Rodina

Historie a proměna kočárků

Určitě nejoblíbenější zábavou všech malých holčiček je hraní si s panenkami. Ke každé panence patří samozřejmě i kočárek. Ale vždy tomu tak nebylo. Třeba ještě naše prababičky považovaly kočárek za velký luxus i pro své děti, natož tak pro panenky.

kočárek

I přesto, že v posledních letech začala spousta maminka (zejména ve velkoměstech) používat tzv. šátky na nošení dětí, není nad pohled na krásný kočárek. Zejména nyní, v jarních měsících, kdy jsou jich plné parky. Historie kočárků je stejně kouzelná jako kvetoucí jarní příroda.

První vývoj „malého vozítka“

První vznik „vozítek“ sahá hluboko do historie. Zpočátku se jednalo o pouhé využití vynálezu dřevěných kol k „dopravě nákladu“. Významný posun pak způsobil až vznik a vývoj korby, tedy koše. Už od roku 450 n. l. se však v některých částech východního světa začala používat i jakási „stolička na kolech“, sloužící pro přepravu nemocných vladařů. Na obrazech od konce 17. století jsou na těchto stoličkách vyobrazeny už i děti!

Nejvýznamnějším stupněm vývoje se stal nápad zmenšeniny velkého otevřeného kočáru. Nejstarší dochovaný kočárek tohoto typu je vystaven na zámku v Moritzburgu v Německu a pochází z roku 1708. Skutečně prvním sériovým výrobcem kočárků byl podle historiků Angličan Lewenson, který v roce 1840 založil se svým synem továrnu na výrobu dětských vozítek: Lewenson – syn. V roce 1877 pak začal v Anglii podnikat jistý William Wilson, který si v roce 1898 otevřel ve White House Street velkou továrnu a začal užívat slavný název výrobku SILVER CROSS. Tato značka se stala jedničkou na trhu a získala punc velké elegance. Tyto kočárky používala například i britská královská rodina. V ostatních částech Evropy byl vývoj dětských kočárků pomalejší a v podstatě Německo a Velkou Británii kopíroval.

Historie kočárků v Čechách

V žádné všeobecné encyklopedii vydané v Českých zemích v 19. a 20. století ještě odkaz na slovo kočárek nenalezneme. Tento název byl později pravděpodobně převzatý od slova kočár – tedy tažné vozidlo. (V tehdy hojně užívané němčině vzniklo ze slova vůz – wagen označení Kinderwagen, tedy dětský vůz. Samotný název kočár se pak odvíjí od označení vozu vyrobeného v maďarské obci Kocz v roce 1457).

Kočárky v Čechách byly ovlivněny především blízkostí Německa. Nejdříve se ovšem objevila vozítka ve stylu „pojízdné bedny“, která byla určena výhradně bohatým rodinám.

Léta 1875–1900 V tomto období začali výrobci v USA a celé Evropě napodobovat tzv. anglické typy kočárků. Vyznačovaly se tím, že byly tlačeny zezadu, byly hluboké, měly boudičky a byly odpérované. Na pomyslném vrcholu už tehdy stály jakési sportovní kočárky – trojkolky, kočárky pro již chodící děti.

Léta 1901–1918 Období, které je považováno, co se týče vzhledu dětských vozítek, za nejkrásnější. Začaly se vyrábět nádherné kočárky. Co do provedení designu, tak i techniky a barevnosti. Začaly se už také objevovat první zmenšeniny dětských kočárků jako hračky.

Léta 1919–1938 Mezi dvěma světovými válkami nastalo období korbových kočárků. Někdy se těmto hlubokým kočárkům z překližky, lepenky, popřípadě ze dřeva, říká rovněž anglické. Působí opravdu ponuře jako mlha v Londýně. Výjimkou není ani černá barva korbičky a boudičky. Ještě do tohoto období spadají i jedny z nejpopulárnějších kočárků naší historie Kukaň a Osmipérák. Kukaň začala svoji éru v roce 1936. Tento kočárek uvedla na trh firma HIKO. Je popsán jako koš z pedigového rákosu se zvláště silným držadlem. Střecha byla z čalouněné koženky, vozík byl opatřený celochromovým rourovým rámem a šestispirálovými péry. V roce 1937 uvedla na trh tyto kočárky i konkurenční firma LIBERTA. Další legendární kočárek osmipérák, byl původně vyroben z impregnovaného textilu, později z omyvatelné koženky. Jeho charakteristickým znakem bylo pérování, které se přesunulo z korby na bok kočárku.

kočárek

Léta 1939–1945 2. světová válka měla vliv i na průmyslovou výrobu kočárků. Nedostatek peněz a materiálů se projevily nejen v cenách, ale i v kvalitě provedení. Dochovalo se minimum dětských vozítek. Korbičky se tehdy totiž vyráběly převážně z lepenky a jejich dno z papírových náhražek. Podvozek byl buď dřevěný, nebo zhotovený ze starého železa. Převládala fabrická šeď.

