Bulvár

Já toho fakana asi zabiju!

Nechtěla bych být učitelka. Opravdu. Od té doby, co se nesmí používat fyzické tresty, totiž na děti nic neplatí. A to školkou počínaje. A že je máme vychovávat příkladem? To by možná fungovalo, kdyby těch pár facek nepotřebovali i rodiče. A známky? Na ty se v dnešní moderní výchově nehledí. Za chvíli stejně bude veškerá klasifikace verbální. A to si zkuste, napsat některým maminkám, že jejich Vašíček mluví hůř než dlaždič, je drzý, mlátí spolužáky židličkou, uprostřed hodiny poslouchá mp3 přehrávač a na učení kašle. A to byl prosím příklad z praxe.

Pepř a sůl, tak se na ně musí!
Ale v Polsku na to kápli. Pohlavkovat děti prý nesmí, tak je trestají jinak. Za sprosté slovo lžička soli s pepřem, za kouření lahvička oleje. A prý to zabírá. Děti si tak uvědomí, že „ubližovat mluvě je rouhání“, tvrdí paní ředitelka Ewa Źwiklová. Přitom nejde o žádné „prcky“, tyhle středověké metody prý zavedli na gymnáziu v Lodži. (Zdroj: Expres)

Vypláchni si ústa!
Vzpomínáte? V Čechách se vymývala pusa mýdlovou vodou. Nebo zalepovala leukoplastí. V mírnějších dobách se pak za vulgarismy dřepovalo a klikovalo. Poslední opatření mělo dokonce dvojí pozitivní účinek – jeden si řádně rozmyslel vypustit nějakou tu sprosťárnu z úst a když už, tak si alespoň zlepšil kondici.

Největší tragédie je nejednotná výchova
„Pokud rodiče nevybudují u dítěte respekt k autoritě, učitelé často nic nezmůžou,“ tvrdí psycholožka Mgr. Alena Jeníková. „Největší tragédií je nejednotná výchova. Otec je například přísný, ale matka dítěti ustupuje. To se pak naučí, že pravidla není potřeba dodržovat.“

Hlavně nenápadně
I v Čechách učitelé zákaz fyzického násilí často obcházejí. Když nesmějí dítě uhodit, tak ho alespoň bolestivě chytnou. Někteří se stávají mistry v nenápadném působení bolesti. Ještě ošemetnější je ale psychické týrání – především ponižování před spolužáky. „Naneštěstí na podobné nátlakové metody reagují především problémové děti, které často „zlobením“ řeší jiné potíže,“ varuje Jeníková. „Děti se sociopatickým chováním, tedy ty skutečně obtížně zvládnutelné, podobné metody nereflektují.“

Zpět do středověku?
A teď babo raď, chtělo by se říct. Vrátit se zpátky k rákosce, ukazovátku a klečení na hrachu? Jenže co když nám do pak „děti“ začnou vracet? U některých si to snadno dokážu představit. A takový třináctiletý výrostek už nemusí být žádný drobeček.

„Fyzické násilí není řešením,“ odmítá Jeníková návrat do středověku, „i když plácnutí ve správnou chvíli může mít pozitivní výchovný účinek. Účelem ovšem nikdy nesmí být působit bolest. Fyzické i psychické tresty mají smysl pouze tehdy, když přichází od respektované autority – a pak nemají být nijak drastické, mají pouze symbolický význam. Pokud ovšem nemá dospělý u dítěte autoritu, nepomůže žádné násilí. Naopak, nakonec se obrátí proti nám. Současná situace tedy vyžaduje především spolupráci rodičů, učitelů, a v problematických případech i odborníků – psychiatrů a psychologů.“

Názor dětské psychiatričky na trestání dětí.

Byla jste někdy trestána za to, co jste řekla? Třeba vyplachováním pusy? Myslíte, že podobné tresty mají význam? Co říkáte na „polské řešení“? Mělo by se zavést i na našich školách? Byli pro Vás učitelé autoritou? Co Vás jako dítě dovedlo přimět k poslušnosti? Platily na Vás tresty? Nebo něco jiného?

Hlasujte v anketě na hlavní straně!

