Bulvár

I ženy chodí „sedět“


Myslíme si, že náš život se odvíjí tak, jak jsme si představovali, a přitom stačí málo a všechno je jinak. Myslíme si, že naše děti jdou cestou, která je správná, protože tak jsme je to naučili. Často máme pocit, že některé věci se prostě nemohou nikdy stát nám. Jenže život a osud se neptá, jestli může. Jestli souhlasíme s tím, co si na nás přichystal. Mnohdy se stanou právě ty věci, o kterých jsme řekli to pověstné „nikdy". Jedno hloupé rozhodnutí, a člověk je někde úplně jinde, nežli chtěl. Přehodit výhybku? Ale jistě. Jenže ne pro každého je připravena jízdenka zpět, ne každý na ni má, ne každý najde ten správný vlak a ne každý má odvahu nastoupit.

V České republice neexistuje vazební věznice, která by byla určena pro ženy. A tak jsou například v Liberci, ale i v ostatních vazebních věznicích, umístěni v nově rekonstruované budově, muži i ženy společně. Přitom se ale téměř nikdy nesetkají. Díky vstřícnosti vedení liberecké Vazební věznice  a ochotě vychovatelky Kamily Pelouchové jsem si mohla popovídat se dvěma ženami, jejichž svoboda je a ještě nějakou dobu bude - tam venku.

Absolvuji přísná bezpečnostní opatření, odevzdávám telefon a procházím detektorem kovů. Pípám a jsem vrácena. „Musíte vyndat z kabelky a kapes všechno kovové." Představa, že bych měla vysypávat teď kabelku a hledat kovy mě přiměla k tomu, že jsem ji raději odevzdala celou do speciální skříňky k tomu určené. Procházíme několika mřížemi. Všude jsou detektory. Cestou dlouhou chodbou jde naproti nám muž a s ním strážný. Ten dává muži povel a on se otáčí čelem ke zdi. Takto musí počkat, dokud neprojdeme. Přišlo mi to potupné. „Nebuďte překvapená, jste ve vězení," připomíná mi vychovatelka Kamila.

Obviněná žena v mužské věznici je pochopitelně trochu problém.
„Vzniká hlavně v momentech různého přemísťování a navádění obviněných, jak na koupelnu, tak  vycházky, ale i tam, kde je osobní hygiena, procházky a různé jiné činnosti. Řekněme, že ženy jsou vždy malinko v nevýhodě. Pochopitelně se ale snažíme, aby se jim tady vedlo co možná nepřijatelněji. Hodně se jim věnuji já, také sociální pracovnice, která sem dochází, a já si je i někdy vezmu třeba na film nebo vymyslím něco jiného. Je to tady pro ně hodně náročné. Mají hlavně problém usnout, protože aktivit přes den je pomálu, a tak když je dopovídáno, dohrány karty, či dočteno, ženy pospávají a pak pochopitelně nemohou spát večer. Stav nejistoty, který je tu pro všechny snad tím nejhlavnějším pocitem, je také nejhůře únosným. Člověk tu neví dne ani hodiny. Neví, co se bude dít. Každý sepisuje žádosti a sliby o propuštění a vyšetřování na svobodě. Nikdo zde ale neví jestli, a pokud ano tak kdy, mu bude vyhověno," popisuje pobyt za mřížemi vychovatelka. 

Vězenkyně první (22 let)

Je takový smíšek. Mám pocit, že musí být stále v dobré náladě. Vypráví o tvrdé ulici i tom, jak a kdy odešla z domova. Velmi mě udivuje, že z toho, co se stalo, neviní ani rodinu, ani špatnou partu, jak by se dalo očekávat. Své rodiče hodnotí jako normální (maminka před nedávnem zemřela). Když se v rodině narodil malý bratr, odešla z domova, protože měla pocit, že teď už je tam pro ni málo prostoru. Šla na internát. Studovala střední sociálně-zdravotní školu. Moc ji to bavilo. Prospívala s vyznamenáním. „No a najednou ve třeťáku jsem to utla. Prostě mě to přestalo bavit a chtěla jsem být svobodná. Jsem hodně samostatná,“ říká.

