Novinky

Já mám právo sedět!

Představte si následující situaci. Pátek odpoledne před prodlouženým víkendem. Až po střechu nadupaný dálkový autobus a vy máte to štěstí, že jste ulovili místo k sezení. Jenže štěstí je nestálé, přesedavé...

Když už se tedy velebíte na svém místě, připravujete lahodnou krmi, něco lehkého k pití a strkáte sluchátka s oblíbenou hudbou do uší, tu najednou se nad vámi tyčí statný mladík a před očima mává místenkou: „To je moje místo, mám právo sedět!“

Kouknete na hodinky, do odjezdu autobusu nezbývá ani pět minut. Jenže... „Místenka už vám neplatí,“ špitnete oparně. K vašemu sporu se přidají další cestující. Co člověk, to názor. Uvolnit místo a postavit se mezi ostatní do uličky se vám nechce. Řidič autobusu krčí rameny: „To si vyřešte mezi sebou.“

sedeeet

Jak to tedy je? Oslovili jsme dopravce, ale než se dobereme oficiální odpovědi, ptám se vás, jak byste se v této situaci zachovali? Na čí straně je právo sedět? Pozdě příchozího s platnou místenkou nebo toho, kdo místo obsadil dřív, ale bez místenky? Těším se na vaše názory a zkušenosti.

 

   
30.10.2014 - Redakční novinky - autor: Hana Novotná

Další příspěvky

Komentáře:

  1. avatar
    [39] monkee [*]

    Altamora — #37 Zažila jsem v buse označená sedadla.Sml22Sml24 Podle mě je to tak, jak si to zorganizuje řidič - některý si volal k sobě jako první cestující s místenkou, jiný měl lístky na sedadlech...

    superkarma: 0 31.10.2014, 16:14:15
  2. [38] slavuska [*]

    pokud to platí max. 5 min před odjezdem, je to nastavené úpln nesmyslně. místenka by měla platit klidně půl minuty před odjezdem, a místa řpedem označená, což je bohužel jen v některých autobusech. ale jinak spíš uznávám místenku, člověk neplatí 30 kč, dnes už možná víc proto, aby stálSml80 když tu místenku někdo má, má na to místo nárok. ono se 5 minut před odjezdem často nedá nastoupit kvůli množství lidí. Coby puberťačka jsem jela jednou s mámou na Šumavu, vybraly jsme si dopolední spoj, v očekávání narvaného busu jsem nám koupila místenky, prostě jsme si připlatila za záruku pohodlné cesty, to že místa byla obsazena 65 letým manželským párem,kterému se to nelíbilo, nás upřímně moc nezajímalo, i řidič se jasně postavil za nás. My taky penězi nehýřily, ale těch 2krá30kč jsme obětovaly, pokud je někomu líto peněz, smůla. Na druhou stranu, někde už označování funguje, možná 2 roky nato jsme jely na výlet do Jáchymova, přišly jsme poměrně pozdě, před busem stály davy lidí, které už neměly šanci se vejít ani na stojáka, bus byl nacpaný, ale když jsme se prodraly k našim místům v předposlední řadě, byla označená, a prázdná. Tak by to mělo fungovat všude, snad by nebyl takový problém, aby řidič obětoval 5min času, a označil toSml80Sml79

    superkarma: 0 31.10.2014, 00:25:51
  3. avatar
    [37] Altamora [*]

    V autobusech se místa obsazená místenkou neoznačují, co pamatuji a pamatuji dost (bývala jsem zaměstnaná v ČSAD). Proto je obvyklé, že nejprve nastupují lidé s místenkou a pak ti bez místenky obsazují volná místa. Když si někdo v dobré víře sedne na volné místo a pak to místo chce ten, kdo není schopen přijít včas, považuji za správné, aby to místo měl ten, kdo už sedí. Pravidla jsou pravidla a je dobré je dodržovat. V daném případě navíc mladý muž nebyl dost galantní, aby nechal sedět ženu. Kdo pozdě chodí, sám sobě škodí.

