Bulvár

Holocaust - někdo ho popírá, někdo si z něj dělá legraci.


Příští týden si 27. ledna připomeneme památku obětí holocaustu. Jenže… Máme rok 2006 a najdou se lidé, kteří tuto děsivou část dějin lidstva zpochybňují, zesměšňují. A orgány výkonné moci a soudy nezjišťují skutkovou podstatu těchto činů hanobících rasu a národ. Vyhýbají se tomu.

Nemohu uvěřit faktu, že policie odloží případ krutého a cynického rádoby vtipu. Tvůrci webu Vesjolye kartinki přeměnili logo reality show VyVolení. Uprostřed je židovská hvězda a nápis přepsali na Vyhubení (k náhledu). Na pozadí obrázku je brána terezínské Malé pevnosti s nápisem Arbeit macht frei. Administrátor webu se omlouvá černým humorem, který ne každý pochopí. Reklamní agentura, která s webem spolupracuje rozdílnou mírou vkusu. Jde přece o humoristickou stránku, která si dělá legraci ze všech. Jedná se v případě vyvražďování Židů o legraci? Litoměřická státní zástupkyně Kateřina Doušová si na základě policejního šetření a vyjádření znalců nemyslí, že by se jednalo o trestný čin.

Antonín Čermák odešel od soudu s patnáctiměsíční podmínkou. 28. října loňského roku byl na demonstraci podporující Ernsta Zündela. Tento německý občan je uvězněn za popírání holocaustu. Snímky z koncentračních táborů, které vzbuzují hrůzu ve všech, kteří je viděli, jsou podle něj propagačními materiály, které natočili Američané ve svých filmových studiích. Počet vyhlazených Židů je podle něj nadsazený. Odpůrci demonstrace volali na skiny, zda vědí, že nacisté zavraždili milion sedm set tisíc židovských dětí. Čermák zakřičel. „Jenom?“ Soud je přesvědčen, že reagoval na jiná slova.


Miliony Židů, Romů a jiných menšin poznaly, co je to holocaust. Transporty, vyhlazovací tábory. Přežilo jich málo. Hrůzy, utrpení, ponižování si nikdo, kdo tím neprošel, nemůže představit. Na začátku byly demagogické teorie, urážky, poté následovaly „odborné studie“ o podřadné rase. Nejen židovské. Je alarmující, že se ve světě vzmáhá neofašismus. O to víc, že se tomu tak děje v Evropě a v České republice. Ti, kteří mají v rukou nástroje výkonné moci, policie, soudy, téměř nezasahují. Těch několik, proti kterým je vzneseno obvinění z hanobení národa a rasy, odchází ze soudních síní se směšnými tresty.

Rodinná známá je Židovka. Manžel se s ní nechal rozvést, aby nepřišel o svou továrničku kvůli její neárijskosti. S dvouletým synkem nasedla do transportu. Prošla Terezínem a Osvětimí. Oba přežili. Ostatní členové její židovské rodiny ne. Jedinkrát mi vyprávěla, co zažila. A uvedla jen několik zážitků. I to stačilo. Zůstala jsem sedět, připadala jsem si jak v transu. Nešlo pochopit, představit si, čím vším musela projít. Usmála se. Stejně prázdné oči a tvář, jakou jsem měla, prý zná. Vypadala stejně ještě mnoho týdnů po návratu z koncentráků.

Včera jsem měla nutkání zeptat se jí, co si myslí o těchto kauzách. Nedokázala jsem to. Možná by mne pohladila jako tenkrát a řekla, ať se tím netrápím. Žijeme přece ve svobodné, demokratické zemi. Ale ti, co jsou schopni vytvořit tak hrůzné obrázky, říci cynická a hrůzná slova o vraždění milionů nevinných lidí, nejen že znesvěcují jejich památku. Ti nemají na svobodě co dělat. Jenže policie a soudy jsou jiného názoru, pokud vůbec nějaký mají. Raději se těmto případům vyhýbají, smetou je ze stolu s chabými výmluvami. Je to přece tak jednoduché. Chvíli se o tom bude mluvit, psát a za chvíli se zapomene. Zapomeneme i na ty mrtvé?

