Označení light většinou značí, že je ve výrobku snížený obsah tuků nebo cukrů. Nic ale není zadarmo. Když se někde na výrobku ubere, jinde se zpravidla přidá. Cukry jsou nahrazovány umělými sladidly. A vzhledem k tomu, že tuk funguje jako pojidlo a nositel chuti, musí být v light výrobcích něčím nahrazen - nejčastěji jde o škrob nebo želatinu.

Light neznamená, že je výrobek zcela bez cukru nebo tuku. Pouze je sníženo jeho množství.

Konzumací light výrobků může v některých případech dojít i k vyššímu příjmu energie, protože se lidé často mylně domnívají, že těchto potravin můžeme sníst dvakrát tolik než běžných potravin. Rozhodně tomu tak není.

jogurt

Má smysl light potraviny konzumovat?

Záleží na jejich složení! V žádném případě není nutné konzumovat bílé jogurty s 0,1 % tuku. Největší rozdíl mezi takovým jogurtem a vhodným bílým jogurtem s obsahem max. 3 % tuku je v chuti. Zjistíte, že energetická úspora není tak vysoká, jak se na první pohled může zdát.

Jogurty podle obsahu tuku rozlišujeme na:

  • jogurt bílý smetanový (více než 10 % tuku včetně)
  • jogurt bílý (více než 3 % tuku včetně)
  • jogurt bílý se sníženým obsahem tuku (méně než 3 % tuku)
  • jogurt bílý nízkotučný nebo odtučněný (méně než 0,5 % tuku)

Podobně je tomu i u odtučněného a polotučného mléka. Není lepší pochutnat si, než ušetřit pár kalorií? Stejně je pak možná zbytečně promrháme někde jinde, třeba v podobě sušenky nebo tučnějšího masa či uzeniny. Naopak „light“ sýry jsou ke konzumaci ideální. Nyní jsou na trhu i méně tučné a chutné varianty některých sýrů – mozzarelly, hermelínu či polotvrdého sýru holandského typu. A nemusí se jednat přímo o sýry s nejnižším

A co v případě nápojů?

Pokud rádi pijeme sladké nápoje, dopřáváme si je často a v hojném množství a nedokážeme si představit, že byste se jich vzdali, je konzumace light nápojů cestou, jak významně snížit příjem energie. Oproti slazeným nápojům obsahují téměř nulové množství energie. Cukr je v nich totiž nahrazen sladidly, která mají nízkou energetickou hodnotu a naopak vyšší sladivost. Nicméně pokud často pijeme tyto sladké nápoje, stále jsme zvyklí na nějakou úroveň sladké chuti a o to méně chuťově atraktivní nám připadají neslazené nápoje. Proto bychom je neměli konzumovat příliš často.

MUDr. Václava Kunová
Projekt Akademie zdravého životního stylu

Reklama