Specialistka na zdravotní prevenci a výživu PharmDr. Margit Slimáková laktózovou intoleranci definuje následovně: „Nesnášenlivost mléka a některých jeho produktů je následkem nedostatku enzymu laktázy. Laktáza je trávicí enzym, který je nezbytný ke štěpení mléčného cukru (laktózy). Nedostatečně rozštěpená laktóza je v zažívacím traktu fermentována za vzniku nadýmání, bolestí a průjmů. Stav je možné řešit omezením konzumace mléka a mléčných výrobků anebo přednostním výběrem fermentovaných výrobků, ve kterých je laktóza už částečně natrávena a které jsou proto lépe snášeny.“
A jak již bylo napsáno výše, nejedná se ani o nemoc, ani o alergii na kravské mléko. I přesto, že mají jednoho společného jmenovatele, jímž je špatná reakce na konzumaci mléka. Intolerance na laktózu je porucha tzv. enzymatická, u alergie dochází ke vzniku specifických protilátek na obsaženou bílkovinu v mléčných výrobcích.

Kdy a jak intolerance vzniká?

Laktáza může v tenkém střevu chybět hned z několika důvodů. Kromě vrozeného (a vzácného) deficitu laktázy může k intoleranci docházet u nedonošených dětí, geneticky podmíněným snižováním produkce tohoto enzymu nebo tzv. získanou formou, tedy jako důsledek jiných onemocnění (infekční průjmy, celiakie, Crohnova nemoc).

Co s laktózovou intolerancí?

Intolerance se může projevit nadměrnou produkcí plynů, bolestí břicha, nadýmáním nebo třeba průjmy. Ke kožním ani dýchacím potížím v tomto případě nedochází.
Striktní bezlaktózová dieta není úplně nutná. Ten, kdo trpí na intoleranci čas od času, malé množství mléčných produktů snese, přesto je vhodné hlídat si složení jednotlivých potravin, aby zbytečně nedocházelo k potížím a laktózu vynechávat, jak jen to jde.

Mezi nejrizikovější výrobky obsahující laktózu se řadí:

  • mléko (plnotučné, polotučné, odstředěné, sušené)
  • jogurt
  • máslo
  • pudink
  • pomazánkové máslo
  • žinčica

Pozor také na obsah laktózy u takových produktů jako jsou sladkosti, výživa pro sportovce nebo například koktejly nahrazující běžnou stravu.

Výrobky, které při intoleranci nebývají tolik riziková, jsou naopak:

  • tvrdé a zrající sýry
  • mléčné výrobky s vyšším obsahem tuku (šlehačka, smetana)
  • zakysané produkty, které obsahují bakterie, které pomáhají k lepší vnitřní mikroflóře (zákys, kefír, syrovátka...)

Pozor na vápník!

Mléčné výrobky jsou výborným zdrojem vápníku, a proto je třeba hlídat si jeho dostatečný příjem, přestože se laktóze kvůli intoleranci zkoušíte vyhýbat, co to jen jde. Co tedy jíst a pít?

  • sójové nebo mandlové mléko
  • mandle
  • sardinky a sledi
  • zelenina (kapusta, brokolice...)
  • tofu, tempeh, tahini pasta

Také si přečtěte:

Uložit

Reklama