Rodina

Hlídám vietnamské děti, ty české jsou proti nim nevychovaní spratci

Čtyřicetiletá Paní Milena pracovala jako vychovatelka v družině, její pracovní pozici však škola zrušila a ona dlouho nemohla najít žádnou práci. Nakonec překonala veškerý ostych a averzi a přijala místo pomocnice a  vychovatelky ve vietnamské rodině.

kid

Příběh paní Mileny, „vietnamské tety“

Poradila mi to kamarádka, která už v podobné rodině pracuje. Doslechla se, že známí těch, kterým ona hlídá děti, také hledají někoho na hlídání dětí, ale že nechtějí žádnou mladou holku, spíš někoho, kdo už má s dětmi zkušenosti, komu by nevadilo být u nich někdy i o sobotách a nedělích, a poslední podmínka mě pobavila, kdo umí dobře česky.

Ty soboty a neděle se mi nelíbily, děti už mám sice velké, ale o víkendu chci být doma, přesto mě neúnosná finanční situace nakonec přinutila k tomu, že jsem se šla na to hlídání zeptat.

Osmiletá Thi a čtyřletý Dinh

Rodiče osmileté Thi Nguyen a čtyřletého Dinh Nguyen žijí v Čechách už patnáct let, přijeli sem z chudé provincie Hung Yen za bratrem paní Nguyen, který přijel do Čech těsně po revoluci. Bratr si tu napřed otevřel malý stánek s občerstvením, dnes už vlastní čínskou restauraci, ve které zaměstnal sestru i jejího manžela a vlastně celé početné příbuzenstvo. Všichni jsou od rána do večera v práci a s dětmi nemá kdo být. Mojí pracovní náplní by bylo přijít ráno na devátou hodinu, postarat se o malého Dinha, uvařit, nakrmit ho, jít s ním na procházku a mluvit na něj co nejvíce česky. Odpoledne ho dát spát, počkat na Thi, až přijde ze školy, napsat s ní úkoly, pak se oběma dětem věnovat a opět na ně mluvit co nejvíce česky. V pět hodin by pak už přišla paní Nguyen domů, a buď by si je s sebou ještě vzala do práce, a nebo už zůstala doma. Nakonec jsme se domluvili i na tom, že soboty bych hlídala opravdu jen v krajním případě a neděle vůbec. Místo jsem přijala.

Počáteční ostych

Zpočátku to bylo těžké, copak o to, se čtyřletým Dinhem to ještě šlo, ale osmiletá Thi byla velmi odtažitá. Trvalo skoro celý měsíc, než si ke mně našla cestu. Česky mluvila dobře, vždyť se tady narodila, to jsem ji ani učit nemusela, spíš jen gramatiku při domácích úkolech.

V rodině Nguyen panuje velmi tichá atmosféra. Obě děti ani nenapadne, aby si pustily televizi, když už, tak se Thi dovolí, jestli si může pustit DVD. Oba rodiče jsou velmi uctiví a tato uctivost se přenáší i na jejich děti. Pořád se usmívají a ještě jsem neviděla, aby ta starší nějak zlobila toho mladšího, nebo naopak. Obě děti mají v sobě jakousi pokoru a úctu k dospělým, kterou jsem neviděla dokonce ani u svých vlastních dětí. Za všechno děkují. Nevím, ta moje kamarádka říká, že ten kluk, kterého hlídá, je velký raubíř, já jsem ale na obě děti nemusela ani jednou zvýšit hlas. Nikdy neodmlouvají, a když se jim něco nelíbí, přiznám se, že to na nich snad ani nepoznám, oni přijímají totiž úplně všechno.

Nejí maso, pouze kuřecí, zato kopce zeleniny. Paní Nguyen chtěla, abych jim vařila také českou stravu, ale moc jim nechutná, Dinh vůbec nechce knedlíky a Thi je sní jen ze slušnosti. Milují rýži a brambory a naše české křupky. Vždycky, když přijdu, tak se ptají: „Teto, máš kšupky?“

Předsudky

Peníze dostávám na ruku každý večer. Kolik, to říkat nebudu, ale jsem spokojená. Zřejmě touto brigádou obcházím zákony, a tak už s paní Nguyen uvažujeme o sepsání nějaké smlouvy. Jsem u nich teprve tři měsíce, ale jsem moc spokojená. S vietnamskými dětmi není práce, je to odpočinek, ale možná také hodně záleží, na jakou rodinu narazíte. Já mám štěstí.

