Rodina

Invalidi na tom budou od ledna ještě hůř

invalid

Od 1. ledna 2010 čeká na všechny občany, kteří pobírají částečný nebo úplný invalidní důchod, velká změna. A jako by to bylo nějaké překvapení, samozřejmě si znovu pohorší.

Do konce tohoto roku jste mohli být buď částečně invalidní, nebo úplně. Posudková komise hodnotila procentuální míru snížení vaší pracovní neschopnosti; u částečného důchodu musela poklesnout nejméně o 33 %, u úplného o 66 %.

Od nového roku však bude všechno jinak. Novela důchodového pojištění zavádí tři stupně invalidity.

  • 1. stupeň se bude týkat lidí, jejichž pracovní schopnost poklesla nejméně o 35 %, nejvíce však o 49 %.
  • Invalidita 2. stupně bude znamenat pokles pracovní schopnosti nejméně o 50 %, nejvíce však o 69 %.
  • Nejtěžší, tj. 3. stupeň invalidity se bude týkat těch osob, kterým poklesla pracovní schopnost nejméně o 70 %. 

Kdybyste nový zákon hledali v plném znění, je to zákon č. 306/2008 Sb., který novelizuje současný zákon o důchodovém pojištění č. 155/1995 Sb. To vše v rámci I. etapy důchodové reformy, takže i starobní důchodci, potažmo my, se máme na co těšit.

Názor odborníka

„Podle této novely se podmínky invalidních lidí zhorší. V nebezpečí jsou hlavně ti, co se dnes pohybují na hraničních mezích přechodu z jednoho stupně invalidity do druhého. Kdo pobíral částečný invalidní důchod a byl ohodnocen na 33–34 % ztrátu pracovní schopnosti, se do nových tabulek už nemusí vejít a o důchod může přijít. Jediná možnost jak si ho uchovat bude nová kvalifikace jeho handicapu. Dnes plně invalidní lidé z 66 % ztrátou invalidpracovní schopnosti už budou jen částečně invalidní, a tím mohou přijít o nějakou tu tisícikorunu měsíčně,“ řekl pro Ženu-in ředitel legislativního odboru Národní rady osob se zdravotním postižením JUDr. Jan Hutař. Tato organizace má mimo jiné za úkol podílet se a odborně se vyjadřovat k vládou navrhovaným změnám týkajícím se postižených občanů, ale bohužel dost často vyslyšena není. „Hodně jsme se snažili snížit hraniční procento přechodu z 3. na 2. stupeň invalidity, ale nepodařilo se nám to. Vláda chce zkrátka ušetřit,“ dodává ředitel a je přesvědčený, že kdyby byly pravdivé všechny vládou schválené zdravotní rozřazovací tabulky, zkrachovaly by veškeré pohřební ústavy, protože v tabulkách neexistuje nemoc, na kterou by se dalo umřít. „Všichni bychom byli nesmrtelní, to by bylo něco!“ směje se ředitel lakotě politiků, kterou nejvíce pocítí invalidé nově zařazení do 1. stupně invalidity. Jejich důchod bude od ledna asi o 20 % nižší než stávajících částečných invalidů.

Autem? Ne, pěšky!

Úsporná změna se dotkne i rodin, kde se rodiče starají o postižené dítě mladší 26 let, kterému je přiznán plný invalidní důchod. Od ledna ztratí nárok na příspěvek obecního úřadu na nákup auta, které je ale v tomto případě nutnou pomůckou. Jestli si tedy na něj rodiče nevydělají jinak, budou muset své dítko vozit do dospělosti v kočárku, nebo na zádech.

Odkaz na poradnu

Všechno, co byste chtěli vědět o novele zákona a výpočtu důchodu, vám rádi zodpoví v rubrice PORADNA na stránkách Národní rady osob se zdravotním postižením na www.poradna@nrzp.cz, kde se budou rádi zabývat i vašimi osobními dotazy. Kontaktovat je můžete i telefonicky na (02) 226 753 427, nebo osobně na adrese Partyzánská 7, Praha 7.

Dotkne se tato změna i vás? Máte v rodině někoho, kdo je, byť jen částečným, invalidou?

