Diskuze

Hezky česky

Nečiním si nárok na patent na rozum, ale některé zrůdnosti bych asi opravdu nenapsala. A jiní je klidně otisknou i v novinách, asi na paměť budoucím generacím, nebo napíšou na výlohu. Zkusíme udělat sbírku jazykových perliček? V omezené míře tady může zkusit fungovat i jazyková poradna, třeba se to podaří...

Dotaz:
Kolega tvrdí, že stále ještě existuje, kromě přechodníku přítomného resp. minulého odvozovaného ze slovesa nedokonavého resp. dokonavého ještě přechodník tzv. budoucí, který má tvar přechodníku přítomného odvozeného od slovesa dokonavého. O existenci takového tvaru tuším (stejně jakožto o přechodníku tvarem minulém odvozovaném od slovesa nedokonavého), ale měl jsem za to, že se jedná o velmi silné archaismy, které dnešní kodifikace (natožpak norma) již nepovažuje za gramaticky správné. Český národní korpus (jak SYN2000, tak SYN2005) na toto téma mlčí (resp. po zadání dotazu na přechodník přítomný slovesa dokonavého nic nenajde), pouze v Diakorpu se mi povedlo nalézt pár příkladů dotazem na konkrétní tvary (z nichž jeden byl ještě podle anotace použit špatně), vesměs ze 14.–16. století. Kolega argumentuje příklady z jazyka právního, vědeckého a církevního (který považuji v zásadě za irelevantní). Rád bych měl názor nějaké autority, abychom debatu mohli jakž takž uzavřít.

Odpověď:
Domníváme se, že čeština poskytuje vlastně čtyři možnosti funkčně diferenciované kombinace:
1. Přechodník přítomný od nedokonavých sloves – vyjadřuje současnost dvou dějů (tj. něco se děje a zároveň se děje něco jiného). Například Pokuřujíc píše dopis. (tj. pokuřuje a píše dopis).
2. Přechodník přítomný od sloves dokonavých (někdy též nazývaný přechodník budoucí) – vyjadřuje předčasnost budoucího nebo časově nezařazeného děje (tj. něco se stane a pak bude následovat něco dalšího). Např. Dokouříc cigaretu, půjde otevřít okno. (tj. až dokouří cigaretu, půjde otevřít okno).
3. Přechodník minulý od sloves dokonavých – vyjadřuje předčasnost v minulosti (tj. něco se dělo a potom se dělo něco dalšího). Např. Dokouřivši cigaretu, šla otevřít okno. (tj. dokouřila cigaretu a šla otevřít okno).
4. Přechodník minulý od sloves nedokonavých – vyjadřuje současnost v minulosti (tj. něco se dělo a zároveň se dělo něco jiného). Např. Pokuřovavši cigaretu, psala dopis. (tj. pokuřovala a zároveň psala dopis).

Příručky tyto významové diference doposud opomíjejí (a uvádí pouze známé možnosti dvě). To je způsobeno tím, že se přechodníky v češtině obecně vyskytují velmi zřídka, přičemž jde především o typy 1 a 3. Typy 2 a 4 se vyskytují velice málo – je však otázka, nakolik je to způsobeno násilným tlakem kodifikace (většina příruček užití těchto typů nejen nereflektuje, ale i označuje za chybné) a nakolik se jedná o přirozený jazykový vývoj. Vzhledem k tomu, že přechodníky se užívají především v projevech, v nichž se užívá spisovná čeština, lze předpokládat, že jde spíše o první možnost.

Internetová jazyková příručka: http://prirucka.ujc.cas.cz/

Bezplatná jazyková poradna Ústavu pro jazyk český bohužel nadále funguje pouze telefonicky - v pracovní dny 10-12 a 13-15 na telefonu 257 531 793.

01.09.2003 - Poradny - autor: Dickie

Nutná registrace

Pro přispívání do diskuzí je nutná registrace.

Další příspěvky

Příspěvky:

  1. avatar
    [10782] Jitka.Ptackova [*]

    Asi jsme divní, ale u nás "přetéká"http://zena-in.cz/images/smiles/sml80.gi... Nějaké "přetíkání", nebo "přetejkání" by mi snad ani nevylezlo z pusyhttp://zena-in.cz/images/smiles/sml23.gi...