Horší je to s předsudky některých českých rodin z okolí, které se na mě dívají jako na „chudou služebnou vietnamských přivandrovalců“, a že oni by se k ničemu takovému „nesnížili“, ano, i s takovými názory se setkávám. Ale co je mi po nich, ti lidé mi nájem nezaplatí.

Šla byste hlídat děti do vietnamské rodiny?

Možnost%
Ano95,4
Ne4,6

   
19.08.2011 - Rodina - autor: Alexandra Stušková

Komentáře:

  1. [21] tezkotonka [*]

    Jsem učitelkou v mateřské škole. Krom toho, že v Brně je Vietnamců hodně, je naše MŠ zaměřená (mimo jiné) i na výchovu vietnamských dětí. Mám je opravdu ráda a dávám za pravdu autorce článku. Povětšinou jsou to slušné, čistě a hezky oblékané děti, mívají české chůvy a jelikož třeba rodiče česky neumí, bývá ze začátku problém s jazykovou bariérou, ale vše se časem poddá a ty děti jsou vděčné. Za to, že s nimi mluvíte, že se jim věnujete a že o ně jevíte opravdový zájem. Samozřejmě všude na světě jsou lidé dobří i špatní a i mezi těmito dětmi se najdou "výlupci", ale jak jsem psala, práce s většinou z nich je příjemná a radostná, což opravdu nemohu tvrdit o polovině dětí českých. Nedělám rozdíly, ale naprosto souhlasím s tím, že těm vietnamským nechybí pokora, úcta, vděk a chuť vzdělávat se.

    superkarma: 0 14.03.2014, 16:44:18
  2. [20] paja.hor [*]

    Zdravím! Takovou práci bych brala hned! Dělala jsem au-pair v Německu a byla to fakt síla - 3 rozmazlené slečny...když čtu tenhle článek, jen tiše závidím...No, kdybyste o nějaké rodince v Praze věděli, co potřebuje pohlídat děti, tak bych to brala, moc ráda!

    superkarma: 0 19.08.2011, 20:04:35
  3. avatar
    [19] pajda [*]

    Takže dva postřehy z jiného soudku: Vietnamci, kteří si dávali inzeráty v našem okolí (konkrétně v Brně) platili mnohem méně než české rodiny. Myslím tím za srovnatelnou práci, tedy soukromou vychovatelku. Ale platili "na ruku", kdežto Češi to požadovali jako zaměstnání, se smlouvou a tedy i s daněmi. Když k nezdaněným příjmům připočtu sociální přídavky, které nezaměstnaní berou, asi to v součtu dá hodně.

    Za druhé: k té "disciplině" - syn měl vietnamské dítě v kroužku. Nejen, že kluk kradl, ale lhal a málem dostal všechny do maléru, když donesl "od rodičů" potvrzení, že už od pololetí chodit nebude. Všichni byli rádi, protože se všeobecně vědělo, kdo karty bere (šlo o dost drahou sběratelskou hru), ale dokázat se mu podařilo jen jeden případ. Karty se vždycky po čase objevily v internetové aukci, ale jména majitelů byla jiná, i když taky vietnamská. Za čtvrt roku si ale přišla maminka stěžovat na mého syna, že údajně dost nehlídá děti v kroužku a že si tam malý Vietnameček vymkl kotník. Ano, ten Vietnameček, který tam už 3 měsíce nechodil. A ve finále prý "on bude chodit dál, my si to pohlídáme, kdyby se o tom mluvilo v komunitě, museli bychom odjet zpátky." Zaplatili peníze za pololetí a kluka tam nikdy nikdo neviděl. Kam chodil netušíme, ale jeho bratranec má podobné potíže s angličtinou a další podobný s hudebkou. A jejich rodiče to chodí tutlat, hlavně aby se to nedozvěděli ostatní...

    superkarma: 0 19.08.2011, 14:52:14
  4. avatar
    [18] ToraToraTora [*]

    wich — #16 Máš pravdu, oni tady žijí pro své děti. Makají a prodávají falšované kabelky LV, aby jejich děti mohly nosit ty pravé. Je to jejich mentalita. Jejich úspěchem není drahé auto, ale vzdělání a blahobyt jejich dětí. Bez ohledu na názor obdivuji jejich cílevědomost a mravenčí píli

    superkarma: 1 19.08.2011, 14:37:56
  5. [17] Rikina [*]

