Bulvár

Interrupce? Ano, či ne?

V současné době projednávají zákon o úplném zákazu interrupcí. Návrh předložilo do sněmovny několik poslanců, kteří se této otázce věnují již delší dobu a kteří se legalizovaným zákonem o zákazu interrupcí snaží zvýšit porodnost, místo aby se snažili spíše svojí politikou podporovat zakládání rodin.

Centrum pro gender studies vytvořilo výzvu proti tomuto návrhu (informovali jsme vás ZDE...). Zeptali jsme se na pár otázek jedné ze spoluautorek tohoto dopisu. Linda Sokačová se v Centru pro gender studies v Gender Studies věnuje koordinaci Feministického internetového knihkupectví a je vedoucí projektu Vytváření dárcovského prostředí pro ženskou problematiku mezi zahraničními investory v ČR, který je podpořen z programu EU Phare 2002 – Dlouhodobá udržitelnost rozvoje občanské společnosti. Tuto výzvu stvořila spolu s ředitelkou Gender Studies Alenou Králíkovou. Vyburcoval je k tomu návrh několika poslanců, kteří sice tvrdí, že tímto návrhem chtěli vyvolat pouze diskusi na toto téma, ale zákon nehovoří o příčinách interrupcí či opatřeních, které je pomáhají omezovat, ale převážně jen o tom, zda kriminalizace interrupcí ano, či ne.

Čtenářky našeho serveru by jistě zajímalo, jak jste se dostala ke studiu gender studies a co vlastně tato slova znamenají? Čím se gender studies zabývají?

Gender studies se zabývají postavením žen ale také mužů ve společnosti. Zjednodušeně se zabývají ženskou a mužskou rolí. Tyto role nejsou, jak se neustále tvrdí, biologicky dané, ale většinou se jedná o kulturní, sociální a historické konstrukty a stereotypy, které často realitě neodpovídají. Gender studies se často zaměňují za pojem feminismus, což je chybné.  Feminismus a gender studies se netýkají pouze postavení žen. To je vidět na příkladu výchovy dětí – předpokládá se, že právě žena je od přírody disponována k tomu, aby se o dítě lépe postarala (a to platí o jakémkoliv věku dítěte), a muž má být ten, který zajistí materiální zázemí. A právě díky tomuto genderovému stereotypu jsou diskriminováni muži v oblasti výchovy dětí a ženy pak v pracovním životě. Já sama jsem se ke studiu gender studies dostala v prvním ročníku vysoké školy. Ale již dříve jsem se začala zajímat o takové věci jako odlišné postavení žen a mužů ve společnosti. K tomu mě dovedla taková velmi běžná věc. Proč bych toho měla unést méně já než můj rachitický spolužák. Pak jsem se setkala s pojmem feminismus a začala studovat nerovné postavení mužů a žen v rodině.

Co si myslíte o návrhu tohoto zákona vzhledem k postavení ženy ve společnosti? Mají nést jen ženy následky toho, že mají dítě? Proč se při pohovorech neptají mužů, zda je péče o jejich dítě zajištěna?

Ženám je tato otázka kladena, protože se ve společnosti předpokládá, že výchova dětí se týká převážně žen – takže až budou děti nemocné budou s nimi doma ony - a ve skutečnosti tomu tak téměř vždy bývá. Není zvykem, aby se partneři v péči o děti střídali. A dítě i muž tak jistě přicházejí o řadu zkušeností a zážitků a na ženě leží velká zátěž, jak skloubit pracovní a rodinný život. Často se hovoří o tom, jak je důležité, aby se zvýšila porodnost, ale při tom se zapomíná, že současná společnost není k rodičům příliš přátelská – požadavky v pracovním životě, zvyšující se náklady na bydlení a další nezbytné životní nároky či velmi malé dávky na mateřské a rodičovské dovolené. A jen na okraj bych zmínila, že zaměstnavatelé nemají právo tuto otázku pokládat.

