Reklama


Těstoviny, především z kvalitní celozrnné mouky, obsahují velké množství komplexních sacharidů. Ty dodávají našemu tělu energii, kterou potřebuje, aby mohlo být aktivní.

Zároveň však dlouhodobě zasycují. Tak se vůbec nemusí dostavit neblahý nutkavý a neodbytný pocit hladu mezi pravidelnými jídly.

Není podstatné, zda dáme přednost kolínkům, špagetám nebo vřetýnkům. Bylo by však ideální, kdyby byly z celozrnné mouky. Pak jsou výborným prostředníkem k tomu, abychom mohli chutným a zdravým způsobem hubnout.

Nejnovější těstovinové diety nám umožňují, abychom se cítili dobře, a přitom trvale shazovali nadbytečné kilogramy. Podle vědeckých výzkumů mají totiž v těstovinách obsažené takzvané komplexní sacharidy hned trojí pozitivní účinek, který příjemně ulehčí hubnutí.

V pohodě – bez stresu

Sacharidy obsažené v těstovinách nejen zasytí, ale uvádějí do chodu tvorbu hormonů, které napomáhají spalování tuků a –  což je obzvlášť důležité – i tvorbu hormonu štěstí. Pro nás to znamená, že snížíme váhu zcela bez stresu a pocitu hladu.

Sacharidy (uhlohydráty) rozdělujeme do dvou skupin – sacharidy jednoduché a komplexní. První skupinu tvoří fruktóza (ovocný cukr), sacharóza (řepný cukr), laktóza (mléčný cukr) a několik dalších.

Mezi komplexní sacharidy řadíme škrob a celulózu, které jsou obsaženy v zelenině, luštěninách, obilovinách či celozrnných výrobcích.

Při běžném trávicím procesu se obilné (komplexní) cukry nejprve rozloží v ústech působením slin. K dalšímu štěpení dochází v žaludku a úplné strávení zařídí dvanácterník a střeva.

Pokud však spolkneme klasický bílý rafinovaný (jednoduchý) cukr, nastane v žaludku „cukrová reakce“, která ho dočasně ochromí (tuto reakci vyvolá už jedna kávová lžička).

Rafinovaný cukr je silně zásaditý, proto, aby docílil rovnováhu, musí žaludek vyloučit velké množství kyselin. Při časté dlouhodobé konzumaci jednoduchých cukrů se mohou v žaludeční stěně vytvořit vředy. Následkem vysokého příjmu se i do krve dostává velké množství cukru, jehož hladina musí být vyrovnávána vnitřními zdroji minerálních látek.

Časem dochází i k zahlenění aktivnějších vnitřních orgánů, např. srdce a ledvin. A v neposlední řadě dlouhodobě přijímané jednoduché cukry jsou i jednou z příčin vzniku cukrovky.

Proto je pro organizmus prospěšné upřednostňovat komplexní sacharidy. Při výběru potravin bohatých na sacharidy dávejte raději přednost potravinám nezpracovaným, jako jsou zelenina, luštěniny, obiloviny a těstoviny. Snažte se vyhnout upravovaným produktům.

Jak často jíte těstoviny? Myslíte si, že se po těstovinách tloustne? Nebo je naopak upřednostňujete? (Vždyť Italky jsou tak štíhlé!)