Bulvár

Hlavně nic nepodepisujte!

V minulém povídání o spotřebitelských právech jsme letmo nahlédli do problematiky reklamací. Pojďme se do ní nyní zanořit hlouběji...

Co je to obchod?
Zásadní otázkou je vždy rozlišení, zdali jsme zboží koupili v obchodě (tím je míněn jakýkoliv prostor, který užívá podnikatel v rámci podnikatelské činnosti - nemusí to být nutně kamenná budova) či mimo obchod (na veletrhu, na předváděcím zájezdu, ale i na dálku). Jak již bylo na Ženě-in zmíněno, máte při nákupu zboží mimo obchod právo do 14 dní od smlouvy odstoupit bez udání důvodů (ale pozor, musíte tak učinit písemně a zase budete mít problémy s tím, jestli vaše odstoupení bylo či nebylo včas doručeno) a prodávající je povinen vám do 30 dní vrátit peníze. Ovšem pozor, někteří podnikatelé si hotelový pokoj či restaurační salónek a podobně, kde vám třeba na prodejním zájezdě zboží nabídnou, zregistrovali jako provozovnu, a poté se jedná o prodej zboží v obchodě. A potom už vám zbývá jenom reklamace...

Reklamovat lze i za reklamu!
Z jakých důvodů lze tedy reklamovat zboží? Především pro rozpor s kupní smlouvou, přičemž takovým rozporem je především vada zboží. Za rozpor s kupní smlouvou lze ovšem prohlásit také další nesplnění povinností ze strany prodávajícího - třeba neexistenci návodu v češtině (tady ovšem stačí k vyřízení reklamace pouhé přiložení návodu). Rozporem je rozhodně uvedení nepravdivých, nedoložených, neúplných, nepřesných, nejasných, dvojsmyslných nebo přehnaných údajů. Takže pokud vám například „nepromokavé boty do každého počasí“ promoknou při průchodu první louží, můžete je reklamovat. S jistou nadsázkou se sice u reklamy počítá, ale neměla by dosahovat klamání spotřebitele - což se ovšem někdy obtížně prokazuje.

Dudlíky od tří let
Výrobek také musí odpovídat požadavkům právních předpisů. Pokusy podnikatelů a prodejců vyhnout se těmto normám například u výrobků pro děti do tří let tím, že například na dudlík umístí cedulku pro děti do tří let nevhodné, jsou marné - pokud se prokazatelně jedná o zboží, které je určeno pro děti do tří let, musí splňovat normy, ať už si na něj podnikatel napíše, co chce. Přísně je také posuzováno, pokud výrobek vypadá tak, že by mohl být snadno zaměněn s jiným výrobkem a ohrozit tak zdraví kupujících - opět se dbá především o ochranu dětí a seniorů. Takže třeba topení nesmí vypadat jako hračka, nebo svíčka jako kompot, a to ani v případě, že to na výrobku prodávající napíše.

Do kdy?
Prodávající je povinen uvést výrobek do souladu s kupní smlouvou nejpozději do třiceti dní, vždy ovšem bez zbytečného odkladu. Přitom platí, že reklamace jako taková musí být vyřízena ihned, maximálně do tří pracovních dní, ovšem k tomuto času lze přičíst dobu potřebnou na odborné posouzení, opravu výrobku a pod., nejvýše ovšem oněch již zmíněných 30 dní (celkem, i s těmi třemi dny). V případě, že prodávající reklamaci zamítl, je vždy dobré přesvědčit se, jestli nepřekročil lhůtu třiceti dní - to se totiž prokazuje mnohem snáze, než případné vady výrobku, a kupující má poté nárok na odstoupení od kupní smlouvy a vrácení peněz. Pokud předáváte výrobek k reklamaci, musí vám prodejce vždy vydat protokol o tom, že výrobek převzal, ovšem vy tento protokol nemusíte podepsat! Dávejte si především pozor na to, abyste prodávajícímu nepodepsali prodloužení lhůty na reklamaci! Po vyřízení nebo zamítnutí reklamace vám o tom prodávající také musí vystavit doklad (a to, v obou případech, i když ho nepožadujete).