    Nedávno jsem slyšela jeden úchvatný výraz, až mi z toho naskočila kopřivkahttp://zena-in.cz/images/smiles/sml16.gi... Byli jsme v restauraci a u vedlejšího stolu kňourala asi šestiletá holčička, že má horkou polívku. Maminka jí s ledovým klidem sdělila "to máš z toho, že pořádně nemejcháš"!

    superkarma: 0 13.01.2016, 09:44:18
  2. [10781] Liba450 [*]

    Omlouvám se, nepatří to sem, ale chtěla bych všechny varovat před zlodějem, který řádil před svátky na internetových bazarech. Neposílejte peníze na účet 2775423083/0800, jedná se o podvodníka. Osoba vybrala peníze od několika maminek a balíček neposlala.

    superkarma: 0 05.01.2016, 23:30:45
  3. avatar
    [10780] Allma [*]

    Knopper — #10779 já taky. Od kámošky snacha dělala nějakou seznamku a taky to jaksi takto odesílali a byla placena od odeslaných mejlů.

    superkarma: 0 09.05.2015, 19:28:14
  4. avatar
    [10779] Knopper [*]

    Allma — #10778aha, je videt, ze jsem v internetovem byznysu hodne pozaduSml24

    1. na komentář reaguje Allma — #10780
    superkarma: 0 09.05.2015, 18:22:49
  5. avatar
    [10778] Allma [*]

    Knopper — #10777 asi potřebují u té firmy nějaké kliky, tak dává odkazSml80

    1. na komentář reaguje Knopper — #10779
    superkarma: 0 09.05.2015, 17:16:47
  6. avatar
    [10777] Knopper [*]

    Allma — #10776tak tomu uz vubec nerozumim, proc to teda delaji?Sml80

    1. na komentář reaguje Allma — #10778
    superkarma: 0 09.05.2015, 16:25:05
  7. avatar
    [10776] Allma [*]

    Knopper — #10775 žádná klikačka neběžíSml80

    1. na komentář reaguje Knopper — #10777
    superkarma: 0 09.05.2015, 13:50:48
  8. avatar
    [10775] Knopper [*]

    Allma — #10774 Za to by meli body spis srazet nez pridavatSml31

    1. na komentář reaguje Allma — #10776
    superkarma: 0 09.05.2015, 10:26:29
  9. avatar
    [10774] Allma [*]

    Knopper — #10773 stačila tím zaplnit skoro půlku diskuzí. Šéfové by měli mít služby na tyto případySml31Sml31

    1. na komentář reaguje Knopper — #10775
    superkarma: 0 08.05.2015, 22:37:45
  10. avatar
    [10773] Knopper [*]

    A já jsem se těšila, že se tu po letech řeší nějaká jazyková zapeklitost a ona už je zase nějaká klikací soutěžSml31Sml15

    1. na komentář reaguje Allma — #10774
    superkarma: 0 08.05.2015, 22:33:01
  11. avatar
    [10772] hašlerka [*]

    Dickie — #10771 taky jsem jí chtěla opravit pravopis (praštilo mě to do očí), ale pak jsem si říkala, že v tomto případě to stejně nemá cenu Sml30

    superkarma: 0 08.05.2015, 21:00:44
  12. avatar
    [10771] Dickie [*]

    pro kika224 a jí podobné: tahle diskuse je moje. a právem despoty jsem rozhodla, že tu reklamy nebudou. nepokoušejte se je maskovat za "pomožte tak ostatním". nebudou tu. prostě nebudou.

    a jen tak mimochodem - lze pouze "pomozte", to ž tam nemá co dělat

    1. na komentář reaguje hašlerka — #10772
    superkarma: 1 08.05.2015, 20:48:08
  13. [10770] kika224 [*]

    komentář byl smazán administrátorem či moderátorem

    superkarma: -10 08.05.2015, 17:47:25
  14. avatar
    [10769] hašlerka [*]

    Dickie — #10767 Sml30Sml59

    superkarma: 0 20.06.2014, 13:43:48
  15. avatar
    [10768] enka1 [*]

    Dickie — #10767 Sml67

    superkarma: 0 20.06.2014, 13:22:59
  16. avatar
    [10767] Dickie [*]

    pro karolinu78 a jí podobné: tahle diskuse je moje. a právem despoty jsem rozhodla, že tu reklamy nebudou. nepokoušejte se je maskovat za sdělení o zapeklitosti češtiny. nebudou tu. prostě nebudou.

