napíchat na špejle nebo jehly. Ty potom mohou být obaleny v rozpuštěné čokoládě, nebo v případě zeleniny v sýru. Zkusme i saláty - ovoce sypané například ořechy nebo měkkým nadrobeným sýrem, těstovinový salát se zeleninou atp. Bezkonkurenční lahůdkou je i čokoládové fondue - děti milují čerstvé ovoce namáčené do čokolády. Ideální je opravdu kvalitní čokoláda s vysokým podílem kakaa. Zajímavou variantou zeleniny jsou zase „chipsy“, například z mrkve (mrkev nakrájená na tenká kolečka a dozlatova orestovaná na olivovém oleji).

  • Sušené ovoce

K tradičnímu pečení patří neodmyslitelně také sušené ovoce, které pečivu dodává vůni a dětem chutná. Sušené plody si zachovávají až 80 % vitaminů, obsahují celou řadu antioxidantů, minerálních látek a také vlákniny. Není však vhodné to přehánět s množstvím, protože sušené ovoce obsahuje podstatně více cukru než čerstvé. Díky jeho použití v cukroví ale můžete použít výsledně nižší množství cukru.

  • Barevná pitíčka

Ani při slavnostnější události není dobré opomíjet pitný režim dětí, nicméně řada rodičů plní sny svých dětí tak, že jim nakupuje spoustu přeslazených barevných limonád s bublinkami nebo oblíbené dětské šampaňské. Zajímavou a zdravější variantou jsou například 100% ovocné džusy, dřeně a fresh džusy, které je možné míchat vyrábět originální a chutné „drinky“. Děti si budou připadat jako v baru, když jim sklenice s nápojem nastrojíme. Do skleniček naaranžujeme papírové deštníčky, na okraj zapíchneme rozříznutý plátek pomeranče, samozřejmostí jsou ohýbací brčka (slámky) na pití.

Více tipů pro dětský jídelníček je možné nalézt v Kuchařce on-line na www.vyzivadeti.cz.

Reklama