   
26.10.2009 - Finance a práce - autor: Simona Škodáková

Další příspěvky

Komentáře:

  1. [75] iřka [*]

    Mě tady už snad nemůže udivit vůbec nic, ale i přesto mě to stejně vytočí.

    superkarma: 0 22.11.2009, 15:22:07
  2. avatar
    [74] enka1 [*]

    MarciZ — #73 Tak, tak.

    superkarma: 0 06.11.2009, 11:03:51
  3. [73] MarciZ [*]

    nespravedlnost světem vládne...........šetří se na nepravém místěSml31Sml15Sml15

    1. na komentář reaguje enka1 — #74
    superkarma: 0 06.11.2009, 10:20:41
  4. avatar
    [72] átéčko [*]

    Eelči — #71 Přečti si vše znovu a pomalu.Sml24

    superkarma: 0 05.11.2009, 18:03:14
  5. avatar
    [71] Eelči [*]

    Přečetla jsem si článek o invalidech kteří na tom budou od nového roku ještě hůř,ALE

    našla jsem tento článek

    http://www.novinky.cz/ekonomika/183365-postizeni-lide-mohou-od-ledna-prijit-o-tisice-korun.html

     Tady na ŽENĚ-IN se píše-    "Od 1. ledna 2010 čeká na VŠECHNY občany, kteří pobírají částečný nebo úplný invalidní důchod, velká změna."

    ale v článku na který jsem dala odkaz je napsáno něco jiného,co si tedy vybrat?? Nebo-kterému článku věřit?

    1. na komentář reaguje átéčko — #72
    superkarma: 0 04.11.2009, 22:32:56
  6. avatar
    [70] Gwendylon [*]

    To se tedy šetří na správném místě Sml31 

    superkarma: 0 02.11.2009, 10:24:45
  7. avatar
    [69] Eva_CZ [*]

    enka1 — #68 Sml15Sml15Sml15Sml15Sml15Sml15Sml15

    superkarma: 0 31.10.2009, 12:22:21
  8. avatar
    [68] enka1 [*]

    átéčko — #66 Eva_Fl — #67 Troufám si říci, že o tom rozhodujou ještě ožralejší kapacity.

    1. na komentář reaguje Eva_Fl — #69
    superkarma: 0 31.10.2009, 07:15:26
  9. avatar
    [67] Eva_CZ [*]

    mmarianne — #65 hele, to je fakt strasny. Tak oni alkoholicku odlozili na posudkovy? Kde ma rozhodovat ( ozrala jak cep ) o osudech jinejch? Sml31Sml31Sml31Sml31

    1. na komentář reaguje enka1 — #68
    superkarma: 0 30.10.2009, 21:32:51
  10. avatar
    [66] átéčko [*]

    mmarianne — #65 Takže se padá...směrem vzhůruSml22

    1. na komentář reaguje enka1 — #68
    superkarma: 0 30.10.2009, 19:57:04
  11. avatar
    [65] mmarianne [*]

    Eva_Fl — #64 Nezapomeň, že žijeme v Čechách.

    1. na komentář reaguje átéčko — #66
    2. na komentář reaguje Eva_Fl — #67
    superkarma: 0 30.10.2009, 17:23:02
  12. avatar
    [64] Eva_CZ [*]

    átéčko — #63 ach boze. Jak to, ze neprisla o diplom?

    1. na komentář reaguje mmarianne — #65
    superkarma: 0 29.10.2009, 21:38:11
  13. avatar
    [63] átéčko [*]

    Eva_Fl — #62 Já jsem tuhle pravdu, co tam je za lidi pochopila, až jsem posudkovou dr potkala podruhé - když přiznala synovi důchod.

    Poprvá přijela ke mě jako lékař pohotovosti. Měla jsem po chřipce a vylítla mi po týdnu znovu horečka na 40st.

    Přijela tahle lékařka, odložila kožíšek a podívala se na mě. Táhl z ní alkohol. Ale hustokrutě!!!!

    Ptala se mě, co jsem si brala. Tak jsem řekla, že 4 Aspiriny. Tak mi poradila, abych si vzala ještě zbývajících 6, že to je chřipka. Vysvětlila jsem jí, že jsem po chřipce, že to už nebude chřipka. Koukla mi jen do krku a řekla, že chválabohu nemám angínu. Ať si vezmu ty aspiríny a manžel aby mi uvařil majoránkový čaj... a odtančila pryč, zapomínajíc u mě kufřík s léky....