    Jo, když bych neměla na nájem, tak půjdu dělat i horší práce, než hlídání robátek. Sml57 Ty asijské mi nepřijdou nějak zvlášť odlišné, když je vidím lítat po venku spolu s českýma. Sml80 Jen bych to hlídání na místě paní Mileny moc neventilovala veřejně, lidi jsou někdy potvory, někdo to nahlásí na úřad práce a ona pak bude mít problém.

    superkarma: 2 19.08.2011, 14:18:04
  6. avatar
    [16] wich [*]

    Žofie — #14 Úplně růžově bych to taky neviděla, samozřejmě se vyskytuje i vietnamská kriminalita, mafie (obchod s drogami apod.), ale zase ne v takovém měřítku, jako albánská, ukrajinská a samozřejmě největší český mafián pan Bakala Sml68Sml45 U Vietnamců skutečně k té integraci až inkluzi došlo. Dokonce už jsem viděla i táhnout Vietnamce domů vánoční stromeček Sml30

    Stejně tak i s těmi Marokánci - mluvila jsem hlavně o té generaci mlaďochů, kteří už jsou mentalitou jinde, než jejich předci a žijí životem běžných Nizozemců.

    1. na komentář reaguje ToraToraTora — #18
    superkarma: 1 19.08.2011, 13:24:59
  7. avatar
    [15] ToraToraTora [*]

    Žofie — #14 Faktem je, že i když získávají punc velkopěstitelů marihuany nebo majitelé psích jatek, mají pořád ještě lepší renomé a jsou přijatelnějšími sousedy pro čecha než nepracující ukřičení hnědoústí.... Naše tolerance měkkých drog a psích gulášů je pro nás přijatelnější než zavřené oko nad dojením státní pokladny prostřednictvím dávek a záplavou hnědých miminek.Sml24

    superkarma: 2 19.08.2011, 13:24:15
  8. avatar
    [14] Žofie [*]

    wich — #13 Napadlo mě přesně to stejné. Jsou to pilní, pracovití a hlavně slušní lidé. Na rozdíl od té naší líné  tmavé pakáže. Jsou to lidičky, které se člověk nebojí potkat.

    1. na komentář reaguje ToraToraTora — #15
    2. na komentář reaguje wich — #16
    superkarma: 2 19.08.2011, 13:11:23
  9. avatar
    [13] wich [*]

    kobližka — #10 Tam je rozdíl v tom, že Vietnamci se dobře začlenili s naši tak odlišnou kulturou, protože se začlenit chtěli. Stejně jako třeba tady v Nizozemí ty obrovské komunity Marokánců - pracují, mladí mají vystudované vysoké školy a jsou dobří pracovníci). To druhé všelijakými výhodami rozmazlené etnikum nikoli. Ale nechci to moc rozvádět, ať se debata neubere někam jinam.

    1. na komentář reaguje Žofie — #14
    superkarma: 1 19.08.2011, 12:44:45
  10. avatar
    [12] navia [*]

    kobližka — #10 No..kromě pěstíren marihuany a spol:-D

    superkarma: 0 19.08.2011, 12:43:29
  11. avatar
    [11] kobližka [*]

    ToraToraTora — #9 No,mít těch rozjívenců třeba pět,přešlo by mě z nich potěšení.....

    superkarma: 0 19.08.2011, 12:20:16
  12. avatar
    [10] kobližka [*]

    navia — #8 Ono je to asi tak,že jsou nesmírně ctižádostiví,co se vzdělání týče.Jejich děti studují medicínu,právnickou fakultu a jiné vysoké školy....už z nich nebudou stánkoví prodavači,ale naprosto uznávaní odborníci.A proč ne,když to se studiem myslí vážně.Já si na nich cením pracovitosti,která by slušela i některým našim občanům.Asi to nejsou nejzručnější řemeslníci,ale obchodníci zcela určitě.A podíl na kriminalitě mají zcela zanedbatelný.Když potkám roma,mám strach a raději přejdu na druhý chodník,ale když potkám vietnamce,nic takového mě ani nenapadne.A tak mě soužití s nimi vůbec nevadí.