    1. na komentář reaguje enka1 — #10768
    2. na komentář reaguje hašlerka — #10769
    superkarma: 1 20.06.2014, 12:37:34
  17. [10766] karolina78 [*]

    komentář byl smazán administrátorem či moderátorem

    superkarma: -10 20.06.2014, 12:26:54
  18. avatar
    [10765] enka1 [*]

    Kopretinka6 — #10764 To nemyslíš vážněSml31 v téhle diskuzi

    superkarma: 1 06.05.2013, 10:54:36
  19. [10764] Kopretinka6 [*]

    komentář byl smazán administrátorem či moderátorem

    superkarma: -10 06.05.2013, 10:48:18
  20. [10763] rendac [*]

    supr odkazy

    superkarma: 0 24.02.2013, 08:16:21
  21. avatar
    [10762] Barunka [*]

    Dík, tak už je mi jasné, že tohle nebude česká firma. Dostala jsem totiž fakturu se splatností 2/8/2013. Naštěstí jsem si všimla data vystavení a jen jsem nadávala, ale zaplatila jsem tedy včas

    Hledala jsem na internetu, protože jsem myslela, že mi něco uniklo, že podle pravidel je teď možná i tahle varianta.

    Takže dík

    superkarma: 0 11.02.2013, 11:55:23
  22. avatar
    [10761] pajda [*]

    Barunka — #10757 záleží opravdu na zemi, ze které je majitel dotyčné firmy. Dopisy pro USA mají datování, začínající měsícem, dopisy pro Evropu by správně podle normy měly mít rok-měsíc-den, ale málokdo to dodržuje.

    superkarma: 0 11.02.2013, 10:36:31

Další příspěvky

Z předchozí stránky:

  1. avatar
    [10760] Barbucháč [*]

    Barunka — #10757 v tomto formátu mi vloni přišlo potvrzení rezervace hotelu ze Švýcarska. Setkala jsem se s tím taky poprvé a byla mírně nervózní, jestli mám opravdu rezervováno na termín, který jsem chtělaSml16

    superkarma: 0 11.02.2013, 08:40:08
  2. avatar
    [10759] enka1 [*]

    Barunka — #10757 Kam? Klasicky- den, měsíc rok, ale bývají formuláře, kde to mívají předtištěné obráceně nebo bývá poznámka, jak datum napsat

    superkarma: 0 11.02.2013, 06:32:27
  3. avatar
    [10758] peetrax [*]

    Barunka — #10757 je to tak běžné psát v USA, v ČR by s tím člověk spíš nadělal zmatky, si myslím. Sml54

    superkarma: 0 11.02.2013, 01:41:10
  4. avatar
    [10757] Barunka [*]

    Datum - znám psaní - den, měsíc, rok nebo rok, měsíc, den. Je správné psát i měsíc, den, rok?Sml80

    1. na komentář reaguje peetrax — #10758
    2. na komentář reaguje enka1 — #10759
    3. na komentář reaguje Barbucháč — #10760
    4. na komentář reaguje pajda — #10761
    superkarma: 0 10.02.2013, 23:21:57
  5. [10756] Jarkka [*]

    Slovo sofistikovaný je docela běžné, používá ho kdekdo.

    superkarma: 0 01.10.2012, 09:51:26
  6. avatar
    [10755] peetrax [*]

    femme.fatale — #10754 dík, nechám to teda asi tak... Serena Williams a Cruisovic Káťa jsou nezaměnitelné s kýmkoliv jiným, natož nějakým chlapem. Sml54

    superkarma: 0 01.02.2012, 21:53:39
  7. avatar
    [10754] femme.fatale [*]

    peetrax — #10752 mrkni sem: http://prirucka.ujc.cas.cz/?id=700

    1. na komentář reaguje peetrax — #10755
    superkarma: 0 01.02.2012, 21:34:16
  8. avatar
    [10753] peetrax [*]