   
15.11.2007 - Společnost - autor: Ivana Kuglerová

Další příspěvky

Komentáře:

  1. [120] hajt [*]

    ve škole, když jsem mluvil v hodině, dostal jsem poznámku

    superkarma: 0 28.11.2007, 18:41:27
  2. [119] Karin [*]

    Trestaný jsme byli,ale myslím si ,že s mírou protože to nenechalo žádný následky.Doma občas zasáhnu,ale udělala jsem asi hodně chyb,aspoň si to myslím.To co si občas dovolí dcery k nám to já jsem v životě k našim nemohla.To co v Polsku tak to asi ne,ale mi jsme měli k učitelům úctu a hlavně jsme věděli když něco provedeme dozvdí se to rodiče a bude zle.

    superkarma: 0 23.11.2007, 12:28:56
  3. avatar
    [118] reditelka [*]

    Někdy zůstávám s pusou otevřenou, co jsou děcka schopna vypustit z úst, i když častou neznají význam vulgarismu, vynahrazují to četností. Máme před domem hřiště, tak a´t chci nebo ne, slyším nejrůznější názvy lidských přirození a další šťavnatosti za každým konutím. Občas zasáhnu, pak je chvíli klid - zatím si na mne nedovolili, ale když o tom mluvím s rodiči hochů, tak se dušují, že ten jejich takto určitě nemluví a z domu to nemá.

    superkarma: 0 23.11.2007, 10:12:07
  4. avatar
    [117] Babca.p [*]

    Já byla drzoun a nic jsem si nenechala líbit. Pokud učitelé či profesoři, nechtěli respektovat i můj názor, což se tenkrát moc nenosilo, tak si to pěkně slízli. Dělala jsem jim pěkné kousky. Ovšem, byli tací, které jsem respektovala a poslouchala. Co se týká trestů, několik dřepů, či kliků ještě nikomu neublížilo. Jinak jsem proti fyzickým trestům. Kdyby probíhala komunikace mezi dětmi a rodiči a učiteli nebylo by tolik problémů. Bohužel, sousta z nás nemá čas se svým dětem věnovat a pak nastanou problémy.

    superkarma: 0 23.11.2007, 09:12:12
  5. avatar
    [116] paji [*]

    Jé,já byla trestána jako starší,hlavně od táty doma a mladšímu bratrovi vždycky všechno prošlo!

    superkarma: 0 22.11.2007, 21:56:36
  6. avatar
    [115] Fazole [*]

    Já jsem byla taková ta hodná školačka, která sice neseděla v první, ale určitě ve druhé nebo třetí lavici. Přesto jsem dostala facku od učitelky už v první třídě za to, že jsem se o přestávce opozdila na záchodě (jeden záchod na celé patro). A druhou a poslední pak ve třetí třídě za bavení se v hodině hudební výchovy. Ta už byla dejme tomu zasloužená. Ale ta v první třídě určitě ne. Pak už jsem se vždycky učitelů dost bála.

    superkarma: 0 22.11.2007, 18:26:10
  7. [114] A.linka [*]

    superkarma: 0 22.11.2007, 17:47:42
  8. avatar
    [113] danap [*]

    Martaaa: souhlasím, musí mít příklad, pak nejsou fakani... musíš se dítěti věnovat, pak se ti třeba vrátí, ale věnovat neznamená dovolit vše... když pozoruju tady některé děti jak jsou vulgární, sprosté, mlátí se...ale podle mě je to věc rodičů

    superkarma: 0 22.11.2007, 14:45:23
  9. avatar
    [112] Aloren [*]

    Dnešní mládež je opravdu nevychovaná, rodiče na ně nemají čas, ve škole se jim bojí něco přikázat, nebot' děti znají moc dobře svá práva, ale povinnosti se jich netýkají a jejich zaslepení rodiče svým mazlíčkům vše dovolí...Souhlasím s názorem, že škoda každé rány , která padne vedle...Protože výchovný pohlavek, či uklidňující plácnutí přes zadek, ještě nikomu žádnou újmu na dětské duši nezpůsobilo...!!!

    superkarma: 0 22.11.2007, 14:39:17
  10. avatar
    [111] LudPa [*]

    Martaaa: Souhlasím!!!

    superkarma: 0 22.11.2007, 14:39:03
  11. [110] Siloma [*]

    naprosto souhlasím s Martaaou

    superkarma: 0 22.11.2007, 14:36:01
  12. [109] Martaaa [*]

    Děti nejsou fakani, dokud z nich ty "fakany" neudělá společnost a prostředí, ve kterém vyrůstají a žijí...

    superkarma: 0 22.11.2007, 14:23:45
  13. [108] animal [*]