Představte si situaci, že žena dítě nechce, ale muž ano, kdo by měl mít právo konečné volby? Nezdají se Vám muži v této otázce opomíjeni?

Odpovídat na tuto hypotetickou situaci je velmi složité – záleží na každičké okolnosti, která může hrát roli. A bez jejich znalosti nejde takovou situaci soudit. Konečné rozhodnutí však musí být na ženě (bohužel i bohudík), protože není možné, aby za ni rozhodoval kdokoliv jiný. S tím - že muži jsou často opomíjeni – převážně pak ve veřejných debatách - máte pravdu. Ve skutečném životě k rozhodnutí podstoupit, či nepodstoupit interrupci dochází často i na základě společného rozhodnutí partnerů, může k němu dojít právě kvůli absenci partnera, a samozřejmě může vzniknout i situace, o které hovoříte vy.

Jakou odezvu má tato petice?

Výzva má velkou odezvu. Přicházejí nám nejen připojené podpisy k výzvě, ale také řada názorů na legislativní zákaz interrupcí – z velké části s tímto opatřením lidé nesouhlasí. Chodí nám také řada osobních příběhů žen. Zajímavé je, že některé z nich se o tomto návrhu dozvěděly až v poslední době a řada z nich je jím velmi rozhořčena. Negativní reakce nám chodí také. Většinou jsou anonymní a velmi vulgární (což je pro anonymy typické).

Doufejme, že tato akce bude úspěšná a naši páni poslanci tento návrh zamítnou. Toto právo by mělo příslušet pouze těm dvěma lidem, kteří se do této situace dostali. Každý, kdo stojí před rozhodnutím, zda si dítě nechat, nebo ne, má už tak těžké rozhodování. A následky svého rozhodnutí si v každém případě s sebou nese celý svůj život.

   
02.03.2004 - Společnost - autor: Iva Endrychová

Komentáře:

  1. [45] Jovka [*]

    Estate: neni jasne, ze jsme tu vsichni proti zakazu interupce . Ja jsem spis pro reseni pricin, ne dusledku. Vem si to v realu-a z druhe strany- tva matka mohla rozhodnout, zda tu budes nebo ne- Tebe se nikdo neptal .

    superkarma: 0 04.03.2004, 14:44:31
  2. avatar
    [43] sarobrouk [*]

    Já si taky myslím, že se interupce netýká jen těch méně inteligentních. Ty právě ve svém mozečku kolikrát ani o této možnosti neví. Většinu (aspoň v mém okolí)se ty páry s IQ menším množí geometrickou řadou, bez interupcí. Takže bych souhlasila s Estate. Známé, které šly na interupci byly všechno středoškolačky.
    A já jsem pro interupci, než aby se narodilo nechctěné, nemilované, ustrkované dítě, které rodiče nemilují, tak ať radši není.

    superkarma: 0 03.03.2004, 09:53:07
  3. avatar
    [40] Vivian [*]


    Našla jsem jednu statistiku, která nečiní rozdílmezi potratem (spontánním potratem, mimoděložním těhotenstvím apod.) a interrupcí (umělým ukončením těhotenství). Prostě k ničemu.
    A pak jsem našla zajímavý článeček o manipulaci s čísly

    superkarma: 0 02.03.2004, 23:49:42
  4. avatar
    [39] Vivian [*]

    Andula: to asi nikdo. Jen to někdo bere poněkud lehkovážněji, než si my, "ženy s vyšším vzděláním", umíme představit. Opravdu nevím, jak to je, ale nezávislé statistiky by mě zajímaly... zkusím se po nich mrknout na webu.

    superkarma: 0 02.03.2004, 23:37:15
  5. avatar
    [38] Andula [*]

    Vivian: hadam, ze Kote vysla z nejakych statistik, ja je tu ted nemam, ale bohuzel, tak to je, ja a prepodkladam ani KOte rozhdone interrupci nepovazujeme za formu antikoncepce.

    superkarma: 0 02.03.2004, 22:58:24
  6. avatar
    [37] Vivian [*]

