Reklama


Dala jste si na začátku roku předsevzetí, že letos zhubnete? Čas se vám krátí a možná patříte mezi ty, kteří se své novoroční sliby pokusí dohnat na poslední chvíli. Pokud se chystáte hubnout, dejte pozor na časté chyby, kterých se mnoho hubnoucích dopouští znovu a znovu. Prozradíme vám, před čím byste se měla mít na pozoru, abyste dosáhla kýženého úspěchu a dosaženou váhu si udržela.

Velmi častou chybou, které se lidé v boji s přebytečnými kilogramy dopouštějí, je vynechání jídla. Jedni přestanou snídat, druzí vynechají obědy či večeře a jiní nebudou jíst skoro vůbec. To je chyba. Pomineme-li fakt, že můžete touto cestou snadno přijít k poruchám příjmu potravy, můžete být v průběhu dne také více unavení, nesoustředění a více hladoví v druhé polovině dne.

Stejně tak je důležité nevynechávat večeře. I odpočívající organismus potřebuje energii na pokrytí energetických nároků orgánů, jako jsou srdce, mozek, žaludek, a ke krytí tepelných ztrát apod. Obecně se doporučuje najíst se tři hodiny před spaním. Pokud jste „noční tvor“ a večeříte společně s rodinou v šest hodin, přichystejte si i malou druhou večeři v podobě zeleniny či bílého jogurtu. „Člověk, který se rozhodne najíst naposledy v pět hodin, stejně později dostane hlad, a pak se může stát, že během noci vybílí celou ledničku,“ podotýká nutricionistka Karolína Hlavatá.

Hladovému člověku hrozí větší riziko přejedení. Je logické, že vyhladovělý člověk sní mnohem více jídla a mnohem méně se kontroluje než člověk polosytý. Pokud bude tělo delší dobu bez jídla, spíše mu to uškodí. „Navíc 10–12 hodin hladovění sníží rychlost vašeho metabolismu, energie a s ní i tuky se budou spalovat pomaleji a šťávu potřebnou pro správnou funkci orgánů, které pracují, si organismus bude brát ze svalů. A to je škoda, protože právě ve svalech je ukryta ta největší kapacita na spalování tuků, která se hladověním zmenšuje,“ míní výživový poradce Ivan Mach. Když se po delším hladovění najíte, tělo si začne vše automaticky ukládat. Nejlepším řešením je jídlo nevynechávat, jen zmenšit porce.

Dalším prohřeškem, který souvisí s hubnutím, je omezení či vyřazení některých potravin z jídelníčku. Často se stává, že hubnoucí osoba vyřadí ze svého jídelníčku i ty potraviny, které jsou prospěšné a které organismus potřebuje. Tělo tak začíná chudnout. Přestane například jíst všechno pečivo, a tedy i to celozrnné. Celozrnné pečivo ale obsahuje vlákninu důležitou pro správný chod zažívání.

Aby tělo zůstalo i během hubnutí zdravé, je dobré dbát na dostatečný příjem vitaminů a minerálů. Ty získáte ze zeleniny a ovoce, a z toho pramení další častá chyba – sáhnete častěji po ovoci, které je sladší. A právě v tom je problém. Pokud chcete hubnout, je pro vás zelenina vhodnější, má totiž nižší energetické hodnoty.

Jistě jste už slyšela o očistném jednodenním půstu, během něhož můžete snížit váhu až o dva kilogramy. V průběhu dvou až třídenního půstu se někdy doporučuje jíst alespoň syrová zelenina a ovoce s nízkým obsahem cukru. Půst bez lékařského dozoru by neměl trvat déle než tři dny. Při takovém hladovění se určitě nemůžete dočkat, až se zase pořádně najíte. Chyba! Pokud jste něco shodila a na půst hned navážete běžným jídelníčkem, počítejte s tím, že zpátky můžete nabrat až dvojnásobek.

Abyste se po skončení půstu či různých diet nemusela potýkat s nepříjemným jo-jo efektem, je důležitý pozvolný přechod na normální stravu. To znamená začít nejprve se zeleninovými a ovocnými saláty. Raději byste se měla vyhnout průmyslově zpracovaným potravinám, tělo na ně bude citlivější.

Hubnete? Pokud ano, daří se vám?