Rodina

Holka, nebo kluk?


Rodiče budou mít při umělém oplodnění v určitých případech možnost určit pohlaví svého dítěte.

Umožňuje to jeden ze zákonů druhé fáze zdravotnické reformy Tomáše Julínka.

Výběr bude ale umožněn pouze ženám, které mají vážnou genetickou vadu přenášející se na dítě určitého pohlaví.

Většina odborné veřejnosti návrh přivítala. Velice kritická je naopak KDU-ČSL, která návrh odmítá. „Nemůžeme to podpořit: vyrábět děti na přání. Naprogramovat si dítě podle rozmaru rodičů je nepřípustné,“ tvrdí místopředseda lidovců David Macek.

Proces volby by měl být poměrně jednoduchý. Lékaři nejprve oplodní pět až šest vajíček ženy, nechají je vyrůst a otestují, zda jsou v nich chromozomy chlapce, nebo děvčátka. Žádoucí pohlaví, kterému genetická choroba hrozit nebude, posléze použijí. Zvolit si pohlaví dítěte z jakýchkoliv jiných důvodů přitom zůstane zakázáno.

Výběr se týká jen vzácných vad

„Volba se týká jen jasně vymezených a vzácných vad. Žen, které je mají, je méně než jedno procento z těch, které na umělé oplodnění přijdou,“ říká gynekolog Ladislav Pilka.

Využití návrhu by se vztahovala například na hemofilii, nevyléčitelnou poruchu srážlivosti krve, nebo na svalovou dystrofii. Navrhovaná praxe je běžná ve většině evropských zemí.

Zdroj: ČT

   
15.10.2008 - Těhotenství a porod - autor: Marie Šrámková

Další příspěvky

Komentáře:

  1. avatar
    [42] tyrkys [*]

    Meander: Tak nějak .

    superkarma: 0 15.10.2008, 23:19:41
  2. avatar
    [41] Meander [*]

    tyrkys: Ano, šťastná. Jako ten Francouz, jehož rodiče nesli každý půlku průseru, věděli to, věděli, že jejich dítě bude mít všechny myslitelné život devastující deformace, ale moc ho chtěli. No tak ho měli ho. To dítě se dožilo dospělosti a rodiče žalovalo. To je extrém a já nevím, jak to dopadlo, ale nechci a nedovedu si ani náhodou představovat, jak mu bylo.

    superkarma: 0 15.10.2008, 23:17:35
  3. avatar
    [40] tyrkys [*]

    Meander: Byla bys určitě nemocná, ale zároveň šťastná, že tě počali .

    superkarma: 0 15.10.2008, 22:44:21
  4. avatar
    [39] idiska [*]

    Meander: a to i přesto, že já bych v případě, že bych zůstala bez dětí, dost trpěla ...přesto si to myslím

    superkarma: 0 15.10.2008, 22:10:02
  5. avatar
    [38] idiska [*]

    Meander: to jo, pokud už je to přímo takový, s prominutím, defekt, tak by se měl člověk zamyslet, zda by nebylo lepší dítě třeba adoptovat ...já myslela spíš, že každý má nějakou anamnézu, ale se kterou se dá žít ...možná, že někomu budu připadat nelidská, ale taky bych raději porodila zdravé dítě, a kdybych už předem věděla, že to bude třeba postižené, tak bych asi uvažovala o možnosti být bez dětí nebo adopce ...taky jsem nechápala onu slovenku, která porodila dvojčátka, ketré v podstatě těch pár dnů, co žili, jen operovali doufali v zázrak ...ten se samozřejmě nestal

    superkarma: 0 15.10.2008, 22:07:22
  6. avatar
    [37] *Kotě* [*]

    Meander: jojo, jako ta americká žena-trpaslice, co tak moc chtěla dítě, že porodila dceru s přesně stejnou vadou

    superkarma: 0 15.10.2008, 21:57:34
  7. avatar
    [36] Meander [*]

    idiska: Tak třeba hemofilie, když se pěkně povede, není k žití Lidi s takovouhle anamnézou by si to množení fakt měli odpustit. Nechtěla bych žít s nějakou hnusnou nemocí a s vědomím, že rodiče věděli, že ji budu mít, ale MOC CHTĚLI DÍTĚ.