    Lidem, kteří v dnešní době pracují s dětma a dorostem nezávidím, protože jsou to nehorázní fakani. A tresty na ně nemůžou použít.

    superkarma: 0 22.11.2007, 14:16:09
  14. avatar
    [107] oalison [*]

    S tou lžičkou soli a pepřew bych byla opatrná co alergici, astmatici a nebo kdyby to vdechli?

    superkarma: 0 22.11.2007, 13:58:44
  15. avatar
    [106] Wanda [*]

    AELA: nezbýva než souhlasit. Dnešní mládež je nevycválaná a chovájí se jako burani. Moje kamarádka je učitelka, učí sice jen na prvním stupni, ale někdy má nervy jak špagáty. Nedivím se jí. Dřív jsme dostali ve škole a kdo si stěžoval doma, tak dostal jen přidáno.

    superkarma: 0 22.11.2007, 13:48:43
  16. avatar
    [105] kominice [*]

    AELA: pravda pravdoucí.Já bych ty drzouny a rozmazlence řezala hlava nehlava.Proti budou ty co ví že by jejich broučínek dostával nejvíc

    superkarma: 0 22.11.2007, 12:27:05
  17. avatar
    [104] AELA [*]

    Jsem toho názoru, škoda každé facky, která padne vedle...Nás ve škole mydlili a vždy to zabralo...

    superkarma: 0 22.11.2007, 11:58:45
  18. avatar
    [101] Ťulka [*]

    Marně se neříká "ohybaj mňa mamko, dokuď som ja mladý, ..." něco na tom je. Mám dvě děti a snažím se vychovat opravdu slušně. snad se mi to podaří

    superkarma: 0 22.11.2007, 11:21:10
  19. [100] žanýsek [*]

    Když není dítě od útlého věku "dobře a slušně" vychováváno, tak nějaké tresty či zákazy nebo něco podobného nic nezachrání, nevyřeší a nepolepší.

    superkarma: 0 20.11.2007, 21:21:43

Další příspěvky

Z předchozí stránky:

  1. [99] jitkamarsalkova [*]

    některý rady jsou fakt zajímavý

    superkarma: 0 19.11.2007, 17:57:27
  2. [97] mamoch [*]

    Lžička soli s pepřem nebo lahvička oleje, proboha, co to je za středověké mučení? To snad opravdu je lepší pár facek,ne?

    superkarma: 0 18.11.2007, 15:07:20
  3. [96] A.linka [*]

    to není špatné.jsem pro

    superkarma: 0 17.11.2007, 20:01:46
  4. [95] Tobbi [*]

    Andula: Copak? Neudělala jsi přijímačky? Asi moc Slováků...

    superkarma: 0 17.11.2007, 16:11:03
  5. [94] Tobbi [*]

    Nyotaimori: No vidíš, a přijde pár Španělů s mušketama a jaká jsi byla, ty vyspělá civilizace...

    superkarma: 0 17.11.2007, 16:08:00
  6. [93] Tobbi [*]

    Ťapina: A taky mají výborné podmínky pro výzkum. Obvykle se totiž najde někdo, kdo ho bude financovat.

    superkarma: 0 17.11.2007, 16:04:11
  7. [92] Tobbi [*]

    Mimaka: to je mezigeneračním subjektivním posunem míry vulgarity ve slovech. Zatímco tobě zní takové "do píči" příšerně, pro ně je to ekvivalentní "do prdele". "Do prdele" je naopak pro omladinu příliš mírné, slyší ho v televizi, od rodičů, prostě běžně. Potřebují něco drsnějšího, něco, čím by se opravdu vymezili. Vsaď se, že jednou bude "do píči" příliš mírné a přijde něco dalšího, stačí počkat generaci nebo dvě.

    Pro zajímavost: Když se říkalo Zikmundovi Liška ryšavá, nebylo to roztomilé, byla to urážka jak sviňa. Tehdy se totiž nenadávalo vole, krávo, slepice, huso. (vůl, kráva, slepice nebo husa byl majetek), naopak lesní zvířata byla synonymem škůdců, nikoliv nspoaných svobodných tvorů jako dnes.

    superkarma: 0 17.11.2007, 16:02:43
  8. avatar
    [91] Deta [*]

    Indiáni prý posadili zlobivé děti do mraveniště

    superkarma: 0 17.11.2007, 15:52:09
  9. avatar
    [90] Kekka [*]