8. května 1945 formálně skončila válka v Evropě. Zanechala za sebou obrovské lidské a materiální škody. V jejím průběhu bylo ze strany nacistického Německa a jeho pomahačů zavražděno na 
6 miliónu Židů, statisíce Romů, mentálně nemocných, homosexuálů a dalších skupin, které nacisté považovali za méněcenné. V nacistických koncentračních táborech a na popravištích zahynuly také milióny Rusů, Poláků a příslušníků dalších národů.

S prvním mírovým dnem však zdaleka utrpení bývalých vězňů koncentračních táborů nekončilo. Mnoho z nich umíralo na následky mučení a vysílením ještě po osvobození. Stávalo se například, že vězňové nesnesli normální stravu, kterou jim osvoboditelé rozdali. Množství obětí si vyžádaly epidemie - především tyfus, které řádily ve většině osvobozených táborů.

Odhaduje se, že v okamžiku konce války se v Evropě nacházelo kolem 8 miliónů lidí, které válka připravila o domov. Ještě na konci roku 1945 zbylo v táborech tzv. displaced persons (DP, přibližně: "lidé bez domova") zhruba 2 milióny lidí. Mezi těmito displaced persons bylo zhruba 200 tisíc Židů, kteří se dožili osvobození v nacistických koncentračních táborech. Většina z nich ztratila převážnou část své rodiny a nechtěla se vrátit do svého předchozího bydliště. Mnoho z nich usilovalo o emigraci do Palestiny, která však kvůli restriktivní imigrační politice Velké Británie narážela na mnohá úskalí. Tito lidé proto nezřídka ještě léta po skončení války museli žít pod vojenským dozorem v DP-táborech. Teprve postupně mohli odcházet a založit nový domov: většinou v Palestině, Spojených státech či západní Evropě.

Ani tím však jejich utrpení nekončilo. Nesli v sobě psychické následky prožitého utrpení, ponížení a často se nikdy nevyrovnali se ztrátou svých blízkých. Mnoho z nich trpělo iracionálními pocity viny, že právě oni přežili. Vyrovnání se s dědictvím holocaustu jim neusnadňovaly poválečné společnosti (včetně izraelské), které často ukazovaly nezájem o osudy těchto obětí a o dějiny holocaustu.

Počet obětí holocaustu je obrovský - hovoříme-li však o 6 miliónech zavražděných, neměli bychom nikdy zapomínat, že se jednalo o 6 miliónu jednotlivých mužů, žen a dětí, z nichž každý měl vlastní tvář, zvyky, názory a samozřejmě právo na život.


Z českých zemí bylo v letech 1941-1945 do Terezína, Lodže a dalších táborů deportováno celkem více než 81 tisíc Židů. Z nich se osvobození dočkalo pouze zhruba 10 500. Značná část židovského obyvatelstva nenastoupila do transportů, ale podílela se na ilegální odbojové činnosti či se ukrývala. Mnozí také před transportem raději ukončili svůj život dobrovolně. Počet protektorátních Židů, kteří působili v ilegalitě, byli zatčeni či spáchali sebevraždu, se odhaduje na zhruba 8 tisíc. Z nich podle odhadů přežilo necelých 850 osob. Nacistické "konečné řešení židovské otázky" si tak v Protektorátu Čechy a Morava vyžádalo téměř 80 tisíc lidských životů.

 

zdroj informací o holocaustu v Evropě a českých zemích: www.holocaust.cz

   
18.01.2006 - Společnost - autor: Míra Šindrbalová

Další příspěvky

Komentáře:

  1. avatar
    [155] Libča [*]

    moc jsem to necetla co tu pisete, sam tam neco, nazor Vivian ohledne toho jak a za jakych okolnosti si tenkrat nemci zvolili Hitlera, mam ten samy a musim rici ze ziji v teto zemi dnes a moc se bojim aby zase neprisel dalsi Hitler k vlade, protoze nemecko na tom hospodarky, politicky a celkove dneska neni moc dobre nebo vicemene nektere jeho zeme.
    Holocaust, co dodat???? BOli me to, nerada se na to divam, kdyz uz tak jen brecim, kricim, jsem nepricetna, mam tolik otazek a tolik bolesti..... stacila mi jen navsteva zidovskeho muzea v Praze, tolik jmen, pribehy, dokumenty, odchazela jsem tak ze jsem nevidela na cestu. Ale delat si z toho humor? Nevim ale to k tomu nepatri...