Kdy máte smůlu...
Pokud prodávající uzná váš nárok na reklamaci, musí výrobek opravit nebo vyměnit (není li to neúměrné povaze vady - třeba chybějící návod není důvodem k výměně výrobku), a to podle vašeho přání. Teprve není-li to možné, máte nárok na vrácení peněz, pokud se s prodávajícím nedohodnete jinak (můžete například také požadovat slevu). Sama reklamace je přitom vždy bezplatná! Reklamovat výrobek můžete v kterékoliv provozovně podnikatele, nejedná-li se o provozovnu specializovanou na jiné zboží, nebo v sídle podnikatele nebo v záručním servisu. V případě, že firma, u níž jste výrobek zakoupili, zbankrotovala, můžete ještě zkusit zjistit, jestli své závazky nepřevedla na jinou firmu (činí tak obvykle velké obchodní řetězce) nebo se přihlásit jako věřitelé. Jinak už ovšem máte smůlu.

Příště si něco řekneme o odpovědnosti za škodu, a to jak způsobenou výrobkem, tak způsobenou vámi...

Zdroj - Sdružení obrany spotřebitelů

Jaké jsou Vaše zkušenosti s reklamacemi? Dostala jste doklad o přijetí reklamace? Byla Vaše reklamace vyřízena včas?

   
18.12.2006 - Společnost - autor: Ivana Kuglerová

Další příspěvky

Komentáře:

  1. [71] oriska [*]

    taky pečlivě čtu

    superkarma: 0 19.12.2006, 23:53:54
  2. avatar
    [70] Kikinka001 [*]

    superkarma: 0 19.12.2006, 17:30:43
  3. [69] jitkamarsalkova [*]

    kdo nečte, škodí jen sám sobě

    superkarma: 0 19.12.2006, 10:36:03
  4. avatar
    [68] fodorka [*]

    ja na to nemam nervy... nastesti jsem nepotrebovala reklamovat zadny drahy vyrobek...

    superkarma: 0 19.12.2006, 07:03:21
  5. avatar
    [66] cibulicka [*]

    ano,číst,co podepisuješ

    superkarma: 0 18.12.2006, 23:09:29
  6. avatar
    [65] Ťapina [*]

    danluk: Nám dávají i Vietnamci vždycky na vyžádání paragon a kupodivu u nich i bez problémů reklamujeme

    superkarma: 0 18.12.2006, 22:53:42
  7. avatar
    [63] Vivian [*]

    danluk: povinnost poskytovat záruku platí PRO VŠECHNY, bez ohledu na to, za kolik to zboží prodávají. I kdyby měli všechno za korunu, jsou ze zákona povinni poskytnout záruku ve stanoveném rozsahu. Pohrozit nebo rovnou napráskat ČOIce, normálně tě ojebávají...

    superkarma: 0 18.12.2006, 21:55:29
  8. [62] Martíšek [*]

    Naposledy reklamovala dcera boty od Rena a proběhlo to v pohodě,vrátili jí peníze.

    superkarma: 0 18.12.2006, 21:14:27
  9. avatar
    [61] ivana.kuglerova [*]

    danluk: Přesně jak říká Vivian - trvat na záruce, případně tam i tu kontrolu poslat. To, že prodávají levně nebo ve stáncích je povinnosti poskytnout záruku nezbavuje.
    Samozřejmě když jim většina lidí ustoupí s tím, že přece nebudou někde platit víc, tak se jim tenhle přístup vyplatí. Ale z osobní zkušenosti bych radši nakoupila ve slušnějším secondhandu naž u Vietnamců... Ostatně o záruce na použité zboží a zboží ve slevě si povíme ve čtvrtek

    superkarma: 0 18.12.2006, 20:12:22
  10. avatar
    [60] Lilinka [*]

    danluk: ta Češka se chová podle toho, co chce její vietnamský zaměstnavatel. Takže když to on nechce dát záruku, těžko ti ji dá jeho prodavačka A argument, že záruku nedávají, protože prodávají levně - to je tedy argument jako

    superkarma: 0 18.12.2006, 19:33:55
  11. avatar
    [57] Vivian [*]

    danluk: jak na ně? Mnohdy stačí zmínit se před nimi o obchodní inspekci, pohrozit kontrolou. Zákon se samozřejmě vztahuje i na ně , i oni jsou povinni poskytovat na svoje zboží záruku v zákonem stanoveném rozsahu. A pokud se výhrůžky nezaleknou, tak se na tu obchodní inspekci opravdu obrať.

    superkarma: 0 18.12.2006, 19:07:31
  12. [56] milena125 [*]

    danluk: oni dnes vietnamci jsou skoro stejně drazí, jako některé normální obchody.. např. HaM... atp..

    superkarma: 0 18.12.2006, 19:03:21
  13. [54] standa1 [*]

