Zdraví

Hormonální antikoncepce není pro každého


 

Hormony v antikoncepci obsažené totiž mají kromě účinků antikoncepčních i další účinky, které by mohly vážně ohrozit zdraví některých uživatelek. Jsou to především ovlivnění srážlivosti krve a zvýšená zátěž pro játra.

 

Vliv na srážlivost krve vedoucí k tvorbě krevních sraženin v cévách byl pozorován ve velkých epidemiologických studiích. Jelikož krevní sraženina se může od stěny cévy odtrhnout, doplout například do plic či do mozku a tam ucpat životně důležitou cévu (dojde k tzv. embolii), což následně vede k poškození zdraví a někdy i k úmrtí, je tomuto účinku hormonální antikoncepce věnována velká pozornost.

 

Zákeřná embolie

 

Lékař, který hormonální antikoncepci předepisuje, se proto pacientky vždy ptá, zda nemá nebo zda v minulosti neprodělala některé z nemocí či stavů, jež mají něco společného se zvýšenou krevní srážlivostí.

 

Hormonální antikoncepce (HAK) je z tohoto hlediska zapovězena ženám, které již trombózu nebo embolii prodělaly, nebo je podezření, že by k ní mohlo u nich dojít. Ani ženy, jež mají cukrovku s postižením cév či trpí migrénami s ložiskovými neurologickými příznaky, by neměly HAK užívat.

 

Kuřačky bez antikoncepce

 

Jelikož kouření ovlivňuje krevní srážlivost a kvalitu cévních stěn také, není v kombinaci s hormonální antikoncepcí vhodné. Stejně tak věk nad 35 let bývá sám o sobě spojován s vyšším rizikem trombózy, proto se podání HAK u žen starších 35 let důkladně zvažuje.

 

Za játra zdravější

 

Další pečlivě sledovanou otázkou je stav jater. Hormonální antikoncepci nesmějí užívat ženy, které prodělaly těžké onemocnění jater nebo u nich onemocnění jater právě probíhá či mají zhoršenou funkci jater z jiného důvodu (obecně se sleduje pomocí tzv. jaterních testů), a to až do doby, než se funkce jater upraví k normálu. Ani výskyt nádorů jater (jakýchkoli, i nezhoubných) nedovoluje užívání HAK.

 

Další nepřekročitelnou překážkou pro užívání HAK je přítomnost nádorů pohlavních orgánů nebo prsu, pokud reagují na podávání hormonů, krvácení z rodidel nezjištěné příčiny, těhotenství nebo podezření na ně a samozřejmě alergie na tento druh antikoncepce.

 

Připravilo www.ulekare.cz

 

Užíváte hormonální antikoncepci, nebo nechcete/nemůžete?

   
14.08.2008 - Zdraví - autor: Pavel Miškovský

Další příspěvky

Komentáře:

  1. avatar
    [145] kareta [*]

    Ťapina: okamžitě bych přestala chodit na prohlídky

    superkarma: 0 16.08.2008, 16:54:18
  2. avatar
    [144] Ťapina [*]

    No, dokud jsem brala HA, tak jsem měla jak játra, tak prohlídky na gynekologii bez problémů. Víc než rok po vysazení se to začalo sypat všechno

    superkarma: 0 16.08.2008, 10:55:10
  3. avatar
    [143] prece ja [*]

    před HA jsem měla intervaly menstruace 14- 32 dní. hrůza. Takže už jen proto HA chválím. Po tělísku mám syna(prý se jaksi asi uvolnilo), ted mám klid , když jsem HA na doporučení léčitelky přestala brát(ty samé důvody jako tady) za 3/4 roku se můj zdr. stav nezlepšíl, naopak jsem bvyla opět nervozní, zda neotěhotním a vrátili se mi problémy s menstr.

    superkarma: 0 16.08.2008, 10:53:21
  4. avatar
    [142] Nowalie [*]

    micinka.juli:

    superkarma: 0 15.08.2008, 17:46:29
  5. avatar
    [141] micinka.juli [*]

    Teda, tady to žije!
    O svých zkušenostech s HA jsem tu psala asi před pěti lety, není nutno to dokola opakovat...

    superkarma: 0 15.08.2008, 14:20:27
  6. [140] mindulinka [*]

    Vivian: souhlasím s tebou. Kolik lidí kouří - má z toho záchvaty kašle a určitě je mnohem větší úmrtnost z kouření než z HA, ale to je v pohodě a kouřit nepřestanou.

    superkarma: 0 15.08.2008, 11:26:29
  7. avatar
    [139] Suzanne [*]