Zajímá mě, zda jí nevadí, že se jí start do života nepovedl, že je tady teď zavřená, napadá mě, jestli lituje.
Já o tom nepřemýšlím, jednou jsem tady, jednou někde jinde. Já si zvyknu všude. Teď už jen čekám, až mě odvezou, protože už jsem odsouzená. Dostala jsem rok. A půl roku jsem už tady, takže se mi to odečte". Slečna, která si z pochopitelných důvodů nepřála zveřejnit jméno ani tvář, je ve vazbě pro obvinění z krádeží. O konkrétním zboží, které jí nejvíce zajímalo, se bavit nechce. Tak nějak všechno," říká nakonec.

Chtěla bych také vědět - až bude na svobodě, jestli by ráda začala znovu. Touží-li po rodině, normální práci, obyčejném, poctivém životě? Očekávala jsem teď něco jako: Rozhodně! Už nikdy v životě se nechci vrátit, byla to chyba a naučilo mě to hodně. Udělám maximum, abych žila plnohodnotný život!

Jenže slečna nejistě krčí rameny - vypadá odevzdaně. Je vůbec možné, že neví? Že v tomhle nemá jasno?
No - jestli se zadaří... možná bych chtěla někde doplňovat regály, nebo dodělat školu a jít třeba pomáhat do špitálu. Hlavně nechci moc odpovědnosti. Já jsem taková svobodná a samostatná,"  říká.

Vězenkyně druhá (27 let)

Má hluboké, smutné oči, hezkou tvář a vzezření inteligentní ženy. Její příběh je tak obyčejný, že mě překvapil. Nic neuvěřitelného. Kde se vlastně stala chyba, mi nedochází. Normální holka, normální rodina, pak ulice, drogy, nedostatek financí, první krádež, množství dalších. Teď naproti mně sedí recidivistka, která dopředu ví, že dostane rok, protože porušila podmínku.

„Soud jsem ještě neměla,“ říká, „protože ho odročili.“  Ptát se, zda se poučila, jestli má pocit, že tohle není dobrá cesta, jak mít jednou od všeho pokoj, mi přijde zvláštní, ale přesto: „Musela bych se odstěhovat, změnit úplně život a všechno udělat znovu. Už nikdy se nesetkat s přáteli.“  Na to právě s optimismem myslím jako na řešení, jenže přesvědčení a chuť z jejího hlasu necítím. Napadlo mě, že si prostě už nevěří. Držím jí přesto palce, protože má dobré rodinné zázemí a hodně lidí by ji rádo vidělo tam, kde není výhled omezen mříží a kde slova jako zámek a klíč symbolizují jen ochranu vlastního domova, nikoli konec osobní svobody.

Navštívila jste někdy věznici? Jsou u nás podmínky pro vězně nedostatečné, nebo se o ně naopak přehnaně staráme?

   
02.04.2008 - Společnost - autor: Michaela Kudláčková

Další příspěvky

Komentáře:

  1. avatar
    [71] Modroocko [*]

    Nevidim duvod, proc by se jim treba nemohla zridit dilna primo v objektu, pro me za me, at tam treba lepi pytliky nebo navlikaj korale. Ty cihly taky nejsou spatny napad Ja necekam, ze by chodili do klasickeho zamestnani, jak nekdo dole pise, ze by je stejne nikdo nezamestnal. Ale dostavaji najist? Dostavaji. Strechu nad hlavou i ciste obleceni taky maji, tak at si na to vydelaji. A ze se to muze stat kazdymu? No snad i jo, ale me by teda neprekvapilo, kdyby po me chteli praci, ja jsem zvykla, ze me nikdo nic zadarmo neda

    superkarma: 0 03.04.2008, 05:02:55
  2. avatar
    [69] edith1975 [*]