    Dobrý rady. Půjdeme taky reklamovat, bohužel, venkovní osvětlení, které jsme koupili dnes v Globusu. Je tam 240 světel, a asi metr z té dlouhé šňůry světel nesvítí ob jedno světýlko. V obchodě se to nedalo při vyzkoušení zjistit. Až jsme to pracně nainstalovali venku, tak jsme to zjistili. Půjdeme reklamovat v lednu, snad nám reklamaci uznají.

    superkarma: 0 18.12.2006, 17:55:24
  14. [53] MOJEELISKA [*]

    pardon to tu nemělo jít byla jsem na jiné adrese a malá mi to přepla moc se omlouvám

    superkarma: 0 18.12.2006, 17:45:58
  15. [52] MOJEELISKA [*]

    jo tak na podepsáni jsem doplatila v nemocnici musela jít mala na jipku malá měla 6 měsícu a měla prý skoro zápal plic nakonec stoho vyšla hřipka byli jsme tam 10dní zaplatili 1000kč a dostávala jen mukosolvan když jsem se pak ptala za co jsem platila tak mi řekli že jsem měla mít doklad ale v tom zmatku mi nic nedali mimochodem byla jsem sní protože jsem ji kojila na pojištovně řekli že při kojeni to mělo byt zadarmo ale neměla jsem doklad tak bohužel

    superkarma: 0 18.12.2006, 17:43:18
  16. avatar
    [51] Evik8 [*]

    Od ťamanov som nič nekúpila už niekoľko rokov a nemyslím si,žeby som niečo ešte kúpila.S reklamáciou mám zle skúsenosti aj napríklad v predajniach City Sport (tam radšej nech človek nereklamuje nič,lebo ešte z vás urobia vola ) ale predsa len v obchodoch máte väčšiu záruku kvality než u ťamanov,ktorí vyrábajú len šmejdy.

    superkarma: 0 18.12.2006, 17:16:36
  17. avatar
    [50] Meander [*]

    Manx: Třeba chtějí svoje děti učinit závislými na formaldehydu, naftalínu a podobných lahůdkách. Třeba jde o nějaký tajný experiment.

    superkarma: 0 18.12.2006, 16:52:13
  18. avatar
    [48] pastel.ka [*]

    Ťamani prodávají hračky a tam nejde nabíječka.Má krátké kolíčky pro naše zásuvky.Např. auta na dálkové ovládání. No to bude reklamací a zklamaných dětiček...

    superkarma: 0 18.12.2006, 16:18:38
  19. avatar
    [46] suzi.burger [*]

    dobre rady

    superkarma: 0 18.12.2006, 15:31:42
  20. avatar
    [45] man-mimo [*]

    Manx: ne. V ok to bylo ihned, ok to bylo v tescu

    superkarma: 0 18.12.2006, 15:26:14
  21. avatar
    [43] Henri [*]

    MOJEELISKA: náhodou talent, takhle psal Hrabal .

    superkarma: 0 18.12.2006, 14:55:43
  22. avatar
    [42] Vivian [*]

    Meander: Lilinka: i kušte, baby, taky sem mohla prsknout sedum smajlů a bylo by... Snaha se cení

    superkarma: 0 18.12.2006, 14:34:32
  23. avatar
    [41] Šupitopresto [*]

    Ťapina: Má tak někdo štěstí

    superkarma: 0 18.12.2006, 13:26:56
  24. avatar
    [40] Šupitopresto [*]

    MOJEELISKA: poučné a čtivé

    superkarma: 0 18.12.2006, 13:25:01
  25. avatar
    [39] Lilinka [*]

    MOJEELISKA: dej do toho textu očas někam interpunkci, kdo se v tom má vyznat?

    superkarma: 0 18.12.2006, 13:05:16
  26. avatar
    [38] Meander [*]

    MOJEELISKA: Můžeš své sdělení přeložit do srozumitelštiny?

    superkarma: 0 18.12.2006, 12:59:21
  27. avatar
    [37] _zelvicka_ [*]

    Koupila jsem kojenci - hrkací hračku. Když jsem přišla domů, přečetla jsem si uvedná data na obalu. A ejhle! Nevhodné pro děti do 3 let! Nechápu výrobce, kde na ty vtipy chodí. Tak ať nevyrábí. Nebo, že bychom si tady zahrkali?

    superkarma: 0 18.12.2006, 12:58:02
  28. [36] MOJEELISKA [*]

    tak já jsem už pár věci reklamovala dvd v tescu to bylo ok pak rychlovarnou konvici v ok o ta proběhla ihned mohli jsme si vzít jinou aa jít ale když jsem reklamovala teploměr pro malou který jsem koupila v tesku v lékarně tak to stálo za to trvalo dýl než dva měsíce ale dočkala jsem se a dostala na zpět peníze

    superkarma: 0 18.12.2006, 12:57:15

Další příspěvky

Z předchozí stránky:

  1. avatar
    [35] man-mimo [*]

    ewalocufun: opravdu mu to zjišťování trvalo měsíc?

    superkarma: 0 18.12.2006, 12:48:15
  2. avatar
    [34] kareta [*]

    Meander: do toho

    superkarma: 0 18.12.2006, 11:30:55
  3. avatar
    [33] Meander [*]

    markeet: To by jim nemělo projít.