    Bez HA se mnou mávají hormony odshora dolů. Neměla jsem na ni jedinou stížnost, deko jsem neztloustla, libido fungovalo na 100%, zdravá jako řípa.

    superkarma: 0 14.08.2008, 23:43:11
  8. avatar
    [138] Nowalie [*]

    HA už ne,chuť na sex žádná,bolela mě hlava,náladovost .Prostě někomu sedne a nemůže si vynachválit a někomu je po ní mizerně.Je to hrozně individuální.

    superkarma: 0 14.08.2008, 23:35:17
  9. avatar
    [137] kareta [*]

    tyrkys: phoebe24: obecně mám k lékům odpor a snažím se je nebrat. 1x ročně zobnu Valetol, a i z toho je mi divně od žaludku. Ani umělé vitamíny už nejím...

    superkarma: 0 14.08.2008, 22:53:45
  10. avatar
    [136] phoebe24 [*]

    jinak ať si každý polyká co chce. Ale když bere tloustnoucí ženská HA i přesto, že má vysoký tlak, migrény a problémy s játry, tak je to magor.

    superkarma: 0 14.08.2008, 22:53:10
  11. avatar
    [135] kareta [*]

    tyrkys: dobře, ale nečůrej nám nad zdrojem pitné vody. Díky

    superkarma: 0 14.08.2008, 22:51:53
  12. avatar
    [134] phoebe24 [*]

    kareta: davy chlapů žerou Ibalgin po hrstech. Ona totiž druhá polovina lidstva je daleko méně odolná vůči bolesti

    superkarma: 0 14.08.2008, 22:51:05
  13. avatar
    [133] tyrkys [*]

    kareta: Na rozdíl od tebe nevidím HA jako cyankáli .

    superkarma: 0 14.08.2008, 22:44:09
  14. avatar
    [132] kareta [*]

    tyrkys: a teď si představ, že by ještě k tomu baštila HA By byla jako chodící Spolana

    superkarma: 0 14.08.2008, 22:40:29
  15. avatar
    [131] tyrkys [*]

    kareta: To by ses divila. Kamarádka nebere HA, že to je svinsto a Ibalgin polyká při každém píchnutí. A určitě nebude jediná.

    superkarma: 0 14.08.2008, 22:32:31
  16. avatar
    [130] kareta [*]

    phoebe24: ibalgin snad neberou davy žen denně

    superkarma: 0 14.08.2008, 22:28:35
  17. avatar
    [129] tyrkys [*]

    phoebe24: No právě .

    superkarma: 0 14.08.2008, 22:13:16

Další příspěvky

Z předchozí stránky:

  1. avatar
    [128] phoebe24 [*]

    tyrkys: jj - a mimochodem, Ibalgin ničí játra daleko více než jakákoliv HA

    superkarma: 0 14.08.2008, 22:11:47
  2. avatar
    [127] tyrkys [*]

    Vivian 21:06: Naprosto souhlasím. Číst podobné výpady třeba proti Ibalginu, budu taky zírat. Jen to zřejmě není tak akraktivní téma .

    superkarma: 0 14.08.2008, 21:42:47
  3. avatar
    [126] *Kotě* [*]

    Vivian: myslím, že HA není jako každý jiný prášek. HA změnila západní civilizaci jako máloco a je pochopitelné, že okolo ní vždycky budou kontroverze a silné názory.

    superkarma: 0 14.08.2008, 21:31:47
  4. avatar
    [125] mysak [*]

    Po HA mi bylo špatně od žaludku, byla jsem celá nafouklá, bolela mě prsa, chuť na sex žádná.. Pak jsem se dozvěděla, že máme v rodině vysokou srážlivost krve, tak jsem dál nezkoušela. Když se rozhlédnu kolem sebe, jedné švagrové pomáhá, druhá musela přestat kvůli játrům (před týdnem porodila), jedna známá otěhotněla, i když užívala bezchybně a další musela přestat kvůli nesppecifickým zánětům v těle. Někomu HA pomáhá, ale zajímaly by mě statistiky.Myslím, že farmaceutické firmy hodně propagují své zboží, ale nějací lékaři by měli udělat studii, kolik prášků musí ženská vyzkoušet, u které jsou jaké vedlejší příznaky a kolika lidem to zničilo zdraví.

    superkarma: 0 14.08.2008, 21:25:00
  5. avatar
    [124] wich [*]

    Vivian: Jak vidíš, někdo se musí prostě poštěkat za každou cenu (i pod článkem o hromadném neštěstí)

    superkarma: 0 14.08.2008, 21:14:57
  6. avatar
    [123] wich [*]