    Potřebovaly by zažít opravdové vězení, ne jen to, že nemohou ven a tak. Souhlasím s lenagirl 68. Pak by určitě litovaly, že udělaly to, co udělaly. A už by se nikdy nechtěly vrátit. To samé platí pro chlapy. Mají se tam bohužel víc než dobře.

    superkarma: 0 02.04.2008, 17:50:00
  3. avatar
    [68] lenagirl [*]

    mají se tam jako prasata v žitě MUSÍ dostávat i jogurty, ovoce a zeleninu to dnes nemají ani některé děti protože rodiče jsou rádi že přežijí koupí to jenom o výplatě a dost a ty šmejdi to mají pořád , většinou se jim tam i líbí

    superkarma: 0 02.04.2008, 17:33:35
  4. avatar
    [67] Z_U_Z_U [*]

    Luciš: u nás na chalupě lidi takhle jednoho podobného majitele psa vyprudili tak, že psa dal pryč. Vzal si ho kluk, který se mu věnoval a dneska se hafan kamarádí s každým psem ve vsi. U pita to asi už v dospělosti nehrozí, ale třeba ho to alespoň donutí něco udělat a když ne a nedej bože se něco stane příště, bude se hodit důkaz, že to není poprvé. Příště tam může jít dítě s malým psem a radši si nepředstavovat....

    superkarma: 0 02.04.2008, 13:41:56
  5. avatar
    [65] Luciš [*]

    Z_U_Z_U: na jedné straně toho pitomce jedn papír nezastaví, na druhé, pokud se to bude opakovat a bude to horší, je lepší mít něco v ruce, že to není poprvé. Chtěla jsem se na to vykašlat, nechtěla se mi na to brát dovolená, protože na tom úřadě taky nejsou furt a z bytu je to 35 km. Zkusím tam ale napsat mail a stavit se tam v pátek odpoledne, s papírem z veteriny, odejít z práce dřív.

    superkarma: 0 02.04.2008, 13:31:44
  6. [64] mindulinka [*]

    U nás je věznice Bytíz - občas si od nás najímají plošinu s manželem na práci: pokud přijede do kuchyně jídlo - kuchař pečlivě vybírá, aby ovoce a zelenina byla OK - takový nedostává ani náš kluk v placené školce. K dispozici - posilovna (já si jí musím zaplatit, když tam chci jít), video, televize - a vše hradí stát. Jo a všichni jsou tam "nevinní" - tak tohle viděl muž na vlastní oči. Jak bylo řečeno, kdyby měli vozit cihly z místa na místo - tak aspoň něco.

    superkarma: 0 02.04.2008, 13:23:17
  7. avatar
    [63] arjev [*]

    gerda: Gergo,jsi dost stará,abys věděla, že i vězni mají svá lidská práva. Když nechce nebo není práce se prostě nedělá. najíst musí dostat. Strava musí být kvalitní, jinak si stěžují...
    michaela.kudlackova: za komoušů jsem platila pokutu za přejití trávníku. Bylo nás dost platičů. Od té doby si dávám pozor a těch 30kroků mě nezabije.

    superkarma: 0 02.04.2008, 13:22:18

Další příspěvky

Z předchozí stránky:

  1. avatar
    [62] Z_U_Z_U [*]

    Luciš: každopádně bych podala stížnost na obecní úřad, nebo někam na příslušné místo. Až by pes vyrukoval příště, klidně bych si trochu umazala oblečení, zavolala policajty, že mě pes při napadení mého psa porazil, vrčel na mne atd,prostě udělat něco pro to, aby s tím měl jeho majitel problémy, pak už si rozmyslí, jestli plot opraví tak, aby pes nemohl ven. I když tě štve, může za to pán, ne ten pes

    superkarma: 0 02.04.2008, 13:19:56
  2. avatar
    [61] Mylady [*]