    superkarma: 0 22.01.2006, 13:48:00
  2. avatar
    [154] Vivian [*]

    Kimmy: ano, to slovíčko znám. A znám i spoustu dalších. Prečo sa pýtaš?

    superkarma: 0 21.01.2006, 12:00:52
  3. avatar
    [152] Kimmy [*]

    Nazdar Vivian,

    chcela by som sa Ta len spytatl, ci Ti hovori nieco anglicke slovicko 'intent'. Teda v preklade zamer alebo umysel (aj ked som si ista, ze Ti to prekladat nemusim, lebo Ty ako si pamatam po anglicky dobre vies). To je vse.

    superkarma: 0 19.01.2006, 23:42:11
  4. avatar
    [151] Vivian [*]

    http://zpravy.idnes.cz/nazory.asp?r=nazory&c=A060116_232347_nazory_ad

    superkarma: 0 19.01.2006, 21:44:35
  5. avatar
    [150] Vivian [*]

    webbiecz: ať si mě kdo chce hodnotí jak chce, třeba podle původu, když bude chtít... právo na názor nikomu neberu, je to čistě jeho věc, názor nikomu zakázat nemůžeš. Jiná věc bude, pokud mě zatouží zabít
    Zkus si přečíst nějaké knihy o historii, najdeš tam hodně odpovědí na svoje otázky. Proč šli lidi proti Židům, proč tak podporovali nacisty...

    Jak už jsem řekla, myslím si, že zákazem veřejného projevování názorů NELZE dosáhnout žádných žádoucích výsledků... Projevování názorů nikoho neomezuje ani neohrožuje. Chápu, že některé názory mohou být potenciálně nebezpečné (jako byly např. názory Himmlerovy, že), ale pokud je pouze vyslovuje, pak nechápu, za co jej trestat. Ve svobodné společnosti by se prostě za slova trestat nemělo, ať jsou jaké jsou.

    superkarma: 0 19.01.2006, 21:30:03
  6. avatar
    [149] Ťapina [*]

    webbiecz: Na každého člověka, ve kterém takové spisky vzbudí nenávist k určité rase, vyjde minimálně jeden, spíše však víc, kdo k té rase pojmou sympatie.

    superkarma: 0 19.01.2006, 20:32:55
  7. [148] a.... [*]

    webbiecz: to ti nikdo nedokáže racionálně vysvětlit, proč nenávidí ninou rasu-to je otázka emocí holt člověk je od své podstaty tvo netoperantní a odlišnosti ho popouzí..a právě musí demokratická společnost nastavit nějaká pravidla, kterými by tuhle animozitu udržela v patřičných mezích.
    s tou tvojí charakteristikou svobody absolutně souhlasím- nesouhlasím jen s tím, že by se názory měly regulovat eliminací nevhodné literatury- Mein Kampf jsem si taky ráda přečetla, ale jen ze "studijních důvodů" protože mě opravdu zajímalo, čím takový nýmand mohl tak významným způsobem oslovit masy

    superkarma: 0 19.01.2006, 13:14:23
  8. avatar
    [146] Vivian [*]

    Kimmy: ano, v literatuře je spousta krutosti, hrůz a násilí... vezměme si třeba takovou pohádku O červené Karkulce (Little Red Riding Hood, Rotkäppchen...) - vlk sežere nebohou stařenku a pana myslivce, a malá holčička mu pak rozpáře břicho, nacpe do něj kamení, babička je osvobozena, vlk se jde napít, kamení ho stáhne pod vodu, vlk umírá... nebo Jeníček a Mařenka, kteří upekli stařenu v peci (to není narážka na Osvětim, fakt ne!). A další české, evropské i světové pohádky... Zakázat knihtisk, zakázat televizi, zakázat rozhlas, aby už ani špetka toho ohavného násilí nevyšla na veřejnost .

