Obézních lidí v populaci přibývá: v nejvíce postižených zemích, mezi které Česko patří, dosahuje prevalence obezity až 20 procent a celkově má nadváhu více než polovina všeho dospělého obyvatelstva. Jíme příliš velké porce tučného jídla a zapíjíme to nevhodnými nápoji.

"Nejde jen o dostatečný přísun vody, který má tím větší význam, čím přísnější je omezení potravy. Značnou roli zde hrají látky, které jsou v nápojích obsažené, ať již jde o minerály, cukr, či alkohol," vysvětluje internista Petr Sucharda z pražské Všeobecné fakultní nemocnice, zabývající se právě léčbou obezity. 

Příjem nápojů u obézních osob si podle něj zaslouží pozornost nejméně ze dvou důvodů:

1. některé nápoje se přímo podílejí na vzniku a udržování nadváhy a obezity. U mladé a střední generace to jsou především kolové nápoje, jejichž spotřeba prudce roste. "V řadě případů sice existují i bez energetických sladidel, tedy v light variantě, ale ta u mládeže není příliš v oblibě," soudí Sucharda.

Ve střední generaci, zvláště u mužů, se navíc velmi neblaze projevuje enormní spotřeba piva, které má srovnatelnou energetickou hodnotu s mlékem. "Bez jakýchkoli pochyb se jedná o „tekutý chléb“ a při konzumaci více litrů denně by energetická potřeba organismu mohla být pokryta jen z tohoto zdroje," vysvětluje Sucharda. Přiznává však, že na druhou stranu nelze upřít pivu velmi příznivé zastoupení minerálních látek a přítomnost antioxidantů, které zpomalují stárnutí buněk.

2. vyšší přívod sodíku není vhodný u nemocných se zvýšeným krevním tlakem a hrozbou srdečního selhávání, kterých je mezi obézními hodně. "Z těchto příčin lze jako základ pitného režimu při snižování nadváhy, včetně hrazení zvýšených ztrát vody při pohybových a sportovních aktivitách doporučit především přírodní minerální vody se sníženým obsahem sodíku. Vhodné jsou také stolní vody, ale někdy v nich je nedostatek minerálů, které tělu mohu chybět, pokud se člověk hodně potí, což bývá právě problém obézních lidí. Pozor na vody, které obsahují velké množství hoříčku - ty se pro dlouhodobé pití nehodí, protože hořčík zhoršuje vstřebatelnost vápníku. "Při redukčních dietách přijímáme celkově menší množství potravy, takže je větší pravděpodobnost, že v našem jídelníčku bude vápníku nedostatek, a proto je potřeba si jeho množství hlídat," upozorňuje Sucharda.

Proč vlastně tloustneme? Velkou roli hraje metabolismus cukrů a s ním související ukládání tuků v těle. "Jde téměř jistě o kombinovanou dispozici jak k porušené citlivosti na inzulin, tak k ukládání tuku v dutině břišní. Bez ohledu na příčinu a vývoj obezity je jedinou cestou nápravy redukce nadměrného množství tukové tkáně, a to alespoň o osm až deset procent aktuální hmotnosti," vyčísluje internista Petr Sucharda. To je u sto kil osm až deset kilo, což vypadá jako nedostatečné zhubnutí, jenže už takovéto snížení váhy se výrazně podepíše na zlepšení zdravotního stavu a může se stát odrazovým můstkem k dalšímu shazování přebytečných kil.

Reklama