Reklama

Hanky se ujal výživový specialista Bc. Martin Kolář. V dnešním článku se dozvíte něco víc o výživovém programu, který byl Hance sestaven přímo na tělo. Proč nesmí některé potraviny, které se nám zdají zdravé a dietní?

V úvodním rozhovoru jsme otevřeli téma „zakázaných“ a doporučených potravin. Mě i naše čtenářky zaujalo, že mezi zapovězenými potravinami jsou například: zelí, rajčata, králičí maso, mořské plody apod. Potraviny, které jsou obecně považovány za zdraví prospěšné a dietní.

Čtěte první díl

Hubneme s Hankou: Už nikdy žádný jo-jo efekt

A tak se nabízí otázka: proč má Hanka tyto potraviny vyloučit ze svého jídelníčku? Můžete to nějak zdůvodnit?Každý z nás má „svoje spektrum vhodných a nevhodných potravin podle svého metabolického typu“. Pokud se potravina objeví v kategorii „nevhodná“, vysvětlení je v tom, že její konzumace po určité době vyvolá odmítavou reakci organismu a dříve či později zánět, většinou v oblasti trávicího traktu. Vzniká intolerance nebo dokonce alergie. Paní Hana je smíšeným metabolickým typem, ale tento ukazatel je pouze jedním z faktorů naší komplexní diagnostiky. Během celkových testů včetně biochemického vyšetření krve jsme zjistili, co je pro Hanu nejvhodnější. Po vyhodnocení se ukázal nejen klientky metabolický typ, tedy zda si má vybírat více potraviny s vyšším množstvím bílkovin, nebo sacharidů, ale i to, jak rychle spaluje tuky nebo cukry, zda je její tělo v rovnováze podle ajurvédy, a která žláza s vnitřní sekrecí u ní převažuje. Na základě těchto výsledků jsem Haně sestavil individuální jídelní plán, ve kterém kromě rozvržení jídel jsou uvedeny i potraviny, které jejímu tělu dělají dobře a pomáhají hubnutí. Všechny tyto faktory měly rozhodující vliv na vyřazení potravin z jídelníčku. Samozřejmě, že pokud vám nevhodné potraviny chutnají a dáte si je jen jednou do měsíce, tak vás to nezabije, ale při pravidelné konzumaci mohou vést k již výše zmíněným alergiím či zánětům.   

  • Je to jenom v jejím případě a proč? Ano, obecně lze říci, že je tomu stejně u osob stejného metabolického typu, jako je ona, ale komplexní diagnostika pracuje s více faktory.
  • Má to souvislost se složením její krve? Ano, ale nejde jen o složení její krve, ale o její genetickou individualitu, vliv způsobu stravování již její babičky a matky (nedělám si legraci), jde o případný vliv konzumovaných léků, atd.
  • Co eventuální požití těchto potravin může způsobit? Stručně řečeno – buď intoleranci (trávicí obtíže po konzumaci) nebo alergii (silně odmítavou reakci histaminového typu, někdy dokonce ohrožující život).
  • Týká se to jenom Hanky?  Během komplexní diagnostiky jsme zjistili, co je právě pro Hanku nejvhodnější, a bohužel nemohu říct, že jídelníček může převzít i její kamarádka, která je také smíšený typ. Vždy záleží na více faktorech, které mohou redukci zpomalit a zatížit vaše tělo. Protože co je dobré pro jednoho, může druhému škodit.

Hanka má ve svém jídelníčku zařazeny i potravinové doplňky. K čemu jsou při hubnutí dobré?
Doplňky, které by měla užívat, by měly mít své opodstatnění a návaznost. V první řadě určitě řádná detoxikace organismu (když jdete umývat podlahu, též si napustíte vždy čistou vodu do kýblu). Poté lze použít cílené přípravky na optimalizaci zdravotního stavu. Např. při nepříznivých výsledcích biochemického vyšetření krve. Následně lze využít i doplňky pro „dovýživu“ organismu a pro rychlejší redukci váhy a udržení motivace i spalovače, které musí jít ruku v ruce s aktivním pohybem.

Hanka se rozhodla shodit 20 kg, což není málo. Jaký časový horizont je pro tento úbytek váhy vhodný? Dala si rok, což mi přijde optimální, ale dá se toho dosáhnout dříve?
Dvacet kilo je velký cíl. Každý si musí být vědom, že pokud chce něco změnit, musí udělat něco, co před tím nedělal. Je to běh na dlouhou trať a celkově nejtěžší bývá právě ona změna životního stylu a návyků! Je důležité klást si malé cíle, změnit např. jen 2 věci a postupně přidávat. Např. nejprve pitný režim a pravidelnost ve stravování. Poté výběr potravin, kuchyňská úprava, denní režim atd. Změnit hned 20 věcí najednou je složité, náročné a bývá příčinou selhání... Je to jako naučit se jezdit na kole - nejprve se na něm člověk klátí, spadne, odře si kolena.

Důležité je ale vytrvat a zanedlouho je jízda plynulá a příjemná. V přeneseném významu dáváte v obchodě ty samé potraviny do košíku, přípravu už máte v malíku, zvýší se kondice, vše začne bavit a už si člověk jen užívá výsledky a těší se pevnému zdraví.

Jaký je optimální váhový úbytek?
Aby byl váhový úbytek zdravotně v pořádku a trvalý, měl by být pozvolný. Dva až čtyři kilogramy měsíčně je optimum. Do půl roku by měla být na své optimální váze. Věřím, že Hanka je cílevědomá, půjde si za svým a svého cíle dosáhne.

Odpovídal Bc. Martin Kolář, výživový specialista Světa zdraví