Léta 1946–1965 Radikální změnu přineslo v padesátých letech využívání nových materiálů. Ve velkém se začala používat umělá hmota a bakelit. Velký důraz byl kladen na hmotnost a velikost. Například v roce 1964 se snížila hmotnost kočárku v průměru z 23 kg na 15 kg! Na počátku 60. let dvacátého století začaly výrobci také hojně využívat barevnou plastikovou kůži. Tato léta byla rovněž chrakteristická používáním plymó, což byly ozdobné dečky v kočárcích.

kočárek

Léta 1966–1989 Snad více než kdy jindy platilo, že všechno už tu jednou bylo. Porovnáme-li kočárek z doby secese s kočárkem ze 70. let dvacátého století, nalezneme jistou podobnost. Kočárky začaly mít opět vysoká kola, barevnost odpovídala době. U některých typů kočárků byla hluboká korbička zaměnitelná za variabilní sporotvní. Tento kočárek byl označen jako dvojkombinace. Začaly se objevovat i kočárky z dovozu. Ty byly k dostání většinou jen v tzv. Tuzexu. Ale Liberta začala mít konečně po desítkách let zdravou konkurenci.

Léta 1990–současnost Z pohledu českých výrobců představuje toto období rychlý ústup z trhu. Kočárky v ulicích českých měst jsou prakticky všechny z dovozu. Fantazii se meze nekladou. Kočárky jsou barevné, lehké, vzdušné a snadno úložné. I když některé z nich odpovídají svojí velikostí spíše kočárku pro panenku. Luxusní je nejen vzhled, ale i cena. Kdoví, jak budou tyto kočárky hodnoceny třeba za dalších 50 let.

kočárek

A v jakém kočárku jste se vozili vy?

Zdroj: Kočárky, FONTÁNA, 2007

   
23.03.2011 - Děti - autor: Alexandra Stušková

Komentáře:

  1. avatar
    [15] denkas [*]

    judi — #13 Teda to si vůbec nepamatuju ,že by někdo vozil v košatině.Já měla na děti taky Libertu a vždy sem vybírala! Děti mám 1971,73,79. Bylo to hezký a praktický kočárky! Fotka dcery z roku 1971

    superkarma: 0 30.03.2011, 14:43:43
  2. avatar
    [14] Prskoletka [*]

    Já jsem odvozená bílým proutěným osmipérákem,já odvozila prvního syna ve stegneru,na druhého jsem si pořídila praktičtější libertu,stegner byl sice hezčí,ale dosti malýSml22a do liberty se syn vešel rok a půl Sml22

    superkarma: 0 23.03.2011, 22:38:19
  3. avatar
    [13] judi [*]

    Naše 3 děti jsme odvozili v Libertě s pevným podvozkem ne s řemínky, tenkrát se vyměnila  pouze sedačka a tak musím říct, byli jsme absolutně spokojeni. Za 940Kč+ 40Kč za košík + 190Kč za sedačku. Tenkrát kočárek  byl nedostatkové zboží, tak jsme si nemohli vybírat ani tvar ani barvu. Byli jsme rádi, že muž měl kamaráda v prodejně a nechal nám ho. Jinak bych byla asi nucena jezdit s tím osmipérákem. I když jsem viděla v roce 1975 jezdit svoje kolegyně s košatinami ve kterých je vozily jejich maminky. Taková tenkrát byla doba.Sml22Sml58

    1. na komentář reaguje denkas — #15
    superkarma: 0 23.03.2011, 18:08:05
  4. avatar
    [12] judi [*]

    Opravdu v tom osmipéráku. I když jsem ženského rodu, byl tmavě modrý. Asi tenkrát i tento byl nedostatkovým zbožím.  Protože byl velmi stabilní svědčil se i jako domácí kočárek až do roku 1967 pro sestřenice.Sml59Sml67

    superkarma: 0 23.03.2011, 17:57:23
  5. [11] kalupinka [*]

    Také jsem v Libertě odvozila děti, nejlepší kočárek co tu kdy byl na trhu. Dobře odpérovanej, prostornej - dítě se vešlo ještě v roce a kousek - což jsem ocenila hlavně v zimě, v létě jsem naložila do kočárku dítě,pleny a jídlo pro nás oba ne celý den a vyrazila s prckem k vodě - vše se v pohodě vešlo do kočárku, a cestou domů ještě dolů do košíku nákup.