    Sml53 Píšu závěrečnou práci, ve které používám jména cizích státních příslušnic Sml54 jako je např. Serena Williams. Je někde přesně dáno, že v česky psané práci musím psát s -ová na konci, nebo je to čistě jen na mně, jestli to použiju?

    superkarma: 0 01.02.2012, 21:33:10
  9. avatar
    [10752] peetrax [*]

    Sml53 Píšu závěrečnou práci, ve které používám jména cizích státních příslušnic Sml54 jako je např. Serena Williams. Je někde přesně dáno, že v česky psané práci musím psát s -ová na konci, nebo je to čistě jen na mně, jestli to použiju?

    1. na komentář reaguje femme.fatale — #10754
    superkarma: 0 01.02.2012, 21:29:33
  10. avatar
    [10751] fructia [*]

    risina — #10750 Děkuju! Sml53

    superkarma: 0 28.10.2011, 20:36:38
  11. avatar
    [10750] risina [*]

    fructia — #10749 Sml22Sml22 Přesně tak:

    http://www.pravidla.cz/hledej.php?qr=pytel

    1. na komentář reaguje fructia — #10751
    superkarma: 0 28.10.2011, 19:27:25
  12. avatar
    [10749] fructia [*]

    Prosím, poradíte mi, co je správně.

    Jde o 7. pád množného čísla pytel.

    manipulovat s pytli?

    Děkuji.

    1. na komentář reaguje risina — #10750
    superkarma: 0 28.10.2011, 19:18:53
  13. [10748] precious [*]

    komentář byl smazán administrátorem či moderátorem

    superkarma: -10 18.07.2011, 16:10:02
  14. avatar
    [10747] Barbucháč [*]

    Dickie — #10745 Sml16no vida!Sml67

    superkarma: 0 03.10.2010, 19:35:39
  15. avatar
    [10746] mio [*]

    Dickie — #10745 Sml54 tak to je dobrý..teda vlastně není, protože mi to totálně rozbouralo mé letité přesvědčení..mně to tam TAK nepasujeSml23Sml80

    ale předpokládám, že Slovník spisovné češtiny ví co píše..

    Díky!!Sml16Sml67

    superkarma: 0 03.10.2010, 18:51:09
  16. avatar
    [10745] Dickie [*]

    je hezké, že máte kolektivní názor, hloupé na tom je jen to, že je kolektivně špatnej Sml57

    viz např. Slovník spisovné češtiny (na webu bohužel nebydlí, takže nemůžu dát odkaz):

     podd|at dok. kniž. být p-án být podřízen, podléhat 4: sedláci byli p-áni vrchnosti; p. se dok. 1. podřídit se, podrobit se 1, vzdát se 1: dobytá města se p-ala 2. povolit 6: boty se nošením p-ají; časem se všechno p-á urovná se 3. vzdát se snahy uhodnout: to neuhodneš, p-ej se; hovor. dejte se p. 4. dát se plně zaujmout něčím, podlehnout: p. se bolesti; -ávat se ned.

    1. na komentář reaguje mio — #10746
    2. na komentář reaguje Barbucháč — #10747
    superkarma: 0 03.10.2010, 18:16:22
  17. avatar
    [10744] mio [*]

    Barbucháč — #10742 sem jsem taky najelaSml30 i jinam, a dá se říct, že nikde nebyli radiči zajedno..

    peetrax — #10743 Sml22 souhlasím.

    Já vám holky moc děkuji, jsem ráda, že jste potvrdily můj názorSml16 (snad je to správně).

    superkarma: 0 03.10.2010, 17:36:45
  18. avatar
    [10743] peetrax [*]

    mio — #10741 poddat bych řekla jedině ve smyslu, že je někdo něčí poddaný... takže podat.

