Reklama

hydratace

Správná hydratace plní pro jedince nejen kosmetický efekt z hlediska komfortu, ale je nezbytná i pro správné fungování kůže jako celku.

Na otázky týkající se hydratace organismu jak zevnitř, tak navenek ochotně odpovídala MUDr. Monika Arenbergerová.

Jakou úlohu v našem organismu voda plní?
Pro správné fungování většiny buněk a systémů v organizmu je třeba kromě jiného i dostatečné množství vody. Víme, že lidské tělo se skládá ze 70 % z vody. Totéž platí i pro kůži, což je orgán, který je v přímém kontaktu se zevním prostředím a který může být tímto prostředím jak příznivě, tak i nepříznivě ovlivňován. Pro jeho správnou funkci je přiměřený obsah vody neboli hydratace velmi důležitá. Správná hydratace plní pro jedince nejen kosmetický efekt z hlediska komfortu, ale je nezbytná i pro správné fungování kůže jako celku.

Co nedostatek vody v lidském organismu může způsobit?
Nedostatek vody v organismu může nastat při sníženém přísunu vody a tekutin nebo jejich zvýšeným výdejem potem, močí apod. K dehydrataci kůže může dojít při nedostatečném fungování kožní bariéry a zvýšených ztrátách vody přes kožní povrch. K takovému stavu inklinují lidé se suchou nebo velmi suchou kůží podmíněnou geneticky nebo lidé s kožním onemocněním, jako je atopický ekzém nebo lupénka.

Jaké jsou známky dehydratace? Jak dehydrataci nejlépe předcházet?
U jedince trpícího dehydratací dochází k bolestem hlavy, únavě a ztrátě koncentrace. Kůže ztrácí pružnost, a vezmeme-li kůži na břiše mezi prsty a vytvoříme tzv. kožní řasu, ta se jen pozvolna vrací do původní polohy. Sliznice jsou suché, člověk méně močí, má zapadlé oči. Po delší době může docházet ke zmatenosti a poruchám vědomí.
Kůže, která je dehydratovaná, nemůže plnit svoji ochrannou vrstvu, je suchá, popraskaná a může způsobovat i subjektivní potíže ve smyslu pnutí, pálení a zvýšené citlivosti k vnějším vlivům. Pokožku je potřeba hydratovat jak zevnitř (dostatečným pitným režimem), tak i z venku (např. přípravky Dove, které obsahují hydratační složku).

Proč se nedostatek vody v lidském organismu znatelně projevuje také na kvalitě pokožky?
V kůži se nachází 6 až 8 litrů vody ( z toho 6 l v podkoží, 120 ml v pokožce, 20 ml v rohové vrstvě). Jakákoliv nerovnováha v dehydrataci může mít za následek změnu poměrů v obsahu vody a projevit se nesprávnou funkcí kůže jako celku.

Je důležité dodávat vláhu pokožce i z venku - například pomocí krému?
Hydratace zvenku i zevnitř jde ruku v ruce. Pro hydrataci podkoží je nezbytná hydratace celková z organismu, ale pro hydrataci pokožky - vrchní vrstvy kůže je třeba hydratace zvenku. Pro zevní hydrataci doporučuji např. produkty značky Dove. Sprchové gely Dove díky obsahu ¼ hydratačního krému hydratují pokožku již ve sprše. Po sprše pak použijte tělové mléko nebo krém dle typu vaší pokožky.

Jaké množství tekutin by měl dospělý člověk denně vypít? Jaká pravidla pak platí pro sportující jedince? Potřebuje jejich organismus vody více?
Ačkoliv člověk může žít bez potravy až 30 dnů, bez vody lze přežít jen několik dnů, a to i v chladném prostředí. Voda se ztrácí z našeho těla nepřetržitě - kůží i dýcháním v množství přibližně 700 ml denně. Dalších 100 ml ztrácíme prostřednictvím exkrementů, 1,5 l močí a 300 ml normálním pocením. Takže pouhé žití a dýchání v prostředí s běžnou teplotou vyžaduje kolem 2,5 l tekutin denně.
Tělesné aktivity při sportování zvyšují ztrátu vody pocením, a tím i požadavky na doplňování tekutin. Přídavek minerálů (zejména sodíku) do nápojů podporuje vstřebání cukrů a zvyšuje i zadržení vody v organismu. Náhrada soli ztracené pocením pomáhá udržovat původní objem krve. Ztráty vody se rovněž podstatně zvyšují v průběhu nemocí, zvláště při průjmu. V takových případech bychom měli přísun vody až zdvojnásobit.

Mění se v průběhu života jedince jeho potřeba zásobení organismu vodou?
Dehydratace je problém spojený zvláště se stárnutím, neboť starší osoby jsou méně citlivé na mírnou dehydrataci, méně pijí a déle trvá, než se jejich tělo dostatečně rehydratuje. Ke snížení duševní výkonnosti může rovněž dojít i u mírně dehydrovaných mladších dospělých osob. Děti ztrácejí více vody pocením, proto je důležité zajistit, aby v horkém počasí dostatečně pily.

Jaké tekutiny jsou pro zásobení těla vodou nejlepší?
Množství 2,5 l denně může být uhrazeno všemi druhy nápojů obsahujících vodu, konzumací minerálních vod, ovocných džusů, nealkoholických nápojů a samozřejmě i čisté vody.
Káva s vyšším obsahem kofeinu má lehký dehydratační účinek, a nemůže tak přispět k úhradě celkových požadavků vody. Nápoje obsahující 10 % alkoholu a více, jako je většina druhů vína, působí vysoké ztráty vody v organismu.