    superkarma: 0 19.01.2006, 12:53:54
  9. [145] a.... [*]

    wolf.man: a ještě k tomu, že se Židů nijak aktivně nezastali...ale to přece není úkolem církve se zbraní v ruce hájit lidi jiné víry- církev byla založena proto aby sdružovala a hájila lidi SVÉ víry. Ta ochrana- to už by byla kdyžtak věc světského panovníka

    superkarma: 0 19.01.2006, 11:57:05
  10. [144] a.... [*]

    wolf.man:španělská reconquista..to je úplnně jiné téma, byla a priori zaměřena proti Maurům(tj. muslimům) a ti Židé se s tím holt svezli... a ty hony na čarodějnice už nech spát- organizace, která přetrvala 2000 let má holt i svá stinná místa.
    K tomu židovskému majetku ve 20. letech- zrovna v tomto období bylo např. německé bankovnictí téměž úplně v jejich rukou a opravdu byli tou nejbohatší složkou společnosti

    superkarma: 0 19.01.2006, 11:52:11
  11. avatar
    [142] Šupitopresto [*]

    a....: jo, tohle pojednání o Hitlerovi a Židech, kterak k jejich vyhlazování došel, jsem také četla

    superkarma: 0 19.01.2006, 10:51:22
  12. [141] a.... [*]

    wolf.man: ..že ty jsi měl na mysli Klementa IV. který vydal bulu,ve který žádal , aby ty židovský pogromy už konečně přestaly, že 6idi za tu morovou epidemii fakt nemůžou???

    Jo jo, když se negramotnost považuje za normu vzdělanosti, to je pak těžký

    A k tomu Hitlerovi..je to trochu jako vždy, že o prachy jde až v první řadě ..on když si tak brouzdal tou Vídní, hladovej a pořád se mu nedařilo být tím velkým umělcem, tak prostě viděl, jak ty banky, obchody, továrny patří těm "hnusnejm Židům" tak prostě usoudil, že je potřeba s tím něco udělat a Židy prostě zrušit

    superkarma: 0 19.01.2006, 09:50:27
  13. [140] tornado-lou [*]

    teda tak ta diskuse nadejene vypadala a ani na dve stovky ste to nedotahli

    superkarma: 0 19.01.2006, 09:19:59
  14. avatar
    [139] breberka [*]

    superkarma: 0 18.01.2006, 20:16:14
  15. avatar
    [138] Kimmy [*]

    V takomto ponati napr. Solzhenitsyn opisoval krutosti sovietskeho stalinistickeho rezimu v dost preciznych detailoch, ale zato nikde v jeho knihach nie je akekolvek podporovanie praktik tohoto rezimu. Proste opisoval zlo ako zlo, udalosti ktore sa v tej dobe a krajine stali vymenoval vo svojej faktickej podstate ako zavrzeniahodne nepravosti pachane na milionoch ludi. A podla mojho nazoru to urobil celkom presne a v sulade zo skutocnostou. A v tom je ten rozdiel. To vidim inak ako ked niekto napise ze napr. vyvrazdovanie ludi, znasilnovanie zien, mucenie deti, tyranie zvierat, alebo rozlicne ine nasilnicke a krute ciny su vlastne fajn a v pohode. Ze to je nieco nasledovaniahodne a prijemne. Ze si niekto zvoli za svojho hrdinu vraha alebo nasilnilka, ktory vlastne nikdy nic dobre pre ludstvo neurobil (teraz to nemyslim konkretne len na Hitlera ale vseobecne).

    superkarma: 0 18.01.2006, 20:10:27

Další příspěvky

Z předchozí stránky:

  1. avatar
    [137] Kimmy [*]

    kočanda: mne sa uz davno napr. take Slovenske Narodne Povesti (ci ako sa to vola) od Dobsinskeho prestali pacit, pretoze tam je plno nasilia a krutosti ktoru si clovek ako dieta ani neuvedomi. Ale mozno to bude skor tym, ze ked som bola mala, tak slovenske rozpravky som mala v podani B. Nemcovej, ktora ich pisala predsa len trochu jemnejsie. Ale stejne uz pre mna vacsina z nich nema to caro co kedysi.
    No a o "hrdinoch dnesnych filmov" mam svoje nazory, co vyprodukuje Hollowood pre mna nie je svatou modlou a ani nie je nutne smerodajne. Pisem "nutne" pretoze obcas sa im predsa len podari vyrobit nieco ako tak prijatelnejsie, ale vacsina s tych filmov pre mna nestoji za nic moc. A okrem toho, je rozdiel v tom ak sa zlo a krutost ukazuju vo filme/mediach/tlaci/hovorenom slove vo svojej pravej podstate, to jest ako zlo ktore vo svojej podstate ublizuje a nici, alebo ak niekto zlo opise ako prijemne a pohodlne spestrenie casu, ako nieco co nam vlastne moze "prospiet".