    Luciš: asi je to jeden z faktorů. Ale jsou zde další věci, které ovliňují každého z nás. Důležitý je, jak se každý rozhodne. Ale jak se začne s drogami, tak si myslím, že je to v pr...A nejsou to jenom drogy. Závislost na automatech atd. Mojí známý mají syna, byl to velice hodný, citlivý kluk, je mu 21 let. Propadl automatům, prohrál půl milionu, které ukradl v práci. Teď je na léčení. Rodina perfektní. Není to tak všechno jednoduchý.

    superkarma: 0 02.04.2008, 13:19:15
  3. avatar
    [60] Luciš [*]

    Mylady: já myslím, že je to genama. Určití lidé prostě mají v sobě sklon k takovýmu stylu života, ať je u vesla Miloš nebo Václav Stejně jako jednoho určité množství alkoholu nedovede k závislosti jako druhého

    superkarma: 0 02.04.2008, 13:12:00
  4. avatar
    [59] Mylady [*]

    Luciš: a čím? Vím, že to není jenom dobou. Jenom mi toho připadá teď nějak moc.

    superkarma: 0 02.04.2008, 12:59:50
  5. avatar
    [58] RenataP [*]

    a už vůbec je lehko odsoudit někoho na drogách, kdo se dovezl do zločinu tak nějak samospádem, třeba jen proto, že mu rodina neposkytla normální milující zázemí....ano je to JEHO vina, SÁM si za to může, ale je to opravdu tak?
    Ono někdy není vina-nevina s ohledem na trestný čin, ale ta různá pozadí jsou strašně strašně smutná a trest se pak může jevit jako nespravedlnost

    superkarma: 0 02.04.2008, 12:56:18
  6. avatar
    [57] Luciš [*]

    Mylady: to není dobou

    superkarma: 0 02.04.2008, 12:54:58
  7. avatar
    [56] Mylady [*]

    Je mi smutno z promarněných lidských životů. Vždycky si říkám, zdraví, mladí lidé, krásní a spadnou do drog a pak se to veze. Jedno z druhým. Ztráta motivace....Není jednoduchá dnešní doba.

    superkarma: 0 02.04.2008, 12:52:51
  8. avatar
    [55] Luciš [*]

    Z_U_Z_U: má lehce rozervanou kůži na krku, na veterině jsme byli, ani na šití to nebylo, jenom to vyčistili. Byli jsme naštěstí na vycházce dva a pitbulku jsme z ní vyloženě hned zkopali, schovali ji mezi sebe a pak ječeli. Majitel přišel až za hodnou chvíli a byl sprostej, když jsem si dovolila říct, že by ji měl mít uvázanou, tak jako my a co by se stalo, kdyby ji fakt roztrhala (opět jsem se poněkolikáté dozvěděla, že jsem p**a a k***a ) Sousedi byli svědkem, když roztrhala malého toulavého oříška

    superkarma: 0 02.04.2008, 12:52:49
  9. avatar
    [54] RenataP [*]

    OlgaMarie: ano, to je podle mě životní tragédie...taky jsem to viděla. Ale problém je, že ani česká justice bohužel není tak dokonalá, že rozezná spravedlivě a nespravedlivě odsouzeného..to je ale jiné téma.

    superkarma: 0 02.04.2008, 12:36:12
  10. avatar
    [53] Landriel [*]

    Na začátku jsem čekala, že to bude článek o vysedávání na WC...tady by mě to nepřekvapilo

    superkarma: 0 02.04.2008, 12:32:55
  11. avatar
    [52] Z_U_Z_U [*]

    Luciš: a zkusila podat stížnost? nebo když jsi měla pokousaného psa a po útoku pitbula musel být porvaný hodně, od veterináře který ho ošetřoval vyžádat účet a vymáhat na majiteli psa škodu?

    superkarma: 0 02.04.2008, 12:12:31
  12. avatar
    [51] april [*]

    aja22: já myslím, že především těm, kteří to berou spíš jako hotelovej pobyt, byly určeny zmiňované poměrně rázné a radikální příspěvky.