    ..byl to zápal plic.

    A tahle "lékařka", teď posuzuje, komu dát ID!

    1. na komentář reaguje Eva_Fl — #64
    superkarma: 0 29.10.2009, 12:50:22
  14. avatar
    [62] Eva_CZ [*]

    enka1 — #60 ano ano, jednoho posudkoveho lekare jsem znala roky osobne. Panove, to byl ale vul.Sml52Sml52Sml52Sml52Sml52Sml52Sml52

    Tanzi, to je nechutna a odporna buzerace.Sml31

    1. na komentář reaguje átéčko — #63
    superkarma: 0 29.10.2009, 12:11:13
  15. avatar
    [61] Tanzi [*]

    Mám syna s plným ID.

    A celý jeho život při jakékoliv posudk. komisi (pro různé příležitosti) byl vždy proklepáván jako kdyby ho viděli poprve..vždy chtěli aktuální dr zprávy.

    A to i přesto, že u něj bylo vše jasné, nebylo co řešitSml15.

    (těžká ment.retardace)

    Nechápu potom jak můžou sítem posudk.komisí projít ti různí jakonemocní.

    superkarma: 0 29.10.2009, 08:43:56

Další příspěvky

Z předchozí stránky:

  1. avatar
    [60] enka1 [*]

    No holky,ona závislost i nemoc. Protože to je zase o lidech.Někdo musí užívat někdo využívá. Švagruše jede tvrdě na ID kvůli bolestem zad a na chatě je schopná celý den řezat a skládat dříví. A věřím,že se jí to podaří, i když u ní se neobávám, že by komukoliv brala práci. JáSml49to nechám nechám vůli Páně a kardiologům, to martýrium začne za měsíc.

    U nás je blbá ještě jedna věc. Posudkoví doktoři bývají často méně úspěšní praktici, takoví Ráthové. Stejně jako školní inspektoři jsou takřka vesměs neschopní učitelé.

    1. na komentář reaguje Eva_Fl — #62
    superkarma: 0 29.10.2009, 06:39:09
  2. avatar
    [59] Eva_CZ [*]

    Nelča — #58 ja vim. Na zavislost taky nikdo ID nedostane. Bohuzel az na jeji nasledky. A ty jsou nekdy kruty. Sml15

    superkarma: 0 28.10.2009, 21:52:16
  3. avatar
    [58] Nelča [*]

    Eva_Fl — #54 a to že je závislost taky nemoc,to mi věř že vím-ale zrovna minulý týden tam byl jeden a když mu doktorka nabízela pomoc,tak se jen vymlouvá,že čeká na léčebnu ap.Ale na tu čeká už min.rok-jsou to u něj jen výmluvy-chce totiž jen napsat Subutex.

    1. na komentář reaguje Eva_Fl — #59
    superkarma: 0 28.10.2009, 19:02:04
  4. avatar
    [57] Nelča [*]

    Eva_Fl — #54 já opravdu nezávidím,jen jsem tak trochu reagovala na příspěvek dole,že invalidní lidi by neměli chodit do práce,neb mladí práci nemají.Já to myslela tak,že mladí kolikrát ani dělat nechtějí a už vůbec ne za nějakej mrzke peníz,no a co znám feťáky z ordinace,tak ten nechodí do práce ani jeden.A my co máme nějakou chorobu,tak jsme si jí opravdu nevybrali a když nám ta naše nemoc ještě dovolí chodit do práce,tak proč bychom chodit nemohli.

    superkarma: 0 28.10.2009, 18:59:30
  5. [56] FAXÍK [*]

    nedotkne se to mě ani nikoho invalidního v rodině nemáme

    superkarma: 0 28.10.2009, 17:56:46
  6. avatar
    [55] átéčko [*]

    Eva_Fl — #54 Sml22 To je pravda, na bolest nemáš v ČR nárok na ID, avšak na Chorobnou závislost na sexu - ano

    superkarma: 0 28.10.2009, 17:42:16
  7. avatar
    [54] Eva_CZ [*]

    Nelča — #53 je mi moc lito. Ale i zavislost je nemoc, je to smrtelna nemoc - a tak tak nezavidte. Neni veru co, verte mi.