    Vivian: Není to Ultra Thin (Durex)? Ty používal drahý celý život a jsou dobré Teď jsme přesedlali na ty mrazící a ty od Dr. Müllera a jsou taky fajn.

    superkarma: 0 14.08.2008, 21:13:59
  7. avatar
    [122] Vivian [*]

    Ale jinak opět nechápu, proč je kolem HA takovej čurbes, když je to jako jakejkoliv jinej prášek, prostě někomu sedí a někomu ne, a není důvod z toho dělat metlu/spásu lidstva ...

    superkarma: 0 14.08.2008, 21:06:03
  8. avatar
    [121] Vivian [*]

    Pokud jde o kondomy, tak my máme nejradši Extra Thin, teď teda nevím, co to je za značku, ale prostě jsou extra tenký, takže u chlapa tolik netlumí ten požitek A ještě se nám nestalo, že by prasknul.

    superkarma: 0 14.08.2008, 20:52:31
  9. avatar
    [120] Vivian [*]

    Tini: (86) gestagen

    superkarma: 0 14.08.2008, 20:49:51
  10. avatar
    [119] Silveig [*]

    *Kotě*: to je pravda, taky jsem to tak měla...blbý je, jak to skloubit s bezpečným sexem

    superkarma: 0 14.08.2008, 19:45:42
  11. avatar
    [118] *Kotě* [*]

    mindulinka: já jsem třeba začala brát HA ještě předtím, než jsem začala sexuálně žít. Až když jsem ji přestala brát, uvědomila jsem si, jak hrozně mi HA zabíjela libido. A to byl jen jeden z příkladů, jakým způsobem mi HA škodila, ačkoliv jsem po ní teda nepřibrala. Ale jak říkám, teprve když jsem po letech braní s HA skončila, uvědomila jsem si, o jak moc líp se najednou cítím.

    superkarma: 0 14.08.2008, 19:20:54
  12. avatar
    [117] Meander [*]

    mindulinka: Nebo blbá značka my to taky nemáme za minutu odbytý

    superkarma: 0 14.08.2008, 19:18:56
  13. [116] mindulinka [*]

    A to jsem vždy preferovala kšandy a pásek. Brala jsem HA a partner měl zároveň kondom. Až s manželem jsme zůstali jen na HA.

    superkarma: 0 14.08.2008, 19:16:15
  14. [115] mindulinka [*]

    A ještě ke kondomům, vždy po menstruaci si myslím, že je normální mít větší a častější chuť, ale jaksi jsem po kondomech byla celá ošoupaná a rozbolavěná - týden tělo odpočívalo menstruací a pak si to člověk chtěl vynahradit, gel negel. Tohle mi s HA nehrozí a řekla bych, že díky tomu, že nemám strach z otěhotnění se dokážu líp uvolnit a mám větší chuť. Můj osobní poznatek.

    superkarma: 0 14.08.2008, 19:11:24
  15. [114] mindulinka [*]

    gentiana: 1.jsou ženy, které po HA ztloustnou ani neví jak, 2.jsou ženy, které při HA ztloustnou, protože víc jedí a 3. jsou ženy, které po HA zhubnou - to je bokul. Prostě všechny ploštěnky na tomhle serveru, které při HA ztloustly patřily do prvního typu - jo jo, to je ale nějaké podezřelé.

    superkarma: 0 14.08.2008, 19:08:09
  16. [113] mindulinka [*]

    Meander: když jsem kdysi používala kondomy, tak jsem se ještě zas tak moc neholila. Takže tím to nebude. A ani partnerem, protože se mi to stalo několikrát s různými partnery. Asi souložíme moc dlouho a kondom dýl než 10 minut nevydrží.

    superkarma: 0 14.08.2008, 19:06:17
  17. [112] mindulinka [*]

    Petunie: já jsem jen zareagovala, že všechny co po HA mají potíže, říkají jaké je to svinstvo. Ale neříkám, že není, podle mě je spousta svinstev a mezi ně patří i kouření.

    superkarma: 0 14.08.2008, 19:05:12
  18. avatar
    [111] bokul [*]

    mindulinka: ja jsem z HAK nemela vetsi chut k jidlu a dokonce jsem nekolik kilo zhubla :D

    superkarma: 0 14.08.2008, 18:24:52
  19. avatar
    [110] bokul [*]

    No, kamaradka dela v nemocnici a nedavno mi licila, ze jim tam umrela 30 leta zena... Udusila se. Duvod? Patrila k jedne z mala, kterou antikoncepce zabila... Jeji telo na to nebylo stavene :(

    superkarma: 0 14.08.2008, 18:22:37
  20. avatar
    [109] Petunie [*]

    mindulinka: takže čistě z důvodu, že tobě vyhovuje, to není svinstvo? Máš zajímavou logiku.

