Jak dlouho už učíte v HDE? A co vás k této práci přivedlo?
V HDE jsem pátým rokem jako učitelka. S výukou Helen Doron jsem se ale setkala o dva roky dříve, když jsem začala navštěvovat kurzy HD s mou dcerou Kačenkou. Už v té době mě metodika HD zaujala jako matku, i jako učitelku angličtiny.

Co přesně vás při seznámení se se způsobem výuky překvapilo?
Když s angličtinou začala má roční dcera, zjistila jsem, že i takto malé děti se můžou bavit „učením“. A jak moc jsou dětičky schopny nasáknout jako houbičky - a to vše naprosto přirozeně. Další překvapení přišlo, když jsem si písničky z Kačenčina kurzu začala zpívat při vaření a v jiných každodenních situacích. Takže je to i pro rodiče.

Do učení metodou HD jste se tedy pustila i vy. Prošla jste nějakým školením?
Ano. Když jsem se rozhodla, že do toho skutečně jdu, a budu učit metodou Helen Doron, tak jsem (toho času na mateřské dovolené) musela absolvovat úvodní týdenní školení v Opavě. Ale tím mé vzdělávání nekončí, stále se účastním dalších seminářů, konferencí a školení.

Kolik máte nyní vy osobně studentů?
Já osobně učím 76 dětí a studentů ve věku od 8 do 19 let.

V čem je tedy způsob výuky v HDE unikátní? Jak se liší od běžné výuky ve škole?
Děti učící se anglicky s Helen Doron jsou jazyku vystaveny každý den. Poslechem CD a díváním se na pohádky mají každodenní kontakt s angličtinou. Stává se součástí jejich života, a to je něco, čeho chci dosáhnout nejen u svých dětí, ale i u svých studentů. Proto bych rozdíl od běžné školní výuky rozdělila do dvou rovin. První je metodika, tam samozřejmě školní angličtina nemůže nikdy dohnat propracovanost Helen Doron English (materiálů, technické podpory i pomůcek k osvojení si jazyka). A ta druhá rovina je moje osobní práce s jednotlivými dětmi. Při počtu max. 8 dětí ve skupince si mohu dovolit mít ke každému dítěti osobní vztah - znát jeho rodinné zázemí, přátele, záliby, ale i trápení a radosti, a to vše s nimi prožívat.

Říkáte také, že děláte z učení zábavu. Co přesně to znamená?
Aktivity v hodině máme naplánované tak, aby odpovídaly věku dětí, ale samozřejmě i dětem samotným - svou skupinku znám, vím, co dělá nejradši. Samozřejmě máme také spoustu pomůcek a hraček, které dělají hodinu barevnější, akčnější a zábavnější.

Zvládne výuku v HDE i dítě, které nemá na jazyky nadání?
Určitě. Opět se musím vrátit k malým skupinkám a osobnímu přístupu. Všichni nemáme buňky na to samé. Děti, kterým to nejde tak dobře, si většinou toto uvědomují. Naučit se anglicky tak, aby na dovolené uspěly, není problém. Jak svým dětem říkám: „Nemusíme všichni filozofovat o Platonovi v angličtině.„

Učení je vždy také o lektorech, o jejich chuti učit, o tom, jací jsou po lidské stránce. Bere se v potaz při výběru lektora i toto?
Rozhodně. Vybíráme nejen na základě úrovně jazyka, ale i podle lidských hodnot. Tedy když se nám někdo přihlásí na výběrové řízení učitele angličtiny pro děti, je potřeba, aby již na první pohled byl milý a přívětivý, s citem pro práci s dětmi. A aby byl plný energie a dobrých nápadů.

Jaké musí mít lektor vzdělání, aby mohl vyučovat v HDE?
Podmínkou je vynikající znalost anglického jazyka podložená diplomem z vysoké školy nebo jazykovým certifikátem. Potřebnou metodiku se naučí na školení. Kromě angličtiny jsou podle mě důležité, spíše než vzdělání, osobnostní rysy.

Aby byl člověk výkonný, musí být také něčím motivován. To platí v každé profesi. Co je motivací v HDE?
Výsledky dětí. Tedy když dovedete svou první skupinku k mezinárodním zkouškám Cambridge Exams. U menších dětí to je ale také třeba ukázková hodina pro rodiče, kteří zde vidí, jak jejich drobeček reaguje, hraje si a aktivně se účastní dění v cizím jazyce. Já osobně “funguji" energeticky. Energii, co vložím do příprav a hodin, potřebuji dostat zpět. To dostávám, a v hojné míře, když výuka děti baví a ještě k tomu umí anglicky.

Může si lektor volit, kolik hodin měsíčně bude učit?
Lektor si určitě může zvolit objem hodin. Děti k nám na angličtinu chodí každý týden, takže si může každý individuálně dohodnout počet hodin za týden.

Existuje v HDE možnost kariérního postupu?
Ano! Myslím, že já jsem zářným příkladem. V lednu jsem se stala Cambridge Exams Speaking Examiner - tedy zkoušejícím mezinárodních zkoušek Cambridge. Pokud vás práce, kterou děláte, baví, není problém dělat něco navíc.

Čeho si na své práci nejvíce ceníte vy osobně?
Miluji angličtinu, miluji učení. Kombinace obojího je splněný sen. Pracuji mezi skvělými lidmi, kteří mají stejné nastavení. A samozřejmě mám ty nejchytřejší studenty.

Toužíte i Vy po tom pracovat s dětmi? Možná by z Vás byla skvělá lektorka Helen Doron! Dejte nám vědět!

Více informací najdete ZDE



Reklama