Reklama

Rajčata. Keříčková, stále oblíbenější cherry nebo jen obyčejná, červená, žlutá či oranžová, žebernatá, podlouhlá, kulatá... Existuje nespočet tvarů a barev oblíbené zeleniny, kterou na zahrádkách pěstovaly už naše prapraprababičky.

Nejčastěji červené plody nejen lákají k nakousnutí, ale rovněž představují i bezvadný prostředek pro dobrou kondici. Je to dáno mimořádně významnými složkami, které rajská jablka obsahují.

Příloha do letního salátu, jako základ omáček k těstovinám či rýži, na pizzu nebo jednoduše k namazanému krajíci. Lahodná jídla s vyzrálými rajskými jablíčky patří zcela neodmyslitelně k létu stejně jako zářící slunce a modrá obloha.

Rajčata však mají ještě jedeno velké pozitivum: Obsahují mimořádné množství složek prospěšných zdraví. Především v červenci a srpnu získají díky intenzivním slunečním paprskům tu nejaromatičtější vůni a chuť. On už samotný termín – rajská jablíčka – slibuje kouzla.

Odrůdy rajčat

• Zelená rajčata mají větší obsah kyseliny citronové, která podporuje trávení

• Oranžová a žlutá rajčata mají jemnou chuť a minimální obsah kyseliny citronové

• Dužnaté druhy rajských jablíček jsou vhodné na pizzu

• Podlouhlé druhy jsou ideální k výrobě omáček


Existuje však celá další řada kultivarů rajských jablíček. Například žebernatá či masitá, keříčková nebo cherry.

Nejíme je dlouho

Historie rajských jablíček není příliš dlouhá. Rajče pochází z horských oblastí Peru a Ekvádoru, odkud se dostalo do Mexika, kde začalo jeho zušlechťování z plodů velikosti rybízu až po dnešní velkoplodé kultivary.

Do Evropy rajská jablíčka pronikla v 16. století, ovšem používala se pouze v Itálii. Do ostatních částí Evropy se rajčata rozšířila až v 18. století, kdy byla považována za okrasnou jedovatou rostlinu. Jako zušlechtěná užitková zelenina se rajčata znovu vrátila do Ameriky až v 19. století s evropskými přistěhovalci.

Bohatství minerálů
Salát obohacený svěžími červenými plody dodá tělu mnoho významných minerálních látek: hořčík, vápník a sodík, měď, železo, fosfor a draslík. Pávě prostřednictvím zeleninových salátů se v létě nejsnáze doplní úbytek minerálů, k němuž dochází pocením. Pouhých 100 g na slunci vyzrálých srpnových rajčat zásobuje tělo dospělého člověka čtvrtinou denní potřeby vitaminu C.

Rajčata konzumovaná denně potlačují vznik rakoviny. Zralá rajčátka zbarvuje do červena mimořádně významná složka – lykopen (patří do skupiny karotenoidů). Ten dovede vychytávat v buňkách těla volné radikály, které mohou poškodit jejich dědičné uspořádání, a dokonce vyvolat i zhoubné bujení.

Zázračná substance
Lykopen je přitom nepoměrně účinnější než mnoho jiných lapačů volných radikálů, například vitaminů C a E. Jeho schopnost potlačit či zpomalit tvorbu rakovinotvorných buněk v lidském těle byla prokázána. Rajčata tedy patří do skupiny zeleniny, která obsahuje ochranné protirakovinotvorné látky.

Lykopen dokonce navíc snižuje riziko kardiovaskulárních onemocnění. Lykopen i beta-karoten obsažený v rajčatech tělo nejlépe zužitkuje ve spojení s olivovým olejem: Do salátu jej patří jen pár kapek – přesto významně zapůsobí.

Rajská jablíčka povzbuzují psychiku, zlepšují náladu, a jsou tedy blahodárným prostředkem pro stresové situace.

Účinkují i vařené
Nebojte se plody podusit či uvařit. Nejen syrové plody rajčat poskytují neuvěřitelné množství balastních látek, což je mimořádně příznivé pro lidské zažívání.

Vařená a jinak upravená rajčata ovšem zůstávají ochranou před zhoubným bujením: v podobě omáček, polévek nebo kečupu, rajského protlaku či čatní. Už dvě rajské polévky během týdne přispějí ke snížení rizika vzniku nádorového bujení.

V poslední době získávají velkou oblibu i rajčata sušená a nakládaná. Také ony si v sobě uchovávají látky příznivé pro naše zdraví. 

Účinná redukční dieta
Zní to neuvěřitelně, ale právě rajčat si můžeme dopřát jakékoliv množství bez toho, abychom rozhýbali jazýčky na vahách. Vždyť 100 g plodů obsahuje 94 % vody a jen pouhých 19 kalorií! Nenechte se tedy odradit ani jejich nasládlým aroma.

Balastní složky podporují aktivitu trávicího ústrojí a urychlují práci střev. Snižují krevní tlak , dodávají beta-karoten. Stopový prvek chrom, obsažený v rajčatech, navozuje dlouhodobý pocit nasycení a ušetří nás náporu velkého hladu. Čerstvá šťáva z rajčat má čisticí a posilující účinek.