Reklama


Obecně platí, že diety, které vedou ke snížení příjmu kalorií (tedy energetického příjmu), mají za následek snížení hmotnosti. Z tohoto důvodu je rovnováha mezi příjmem a výdejem energie základním faktorem určujícím a predikujícím úspěšnost každé dietní léčby.

Pokud pomineme fyzickou aktivitu jako faktor zvyšující výdej energie a soustředíme se pouze na příjem energie, můžeme shrnout, že dieta, která obsahuje 1400 až 1500 kcal/den (5880-6300 kJ/d), bez ohledu na složení základních živin, má za následek ztrátu na hmotnosti.

Úvodní článek k problematice:
Populární dieta – proč a která?
Dieta, je-li dodržována dlouhodobě, zabraňuje rozvoji nadváhy a obezity, stejně tak jako rozvoji mnohých civilizačních chorob. Jaká dieta je doporučována odborníky?

Proto jedinci na vysokotukové, nízkosacharidové dietě opravdu mohou zhubnout, protože příjem tuků je limitován schopností organismu konzumovat velká množství tuků. Protože sacharidy jsou v těchto dietách ve větší míře zakázány, mají takové diety za následek nižší celkový příjem kalorií [1].

Na druhou stranu diety s nízkým a velmi nízkým obsahem tuků obsahují velké množství komplexních sacharidů a jsou založeny na vysokém příjmu ovoce a zeleniny. Obsahují velké množství vlákniny a potraviny obsažené v těchto dietách obsahují obecně málo energie. Z těchto důvodů jedinci držící tyto diety konzumují méně kalorií a hubnou
[1].

Redukční diety s vyváženým poměrem živin obsahují přiměřená množství tuků, sacharidů i bílkovin. Dokáží-li jedinci na těchto dietách snížit celkový příjem energie, dochází opět ke ztrátě tělesné váhy a podkožního tuku
[1].

Obecně vzato tedy prakticky všechny populární diety, stejně tak jako diety doporučované lékařskými autoritami či odbornými společnostmi, vedou ke snížení tělesné váhy a složení základních živin (někdy hovoříme o takzvaných makronutrientech) nehraje významnou roli. Nicméně je důležité zdůraznit, že něco jiného je zhubnout a něco jiného udržet získaný váhový úbytek. Je například známo, že nízkosacharidové diety (také nazývané ketogenní, protože vedou ke zvýšené tvorbě takzvaných ketolátek) vedou k relativně velké ztrátě tělesné vody. V okamžiku, kdy je krátkodobá dieta ukončena, dochází k opětovnému doplnění vody a vyrovnání hmotnosti.

Zcela nezbytné je připomenout, že diety, které nejsou doplněny zvýšenou fyzickou aktivitou, mají pouze částečný efekt, a že fyzická aktivita by měla být v každém případě součástí jakéhokoli dietního plánu zaměřeného na snížení či udržení tělesné váhy.

Dieta a zdravý vývoj 

Zcela zásadní otázkou, kterou si klademe při výběru diety, je otázka, zdali jsou všechny diety kvalitativně vyhovující, aby uspokojily nároky organismu na jeho zdravý rozvoj. Ne každá dieta je totiž z lékařského či fyziologického pohledu výživově správná.
 
Pokud přijmeme argument, že pouze dlouhodobá změna našich dietních návyků může vést k žádoucím účinkům na naší postavu, je jasné, že pokud budeme držet dietu, která neobsahuje všechny důležité živiny, může to vést k zdravotním rizikům a následkům. Pokud jsou konzumována jídla ze všech potravinových skupin, je pravděpodobné, že taková dieta bude nutričně plnohodnotná.
 
Takovými dietami jsou redukční diety s vyváženým poměrem hlavních živin. Na druhou stranu například diety s vysokým obsahem tuků jsou obecně považovány za nutričně nedostatečné. Tyto diety mají nízký obsah vitamínů A, B, E kyseliny listové, vápníku, hořčíku, železa, draslíku, či vlákniny. Tyto diety navíc obsahují velké množství nasycených tuků a cholesterolu, které jsou pro zdraví jednoznačně škodlivé. Podobně diety s velmi nízkým obsahem tuků mají nízký obsah vitamínů B12 a E, a také zinku.
 
Příště: Dieta a zdravotní rizika
 
Libor Vítek, www.sportvital.cz

Docent lékařské chemie a biochemie na 1. Lékařské fakultě Univerzity Karlovy v Praze. Odborník v oblasti výzkumu oxidačního stresu, nemocí jater a zdravé výživy. Pracuje na IV. Interní klinice a na Ústavu klinické biochemie a laboratorní diagnostiky Všeobecné fakultní nemocnice a 1. Lékařské fakulty Univerzity Karlovy v Praze.

 
Jakou dietu upřednostňujete vy?