    1. na komentář reaguje mio — #10744
    superkarma: 0 03.10.2010, 16:48:55
  19. avatar
    [10742] Barbucháč [*]

    mio — #10741 já bych taky byla pro jedno "d" Sml22 

    Chtěla jsem si k tomu něco vygůglit a koukni http://www.slovodne.cz/slovodne/necham-se-podat/

    je to koukám zapeklitý problémSml16

    1. na komentář reaguje mio — #10744
    superkarma: 0 03.10.2010, 16:18:20
  20. avatar
    [10741] mio [*]

    Dotaz, prosím o radu:

    Nechám se podat nebo poddat??

    Já jsem přesvědčena, že jedno "d", ale dnes mě moje zploditelka totálně zmátla, že tam jsou dvě. Prosím o rozluštění.

    1. na komentář reaguje Barbucháč — #10742
    2. na komentář reaguje peetrax — #10743
    superkarma: 0 03.10.2010, 16:10:10
  21. avatar
    [10740] mio [*]

    hašlerka — #10719 Jsem sem náhodou nakoukla a vidím, že tě žere stejné slovo jako měSml30 - já vždy úplně nadskakuju, když slyším, že někomu něco přetíká!!! Souhlasím s tebou - jedině přetékat a já teda nespisovně říkám přetýkat.Sml22

    Jé, to jsem ráda, že v  tom nejsem samaSml30Sml67

    Barbucháč — #10736 Sml52 to je dobrý. Třeba si dotyčná maminka myslela, že se to píše mýchat - podle kýchat (nesp.kejchat)Sml80Sml54

    superkarma: 0 28.09.2010, 09:46:15
  22. avatar
    [10739] pajda [*]

    Sml52Sml52Sml52mejchat podle vzoru dejchat???Sml52Sml52

    superkarma: 0 26.09.2010, 15:56:35
  23. avatar
    [10738] Allma [*]

    Barbucháč — #10736 tak aspoň víš, že když budeš mít horkou polévku, tak musíš pořádně mejchat Sml52Sml52

    superkarma: 0 03.08.2010, 19:38:39
  24. avatar
    [10737] hašlerka [*]

    Barbucháč — #10736 uáá, tak to jsem snad ještě neslyšela Sml52, to je síla

    superkarma: 0 03.08.2010, 19:01:35
  25. avatar
    [10736] Barbucháč [*]

    Asi jsme divní, ale u nás "přetéká"Sml80 Nějaké "přetíkání", nebo "přetejkání" by mi snad ani nevylezlo z pusySml23

    Nedávno jsem slyšela jeden úchvatný výraz, až mi z toho naskočila kopřivkaSml16 Byli jsme v restauraci a u vedlejšího stolu kňourala asi šestiletá holčička, že má horkou polívku. Maminka jí s ledovým klidem sdělila "to máš z toho, že pořádně nemejcháš"!!!Sml28Sml6Sml52

    1. na komentář reaguje hašlerka — #10737
    2. na komentář reaguje Allma — #10738
    3. na komentář reaguje mio — #10740
    superkarma: 0 03.08.2010, 10:43:44
  26. avatar
    [10735] hašlerka [*]

    enka1 — #10734 no vidíš, to my vlastně taky. Přetýkat nebo přetejkat Sml22Sml30

    superkarma: 0 03.08.2010, 09:08:53
  27. avatar
    [10734] enka1 [*]

    peetrax — #10733 No a my říkáme  přetejkat,takSml24

    1. na komentář reaguje hašlerka — #10735
    superkarma: 0 03.08.2010, 06:10:07
  28. avatar
    [10733] peetrax [*]

    hašlerka — #10730 jo takhle Sml52

    1. na komentář reaguje enka1 — #10734
    superkarma: 0 02.08.2010, 20:07:08
  29. avatar
    [10732] Knopper [*]

    hašlerka — #10730Sml30 ahaaa

    superkarma: 0 02.08.2010, 20:04:48
  30. avatar
    [10731] spetulka [*]

    hašlerka — #10730 mě zas přetýkání asociuje do/týkání se a ne tečení:-D 

    superkarma: 0 02.08.2010, 19:56:55

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Rubrika: ŽENA-IN

Novinky

Dnešní vydání

Doporučujeme

Nově založené

Nejprohlíženější

Nejdiskutovanější

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Náš tip

Doporučujeme