    1. na komentář reaguje navia — #12
    2. na komentář reaguje wich — #13
    superkarma: 2 19.08.2011, 12:19:12
  13. avatar
    [9] ToraToraTora [*]

    Slyšela jsem Tomio Okamuru luvit o tom, co obnáší výchova dětí dle vietnamských zásad....děkuji nechci, to radši zdravě rozjíveného Pepíčka

    1. na komentář reaguje kobližka — #11
    superkarma: 0 19.08.2011, 12:09:44
  14. avatar
    [8] navia [*]

    Já pracuju na střední škole a mluvila jsem s bývalou učitelkou, která připravovala vietnamské děti na přijímací zkoušky. Vyprávěla mi, že vietnamské děti mají neuvěřitelnou disciplínu, spíš dril, nemají prakticky žádný volný čas, musí se učit a učit a učit... Vietnamci si vzdělání neobyčejně cení a dokonce se stalo, že jedni vyhořeli ale na "doučování" peníze sehnali, i když jinak si museli odříct kde co...

    A vietnamci, co vidím ve škole jsou většinou snaživí, účastní se všemožných soutěží a jsou v nich úspěšní. Např. i v recitačních a podobně. Většinu se tady už narodili a kdybyste se na ně nepodívali, tak nevíte, že na vás nemluví čech.

    1. na komentář reaguje kobližka — #10
    superkarma: 2 19.08.2011, 11:42:08
  15. avatar
    [7] femme [*]

    moje dcera jeden čas u sebe hlídala asi 4letou vietnamku, byla to moc hodná holčička a dcera si přišla na slušné peníze Sml22 

    superkarma: 0 19.08.2011, 11:40:16
  16. avatar
    [6] wich [*]

    Barbucháč — #5 Přirozená mentalita, jazyková znalost dětí jednotlivých národností atd. taky sehrává roli Sml22

    superkarma: 0 19.08.2011, 11:34:02
  17. avatar
    [5] Barbucháč [*]

    wich — #4 prašule jsem jako rozdíl v potaz nebralaSml23

    1. na komentář reaguje wich — #6
    superkarma: 0 19.08.2011, 10:39:44
  18. avatar
    [4] wich [*]

    Barbucháč — #3 Ale liší Sml22 Cizinci víc platí, protože při hlídání mj. hlídací teta zdokonaluje češtinu dětí a pomáhá jim lépe se začlenit. A cizinci tohle ocenit umí Sml22Sml67

    1. na komentář reaguje Barbucháč — #5
    superkarma: 0 19.08.2011, 10:27:34
  19. avatar
    [3] Barbucháč [*]

    Nevím, nenapadlo by mě, že se nějak liší hlídání dětí podle jejich národnostiSml80 Práce jako každá jiná.

    Kdyby mě opustil pud sebezáchovy a já šla vážně hlídat děti, tak jakékoliv.

    Řešila bych nejspíš pouze pracovní dobu, náplň, peníze a to, jak na mně působí rodiče a prostředí, kde bych se dětem měla věnovat.

    A docela lituju, že pisatelka nenapsala tu gáži, i když důvody samozřejmě chápu. Celkem by mě zajímalo kolik se za podobné služby platí. Jestli si třeba nešlapu po štěstíSml33Sml16

    1. na komentář reaguje wich — #4
    superkarma: 0 19.08.2011, 09:13:21
  20. avatar
    [2] wich [*]

    Jedna má sousedka z OVy si takhle přivydělává při důchodu. Vyzvedne děti ze školky a tráví s nimi odpoledne. Dostává pěkné peníze. Je asi hodně šikovná, protože si ji ty rodiny mezi sebou doporučují. Na chování si nestěžuje a vždy, když jsem ji s dětmi viděla, byla to fakt zlatíčka Sml79

    superkarma: 1 19.08.2011, 08:46:47
  21. [1] Anai [*]

    Proč ne, kdybych potřebovala přivýdělek? Šla! A to já dětičiky zrovna extra moc nemusím Sml57. Rozhodně raději, než dělat ouperku někde v cizině, i když tam se člověk naučí jazyk a víc si vydělá. Znám i ženy ve svém věku, které takhle působí. Protože české děti jsou prý naopak andílkové proti těm "západním".

    superkarma: 1 19.08.2011, 08:34:31

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Náš tip

Doporučujeme