    superkarma: 0 18.01.2006, 19:56:19
  2. avatar
    [136] kočanda [*]

    Kimmy: tak to mě dost pobavilo.Přestávám dětem číst pohádky,mohly by třeba upálit babičku,nebo našemu psovi rozříznout břicho a nebo dokonce zabít svého kamaráda,protože moc jí/otesánek/.
    kdyby měli všichni kopírovat hrdiny dnešních filmů to by tu bylo ale vrahů,lidožroutů,úchylů,zlodějů a magorů

    superkarma: 0 18.01.2006, 19:30:18
  3. avatar
    [134] Vivian [*]

    Beruška Elliah: nemohla jsem si nevzpomenout na ten vtip (pozor, politicky nekorektní!), jak soudružka učitelka vypráví školáčkům o významných osobnostech a na závěr se otáže dětí: "Tak děti, znáte nějakého hrdinu?" A děti se překřikujou: "Fučík, Lenin, Gottwald..." Jen Pepíček klidně sedí a hlásí se: "Prosím, můj dědeček padl na Dukle!" Učitelka celá zkoprnělá povídá: "Vidíte, děti, Pepíčkův dědeček byl opravdový hrdina. A jak se jmenoval, Pepíčku?" "Prosím - SS obersturmbannfuhrer Otto Stetke!"

    Mimochodem, jak se jmenoval tvůj příbuzný? Ty nemáš zrovna moc židovské příjmení...

    superkarma: 0 18.01.2006, 18:56:09
  4. avatar
    [132] Vivian [*]

    Nyotaimori: ba.

    superkarma: 0 18.01.2006, 18:37:44
  5. avatar
    [130] Vivian [*]

    Anouk: není ovšem jediný, kdo si upravuje historii k obrazu svému . Inteligentní člověk se tomuhle může snad jen usmát...
    Komunisté (kromě toho zmíněného vraždění lidí) přepisovali dějiny celé desítky let a dnes jim svobodu slova nikdo neupírá. Nacistům ano. Proč ty rozdíly? Buď zakažme svobodu projevu všem a nebo ji všem dejme. Ne?

    superkarma: 0 18.01.2006, 18:27:59
  6. avatar
    [129] Vivian [*]

    Kimmy: Pokud člověk na základě přečtení knihy někoho zavraždí, pak to nemá v hlavě v pořádku. Ovšem nemyslím si, že by takto duševně chorá byla celá společnost. Nebo bychom snad raději měli zakázat i horory a detektivky?

    Dětská pornografie, to tedy promiň, to přece není žádné projevování názoru, to je normální zneužívání dětí. Opravdu tohle nechápeš??

    superkarma: 0 18.01.2006, 18:25:32
  7. avatar
    [128] Anouk [*]

    Vivian: Pan neonacista Zündel o holocaustu nemluvil, on ho uz pres 30 let popira, vydaval knihy na toto tema, natocil filmy, vydaval jakysi pochybny platek, ma internetovou stranku. Nicmene zatcen byl kvuli proslemu turistickemu vizu v USA

    superkarma: 0 18.01.2006, 18:24:40
  8. avatar
    [127] Vivian [*]

    Bába Bára: rozdíl mezi "říct" a "veřejně šířít"?? No to jsem tedy asi opravdu nepochopila. Takže doma pod peřinou si můžu říkat co chci, ale mezi lidma pouze politicky korektní názory?
    Já spíš vidím rozdíl mezi tím veřejným projevováním názorů a PODNĚCOVÁNÍ k nějakým nepravostem (např. vyvraždění Cikánů, když budeme současní a konkrétní). Pokud někdo veřejně řekne, že by byl nejradši kdyby Cikáni vychcípali, nikoho tím neomezuje ani neohrožuje. Pokud začne punktovat lidi, aby ty Cikány opravdu začali zabíjet, tak teprve tehdy to bude zločin.
    Aspoň takhle to vidím já.