    1. na komentář reaguje átéčko — #55
    2. na komentář reaguje Nelča — #57
    3. na komentář reaguje Nelča — #58
    superkarma: 0 28.10.2009, 17:39:13
  8. avatar
    [53] Nelča [*]

    Alebi — #52 tak to jsem ráda,že jsi z toho venkuSml67Sml79-

    .Já při své nemoci taky trpím stálou únavou,bolestmi kloubů-zrovna v pátek jsem musela nasadit Prednison,kterej sice pomůže,ale zase má plno vedlejších účinků.Mě je 48let,celý život jsem pracovala a pracuji,mojí chorobu mi zjistili cca ve 40letech a o důchod jsem si nežádala,dali mi ho sami/ostatně většina lidí s touhle chorobou ho má/,a nevidím na tom nic špatnýho že ho mám-právě oproti těm feťákům,alkoholikům a tmavším občanům/i když i ti ho někdy mají právem/.

    1. na komentář reaguje Eva_Fl — #54
    superkarma: 0 28.10.2009, 16:45:02
  9. [52] Alebi [*]

    Nelča — #39 Ano,Nelčo,své nemoci si nevybíráme,máš pravdu.Ani já nechtěla mít ve 39 letech rakovinu,celý život astma,a poslední roky taky bolestivé problémy s páteří-no však po letech dřiny v obchodě se není co divit. Po chemoterapii mi zůstala stálá únava, nelze se jí zbavit,a taky moje vážná nemoc ovlivnila i mé manželství,zůstala jsem sama. A léky samozřejmě musím taky kupovat, ale vzhledem ke svému platu jsem mnohé kvalitní musela změnit na horší,ale levnější.

    Ale nechci si stěžovat,vím,že jsem na tom líp,než mnoho jiných lidí.

    1. na komentář reaguje Nelča — #53
    superkarma: 0 28.10.2009, 14:21:05
  10. avatar
    [51] átéčko [*]

    Nelča — #50 Ne, to vůbec ne. Je z něj jiný člověk. Strach z něj nejde. Neví, že všichni víSml34

    superkarma: 0 27.10.2009, 17:39:35
  11. avatar
    [50] Nelča [*]

    átéčko — #49 wow a nebojíte se ho?Sml80

    1. na komentář reaguje átéčko — #51
    superkarma: 0 27.10.2009, 14:17:42
  12. avatar
    [49] átéčko [*]

    Alebi — #36 Straka pracuje u nás, pod jiným jménem a maká na plný úvazekSml22

    1. na komentář reaguje Nelča — #50
    superkarma: 0 27.10.2009, 14:13:41
  13. avatar
    [48] wich [*]

    enka1 — #46 Na to jsem narážela.

    superkarma: 0 27.10.2009, 10:13:49
  14. avatar
    [47] RenataP [*]

    Janulina — #21 přesně tak. Jenže vymysli síto, přes který by to šlo!

    A vyhrabej statečné osoby, které si troufnou na oprsklé "rádoby invalidní důchodce"... aby je vyhnali s bičem do práce.... a najdi statečné zaměstnavatele, které ty zatvrzelé a ukřivděné chudáčky bude zaměstnávat...

    Jo, je to začarovaný kruh...

    superkarma: 0 27.10.2009, 09:25:14
  15. avatar
    [46] enka1 [*]

    wich — #41 Když ono to solárko může toho raka vyvolat.

    1. na komentář reaguje wich — #48
    superkarma: 0 27.10.2009, 08:02:53
  16. avatar
    [45] Věrulinka [*]

    Nelča — #39  ano je tady prostě bordel Sml68 Sml31

    superkarma: 0 27.10.2009, 06:33:36
  17. avatar
    [44] Eva_CZ [*]

    Nelča — #39 TADY, v USA.Sml22 Nevim, jestli ve vsech statech, ale rozhodne v tech pripadech, na ktere se divam v TV.

    superkarma: 0 26.10.2009, 23:12:09
  18. avatar
    [43] wich [*]

    Nelča — #38 Eva je z Floridy Sml33

    superkarma: 0 26.10.2009, 21:34:07
  19. avatar
    [42] wich [*]