    Chystám se být taky za zlou. Rozpadlo se mi sako po dvou měsících nošení a paní pravila, že žádná reklamace, páč jsem ho koupila ve slevě. Na můj argument, že sleva se netýkala vady materiálu, nereagovala. Jenomže ona netuší, co jsem za zlou čarodějnici, když jde o moje peníze.

    superkarma: 0 18.12.2006, 11:23:34
  4. avatar
    [32] markeet [*]

    sestra si takhle koupila kozacky s koziskem u bati a pri prvni vychazce ji do nich nateklo ozdobnym prositim stehu. pri reklamaci neuspela - byl ji receno, ze takove boty se samozrejme nehodi do mokra (na obalu bylo napsano "zimni vychazkova obuv") a kdyz se branila, za v nasich zemepisnych sirkach holt v zime docela casto prsi a snezi, tak ji "logicky" odpovedeli, ze tyhle boty se siji v italii. a jako bonus prihodili radu, ze ma sledovat predpoved pocasi a nosit ty boty jen v suchu. 2500,-- v eli.

    superkarma: 0 18.12.2006, 11:19:44
  5. avatar
    [30] Věrulinka [*]

    Reklamace,to jsou věčný problémy.Nejlepší vyřizování je v Makru,do 14 dní,automaticky vrátí peníze,pokud je to později,je na to měsíc,zda uznají reklamaci a rovnou vrátí peníze,nebo provedou opravu.A že tam mají reklamací denně stovky

    superkarma: 0 18.12.2006, 10:08:27
  6. avatar
    [29] lilithheta [*]

    barbara.003: Ona kolikrát některá součástka vyjde skoro jako nový telefon.

    superkarma: 0 18.12.2006, 10:07:31
  7. avatar
    [28] Ťapina [*]

    Rikina: Já taky. A nedávno jsem vyložen zářila blahem, ovšem možná jako jedná zákaznice. Koupila jsem boty, které byly označeny stejným číslem, ale levá byla při srovnání o nějaký kousek větší - přesně jako moje noha

    superkarma: 0 18.12.2006, 10:01:38
  8. [27] Rikina [*]

    ivana.kuglerova: možná není povinen - ale proboha, když si kupuju boty, tak si snad zkusím obě? A projdu se v nich po prodejně... Tedy já ano, a myslela jsem, že každý. Nikdy by mě nenapadlo si koupit boty jen "od pohledu", podle čísla.

    superkarma: 0 18.12.2006, 09:56:24
  9. [26] FAXÍK [*]

    reklamace vždy trvala měsíc,ale nakonec dopadla dobře

    superkarma: 0 18.12.2006, 09:54:19
  10. avatar
    [25] kareta [*]

    Kdysi jsem reklamovala dětské zdravotní sandály- po 2 měsících se rozpadly a majitelka obchodu je nechtěla vzít na reklamaci, že jsou v hrozném stavu, asi hodinu jsme se dohadovaly- že na tu firmu žádnou reklamaci neměla....že v nich určitě syn běhal ...no viděla jsem rudě.Za měsíc byly opravené, ale je to šunt, od kterého už si boty nekoupím. Ona je raději, než aby papírovala s reklamací, nechala opravit na vlastní náklady

    superkarma: 0 18.12.2006, 09:48:59
  11. avatar
    [24] taysa [*]

    helip: jsou pro frikulíny na párty

    superkarma: 0 18.12.2006, 09:35:16
  12. avatar
    [23] taysa [*]

    ewalocufun: prevíti nestydatý, reklamuj to, pošli jim to písemně někam na sídlo i se stížností na nekvalifikovaný personál a třeba se značková firma chytí za nos.

    superkarma: 0 18.12.2006, 09:32:45
  13. [22] helip [*]

    Taky to znám, boty ve kterých nemáte chodit za mokra, za vlhka a každý den, tak na co pak jsou?