    Andula: antikoncepce je přece ochrana proti početí, ne? Jak mě interrupce ochrání před početím? Jak mu zabrání? (No, někdy možná jo, ale s tím nikdo, kdo jde na interrupci, nepočítá, to je vedlejší nežádoucí účinek.)
    Taky by mě zajímalo, co je ta "většina". Ta "většina" žen, které nechtěně otěhotní a s klidným srdcem si nechají zárodek vyjmout ... No já nevím, ale mě tahle laciná silná slova o "vraždách" a "formě antikoncepce pro nevzdělané ženy" moc nepřesvědčují... připadají mi poněkud demagogické.

    superkarma: 0 02.03.2004, 21:56:18
  7. avatar
    [36] Andula [*]

    tereza: Kote nepsala, ze vsechny zeny, ktere jdou na potrat, to berou jakou formu antikoncepce, ale ze takovych je vetsina. To je rozdil a na tom, ze pouze neco konstatuje, neni nic neslusneho.

    superkarma: 0 02.03.2004, 21:43:32
  8. avatar
    [35] Exupery [*]

    petruška: Nejsem chlap, nejsem pro zákaz potratů, nicméně mi připadají jako vražda, nas jednom jsem byla, antikoncepci pro chlapy znám, ale proč by mě mělo zajímat, jakou antikoncepci použil chlap, jehož partnerka jde na potrat? Ptám se právě jakou použili oni oba, ne? Kdyby ses zaregistrovala, věděla bys i kolik mi je, 31.

    superkarma: 0 02.03.2004, 17:42:44
  9. avatar
    [34] Vivian [*]

    btw.- V upoutávce na tento článek je HRUBÁ PRAVOPISNÁ CHYBA!
    "Párům, které se dostali do této nezáviděníhodné situace..."

    superkarma: 0 02.03.2004, 17:24:50
  10. avatar
    [32] *daisy* [*]

    to me baviii, zase o potratech?
    Vzdyt se tu fakt povedelo minule tolik, ze uz snad ani vic neni co rict...

    superkarma: 0 02.03.2004, 15:34:40
  11. avatar
    [31] emma [*]

    http://www.novinky.cz/02/68/27.html
    Bezdomovec našel v popelnici mrtvé novorozeně.

    nebylo by bývalo pro to dítě umřít jako 5cm plod než jako novorozeně?

    superkarma: 0 02.03.2004, 13:49:27
  12. avatar
    [30] werka [*]

    petruška: Článek "právo ženy na svobodnou volbu" (20.2.) - resp. diksuse pod ním. Aspoň myslím, že to bylo v téhle diskusi

    superkarma: 0 02.03.2004, 13:47:48
  13. avatar
    [29] Bobina [*]

    Já osobně souhlasím s legalizací potratů. Když jsme s manželem čekali před měsícem výsledky testů na genetické vady,tak jsme se domluvili,že pokud by tam byl problém a dítě by se mělo narodit postižené, volili bychom okamžitě variantu potratu (přestože je do dítě velmi chtěné). Švagr je totiž postižený,proto jsme s touto variantou museli počítat. Díky Bohu, miminko je prozatím v pořádku,testy nic neprokázaly.

    superkarma: 0 02.03.2004, 13:35:07
  14. avatar
    [27] Acinka [*]

    taky nesouhlasím se zákazem interrupcí, je to věc každýho z nás

    superkarma: 0 02.03.2004, 12:45:39
  15. avatar
    [26] Exupery [*]

    tereza: Tvoji otázku na Kotě moc nechápu Jak jako jakou antikoncepci použil chlap? Co to má společnýho s potratem? Antikoncepce je snad věc obou těch lidí a právě proto, že otěhotnět může jedině ženská, tak holt na to musí dávat víc bacha, to se nezmění. A co myslíš tím "ještě nemůže mít děti"? Mě přijde že pokud žena ještě nemůže mít děti, znamená to, že ještě nezačala menstruovat. Rozhodně ne to, že nemá byt.
    A kdybyste si přečetli, co psala minule Kotě, věděli byste, že nesouhlasí se zákazem interupcí.
    Simona: Seš celkem drsnej "takyčlověk"

    superkarma: 0 02.03.2004, 12:16:06
  16. avatar
    [18] Blues [*]