    Taková cedulka visí u nás ve fitku u vstupu do šaten (bazén OV-Poruba)...

    superkarma: 0 26.10.2009, 21:33:19
  20. avatar
    [41] wich [*]

    mmarianne — #40 Je to stejně vtipné jako cedulka "nechte si vyšetřit svá znaménka, rakovina si nevybírá" pod nabídkou solária Sml28

    1. na komentář reaguje enka1 — #46
    superkarma: 0 26.10.2009, 21:32:34
  21. avatar
    [40] mmarianne [*]

    wich — #34 Naprosto s tebou souhlasím. U nás ve fitku visí cedule, že zdravotní pojšťovna platí kurzy hubnutí pro vyprasence. Nechápu, proč neplatí fitko nám, co se udržují, cvičí a nežerou. Jinak to taky tvrdě odskáču, mám inv. dceru, fakt nemocnou, štíhlou a bílou. Holt chyba.

    1. na komentář reaguje wich — #41
    superkarma: 0 26.10.2009, 19:43:23
  22. avatar
    [39] Nelča [*]

    Alebi — #36 s těma feťákama a Strakou máš samozřejmě pravdu,ale lidi co berou např.ČID-tak jim to v žádným případě nemůže stačit na nájem a jídlo /patřím mezi ně/.Ale ten částečnej důchod mají třeba právě proto,že pracují na zkrácenej úvazek a toto jim mzdu dorovnává.,nebo více doplácejí měsíčně na léky /samozřejmě dle diagnozy/,musí držet např.nějakou dietu /bezlepkovou ap./atd.My jsme si /myslím částečně i plně invalidní/svou chorobu nevybrali a ani se o ní většina takto postižených lidí svou vinnou nezasloužila-oproti právě těm feťákům a prochlastanejm alkoholikům,takže nevidím důvod,proč bychom nemohli pracovat a už je jedno jestli na zkrácenej nebo plnej úvazek.

    1. na komentář reaguje Eva_Fl — #44
    2. na komentář reaguje Věrulinka — #45
    3. na komentář reaguje Alebi — #52
    superkarma: 0 26.10.2009, 18:26:10
  23. avatar
    [38] Nelča [*]

    Eva_Fl — #37 Sml53to já vím,ale není pravda,že o každé bandáži rozhoduje psycholog-dneska je to už i placená služba,kterou např.v Praze dělá několik pracovišť a jezdí sem k nám na to i "soudružky"z Německa-stejně tak jako na plastiky,páč to je tu pro ně mnoooooohem levnější.Sml30

    1. na komentář reaguje wich — #43
    superkarma: 0 26.10.2009, 18:18:47
  24. avatar
    [37] Eva_CZ [*]

    ........ jenze, holky. Zavislost na jidle je uplne stejna, jako zavislost na cemkoliv. Ja jsem driv vsechno smahem odsuzovala, kecy jako velkej bic a malej dvorek a tak.

    Ted se na porad o tech obeznich divam - a ty tlusty uz vidim jinak. Za kazdou tou prisernou obezitou je jeden lidskej osud. Tady ma rozhodujici slovo pri bandazi zaludku psycholog. Ten je ten, kdo rozhodne. Protoze v pozadi ty obezity jsou mnohdy tezky zivotni osudy, znasilneni, ruzna jina zneuzivani a jedna velka bolest.

    Obezita se leci jako kazda jina zavislost a taky ma svou diagnozu.

    1. na komentář reaguje Nelča — #38
    superkarma: 0 26.10.2009, 17:28:11
  25. [36] Alebi [*]

    Není invalida jako invalida, všichni známe takové ty zdravé ,veselé lidičky,kteří se procházejí po náměstí,vysedávají v restauracích a nechybí nikdy tam,kde se něco děje. Samozřejmě je správné, aby se stát postaral o lidi,kteří nemůžou pracovat, ale tady se to asi ve velkém zneužívá a s  tím by se mělo něco dělat. Na našem sídlišti bydlí mladík,který se úspěšně profetoval do invalidního důchodu, nikdy nepracoval, a občas si hlasitě stěžuje,že těch zkurv... dvanáct tisíc důchodu mu na život nestačí. V té chvíli mě jímá obrovský vztek, protože já, až třicet let dělám práci prodavačky, musím vyžít za sedm tisíc sto korun! Kde je jaká spravedlnost? Jak je možné,že ten kdo nikdy nepracoval,se má lépe, než ten kdo pracuje? Mediálně známý je také případ "spartakiádního vraha "Straky,po propuštění o něm napsal nějaký novinář,že dostal,ač nikdy nepracoval, takový invalidní důchod,jehož výši mu můžou závidět důchodci pracující celý život.