    superkarma: 0 18.12.2006, 09:25:42
  14. [19] cody [*]

    Starý dobrý fór - vy jste snad tu židli používali k sezení? No to jste ale neměli!

    superkarma: 0 18.12.2006, 09:06:24
  15. avatar
    [18] ivana.kuglerova [*]

    ivana.kuglerova: Pardon, boty .

    superkarma: 0 18.12.2006, 09:06:09
  16. avatar
    [17] ivana.kuglerova [*]

    ewalocufun: Kupující rozhodně není povinen si kontrolovat, jestli jsou obě body stejného čísla a důvod k reklamaci to je - je to rozpor s kupní smlouvou - stejné číslo bot je "pro věc takového druhu obvyklé".

    superkarma: 0 18.12.2006, 09:05:21
  17. avatar
    [16] sobina [*]

    reklamovala jsem zatím pouze boty a i při tom byly problémy. Prý nošeny v mokru, špatně našlapuji, chybně uskladněny... A proto jsem reklamování vzdala a raději ti odnesu do opravny a zaplatím.

    superkarma: 0 18.12.2006, 08:56:13
  18. [15] Natálka73 [*]

    vždy mi vyšli v reklamaci bot vstříc

    superkarma: 0 18.12.2006, 08:48:39
  19. avatar
    [13] MEK [*]

    Tak nám se zase nevyplatilo nakoupit v Elektro Worldu,museli jsme tři krát reklamovat televizi a mobil.

    superkarma: 0 18.12.2006, 08:29:18
  20. avatar
    [12] ireda [*]

    Mám špatné zkušenosti s reklamacemi u Batě, takže od nich už nic.

    superkarma: 0 18.12.2006, 08:10:17
  21. avatar
    [11] ALUDNEV [*]

    Kdo si má všechno pamatovat.

    superkarma: 0 18.12.2006, 07:19:21
  22. avatar
    [10] kouzelnice [*]

    bratr reklamoval několikrát ten stejný mobil a tu stejnou věž, vada se po vyřízené reklamaci objevila pokaždé znovu.

    superkarma: 0 18.12.2006, 07:10:53
  23. avatar
    [9] zdenan [*]

    Taky nemám dobré zkušenosti s reklamacemi.V botech jste chodily a podobné nesmysly jako argument proč ji neuznat.A tak podobně co si myslet o takovém prodejci? ...nekupovat u něho příště

    superkarma: 0 18.12.2006, 07:07:30
  24. avatar
    [8] Wolly [*]

    Bohuzel s reklamací nemám dore zkušenosti,i když byly veci/obuv,mobil/v zarucni době,vady neuznaly.

    superkarma: 0 18.12.2006, 06:32:16
  25. avatar
    [7] svetluszka [*]

    malek=malejch

    superkarma: 0 18.12.2006, 06:28:06
  26. avatar
    [6] svetluszka [*]

    barbara.003: ...řekla bych, že zrovna v těhdle "hypersuper" nejsou s reklamací žádný problémy... .....v malek krámcích je to problem

    superkarma: 0 18.12.2006, 06:27:20
  27. [5] magdajx [*]

    Né vždy to jde snadno...

    superkarma: 0 18.12.2006, 06:19:08
  28. [4] donny0007 [*]

    dneska váš okrade kdo jenom může

    superkarma: 0 18.12.2006, 02:08:22
  29. avatar
    [2] edith1975 [*]

    informace k nezaplacení
    vora: to se vyplatilo, já to říkám pořád líná huba, holé neštěstí

    superkarma: 0 18.12.2006, 00:22:28
  30. avatar
    [1] vora [*]

    Nereklamuji často, a když tak s celkem dobrým výsledkem. Ale stalo asi před 14 dny. Koupila jsem párky. Syn si večer jeden ohřál - vykulil oči: co to je? Voněly pěkně, ale snad do nich někdo přilil čert ví co. Chutnalo to divně. Tak jsem druhý den párky odnesla zpět. Dostalo se mi omluvy, vrácení peněz a ještě jsem dostala pár plátků šunky jako "bolestné" pro syna. Upřímně přiznávám, že jsem šunku zbodla. Byla vynikající. Jemně uzená.

    superkarma: 0 18.12.2006, 00:18:21

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Anketa: intimní kosmetika
Anketa: Pečete bábovky?
Jaké hračky kupujete svým vnoučatům?
Anketa pro maminky: Jaké kupujete hračky svým dětem?
Průzkum na téma finanční zajištění

Náš tip

Doporučujeme