    Eva_Fl: asi jich moc neznáš. Nebo nějaké trauma z dětství? Nic si z toho nedělej. Ono se to tu trošku změnilo. Btw je zajímavé, jak nejraději soudí ti, kteří o dané věci vědí totální kulový.

    superkarma: 0 16.11.2007, 15:25:30
  10. avatar
    [89] myše [*]

    "lepanec" ve správnou chvíli je asi nejlepší. Syn chodí do sedmičky, jejich třídní má důvěru a respekt. Prostě to s nimi umí. Ještě loni měli Učitelku angličtiny s velkým U - bohužel náhle zemřela. Syn (a myslím že i jiní žáci) to opravdu obrečel. paní učitelka nikdy nekřičela, probudila v dětech zájem o cizí jazyk a chut se učit...
    Je to prostě o tom, jaký respekt si dokáže učitel (-ka) získat, jak udržet pozornost a děti zaujmout.

    superkarma: 0 16.11.2007, 09:03:26
  11. avatar
    [88] Eva_CZ [*]

    Kekka: Vubec nechtej vedet, co si myslim o ceskych ucach.

    superkarma: 0 16.11.2007, 01:38:24
  12. [87] počítačka [*]

    Máničko, samozřejmě, ale "u nás" to říkáme takto - takže vlastně "kvikáme" - no a co? Proč intelektem, když to jde srdcem?

    superkarma: 0 15.11.2007, 23:25:07
  13. avatar
    [86] Andula [*]

    mindulinka 62: myslíš tu Karlovu univerzitu, co svou úrovní patří asi někam do čtvrté stovky světových univerzit.
    Ťapina 48: miluju hraběcí rady ;-)

    superkarma: 0 15.11.2007, 23:17:16
  14. avatar
    [85] Andula [*]

    risina: po půl roce? Chápu naprosto, takhle facky používám taky. Myslela jsem to spíš jako že nevidím smyslu v takovém tom denním omlacování a dávání na zadek.

    superkarma: 0 15.11.2007, 23:14:21
  15. avatar
    [84] risina [*]

    Andula 46: Já nedávno dal své skoro dvanáctielté dceři facku - po asi půlročním upozorňování, že její drzosti přesahují přijetalnou mez a že za ně přijde trest. Po té facce asi hodinu uraženě mlčela a pak pronesla "teda mami, já se ti dívím.." Zeptala jsem se, proč se diví, a hádej, jaká byla odpověď?
    "Žes mi ji nedala už dávno..."

    superkarma: 0 15.11.2007, 19:28:51
  16. avatar
    [83] kareta [*]

    Na ZŠ jsme měli šíleného učitele hudby, který se jednou při vášnivé hře na klavír vytočil z židle a sletěl na zem. Taky nás mlátil paličkama od zvonkohry po hlavě a kapesníkem, do kterého smrkal, utíral tabuli čistil LPčka "s vzácnou hudbou". Spolužačce vyťal facku, až spadla na zem. Uchechtla se při četbě řecké pověsti Křídy házel z okna, byl to choler Dnes by seděl za hromadnou vraždu, vyžadoval absolutní ticho a taky si ho uměl vyboxovat velkými, tvrdými pěstmi Asi by zmlátil i stěžující si rodiče

    superkarma: 0 15.11.2007, 19:12:54
  17. avatar
    [82] Jardine [*]

    Na základní škole jsme měli fantastického pana učitele. Chlap jako hora, něco kolem dvou metrů, autoritu měl úžasnou a v životě se nemusel snižovat k fyzickému potrestání. Jeho tři osvědčené kárné metody byly:

    a) prásknout rákoskou o katedru a zatvářit se hrůzostrašně
    b) poslat delikventa "do boudy" (skříně na promítačku, tam dotyčný po stanovenou dobu zpytoval svědomí a nevyrušoval)
    c) nechat delikventa držet za ruce třídního kostlivce. Tento trest byl dost obávaný, ale velmi účinný. Navíc se delikvent stal terčem posměchu spolužáků, což bylo dost potupné, a tudíž výchovné.

    Navíc pan učitel bodoval chování a každý měsíc posílal rodičům aktuální umístění jejich ratolesti na "zlobicí hitparádě". (Já jsem se pravidelně umisťovala na pěti posledních příčkách, byla jsem hrozně ukecaná.)