    A ač se to nebude někomu líbit,jsem i proti tomu,aby lidé pobírající nějaký důchod pracovali.V době,kdy máme tolik nezaměstnaných,by měli uvolnit svá místa, vždyť mají své jisté. Pracovat bych dovolila jen těm,kteří berou míň než minimální mzdu.

    1. na komentář reaguje Nelča — #39
    2. na komentář reaguje átéčko — #49
    superkarma: 0 26.10.2009, 16:54:41
  26. avatar
    [35] Nelča [*]

    enka1 — #33 myslím si,že ta diskuze bude fungovat tadySml16.A co budeš chtít vědět,tak se zeptáš.Sml79

    superkarma: 0 26.10.2009, 15:24:47
  27. avatar
    [34] wich [*]

    Nelča — #32 Já osobně bych ho nepovolila na obezitu vůbec Sml80 Ani na ten rok, jak ty říkáš. Než se zdravý člověk vyžere jako Sml21 nějakou dobu trvá, to mohl hubnout, sto kilo nikomu nepřišijí přes noc. A pokud člověk nabírá na váze v závislosti na nějakém onemocnění (např. štítná žláza), vyvíjí se maximální úsilí, aby moc nenabral - třeba léky...

    1. na komentář reaguje mmarianne — #40
    superkarma: 0 26.10.2009, 14:20:34
  28. avatar
    [33] enka1 [*]

    Leccos mě čeká,není to na založení diskuze? Předem upozorňuju, že bych radši do práce.O důchod si asi budu žádat na doporučení doktorky, o zkušenosti a rady bych měla zájem.

    1. na komentář reaguje Nelča — #35
    superkarma: 0 26.10.2009, 14:12:15
  29. avatar
    [32] Nelča [*]

    vladka006 — #30 takovým lidem bych ho dala třeba jen na rok,ať si svou situaci vyřeší a zhubnou/samozřejmě to není u všech obézních lidí stejné-někteří jsou opravdu nemocní/a pak bych jim ho sebrala-ať už se jim to podaři nebo ne.Takhle jim stát vlastně jen přispívá na žrádýlko a oni vesele za peníze nás všech tloustnou a vlastně si tak svůj stav jen zhoršují.

    1. na komentář reaguje wich — #34
    superkarma: 0 26.10.2009, 13:45:45
  30. avatar
    [31] Nelča [*]

    vladka006 — #29 Sml53já mám taky ČID na Crohna,dali mi ho sami-nežádala jsem o něj.Do práce chodím,pracuji jako zdr.sestra v ordinaci u soukr.doktorky-práce to je v průměru na 5,5hod.denně-víc bych asi nezvládla,pak už jsem moc unavená.Zrovna v pátek už jsem ani nemohla sejít ze schodů jak mě bolely všechny klouby a kosti,tak mi pan profesor /co k němu jezdím do Prahy/nasadil po telefonu Prednison,abych vůbec mohla fungovat a místo marodní jsem si vzala týden dovolenou.Ale sama vidím v ordinaci jak si opravdu ti lidé vymýšlejí své problémy /hlavně na záda/,ale moje dr.je neoblomnáSml30.Takže mi opravdu nemocní sice máme důchody,ale do práce chodíme,neb  jen z ČID se žít nedá.Já třeba musím dojíždět do Prahy na speciální infuze,musím držet dietu vzhledem k své nemoci ap.a to taky není zadarmo.Hlavně že páni poslanci když marodí,tak mají nemocenskou 100%-JE TO JEDEN VELKEJ BORDEL.

    superkarma: 0 26.10.2009, 13:42:39

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Dětský pokoj - zařizování, rekonstrukce

Náš tip

Doporučujeme