    1. na komentář reaguje monkee — #39
    superkarma: 0 30.10.2014, 20:13:44
  4. [36] dadma [*]

    Místo, na které byla zakoupena místenka, může cestující bez místenky obsadit jen v případě, není-li nárokováno toto místo cestujícím s platnou místenkou a nejedná se přitom o spoj, do něhož si cestující musí zakoupit místenku.

    superkarma: 1 30.10.2014, 17:44:48
  5. avatar
    [35] evelyn [*]

    ohnivazenaMagdalena — #27ja preci nerikam, ze misto musi byt prazdne, nekdo si na nej zajiste sedne, ale az pokud se nedostavi majitel mistenky, a jak pise lenig, urcite byl duvod, proc prisel na posledni chvili a ohanet se peti minutama z pravidel, je komicke, zavanejici sprostotou.

    superkarma: 2 30.10.2014, 16:14:40
  6. avatar
    [34] Suzanne [*]

    Lukáš Čejka — #33 A tak to asi jo Sml30 To vyjádření v článku bez pozdravu a kouzelného slovíčka považuji za vypravěčskou licenci. Na mě ještě nikdy nikdo takhle nevystartoval Sml23

    superkarma: 0 30.10.2014, 14:49:51
  7. avatar
    [33] Lukáš Čejka [*]

    Suzanne — #32 pokud mladik ani neumel pozdravit a slusne oslovit, tak bych ho aspon potrapil Sml57

    1. na komentář reaguje Suzanne — #34
    superkarma: 0 30.10.2014, 14:46:24
  8. avatar
    [32] Suzanne [*]

    No vida, jak se plénum rozdělilo na předpisomilné a volnomyšlenkářské Sml16 Osobně miluju ty lidi, co neberou předpisy tak otrocky, ale dobré vztahy jsou jim přednější.

    1. na komentář reaguje Lukáš Čejka — #33
    superkarma: 0 30.10.2014, 14:36:39
  9. avatar
    [31] Lukáš Čejka [*]

    Pokud je tam ten cas, tak je to stejne jako s casovou jizdenkou, to byste mohli rict, ze i kdyz jizdenka podle casu neplati, vy jste to z nejakeho duvodu nesthli a tak mate pravo na ni cestovat, protoze jste si ji koupili ... Mistenka kterou neuplatni v cas je propadla stejne jako jiny cestovni doklad.

    Jinak lidi by se meli asi byt schopni domluvit a zachovat se podle konkretni situace. Sml80

    superkarma: 0 30.10.2014, 14:30:27

Další příspěvky

Z předchozí stránky:

  1. avatar
    [30] lenig [*]

    podle mne je právo na straně místenky, tzn. prvního kupce...že přiběhl na poslední chvíli, asi k tomu měl důvod, ale místenku měl již v předstihu koupenou Sml80

    superkarma: 4 30.10.2014, 13:28:35
  2. avatar
    [29] ohnivazenaMagdalena [*]

    denkas — #28Tady např. malý regionální dopravce má místenku za 20,-Kč. Někdo třeba i víc.

    superkarma: 0 30.10.2014, 12:30:58
  3. avatar
    [28] denkas [*]

    ohnivazenaMagdalena — #27 aha,to si jako koupí jenom místenku a jízdenku až v autobuse? Nojo,já to vůbec neznám. A kolik taková místenka stojí?

    1. na komentář reaguje ohnivazenaMagdalena — #29
    superkarma: 0 30.10.2014, 12:23:58
  4. avatar
    [27] ohnivazenaMagdalena [*]

    evelyn — #21Já v tom žádnou sprostotu nevidím. Vžij se do role majitele autobusu. Prodávají se místenky s jízdenkou a samostatné místenky. Ceny dálkových jízdenek nejsou zrovna levné a když nepřijdou 2-3 "zákazníci" jen se zakoupenou místenkou, tak je to právě ošetřeno těmi 5 minutami v přepravním řádu. Kdo si dnes může dovolit nechat jet autobus a v něm několik prázdných míst jen pro něčí nezodpovědnost třeba jen tím, že nezrušil blokaci.

    1. na komentář reaguje denkas — #28
    2. na komentář reaguje evelyn — #35
    superkarma: 1 30.10.2014, 12:20:30
  5. avatar
    [26] monkee [*]

    Zažila jsem to nedávno. Na nástupišti hrozen čekajících už 20 minut před odjezdem. Děvčata s místenkami čekala spolu s námi, až řidič otevře kufr, protože jela s velkými kufry skoro na konečnou (tři hodiny jízdy) a tudíž se do autobusu necpala mezi prvními. Když se konečně do busu dostala, na jejich označených místech seděli uvelebeni důchodci, evidentně tůristé. Zvedli se, určitě nejeli nějak daleko, aby to nezvládli i ve stoje.

    superkarma: 0 30.10.2014, 12:04:35
  6. [25] Nikar [*]