    Ale hlavně, uměl nadchnout, práce ho bavila a byla s ním neskutečná legrace. Tímto mu vyjadřuji svoje poděkování.

    superkarma: 0 15.11.2007, 18:50:25
  18. avatar
    [81] Meander [*]

    Kdybych měla tehdy na základce ten rozum, co mám teď, asi bych jednoho pana učitele zmlátila do malinkaté kuličky. Urážel nás a deptal hrozným způsobem

    superkarma: 0 15.11.2007, 18:12:44
  19. avatar
    [80] Kekka [*]

    A rozhodně odmítám nechat se inspirovat čímkoli americkým.

    superkarma: 0 15.11.2007, 16:37:49
  20. avatar
    [79] Kekka [*]

    Eva_Fl: tvoje ironie je zbytečná. Problém tkví jinde.

    superkarma: 0 15.11.2007, 16:33:55
  21. avatar
    [78] Eva_CZ [*]

    Kekka:

    Do jakeho vezeni? To je takova poskola. Ale na rozdil od ceske poskoly ma sakra vyznam. Ty musis bejt ucinenej andel.

    superkarma: 0 15.11.2007, 16:30:30
  22. avatar
    [77] Kekka [*]

    Jsem učitelka a to co tady čtu mě děsí. Cpát do dětí pepř a sůl nebo je dokonce zavírat do vězení, to není výchova, ale sadismus. Své osmáky učím vzájemnému respektu a věřte nebo ne, žádná sprostá slova ano drzosti od nich neslyším. Pominu-li občasnou klukovinu o přestávce, mám pocit, že je s nimi lepší jednání než s dospělými.

    superkarma: 0 15.11.2007, 15:31:17
  23. [76] Karin [*]

    gentiana:tak to si nemyslím,ale nebyli jsme tak drzý a sprostý jako jsou dnes.to se musí vidět na vlastní oči.S kudlou na učitele jsme fakt asi nešli!!!Říct učitelce,že je kr..a atd.No nevím....

    superkarma: 0 15.11.2007, 15:28:07
  24. avatar
    [75] Mánička [*]

    gentiana: no VŠECHNO ne, nebyl Internet

    superkarma: 0 15.11.2007, 15:26:14
  25. [74] gentiana [*]

    Karin : Ano, když jsme byli mladší, bylo všecko lepší.

    superkarma: 0 15.11.2007, 15:23:20
  26. avatar
    [73] Mimaka [*]

    Bydlíme vedle školy a zrovna dnes jsem musela poslouchat jak na sebe DĚVČATA hulákají na ulici ty ku--o,ty p--o atd. Mohly být tak ze 6-8 třídy?! Tak jak na ně????

    superkarma: 0 15.11.2007, 15:22:25
  27. avatar
    [72] Mánička [*]

    Žábina: mozkový závity Ti budou vděčný

    superkarma: 0 15.11.2007, 15:21:08
  28. [71] Karin [*]

    Pracuji ve škole.Ne jako učitelka a tomu jsem ráda.Když to vidím jak to chodí je mi z toho zle.Učitelé rezignují a studenti si dělají co chtějí.Vzpomínám na svoje školní léta.My jsme museli poslouchat,uklízet si po sobě,chovat se slušně atd.Měli jsme určitá pravidla,který se dnes nedodržují.Ale kam to všechno spěje?Studenti a žáci znají pouze svá práva a povinosti je nezajímají.Ale já jsem zastánce toho že nejprve by měli dostat rodiče(netvrdím,že všichni) a pak teprve děti.Tak jsem zvědavá jestli to na našich školách dopadne stejně jako třeba v Americe!!

    superkarma: 0 15.11.2007, 15:16:50
  29. avatar
    [70] Žábina [*]

    Mánička: to mi napadlo hned že se přepsala a nemusela jsem o tom od 11.47 do 13.31 přemýšlet

    superkarma: 0 15.11.2007, 15:12:18
  30. avatar
    [69] MEK [*]

    já dostala od učitele češtiny ukazovátkem přes prsty,napsala jsem špatně i

    superkarma: 0 15.11.2007, 15:00:45

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Anketa: intimní kosmetika
Testování intimní kosmetiky pro ženy z ČR a Slovenska
Anketa: Pečete bábovky?
Jaké hračky kupujete svým vnoučatům?
Anketa pro maminky: Jaké kupujete hračky svým dětem?
Výzkum na téma kašel
Průzkum na téma finanční zajištění

Náš tip

Doporučujeme