    superkarma: 0 02.04.2008, 12:01:29
  13. avatar
    [50] OlgaMarie [*]

    michaela.kudlackova: Před pár lety uvedla ČT dokument ze ženské věznice v Pardubicích. Rozhovory s ženami odsouzenými k vysokým trestům. Měla jsem noční můru z toho, že ještě dřív než manžela nebo druha zabily, pořídily si s ním tři děti. Cítily se poškozeny trestem od společnosti, která jim nepomohla a dohnala je k zoufalému činu.

    superkarma: 0 02.04.2008, 11:51:24
  14. avatar
    [49] Luciš [*]

    Meander: aspoň máš protekci u nás dělal jeden pitomec, co sedal za volant nalitej, že prej může, že má na dopravce v Prostějově známý

    superkarma: 0 02.04.2008, 11:50:11
  15. avatar
    [47] Meander [*]

    michaela.kudlackova: Jistěže

    superkarma: 0 02.04.2008, 11:45:48
  16. avatar
    [46] Michaela Kudláčková [*]

    Meander: velmi správně. Předpokládám, že slouží ve Vašem obvodě

    superkarma: 0 02.04.2008, 11:44:51
  17. avatar
    [45] april [*]

    aja22: ale co ta druhá vězeňkyně? ... "Má hluboké, smutné oči, hezkou tvář a vzezření inteligentní ženy ...." - recidivistka. Ono myslím, že nikdo nehází všechny do jednoho pytle, ale co s člověkem, který je v podmínce a ví, že se má chovat slušně a stejně do toho maléru vlítne a nemyslím, že porušila podmínku "úplnou náhodou".

    superkarma: 0 02.04.2008, 11:43:34
  18. avatar
    [44] Luciš [*]

    RenataP: mám ve všem takové štěstí, že bych si šla sednout tak na pět let a hned, dítě nedítě
    gerda: většině lidem papír nevadí a úředníky nedonutíš dělat nic

    superkarma: 0 02.04.2008, 11:42:58
  19. avatar
    [43] Meander [*]

    michaela.kudlackova: Že jo...
    Já už šplhám. Včera jsem vezla svého milého z oslavy. Svezl se s námi ještě jeden chlápek. Ten se usadil a pohodička, tak jsem ho pohotově sprdla, ať si zapne pásy, že to není žádný Volvo. A on byl to policajt, dopravák!

    superkarma: 0 02.04.2008, 11:40:39
  20. avatar
    [41] Michaela Kudláčková [*]

    Meander: Mám od návštěvy Liberecké VV, stejnou noční můru. Možná začnu pro jistotu uctivě zdravit každého policajta, kterého potkám a už NIKDY ani nepůjdu přes trávník.

    superkarma: 0 02.04.2008, 11:30:04
  21. avatar
    [40] Meander [*]

    Moje noční můra... Představa, že mě nějakým strašným omylem obviní (jistěže ne zaslouženě) a zavřou do vazby mě straší ve snu. Zcela jistě bych zešílela nebo se zabila nebo obojí v tomto pořadí.

    superkarma: 0 02.04.2008, 11:05:57
  22. avatar
    [39] gerda [*]

    Luciš: zas pitbul. Já teda nechápu, když si někdo pořídí psa tak těžkého na výcvik a kterého je nutné naučit spolehlivé poslušnosti, že ho pouští ven? Může přece ublížit každému, co projde okolo. Být tebou, nahlásím to obecnímu úřadu. Než se stane to, co nedávno na ostravsku. Ty probůh nezasahuj žádnou jinou zbraní, než úředním hlášením, jinak si to škaredě odskáčeš.

    superkarma: 0 02.04.2008, 10:43:51
  23. avatar
    [38] RenataP [*]

    Luciš: nějak si nejsem jistá, ale těhotný snad mají na kriminál nějak odklad nebo co. Mám nepěkný dojem, že by sis musela porodit sviště, provstávat k němu mnoho a mnoho nocí a až by dítě konečně dalo pokoj, tak si můžeš jít odpočinout do lochu

    superkarma: 0 02.04.2008, 10:42:40
  24. avatar
    [37] Luciš [*]

