„Šmarjá, proč jsem radši nejela autobusem,“ řekne si asi nejedna z vás, když v ranní špičce zůstane trčet v dlouhé šňůře automobilů posunujících se hlemýždí rychlostí. Dá se tomu vyhnout?

 

Důvody, proč se motozácpa stala každodenní realitou, jsou nasnadě. V dobách nedávno minulých se při koupi auta vybírala vkladní knížka a na vysněnou pětirychlostní Škodu 120 LX pokakané barvy zájemce minimálně půl roku čekal.

Ne tak dnes. Autobazary i běžní dealeři automobilů se předhánějí, kdo prodá levněji, a dovoz ojetin ze zahraničí také není ničím výjimečným. A tak se nám kolikrát v jedné rodině sejdou ne jeden, ne dva, ale rovnou tři plechoví mazlíčci.

PetrohradNew YorkNejen, že tolik aut se ještě před relativně krátkou dobou naše silnice nebrázdilo, ale ani ulice ve starší zástavbě na takový hukot původně stavěny nebyly. A bydlet v ulici, jejímž středem prochází hlavní dopravní tepna, přetížená nedostatkem alternativních komunikací ke spojení míst A a B, to je teprve zážitek.

 

PalermoVětrat je na pováženou, a když, tak raději v noci. „Vzduch totiž obsahuje velké množství pevných částic, především prachu, popílku a podobně. Na ně se pak nabalují karcinogenní látky, které obyvatelé dané oblasti i řidiči vdechují ve velkém množství," vysvětluje meteorolog Jindřich Zdeněk. Mytí oken je v takovém místě spíše synonymem k Sysifově utrpení a celodenní hranice hluku už spíše podvědomě cuchá nervy nebohých obyvatel. Ale to jsme trochu odbočili, protože nekonečná kolona v ulici se prodlužuje a atmosféra houstne.

 

ŠanghajJe to zákon schválnosti, že v auty zacpané důležité trase kdekdo pospíchá. Vzteklé troubení klaksonů se ozývá vždy, když díky zpomaleným reflexům některého z řidičů projede přes červenou semaforu o tři auta méně. Pozdní příchody do zaměstnání, nárůst tržeb mobilních operátorů díky přeložení důležitých schůzek. A co spotřeba? Ta pochopitelně v zácpě roste i u těch nejúspornějších vozidel, může stoupnout až o několik litrů. Jízda se pak pěkně prodraží," říká automechanik Zdeněk Nejdl.  

 

Pokud se chcete vyhnout dopravní zácpě, řiďte se těmito doporučenými projímadly: 

1. Je-li to jen trochu možné, pokuste se vybrat jinou trasu. Vůbec nejde o to, zda je nejkratší, ale zda je nejrychlejší. Zákonitě s větším přibližováním k centru města pravděpodobnost zácpy roste. Někdy se vyplatí nechat auto na relativně blízkém místě k vašemu cíli a zbytek dojet MHD nebo dojít pěšky.

 

2. Při pravidelné jízdě jste si už pravděpodobně vytipovali časové rozmezí dopravní špičky. Vyplatí se proto vyrazit klidně i o půl hodiny dříve a na místo vyrazit s předstihem, protože nakonec čas notně ušetříte. To platí i při návratech z víkendu v neděli večer.

 

3. Nechte auto doma a spolehněte se na luxusní rychlost dopravy vlakem, metrem, autobusem nebo tramvají. V tomhle mají integrované spoje před auty jednoznačnou výhodu. Pokud do města dojíždíte, nechte auto v okrajové čtvrti a pro zbytek využijte MHD.

 

4. Udělejte něco pro svou kondici a zkuste jezdit na kole nebo chodit pěšky. Časově tolik ztratit nemusíte a organismu to prospěje.

5. Sledujte online dopravní situaci online (např. ZDE nebo TADY), místům se zhuštěným provozem se tak můžete elegantně vyhnout.


Sao PaoloMoskvaBukurešť

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Jak často se dostáváte do dopravní zácpy? Jak to řešíte? Myslíte, že budování okruhů a nových komunikací může výrazně změnit situaci?

Reklama