    superkarma: 0 14.08.2008, 18:01:55
  21. avatar
    [108] Meander [*]

    gentiana: Některým by se sebrat asi vážně mělo

    superkarma: 0 14.08.2008, 17:47:49
  22. [107] gentiana [*]

    mindulinka: Jasně, žencké si za tloustnutí můžou samy. A ještě žádná z nich nemá tolik smyslu pro realitu, aby si to přiznala, asi by se jim mělo sebrat volební právo.

    superkarma: 0 14.08.2008, 17:01:54
  23. avatar
    [106] wich [*]

    Tini: Ty s Tea Tree olejem? Ne Byly mi lékařem doporučeny i jako prevence proti zánětům. Pak jsou dobré ještě Durex Tingle - krásně mrazí

    superkarma: 0 14.08.2008, 17:01:47
  24. [105] sissi_ [*]

    užívám ji pouze k oddálení menstruace (njn prostě léto)

    superkarma: 0 14.08.2008, 16:43:46
  25. avatar
    [104] Meander [*]

    wich: No je fakt, že s Durexem nemáme zkušenost. Jsme lakomí, tak používáme staré dobré Primeros (Tea Tree) a fakt praskl jenom jednou a to právě kvůli, ehm, strništi

    superkarma: 0 14.08.2008, 16:36:33
  26. [103] Tini [*]

    wich: nestipe to?

    superkarma: 0 14.08.2008, 16:33:45
  27. avatar
    [102] wich [*]

    Meander: Ty hřejivé Durexy nám praskly skoro vždycky Ostatní ne. Teď zkoušíme Tea tree oil od Dr. Müllera a asi se u nás zabydlí nadobro

    superkarma: 0 14.08.2008, 16:32:12
  28. [101] Nase Veru [*]

    Meander:

    superkarma: 0 14.08.2008, 16:28:12
  29. avatar
    [100] Meander [*]

    mindulinka: To je dobrej vtip, že kondomy praskají Víš, ono když si člověk holí mezinoží, musí to dělat denně. Jinak holt to strniště gumičky trhá, no

    superkarma: 0 14.08.2008, 16:05:37
  30. [99] mindulinka [*]

    Chtělo by to otázku: kdo a kolikrát se bál víc otěhotnění? ženy s HA nebo bez HA?
    Každýmu, co vyhovuje. HA jsem začala brát v 18ti letech.První co mi máma řekla, že to dělám kvůli chlapovi, pak pochopila, že to dělám pro sebe, a že chráním jen a jen sebe před otěhotněním. Protože to jsem já, kdo by otěhotněl, ten chlap ne. Jinak kondomy už nikdy - praskají a to hodně - strach při souloži s kondomem, aby ho i tak včas vyndal, a během ho kontrolovat jestli neprasknul, děkuji už nikdy. S různými přestávkami jsem vyskoušela několik HA i Cerazette - je to jen o spolehlivosti ženy. Musím "zaťukat" nestalo se mi, abych si piluli zapomněla vzít - to je jako, kdybych zapomněla jít do práce nebo pro dítě do školky. Vyzkoušela jsem i náplasti a těším se, až se k nim vrátím - nejdříve se vstřebávají kůží přímo do krve a k vaječníkům a pak zbytek jde přes játra, u klasické je to naopak - proto je tam i více hormonů, protože se jich více odbourá v játrech a pak by nezbylo na vaječníky. Jinak dříve se každého půl roku dělali jaterní testy. Tuším, že posledních 7 let už se to nedělá, protože dávky hormonů klesly a od vývoje preparátů je to dneska až na nějaký 30ti násobek - prostě to, co žena před 20ti lety brala jeden den bereme my celý měsíc.
    Jednou jsem od gynekologa chtěla zkusit HA, která by mi zlepšila pleť, rovnou mi řekl, že mi jí nenapíše, že po ní klesá chuť na sex. Jinak se myslím, že ty co přiberou a svádí to na HA - by se měli zamyslet, jestli si za to nemůžou sami. Určitě je při HA větší chuť k jídlu, ale záleží jen na nás jak jí zvládneme nebo nezvládneme.
    Každý ať si používá co chce, ale argumentovat tím, že mě to nevyhovuje = je to svinstvo - je ubohé. Jsou ženy, jako já, kterým to vyhovuje. MMCH si myslím, že kouření je mnohem větší svinstvo.

    superkarma: 0 14.08.2008, 15:53:18

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Náš tip

Doporučujeme