    superkarma: 0 18.01.2006, 18:21:50
  9. avatar
    [126] Kimmy [*]

    lister 70: schizofrenici nie su ti, co maju tkzv. "rozpoltenu osobnost", to si vy tam v europe dost mylite. Dissociateive-personality disorder (ako sa to teraz nazyva v anglickej komunite) je totiz dost ojedinely a vobec... malo sa o tejto chorobe vie na to, aby sa to v lezernom slova zmysle pouzivalo na charakterizovanie rozlicnych stavov.

    Vivian 69: tak mna teraz napadla jedna vec. Pises ze "(nečetla jsem celou diskusi) vím, jaký je rozdíl mezi názorem a faktem. Ale to pro mě nic nemění na věci, že mi prostě připadá nesmyslné a hloupě krátkozraké trestat někoho za to, že říká něco, co není 'fakt'... Myslela jsem si, že už skončila doba, kdy se některé věci směly říkat jen mezi přáteli Vím, že někteří lidé prostě mluví nesmysly a/nebo říkají věci, které se mi nelíbí, ale mají na to právo stejně jako já..."
    Tak som si pritom spomenula na jeden pripad, co som raz cistou nahodou videla tu v Kanade v telke. Jeden chlap tuna (asi v Toronte) sa vlamal do byte jednej sedemnastrocnej studentke, ktora v tom case bola sama doma (popoludni ked sa vratila zo skoly). Normalne ju znasilnil a potom dovliekol do kupelne a zaskrtil ju tam pred zrkadlom. (To sa naozaj stalo a policia ho chytila a pri vysetrovani usvedcila). No a ako dovod, preco to urobil, tam bolo spomenute ze si precital akusi knihu, ktoru napisal nejaky iny chlap (neviem sice, ako ju mohol vydat, najskor si ju distribuoval sam cez nejake pofiderne vydavatelstvo) a v nej opisal ze najlepsi zazitok alebo pocit, co moze byt, je ak chlap znasilni a zabije zenu. Mne to teda pripada ako zvrhlost najhrubsieho zrna. Ale je to je tiez nazor, nie? A -podla teba- preco by sme ho zakazovali, predsa KAZDY ma pravo vyjadrit svoj nazor nezaleziac na tom, ci tym niekomu ubera na slobode a ludskej dostojnosti, nie? A co takto detska pornografia? To je tiez niekoho NAZOR, ze na to ma pravo - predsa niekto to povazuje za art a umenie a teda zakazovanim vyrabania a sirenia detskej pornografie zakazujes ludom slobodne pravo ich umeleckeho prejavu a pravo prezit pozitok masturbovanim pri monitore. Takze rovno povolme vsetko, kazdu zhovadilost, len aby sme sa nahodou nedotkli svateho prava ludi vyjadrit si nekriticky svoj AKYKOLVEK NAZOR NA HOCICO, nie?
    ...Niekedy si myslim, ze tato doba uz sudnost ako taku stratila...

    superkarma: 0 18.01.2006, 18:20:03
  10. avatar
    [125] Vivian [*]

    Anouk: a koho a jak omezil nebo ohrozil ten pan Zündel (který mluvil o holocaustu?)

    superkarma: 0 18.01.2006, 18:07:30
  11. avatar
    [124] Bába Bára [*]

    Anouk: Máš pravdu, část lidí tu prostě nepochopila rozdíl mezi svobodou ŘÍCT svůj názor a VEŘEJNĚ ŠÍŘIT tento názor. Každý si svobodně může myslet, že by bylo nejlepší nějakou skupinu lidí pozabíjet. Ovšem nesmí to veřejně šířit a získávat tím stoupence, kteří by to byli ochotni praktikovat. Ale mám pocit, že kdo NECHCE pochopit, prostě nepochopí

    superkarma: 0 18.01.2006, 18:05:10
  12. avatar
    [123] Bába Bára [*]