    superkarma: 0 15.10.2008, 21:52:04
  8. avatar
    [35] idiska [*]

    monacha: ale když nad tím tak přemýšlím, tak to zas tak jednoduché není ...právě proto, že ač dítě chci, tak neberu názory některých, že když to dítě někdo nechce, je sobec nebo nenormální nebo co ještě ...ale to je mimo téma

    superkarma: 0 15.10.2008, 21:33:01
  9. avatar
    [34] idiska [*]

    monacha: aha ...dobře, tak to jsme pochopila jinak

    superkarma: 0 15.10.2008, 21:25:54
  10. avatar
    [33] monacha [*]

    idiska: Prave, ze to byla ironie... neustale se tady docitam, ze si lidi neporizuji deti, pac jsou sobci

    superkarma: 0 15.10.2008, 21:15:54
  11. avatar
    [32] idiska [*]

    monacha: právě že jako správný sobec bys to dítě chtěla ...kdybys ho chtěla, samozřejmě

    superkarma: 0 15.10.2008, 21:11:24

Další příspěvky

Z předchozí stránky:

  1. avatar
    [31] idiska [*]

    Nyotaimori: to by se asi nemohl množit nikdo, neb každý máme v anamnéze nějakou srandu ...jen blbá alergie, tu má lidí

    superkarma: 0 15.10.2008, 21:09:46
  2. avatar
    [30] monacha [*]

    Myslim, ze to nic neresi, v te rodine bude nemoc dal, jak pise Tapina. Spis nechapu, proc lide chteji deti za kazdou cenu. Pokud nejde otehotnet prirozene, a pak se jeste musi selektovat pohlavi, smirila bych se radeji s bezdetnosti. Jako spravny sobec

    superkarma: 0 15.10.2008, 20:58:08
  3. avatar
    [28] Ťapina [*]

    Meander: Nemusí to mít natuty, mají 50% šanci, že ne.

    superkarma: 0 15.10.2008, 20:48:49
  4. avatar
    [27] tortora [*]

    spetulka:mám pocit,že byla "jen" přenašečka

    Meander:ona má už jednoho velkýho kluka doma a ten to taky neměl

    superkarma: 0 15.10.2008, 20:47:23
  5. avatar
    [26] spetulka [*]

    Meander: nechci kecat, ale řekla bych, že natuty to mít nemusejí, je tam "jen" 50% šance - teda pokud je matka pouze přenašečka a ne nemocná - má totiž potom jednu alelu, která tu nemoc nezpůsobí(vyjde z ní zdravé vajíčko, tudíž zdravý i kluk)a druhou alelu špatnou, která když přejde do vajíčka, tak to kluk vždy dostane, holka je zas pouze přenašečka, jako matka(pokud teda není hemofilik i otec)

    superkarma: 0 15.10.2008, 20:44:14
  6. avatar
    [25] Meander [*]

    tortora: Jestli nese hemofilii a má dva kluky, tak ti to mají natuty. Prima. Můj kamarád hemofilik si jednou měsíčně jezdí z Chebu do Prahy pro tašku léků.
    Dneska se fakt množí i ti, co by na to měli mít soudní zákaz

    superkarma: 0 15.10.2008, 20:11:01
  7. avatar
    [24] tortora [*]

    v porodnici byla se mnou kočka,která právě měla hemofilii,těhotenství před tím musela ukončit,teď měla dvojčata kluky,ale je fakt,že jí těhotenství hlídali a rodila o 14 dní dřív,jinak kluci zatím jsou OK

    superkarma: 0 15.10.2008, 19:57:05
  8. avatar
    [23] idiska [*]

    shb: 10 nemyslela jsem si, že to kdy řeknu, ale naprosto s tebou souhlasím

    superkarma: 0 15.10.2008, 19:49:00
  9. avatar
    [22] idiska [*]

    ale taky jsem měla zafixované, že je to i u nás povoleno...jestli mě teda nazmátlo, že je to v ostatních zemích povoleno

    superkarma: 0 15.10.2008, 19:45:38
  10. avatar
    [21] idiska [*]

    Ťapina: nj, ale zas by ta dcera musela tím pádem mít jen holčičku, což ja na jednu stranu blbé ...ale třeba se do té doby "něco vymyslí" (tím myslím léčbu)

    superkarma: 0 15.10.2008, 19:44:31
  11. [20] markousek [*]

    zase nemají co dělat a vymýšlejí blbosti,u vzácných chorob se to dělá

    superkarma: 0 15.10.2008, 19:02:31
  12. [19] mindulinka [*]

    Taky jsem si myslela, že už se to dělá a pokud je to v rodině, že se pak to pohlaví vybírá i další generaci a další generaci

    superkarma: 0 15.10.2008, 18:14:14
  13. avatar
    [18] rek11 [*]

    na druhou stranu nutno dodat,ze kdyz se to tu bezne dela a zakon to nenarizuje,tak to jako doktori delaji a zakonem to posvetime nebo ted nejak nevim...kdyby treba zjednodusili a zrychlili adopce,venovali se potrebnejsim zakonum.... Dyt stejne politika vlady je mit co nejvic deti od cikanu a pristehovalcu a ty umelko nepotrebuji

    superkarma: 0 15.10.2008, 17:44:31
  14. avatar
    [17] KatherineDickinson [*]

    shb: jj , v KDU-CSL jsou vymastenci

    superkarma: 0 15.10.2008, 17:44:07
  15. avatar
    [16] rek11 [*]

