Nikotin je jedna z nejvíce škodlivých a nejdostupnějších legálních drog. Vzniká na něm závislost a je nebezpečný nejen pro kuřáky, ale i pro všechny v jeho bezprostředním okolí. Pokud jste se s tímto zlozvykem rozhodli přestat, ale nevíte, jak začít, je třeba zhotovit konstruktivní plán.

1. Rozhodněte se

Jak již bylo zmíněno, nikotin je silně návyková látka. Proto není jednoduché se kouření vzdát. Zeptejte se sami sebe, jak moc je pro vás důležité prožít zbytek života jako nekuřák, a učiňte pevné rozhodnutí. Uvědomte si, jak cigarety ovlivňují vaše zdraví, image, životní styl a blízké okolí. Sepište si, proč chcete s kouřením přestat. Naplánujte si třeba, za co utratíte ušetřené peníze.

smoking

Zdroj fotografií: www.shutterstock.com

2. Stanovte den D

Vezměte si diář a důrazně označte datum, kdy s kouřením definitivně skončíte. Tento den nijak neoddalujte. Mělo by být co nejdříve, nejdéle do dvou týdnů. Určení pevného data vám pomůže se psychicky připravit. Rozhodněte se, jestli přestanete kouřit ze dne na den, nebo budete postupně ubírat množství cigaret. Samozřejmě že budete mít na tabák stále chuť. Připravte se na to, že se nejspíše dostaví i abstinenční příznaky. K těm patří:

  • bolest hlavy,
  • pocit napětí,
  • ztráta koncentrace,
  • zvýšená chuť k jídlu,
  • přibírání na váze.

Zkuste se ovšem vždy nějak rozptýlit, například jděte na procházku, ukliďte kuchyň nebo si zacvičte jógu.

3. Zahajte finální přípravy

Večer před startem „nekouření“ vyperte všechno oblečení a také ložní prádlo. Zbavíte se tak cigaretového zápachu. Odstraňte popelníky, zapalovače a cigarety. Sepsané důvody, proč chcete přestat kouřit, noste ideálně stále u sebe v diáři nebo třeba v mobilu. V těžkých chvílích se k nim můžete vrátit. Vyzvěte rodinu, přátele a kolegy, ať vás ve vašem rozhodnutí podpoří a nekouří před vámi. Vyhýbejte se místům a situacím, které máte spojené s tabákem. Je to dopolední káva nebo večerní pivo? Bude lepší, když tyto aktivity na nějaký čas vynecháte.

4. Využijte všechny možnosti

Na trhu je v současné době mnoho výrobků, které kuřákům usnadňují jejich boj proti závislosti. Nestyďte se o pomoc požádat i lékaře. Může předepsat léky, které vám pomohou na cestě za vaším cílem: probudit se zdravější, bohatší a bez chuti si zapálit.

Zdroj: www.odvykani-koureni.cz

Přečtěte si také k tématu kouření:

Reklama