    Vivian:Můžu tě ujistit, že jsem proti jakékoliv pozitivní diskriminaci (jak cikánů, tak žen). Ale podmínky jsou jen jednou ze součástí nástupu totality. Víš, koli je mezi "prostým lidem" u nás antisemitismu - i když k němu není žádný důvod? Stát židy nepodporuje, dokonce jich tu ani moc není - ale je spousta lidí, kteří je stále nenávidí stejně jako cikány. A k tomu nacismu a fašismu - viz moje vyjádření níže. A stejně - zákon o zákazu propagace fašismu to víceméně shrnul pod jedno, takže většina lidí to tak bere.

    superkarma: 0 18.01.2006, 18:01:44
  13. avatar
    [122] Anouk [*]

    Vivian: Ale o potlaceni svobody slova tu prece vubec neni rec, jak jsem psala, demokracie pro me spociva v tom, ze moje svoboda konci tam, kde zacina svoboda druhych, takze ani ta svoboda slova nemuze byt neomezena

    superkarma: 0 18.01.2006, 17:56:41
  14. avatar
    [119] Vivian [*]

    Anouk: Podle tebe bychom měli potlačit svobodu slova, abychom náhodou někoho neurazili? A proč se tady tedy smějí svobodně projevovat komunisté, v jejichž lágrech nepomřelo o nic méně lidí než v lágrech nacistických? To nikoho neuráží?

    2. Pokud mě něčí řeči vytáčejí, nemusím je poslouchat/číst, to je jednoduché. Kdybychom měli zakázat projev všech, kteří nás kdy svýmy kecy naštvali či urazili, asi bychom žili v zemi ticha Ale o tom to přece není, ne? Stejně jako je svoboda slova, tak máme i svobodu volby a můžeme si vybrat, koho budeme poslouchat, co budeme číst...

    superkarma: 0 18.01.2006, 17:45:10
  15. avatar
    [118] Anouk [*]

    Vivian: Nepletes si demokracii s anarchii? V demokracii konci svoboda jednoho tam, kde zacina svoboda druheho, takze i svoboda slova musi mit podle me urcita pravidla. Nebo se muzeme vsichni beztrestne urazet? Zase by ale soudum ubylo prace

    superkarma: 0 18.01.2006, 17:34:58
  16. avatar
    [117] Vivian [*]

    Bába Bára: nezaměňuj fašišmus s nacismem, je to (trochu) něco jiného.
    http://cs.wikipedia.org/wiki/Fa%C5%A1ismus
    Myslím, že zakázat určité názory by bylo až příliš jednoduché (a pravděpodobně ne zcela účinné) - podle mě by měl stát vytvářet takové podmínky k životu, aby tady lidi ani nenapadlo takovéhle ideologie podporovat. Za současné situace ve státě je bohužel docela logické, že masa začíná naslouchat těm, kteří hlásají nekompromisní nastolení pořádku apod. Např.: Němci neměli rádi Židy, takže se jim řeči nacistů dobře poslouchaly. Češi nemají rádi protěžované ("pozitivně diskriminované") Cikány, takže není divu, že se jim zase poslouchají řeči těch, kteří slibují, že Cikánům seberou všechny výhody (ultrapravicové strany). atd...

    superkarma: 0 18.01.2006, 17:24:07
  17. avatar
    [116] Bába Bára [*]

    Vivian: Jo a ještě k tomu fašismu, nacismu, jejich kořenech atd. - tuhle část historie jsem jak v rámci svých VŠ studií, tak z vlastního zájmu docela dost prostudovala, ale v rámci této diskuse jsem nechtěla příliš zabíhat do podrobností.

    superkarma: 0 18.01.2006, 17:17:47
  18. avatar
    [115] Bába Bára [*]

    Vivian: Máš pravdu - není příčinou, ale je jednou z velmi podstatných podmínek. Pokud průměrný človíček bude kolem sebe beztrestně slyšet, že on ten Hitler měl vlecčems pravdu a obyčejný člověk se vlastně měl dobře, bude to brát jako samozřejmost - a nebude se bránit nastupující totalitě. A když mu dojde, kde je - bude už pozdě. V tom je to nebezpečí! Proto je myslím dobře, že je u nás trestná propagace fašismu a stejně by se měla stíhat i propagace komunismu. A když se vrátíme na počátek debaty - popírání holokaustu je ve své podstatě propagace fašismu.