    Dnes to má bantamová kolečka a manžel naší dceru varuje aby si testovala ženicha zda umí zalepit  duši u kočárku, nevěřili by jste co přijde do servisu chlapů nechat si zalepit kolo od kočárku, občas si říkám jestli to dítě zvládli sami nebo jim vypomohl soused.

    superkarma: 0 23.03.2011, 16:16:27
  6. avatar
    [10] enka1 [*]

    ozón — #1 Sml67Já v Libertě odvozila kluky a nedám na ni dopustit. Dítě se tam vešlo skoro do roka a půl, mělo místo na převalování, na hraní..., byly mnohem pohyblivější, dneska s neteřininýma děckama sotva zatočím na rovném asfaltuSml80

    superkarma: 0 23.03.2011, 16:06:11
  7. avatar
    [9] ToraToraTora [*]

    Oranžová Liberta, sestra měla obdobnou pro panenky....než jsme z ní udělali závodní káru pro mimosilniční okruhy Sml57

    superkarma: 0 23.03.2011, 12:20:23
  8. avatar
    [8] BastMetztli [*]

    V kočárku jsem prý jezdit nechtěla, řvala jsem a hrnula se z něj ven. Ale prý jsem byla nadšená z drandění v kářeSml30

    superkarma: 0 23.03.2011, 12:10:53
  9. avatar
    [7] Altamora [*]

    zdenicka2606 — #6 Syna jsem nejprve pár týdnů vozila ve Stegnerovi, pak v Libertě. Ta Liberta mi byla příjemnější - prostornější, lehčí, stabilnější. Asi jsem měla štěstí na dobrý kus. Pak se v něm vozila ještě dcera a pak jsme ho komusi věnovali, asi jako druhý kočárek na balkón.

    superkarma: 0 23.03.2011, 10:39:12
  10. [6] zdenicka2606 [*]

    Tak já se vozila v šedém péráku, moje sestra o 12let starší v košatině, to bylo ve válce. A mé děti, těm jsem kupovala kočárky v tuzexu " Stegnery",Sml16 možná jsem to napsala špatně, ale to snad nevadí. Babi dostávala důchod z Francie,  tak mi na kočárky vždy dala bony, to bylo v r. 1974 a 1978. Dnešní kočárky se mi opravdu zdají velice malé, myslím pro ty trošku větší děti, nemají žádný prostor k pohybu. Má dcera má dvojčátka a to byl problém.....jeden musela reklamovat, protože se rozpadnul...Sml54, tak koupila v Německu, opravdu kvalitní, ale taky kvalitní cena....48 tis. Sml54

    1. na komentář reaguje Altamora — #7
    superkarma: 0 23.03.2011, 10:33:15
  11. [5] murat [*]

    monkee — #4 Sml30 já taky, bílá košatina, stejnej sporťák i plyšák Sml30Sml52Sml67

    superkarma: 0 23.03.2011, 09:26:25
  12. avatar
    [4] monkee [*]

    Patřím taky mezi odchované a odvožené v bílé košatině a sporťáku, zde uvedeném na snímku (i ten plyšáček k tomu patřil). To jsme my Gottwaldovi vnuci.Sml24

    Plymó bych časově prodloužila až do konce 80. let, bylo zásadním ozdobným prvkem kromě chrastítek medvídků či motýlků, zavěšených dítěti před očima (synek to moc nemusel a stahoval si to, aby měl lepší výhled Sml30).

    1. na komentář reaguje secret — #5
    superkarma: 0 23.03.2011, 08:57:46
  13. avatar
    [3] Pentlička [*]

    Já se vozila v kukani a měla jsem i takovou malou na panenky, vozila jsem v ní chodičku Kamilku.

    Moje děti měly klasickou hnědou Libertu, co taky sehnat v roce 1985. Tento kočárek měl tu výhodu, že byl velký, takže dítě v něm mohlo pohodlně ležet i v roce.

    Dnes je milión druhů kočárků, ale všechny mi přijdou maličké, už půlroční dítko se do nich nevleze.

    superkarma: 0 23.03.2011, 08:41:41
  14. avatar
    [2] Altamora [*]

    Dnešní kočárky mi připadají hrozně malé.  Děti jsou v nic přikurtované, jako by nepotřebovaly pohyb. Možná to tak není, možná to je pohodlné, ale vůbec se mi nelíbí. To v té staré košatině jsem měla prostoru habadějSml16

    superkarma: 1 23.03.2011, 08:31:34
  15. [1] ozón [*]

    Já a mé sestry jsme měly šedý koženkový s pérovacími pružinami po stranách. Tyto kočáry měli skoro všichni - byly šedé nebo bílé. Nanejvýš  sem tam někdo bílou  "košatinu". Když vidím dnešní výběr nádherných kočárků , tak se těm tehdejším musím smát. Jen lituju , že už neexistuje Liberta - výrobce českých kvalitních a hezkých kočárků. Nemůžu si pomoct , ale těm "hadrákům" nemohu přijít na chuť. Blednou na slunci a při dešti na ně musíme navlékat pláštěnku. Je to hrozně nepraktické. Pláštěnky se trhají a než ji nasunu , jsem promočená...Sml68

    1. na komentář reaguje enka1 — #10
    superkarma: 0 23.03.2011, 07:24:45

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Náš tip

Doporučujeme