    Ťapina: to byva dost casto,ze nejaky gen prenasi zena,ale projevuje se to na muzi
    a jinak co se tyce umeleho oplodneni a i darcu,tak se preci vzdy prosetruji geneticke vady BTW na ty se ptaji u normalniho tehotenstvi a i u pediatra se me ptali na zavazna onemocneni na dve generace zpet

    superkarma: 0 15.10.2008, 17:41:51
  16. avatar
    [15] Ťapina [*]

    Mánička: No, hemofilie je nemoc, která postihuje jen muže, ale geny přenášejí i ženy. Takže když v rodině hemofiliků zvolí embryo ženského pohlaví, tak holt se ta nemoc projeví až v další generaci.

    superkarma: 0 15.10.2008, 16:23:26
  17. avatar
    [14] Májík [*]

    Tahle praxe už ale funguje, moje známá to před lety absolvovala, je přenašečkou hemofilie,tudíž může mít jenom holku. První dítě byl kluk,takže šla ze zdravotních důvodů na potrat a pak jezdili s manželem do Prahy, kde se právě vybralo embryo ženského pohlaví a teď mají nádhernou 3letou holčičku.

    superkarma: 0 15.10.2008, 16:09:35
  18. [13] Samík97 [*]

    Mánička: Tedy že žena nositelka by mohla mít zas jen dceru a to by snad už mohla mít cokoli? Někdy se dědí i přes více "kolen".Moje vnučka má např modré oči po dědovi a je blondýna, ač všichni okolo jsou hnědoocí a tmavovlasí.

    superkarma: 0 15.10.2008, 15:40:19
  19. avatar
    [12] shb [*]

    Mánička: jako že žena je taky nositelka ale u ní se to neprojeví, ale přenese to dál...projevuje se to jen u mužů...

    superkarma: 0 15.10.2008, 15:29:04
  20. avatar
    [11] Mánička [*]

    Ťapina: můžeš pro nás pomalejší vysvětlit č.9???

    superkarma: 0 15.10.2008, 15:24:42
  21. avatar
    [10] shb [*]

    ty KDU jsou fakt vymaštěný ti by byli nejradši kdyby tu bylo plno dementů, hemofiliků a nevím čeho všeho (tím se omlouvám těm zmíněným- je urážet určitě nechci) a kdyby TO lidi dělali jen za účelem plození a potraty nebrat, to je vrchol denunciace a omezeování, je to proti x bodům Listiny základních práv a svobod a je mi z nich na

    superkarma: 0 15.10.2008, 15:19:19
  22. avatar
    [9] Ťapina [*]

    Aha, takže chorobu mít (muž) je blbé, ale chorobu předávat v genech na syny (žena) je v pořádku. Tak to jo.

    superkarma: 0 15.10.2008, 15:04:30
  23. avatar
    [8] tyrkys [*]

    Meander: Taky jsem myslela, že při umělém oplodnění na vrozené nemoci berou zřetel .

    superkarma: 0 15.10.2008, 14:32:13
  24. avatar
    [7] Meander [*]

    Resp. měla jsem za to, že to takhle funguje odjakživa

    superkarma: 0 15.10.2008, 14:30:54
  25. avatar
    [6] Meander [*]

    Velmi rozumné.

    superkarma: 0 15.10.2008, 14:29:57
  26. avatar
    [5] Žábina [*]

    gríba: to je hrozný

    superkarma: 0 15.10.2008, 14:05:50
  27. avatar
    [4] Gedžitka [*]

    gríba:

    superkarma: 0 15.10.2008, 14:05:42
  28. avatar
    [3] kareta [*]

    to je rozumné

    superkarma: 0 15.10.2008, 14:04:05
  29. avatar
    [2] gríba [*]

    Souhlasím s tímto řešením. Nedávno mi zemřela dcera na vrozenou vývojovou vadu a pokud bych měla možnost tomuto takto předejít byla bych za to velice ráda..

    superkarma: 0 15.10.2008, 14:00:45
  30. avatar
    [1] Zdendula [*]

    Ráno jsme to slyšela ve zprávách, většina takto postižených dětí se nedožije deseti let ,neumím si představit že bych se celé těhotenství třásla že mé dítě tuto vadu bude mít a zemře na ni. V KDU-ČSL si asi v tomto libují.

    superkarma: 0 15.10.2008, 13:50:11

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Výzkum žena-in.cz – téma bolest, horečka a nachlazení
Trápí vás exém? Zapojte se do testování RadioXar

Náš tip

Doporučujeme