Ivu jsme zastihli na kurzu vaření podle 5 elementů - pro zimní období.

Protože se skutečně rozhodla změnit svůj životní styl, tak s dalšími nadšenci (ano, bylo tam několik mužů) celou sobotu objevovala kuchařské tajnosti. 

O jídle si nejen povídali, ale oběd si uvařili a pak ho samozřejmě snědli - recept naleznete na konci článku.

Podle pěti elementů je zimní období pod vládou vody. Je tedy nutné posilovat ledviny, močový měchýř a pohlavní orgány. Proto do našich menu nejvíce zařazujeme dýni Hokaidó a další kulatou zeleninu, jáhly, pohanku, fazole, také celozrnnou rýži, tempeh, tofu a mořské řasy. Z ingrediencí pak umeocet, sojovou omáčku shoya, miso. Předcházíme tak zánětům močového měchýře a ledvin, studeným rukám a nohám.

Krátce jsme si s Ivou popovídali o tom, co je u ní nového, déle než dva týdny se jí totiž vůbec nehnula váha, teprve včera se ručička o kousek vychýlila.

Jak ses vyrovnávala s tím, že se ti váha skoro na 14 dní zastavila?
Tak to je nejtěžší na celém hubnutí, stává se mi to po každých pěti kilech, tělo jako by stávkuje a nehubne, i když jím zdravě a cvičím. Prostě se to musí brát jako součást procesu, teď se snažím být v klidu a neřešit to, ono to naše tělo ví, co dělá. Říkám si, že se musí v té nové váze usadit, aby mohlo zase hubnout.

Jak jsi na tom s vařením nyní?
Tento týden jsem se dala do výměny potravin ve své domácnosti. Vařila jsem dýňovou polévku, polévku s houbami shitaké. Pekla jsem dýni a marinovala tofu, jáhlová, pohanková kaše jsou už běžnou součástí mého jídelníčku. Teď se chystám koupit si kuchařku a o víkendu budu opět vařit. Už jsem Ondrovi propašovala do polévky mořské řasy a enzymatickou sojovou omáčku. Taky ochutnal pečenou dýni, tak doufám, že jsem na dobré cestě, teď se chystám udělat želé s jahodami z řasy agar.

Jak často jsi chodila cvičit minulý týden?
Jenom jednou, syn Ondra byl nemocný, takže jsem pečovala o maroda. Nicméně tento týden se chystám jít 3x.

A stále se snažíš si dělat radost?
Vystěhovala jsem ložnici a chystám se vymalovat, jen teď nevím, jakou barvou, byla jsem rozhodnutá modro-zlatou, a teď mě oslovila tyrkysová. Takže si buduju nový pelíšek.


A co ses naučila na kurzu vaření?
Základní teorii pěti elementů a dostala jsem spoustu praktických rad. A hlavně jsem pochopila, že to vaření není žádná věda, jen to chce praxi a znát ty kuchařské finty. Pochopila jsem, že vaření zvládnu sama. 

A další kurzy budou o jarním vaření a lymfatických masážích. A nyní je tady pro vás slíbený recept na oběd - jáhlová kaše s červenou čočkou, marinované tofu a pickles.: 

Jáhlová kaše s červenou čočkou
Recept na základní jáhlovou kaši jsme přinesli v článku Přísný hubnoucí jídelníček
Nyní uvaříme jáhly stejným způsobem, jenom tam v poměru 80:20 přidáme i červenou čočku. Po uvaření ochutíme třeba kapkou sojové omáčky.

Marinované tofu
Protože si řada z vás stěžovala, že vám tofu nechutná, tak přináším recept na lahůdkové kořeněné tofu:

1 balíček bílého tofu
Marináda: 1 dl horké vody (aby se marináda nekazila), 0,5 dl sojové omáčky Shoya (přírodní – bez cukru, chemických přísad a barviv), špetka soli, cca 5 kapek šťávy z nastrouhaného zázvoru, bazalka.
Kdo má rád pikantnější marinádu, tak si tam může přidat česnek, kvalitní steakové koření apod.

Tofu nakrájené na plátky (cca 0,4 cm silné) se naloží do této marinády na minimálně 20 minut, ale může v ní být třeba i den, dva. Potom ho smažíte na pánvi (s malou vrstvou oleje) nebo pečete či grilujete.

Pickles
Pickles je zelenina upravená podle starého způsobu mléčným kvašením. Tento způsob uchovává a v některých případech znásobuje obsah vitaminu C, podporuje vznik a využití vitaminů skupiny B, dodává také velké množství enzymů a fermentů, potřebných pro dobrou funkci zažívacích orgánů, ulehčuje trávícímu procesu. Působí nejlépe, když se jí často a po menších porcích. Tentokrát přináším recept na rychle kvašené pickles, které je hotové během chvilky a je určeno ihned ke snězení. Někdy příště si budete moci vyzkoušet i dlouhodobě kvašené pickles, které mohou mít trvanlivost od 3 týdnů až do několika let.

Rychlopickles z hlávkového zelí:
¼ bílého hlávkového zelí
2 čajové lžičky mořské soli
Zelí nakrájíme na jemné nudličky (viz obrázek), dáme do misky, zasypeme solí a silně promneme zelí s vodou, až zelí pustí vodu.

A nyní už záleží na vaší chuti, jakou variantu dochucení pickles zvolíte:
a) citron nebo limetka – uvolní játra
b) kapky zázvoru a rýžový ocet – prohřeje organismus
c) mirin (jemná sladká omáčka z fermentované rýže) – pro ty, co mají chuť na sladké
d) křen nebo wasabi (japonský křen) – na posílení tlustého střeva
e) kopr – na urychlení činnosti tlustého střeva

A pro ty z vás, kteří si stěžovali, že nemohou různé potraviny z receptů sehnat, můžeme doporučit internetové obchody se zdravou výživou a s biovýrobky, které dodávají po celé republice (např. Biotop, Dobrý krámek , Biodomov

V pátek (14.3) najdete v našem magazínu tipovací soutěž o zajímavé ceny - o produkty, které Iva nyní používá ve své kuchyni, a o kterých se zmiňujete, že se vám těžko shánějí.


 

Reklama