Nejdříve si definujeme, co je vlastně horečka. Teplota okolo 37,6 °C je normální, do 38 °C zvýšená teplota, a pokud naměříme nad 38 °C, pak máme horečku.

Ačkoliv je to obranná reakce organismu, která pomáhá zabíjet škodící viry a bakterie v těle, neprohloupíme, pokud tělu trošku pomůžeme.

Nemusíme hned sahat po tabletkách, ale můžeme zkusit něco přírodního.

 

Při prvních náznacích horečky můžeme zaútočit tymiánem, a to jak ve formě čaje, tak i sirupu z lékárny. Je to silné antiseptikum příbuzné mateřídoušce, takže dokáže včas zahnat například rýmu a nachlazení. Navíc obsahuje hodně vápníku a karotenů.

 

Strouhaná jablka

Naše babičky doporučovaly při horečce jíst pouze strouhaná syrová jablka, a to v množství asi jeden kilogram denně. Přitom hodně pít.

 

Svařák z červeného ovoce

Do vody vložíme jakékoliv červené ovoce, které najdeme nejspíše v mrazáku J, černý rybíz, borůvky, ostružiny, maliny, jahody, doplníme jablky. Svaříme nejlépe ještě s troškou zázvoru a skořice, doplníme citronovou šťávou a medem. Životabudič jedna báseň.

 

Ostatně šťáva z malin nebo jahod je všeobecně známým prostředkem na snížení horečky.

 

Na řadu přichází klasické čaje, nejlépe lipový nebo z černého bezu. Ale pozor!

Častou chybou je pití horkého nápoje. Pak se ale organismus ještě více zbytečně přehřívá, a tak nejvhodnější jsou vlažné, až studené nápoje. Střídat můžeme s ředěnými džusy a minerálkami.

 

Obklady jsou také oblíbené. Vyzkoušet můžete octové ponožky. Ponožky namočíme do roztoku octa a vody, navlečeme na nohy a oblečeme si ještě jedny tlusté ponožky. Nebo mokrý ručník na bérce. Vše ponecháme asi 10 minut a další obklad můžeme aplikovat zhruba za hodinu.

 

Horečka je pro tělo energetickou zátěží a jak známo, občas při ní zhubneme. Bodejť ne, při zvýšení tělesné teploty o pouhý 0,5 °C naše tělo spálí zhruba o 7 % kalorií více než při „běžném“ provozu.

Měli bychom tedy tělo posílit, už kvůli boji s nemocí.

Nejvhodnějším jídlem pro nemocné horečkou jsou lehká zeleninová jídla, dušená či lehce zapečená. Klasikou jsou nejrůznější vývary.

Z ovoce jsou vhodné tropické druhy, mandarinky, pomeranče, grepy a citrony. Nejenže obsahují vitamin C, ale také tělo ochlazují.

Zeleninou a ovocem doplníme vše, co vypotíme.

V potu nás totiž opouští mimo jiné i vitamin B, vápník a nejrůznější minerály.

 

Rozhodně zapomeňte na smažená jídla, nadýmavá (květák, zelí), ale také uzeniny a čokolády. To všechno příliš zatěžuje trávení a bere tělu potřebnou energii pro boj s nemocí.

 

Ale tím hlavním pomocníkem v boji s horečkou je KLID.

 

A tak mě na konec tohoto výčtu napadá, že pokud doma nemáme ochotnou duši, která nám všechny tyto dobrůtky a vymoženosti  připraví, tak je sáhnutí po tabletce proti horečce příjemnějším a rychlejším řešením…

Reklama