    Rybulka — #23vzala jste mi slova z úst, pokud si kupuji místenku, tak souhlasím s podmínkami a jednou z podmínek je, dostat se včas k autobusu nebo vlaku (i ve vlaku místenky fungují, nebo aspoň před pár lety fungovaly). Takže pokud přijdu pozdě, je to má chyba. když si rezervuji listek do kina, tak také souhlasím s tím, že si rezervaci musím vyzvednout nejpozději půl hodiny před začátkem, jinak propadne.

    superkarma: 0 30.10.2014, 12:03:31
  7. avatar
    [24] vopis [*]

    Rikina — #13100% souhlas

    superkarma: 0 30.10.2014, 11:59:00
  8. avatar
    [23] Rybulka [*]

    evelyn — #21 Líbit se nám to nemusí, ale je to tak stanoveno a když si člověk místenku kupuje, tak o tom ví, koupí na dané podmínky přistupuje, tedy podle mého názoru.

    1. na komentář reaguje Nikar — #25
    superkarma: 2 30.10.2014, 11:55:52
  9. avatar
    [22] Rybulka [*]

    cilani — #20 No já tohle řešit nemusím, pokud náhodou někam jedu, místenku si koupím a za slušnost považuju být tam dřív než 5 minut před odjezdem.

    superkarma: 0 30.10.2014, 11:54:37
  10. avatar
    [21] evelyn [*]

    Rybulka — #10 ohnivazenaMagdalena — #11 Rikina — #14to je sprostota nejvyssiho razu, clovek by to misto mel mit zaruceno, i kdyby nastoupil o stanici pozdeji, nemelo by byt dovoleno stejne misto prodat 2x, kdyz se cestujici nedostavi.

    1. na komentář reaguje Rybulka — #23
    2. na komentář reaguje ohnivazenaMagdalena — #27
    superkarma: 1 30.10.2014, 11:47:17
  11. [20] cilani [*]

    Rybulka — #6 podle mě slušný člověk tu zadnici zvedne a místo uvolní i kdyby do odjezdu zbývaly minuty jen dvě, ale není každý slušný .. Sml80

    denkas — #17oni někteří vyčůránci to místo zaberou a holt doufají, že to ten, co si to zaplatil, třeba o minutku nestihne..

    1. na komentář reaguje Rybulka — #22
    superkarma: 2 30.10.2014, 11:16:11
  12. avatar
    [19] denkas [*]

    Rikina — #18aha,tak to bych si tam prostě nesedla,nebo s tím vyhozením počítalaSml80

    superkarma: 0 30.10.2014, 10:56:24
  13. [18] Rikina [*]

    denkas — #17 Sedadla označená jsou, ale lidi na to kašlou. Sml80 Jo, taky jezdím radši vlakem, když mám na výběr.

    1. na komentář reaguje denkas — #19
    superkarma: 0 30.10.2014, 10:48:14
  14. avatar
    [17] denkas [*]

    Tak to je pěkně blbý. Přijdu do autobusu,tam všude volno,tak si sednu,zaplní se všechna sedadla a na poslední chvíli mě ze sedadla vyšoupneSml80 Neměly by ty sedadla být označený? Nebo řidič vědět kam si můžu sednout? Já dálkovým nejezdím,ale vnučka něco říkala,že raději jede vlakem. Jinak je jasný,že bych ho pustila sednoutSml57

    1. na komentář reaguje Rikina — #18
    2. na komentář reaguje cilani — #20
    superkarma: 1 30.10.2014, 10:40:15
  15. avatar
    [16] Suzanne [*]

    Přijde mi samozřejmé, že toho člověka pustím, když má místenku. Považuju to za slušnost Sml80

    superkarma: 5 30.10.2014, 10:37:22
  16. [15] MaVy [*]

    mám místenku, tak sedím, podle článku přišel za 5 minut odjezd, o minutu déle by propadla, nicméně já bych ho pustila i kdyby přišel za minutu odjezd, koupil si místenku a já ne, když jsem tak chtěla sedět, mohla jsem si jí koupit taky Sml24

    superkarma: 3 30.10.2014, 10:35:02
  17. [14] Rikina [*]

    evelyn — #9 Bohužel ČSAD má tuhle pitomost v přepravních podmínkách pořád, pamatuju doby, kdy to bylo 10 minut před odjezdem. Fíkovina, ale co naděláš, není prakticky žádná konkurence, tak si dopravce může vyskakovat.