    superkarma: 0 18.01.2006, 17:14:42
  19. avatar
    [114] Vivian [*]

    Bába Bára: omezením svobody tomu ale nezabráníš... Jak už jsem psala, svoboda slova NENÍ příčinou toho, proč se tu opět tak úspěšně prosazuje krajní pravice. Zkus se třeba podívat na:http://cs.wikipedia.org/wiki/Nacismus - dole na stránce jsou vypsané hlavní příčiny toho, proč měl nacismus v Německu takovou podporu - nepřipomíná ti to trochu situaci u nás?

    superkarma: 0 18.01.2006, 17:02:18
  20. avatar
    [113] Bába Bára [*]

    Vivian: Ale rozumná společnost by těm největším průšvihům měla zabránit. Aspoň já bych se dalšího holokaustu dožít nechtěla. A to i za cenu určitého, přesně daného omezení svobody slova.

    superkarma: 0 18.01.2006, 16:28:18
  21. avatar
    [112] Vivian [*]

    Bába Bára: historie se opakuje

    superkarma: 0 18.01.2006, 16:22:24
  22. avatar
    [111] Bába Bára [*]

    Vivian: To jsi mě špatně pochopila. Já jsem jen chtěla říct, že jako se dítě učí ze svých chyb (sáhnu na kamna - popálím se - chápu, proč mi to máma zakazuje), tak by se ze svých chyb mělo poučit i lidstvo jako takové. A určité, jednoznačně špatné věci prostě nedovolit. Ty jako máma přece taky dítku neřekneš - klidně si na ty kamna sahej, je to tvoje vůle, mně to nevadí. A musíš uznat, že nemalá část lidí je na úrovni toho dítěte - viz diskutovaná podpora Paroubka.

    superkarma: 0 18.01.2006, 16:17:27
  23. avatar
    [110] Šupitopresto [*]

    Nyotaimori: Ta papežka Jana také nemá chybu

    superkarma: 0 18.01.2006, 16:05:22
  24. avatar
    [109] Aktij [*]

    a....: , no a mám blbej dojem, že těch lidových vrstev je najednou jaksi moc, rozhodně alespoň na můj vkus

    superkarma: 0 18.01.2006, 16:02:23
  25. [108] a.... [*]

    david.lister: já to vizáží myslím i úpravu zevnějšku způsob své prezentace- to už o člověku vypovídá...

    superkarma: 0 18.01.2006, 15:59:07
  26. [105] tornado-lou [*]

    a kdo toho paroubka teda voli, prosim vas?

    superkarma: 0 18.01.2006, 15:47:10
  27. [104] a.... [*]

    david.lister: Meander: když on ten Paroubek s tou svou vizáží pingla z knajpy poslední kategorie a kultivovanosti řeznického psa lahodí těm "lidovým vrstvám"
    ... jo a ten pojem "lidově vrstvy" OPRAVDU NEMYSLÍM nijak diskriminačně

    superkarma: 0 18.01.2006, 15:43:34
  28. avatar
    [103] Meander [*]

    david.lister: Já se taky pokaždé vrátila Ale dosud tu nebyl Paroubek

    superkarma: 0 18.01.2006, 15:18:29
  29. avatar
    [100] Meander [*]

    david.lister: Kdo chce kam... A jestli je tenhle národ natolik odkecanej, že potřebuje "silné vůdce", pak si nic jiného nezaslouží. Já to tu balím

    superkarma: 0 18.01.2006, 15:14:47
  30. avatar
    [97] Vivian [*]

    david.lister: pořádek? Paroubek? vždyť dělá akorát ještě větší bordel, mamlas jeden...

    superkarma: 0 18.01.2006, 15:13:10

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Anketa: Výživa v nemoci
Hledáme čtenářky, které rády čtou knihy
Anketní otázky pro čtenářky, které chtějí testovat Canesten Intim Gel
Anketa: Bolí vás záda?
Anketa pro maminky

Náš tip

Doporučujeme