    No, pokud na potrat chodí nejčastěji ženy nevzdělané, nezodpovědné a bez zábran, pak jsem možná radši, že na ně chodí a nemnoží se. Protože zrovna tyhle geny nám asi kvalitu populace moc nevylepší, že

    superkarma: 0 02.03.2004, 11:01:56
  17. [17] xenie [*]

    Asdareel: máš pravdu, na BDSM jsem zapomněla, mea culpa

    superkarma: 0 02.03.2004, 10:51:00
  18. avatar
    [16] Žábina [*]

    Záleží na každém /nebo spíš každé/ a jeho přístupu k životu...myslím si, že ty ženy, které používají potrat jako antikoncepci,mají IQ tykve a stejně jim to nedojde... .

    superkarma: 0 02.03.2004, 10:42:10
  19. avatar
    [15] Asdareel [*]

    Xenie (13): Pravda, již dlouho tu nevyšlo nic například o BDSM

    superkarma: 0 02.03.2004, 10:19:34
  20. avatar
    [14] Lotka [*]

    *Kotě*: v tom případě jsem raději, že jdou na potrat, než že by porodily a o své děti se nestaraly a týraly je nebo je odložily. Takže je mi jedno, kolikrát na potrat jdou

    superkarma: 0 02.03.2004, 10:14:05
  21. [13] xenie [*]

    VYPADÁ TO ŽE POSLEDNÍ DOBOU JSOU TU JEN TÉMATA ŠIKANOVÁNÍ A POTRATY, STÁLE DOKOLA...

    superkarma: 0 02.03.2004, 10:11:28
  22. avatar
    [12] Asdareel [*]

    Naprosto souhlasím s příspěvkem Magie č. 9.

    superkarma: 0 02.03.2004, 09:40:40
  23. avatar
    [10] Kocicka [*]

    SE ZÁKAZEM INTERUPCÍ NESOUHLASÍM!!! A nemůže s nim souhlasit nikdo se zdravým rozumem, a trapná výmluva, že ženy ji používají jako druh antikoncepce je tedy VELMI VELMI SLABÁ! Osobně se bych taky hledala radši jinačí řešení,ale zakázat interupce neřeší vůbec NIC!

    superkarma: 0 02.03.2004, 09:16:21
  24. avatar
    [8] *Kotě* [*]

    tereza: já nepochybuju, že ses ptala slušně, ale já už se prostě vyjadřovat nechci. Přečti si znovu tu diskusi a zjistíš, jak jsem to myslela. Jedná se o ženy s nízkým vzděláním a obecným povědomím, které žádnou antikoncepci neužívají a nechtěná těhotenství řeší potratem. Podle statistik je toto nejčastější typ ženy, která jde na potrat.

    superkarma: 0 02.03.2004, 09:08:53
  25. avatar
    [5] *Kotě* [*]

    tereza: K tematice potratů už jsem se vyjádřila velice obsáhle a nevidím důvod, proč to dělat znovu a obhajovat své postoje proti útokům ostatních, zvlášť když je to naprosto zbytečné, protože se mi tím nikoho o ničem přesvědčit nepodaří. V minulé diskusi mi bylo naznačeno, že už je mě dost. Takže se zde k potratům už nikdy vyjadřovat nehodlám.

    superkarma: 0 02.03.2004, 08:54:55
  26. avatar
    [2] *Kotě* [*]

    Kosmo:

    superkarma: 0 02.03.2004, 05:55:21
  27. avatar
    [1] kosmokosmo [*]

    To uz tu fakt dlouho nebylo......... nestacilo by nazory zkopirovat z minula, predminula, predpredminula a predpredpredminula?

    superkarma: 0 02.03.2004, 05:41:22

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Náš tip

Doporučujeme