Zdraví

Iontové a proteinové nápoje: Jaký je mezi nimi rozdíl? Poradíme vám, kdy je pít!

Snažíte se zhubnout sportem? Bravo! Pak vám určitě neušlo, že byste během svého tréninku mohla užívat různé výživové doplňky, nebo popíjet proteinové a iontové nápoje. Jaký je mezi nimi zásadní rozdíl a kdy je máme během sportu pít? Na to nám odpověděla fitness trenérka Bc. Vlaďka Drobílková.

Ti z vás, kteří aktivně sportují, mají jistě už načteno plno odborných rad a článků, jak svůj trénink zefektivnit pomocí výživových doplňků. Variant je mnoho a ruku na srdce, leckdy ani pořádně nevíme, jak vlastně ony „ionťáky“ a „proteiňáky“ fungují. Abychom si hlavní rozdíly mezi nimi ujasnili, zeptali jsme se fitness trenérky Bc. Vlaďky Drobílkové z fitness studia Body Best, která nám vše jednoduše vysvětlila.

vvvIONTOVÝ NAPOJ

K čemu slouží iontový nápoje?

„Iontový nápoj udržuje vodu v těle, aby nedocházelo k nadměrné ztrátě tekutin během fyzické zátěže. Větší ztráta vody totiž způsobí zahuštění krve a vyšší nároky na srdeční práci, únavu apod. Člověk se začne méně potit, zvyšuje se tělesná teplota (až o 3 °C)a dochází i ke ztrátě výkonnosti. Iontovým nápojem se snažíme v těle nahradit minerální látky, které z něj odcházejí během pocení a jsou důležité pro funkci vnitřního prostředí organismu a také pro funkci svalů.“

Kdy iontový nápoj pít?

„Tento typ nápoje patří mezi tzv. sportovní nápoje, to znamená nápoje užívané ve sportu i při jiné velké fyzické námaze. Je ideální k tomu, abychom jej pili během tréninku či před ním, jelikož obsahuje glukózu a elektrolyty, které zůstávají v žaludku déle než samotná voda, a postupně se uvolňují do organismu.“

PROTEINOVÝ NÁPOJ

K čemu slouží proteinový nápoj?

„Jak už vypovídá samotný název, proteinový nápoj obsahuje proteiny neboli bílkoviny, které jsou nutné pro stavbu svalové tkáně. Pokud tedy chcete cvičením dosáhnout zpevnění a nabytí svalové hmoty, je dobré si ze svého jídelníčku spočítat, kolik gramů bílkovin denně přijmeme.“ Vlaďka dále doplňuje, že je velmi důležité si vypočítat, kolik gramů bílkovin bychom měli našemu tělu dopřát. „Platí, že byste na každý kilogram vaší tělesné váhy měli přijmout cca 2 g bílkovin (proteinů). Vážíte-li tedy třeba 80 kg, Vaše optimální denní dávka ve chvíli, kdy chcete nabírat svalovou hmotu, je 80 x 2 = 160 g bílkovin. Není-li vaše potrava dostatečná, pak můžeme k jídelníčku přidat vhodný proteinovým doplněk (nápoje, tyčinky atd.).“

Kdy proteinový nápoj užívat?

„Proteinové nápoje či jiné proteinové výživové doplňky je dobré pít či jíst po tréninku nebo večer před spaním. Pokud potřebujete doplnit deficit bílkovin větším množstvím dávek přes den, je možné je zařadit mezi hlavními jídly.“

Čtěte také:

   
16.04.2015 - Zdraví - autor: Veronika Pavlíková

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Anketa: intimní kosmetika
Testování intimní kosmetiky pro ženy z ČR a Slovenska
Anketa: Pečete bábovky?
Jaké hračky kupujete svým vnoučatům?
Anketa pro maminky: Jaké kupujete hračky svým dětem?
Výzkum na téma kašel
Průzkum na téma finanční zajištění

Náš tip

Doporučujeme