    1. na komentář reaguje evelyn — #21
    superkarma: 0 30.10.2014, 10:26:47
  18. [13] Rikina [*]

    Sml80 Je mezi cestujícími slušným zvykem, nebo aspoň ještě loni bylo, bez řečí místo uvolnit, i kdyby to bylo minutu před odjezdem. Když chce někdo sedět, má stejnou možnost si tu místenku koupit jako ostatní. Řidič má právo vyloučit z přepravy toho, kdo zdržuje provoz a dělá obstrukce, takže přít se a zatahovat do sporu celý autobus není úplně nejchytřejší řešení, lidi mají svých starostí dost. Pokud je autobus skutečně tak našlapaný, může řidič cestující odmítnout, ať si počkají na další spoj, vůbec nemusí odjet s lidma stojícíma v uličce. Na druhou stranu je jistě vhodné se s místenkou dostavit včas, ovšem zejména v Praze to někdy člověk neovlivní a zdrží se nikoli vlastní vinou. Sml80

    1. na komentář reaguje vopis — #24
    superkarma: 2 30.10.2014, 10:23:56
  19. [12] jukl [*]

    mám místenku - sedím...

    superkarma: 0 30.10.2014, 10:21:39
  20. avatar
    [11] ohnivazenaMagdalena [*]

    evelyn — #9To není žádná kravina. Tento přepravní řád byl už za totáče a funguje stále u přepravních společností. Jde o to, že se přepravce chrání, když se pasažér nedostaví včas k odjezdu-může tedy místo prodat znovu čekajícím, na které se místenka nedostala.

    1. na komentář reaguje evelyn — #21
    superkarma: 0 30.10.2014, 10:20:58
  21. avatar
    [10] Rybulka [*]

    evelyn — #9 To není kravina, tak je to v řádu a předpokládám, že na místence je to napsaný, nebo aspoň dřív bylo, takže je o tom každej informovanej.

    1. na komentář reaguje evelyn — #21
    superkarma: 1 30.10.2014, 10:18:58
  22. avatar
    [9] evelyn [*]

    Jak prisel pozde, proto si koupil mistenku, aby mel zaruceno misto k sezeni a pet minut pred odjezdem se mu jako mistenka rusi, co je to za kravinu?

    1. na komentář reaguje Rybulka — #10
    2. na komentář reaguje ohnivazenaMagdalena — #11
    3. na komentář reaguje Rikina — #14
    superkarma: 2 30.10.2014, 10:17:01
  23. avatar
    [8] vladka321 [*]

    Vůbec jsem netušial, že místenka propadá??! Ale někdo si dal tu práci, že si zakoupil předem místenku, k tomu jistě za ní i něco vydal - měl by mít právo se posadit!!!

    superkarma: 1 30.10.2014, 10:16:26
  24. avatar
    [7] ohnivazenaMagdalena [*]

    Spoje, které jsou v jízdním řádu označeny jako místenkové, v tom případě je dopravce povinen zajistit cestujícímu místo k sezení. Tento nárok cestující ztrácí, dostaví-li se k odjezdu autobusu méně jak 5 minut před odjezdem spoje dle platného jízdního řádu.

    superkarma: 0 30.10.2014, 10:14:23
  25. avatar
    [6] Rybulka [*]

    To je teda pěkně nepříjemná situace. Já bych sice asi vyměkla a vstala, nicméně pravda je, že místenka propadá pět minut před odjezdem vozidla. Jsem zvědavá, jak se vyjádří dopravce.

    1. na komentář reaguje cilani — #20
    superkarma: 0 30.10.2014, 10:07:39
  26. avatar
    [5] datura [*]

    Jo a ještě mi tu manžel napovídá, že on by udělal gentlemana a dámu by nechal sedět Sml58

    superkarma: 0 30.10.2014, 10:06:21
  27. avatar
    [4] gerda [*]

    Takovými dopravními prostředky s místenkami necestuju, ale předpokládám, že je za ně nějaký příplatek? Takže v tom případě bych vstala bez řečí. Pokud bych neměla na to sedadlo místenku též, a to už by řidiče zajímat muselo.Sml80

    superkarma: 0 30.10.2014, 10:04:27
  28. avatar
    [3] datura [*]

    Taky by se mi to nelíbilo Sml15, kvůli tomu ty místenky jsou.

    superkarma: 0 30.10.2014, 09:54:47
  29. [2] tetička25 [*]

    Zaplatil za místenku, má právo sedět, proto si jí předem koupil.

    superkarma: 3 30.10.2014, 09:51:44
  30. avatar
    [1] misa.35 [*]

    Místenka má přednost a vůbec místo mělo být řádně označené od přepravce Sml58

    superkarma: 4 30.10.2014, 09:50:01

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Náš tip

Doporučujeme