    Nezávidím, možná rozšířím jejich řady . Udělám si zbrojní pas a zastřelím sousedovic psa, ne-li jeho pána . Na chalupě venčívám psa, v dědině ho mám vždycky na vodítku. Od přesvedle se vyřítí pitbulka a už jí jde po krku Tuhle neděli ji pokousala a doškrábala, než jsem ji zkopla. Chlap je sprostej magor . Už se to stalo několikrát, je to bohužel na dědině, ve městě bych volala měšťáky, chlap si plot zřejmě neopraví a psa nepřiváže. Hrozilo by mi něco, kdybych toho psa nějak paralizovala nebo postřelila? Jsem těhotná a nestojím o to, aby jednou napadl i mě

    superkarma: 0 02.04.2008, 10:40:03
  25. avatar
    [36] gerda [*]

    april: však o tom onoho času kolovala po internetu srovnávací tabulka - jak se má člověk v zaměstnání a jak trestanec v kriminále. Rozhodně to vypadalo líp pro toho kriminálníka

    superkarma: 0 02.04.2008, 10:37:10
  26. avatar
    [35] RenataP [*]

    Víte, měla jsem lehce možnost nakouknout pracovně do života ve vězení a dost mě zarazily třeba "milostné víkendy", kdy za dobré chování má vězeň možnost vzít si do spešl místnůstky svoji milou na noc no nic, nechtěla bych být v kůži té milé, pravda, bylo to vězení toho nejnižšího možného kalibru,o třídu výš už bylo hodně znát pohoršení "životního komfortu". Nedávno jsem taky strávila pár dnů v nemocnici a mám skoro dojem, že omezení svobody se v tomto směru nijak neliší od té nejlehčí věznice

    superkarma: 0 02.04.2008, 10:31:33
  27. avatar
    [34] april [*]

    gerda: ohledně komfortu - když jsem slyšela, co všechno maj v krimu, aby se náhodou nenudili, šla jsem do kolen. O tom si i my některé, byť pravidelně a slušně vydělávající, můžeme nechat zdát. Takže lítost a soucítění s nima? To prostě nejde, i kdybych chtěla

    superkarma: 0 02.04.2008, 10:30:15
  28. avatar
    [33] gerda [*]

    I pro člověka sociálního cítění je zarážející, jaké výhody často vězňové mají, na co mají nárok a jaké jsou tam povinnosti. Když jsme naučení celý život makat jako šroubci, někdy ani nezbývá čas na to, aby se člověk zastavil a zamyslil, že někdo to má úplně jinak, pohodlnější a při vyvinutí jen minimálního úsilí. A my hloupí jim ten komfort z našich daní ještě zajišťujeme. Jenže to je hrách na stěnu, stejně se nic nezmění.

    superkarma: 0 02.04.2008, 10:23:09
  29. avatar
    [32] april [*]

    Tak ale tím pádem na tom už není nic víc dalšího, co by člověk měl stěží chápat. Myslím, že není nutné zdůrazňovat jejich "nesvobodu" za mřížemi, v podstatě je to jejich volba. A ono myslím, že i kdyby měli nosit (jaký vozit Pentličko, hezky tahat v rukách) cihly z jednoho konce dvora na druhej, od rána do večera, tak by možná konečně tu snahu mít mohly. Dokud budou mít v rámci možností v krimu havaj, nezmění se nic.

    superkarma: 0 02.04.2008, 10:18:20
  30. [31] matysek [*]

    Dokonce se prý doba strávená ve výkonu trestu započítává do odpracovaných let na výměr důchodu (i když vězeň nepracuje)

    superkarma: 0 02.04.2008, 10:14:38

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Hledáme čtenářky, které rády čtou knihy
Anketní otázky pro čtenářky, které chtějí testovat Canesten Intim Gel
Anketa: Bolí vás záda?

Náš tip

Doporučujeme