Vánoce a Silvestr se zpravidla nesou ve znamení prohýbajících se stolů a z toho pramenícího přejídání.

 

 

Tomu nejprve předchází shon a stres z vánočních příprav spojený s hektickými nákupy a dohánění posledních restů na pracovišti. A na nás už vůbec nezbude čas. Ale najít si alespoň chvilku denně pro sebe je pro náš zdravý život velice důležité!

 

Je třeba se tak nervovat? Je naší povinností zkonzumovat všechno, co se objevilo na vánočním stole?

 

Když už se to však stalo a ručička na váze teď i přes vaši veškerou snahu ukazuje o 3–5 kilogramů víc, měli bychom udělat vše, abychom organizmus očistili a vrátili se k původní, tak pracně vydobyté hmotnosti.

 

Jak na to?

Základem zdravého života je rovnováha mezi příjmem a výdejem energie. Přijmeme-li více energie v jídle, což je na konci roku velice snadné, musíme se více pohybovat, aby tělo tuto energii opět vydalo.

Pokud se tak nestane, začneme tloustnout a s nadváhou a obezitou je spojena nejen řada estetických, ale především zdravotních potíží. To ovšem platí v jakémkoli ročním období a bez ohledu na to, zda jsou svátky, či nikoli.

Občasné ochutnání cukroví nemůže uškodit, pokud je následně vyrovnáme vhodnou pohybovou aktivitou.

 

„Pokud se každoročně nebudete o Vánocích přejídat, najdete si každý den chvíli pro sebe a budete se i v tomto období věnovat pohybovým aktivitám eventuálně pravidelným procházkám, nemusíte se nyní stresovat starostmi ohledně vaší linie a zdravého života,“ říká MUDr. Martin Matoulek, Ph.D., z III. interní kliniky VFN a 1. LF UK.

 

Zamrzlá kolečka

Člověk není medvěd, aby v zimě zalezl do nory a oddal se zimnímu spánku. Také v tomto období je velice důležité nepodceňovat význam dostatečného výdeje energie.

Vhodných pohybových aktivit je celá řada. Když už jsme je zanedbali o svátcích, tím víc jim teď nezapomínejme věnovat několikrát týdně alespoň 30–40 minut.

 

Fyzickou aktivitu nepředstavuje pouze sportování a cvičení, jedná se o veškerou pohybovou aktivitu během dne, která by měla být postupně zvyšována.

Existuje třeba vžitá představa, že chůze není účinnou pohybovou aktivitou. Ale je tomu právě naopak!

Dostatečně dlouhá svižná chůze, pokud při ní nedochází k přetížení kloubů a šlach, je velmi účinná a bohatě postačující pro naše účely. A není nic krásnějšího než se vydat na procházku zasněženou krajinou nebo vánočně vyzdobeným městem a vychutnávat si romantickou atmosféru!


Týden na horách = 14 dní u moře

Chystáte se mezi svátky na hory? Mezi oblíbené zimní sportovní aktivity patří lyžování.

Pro účely hubnutí je lepší chůze nebo běh na běžkách, které jsou z hlediska aerobního pohybu vhodnější než sjezdové lyžování.

Navíc posilujeme nejen činnost srdce, ale také velké svalové skupiny – nohy, hýždě, záda, paže a hrudník.

 

Na sjezdovkách hodně záleží na době strávené lyžováním, kvalitě terénu a rychlosti. Obtížnější terén nás sice nutí k vydávání většího množství energie, ale současně dochází k přetěžování pohybového aparátu – především kloubů. Dva dny v týdnu strávené na běžkách jsou vhodnou zimní variantou například běhu.

 

Plavu si, ani nevím jak!

A co si zajít zaplavat? Kromě lyžování je v zimních měsících velmi oblíbenou pohybovou aktivitou plavání v krytém bazénu.

Plavání představuje fyziologicky nejvhodnější cvičení – střídá napětí s relaxací, což příznivě působí na činnost pohybového aparátu, krevního oběhu, nervové soustavy i dýchacího ústrojí.

Otužuje a rovnoměrně rozvíjí organismus, což vede k prevenci proti mnohým chorobám.

Pro plavání za účelem redukce hmotnosti musíme dodržovat přiměřené, nejlépe střední, tempo intenzity a dobu plavání alespoň 30 minut, a to 3x týdně v případě, že nevykonáváme jinou aerobní aktivitu.

Přesto plavání jako jediná aktivita pro redukci hmotnosti většinou nestačí.

 

Raději sama, nebo v kolektivu?
Chceme-li cvičit doma, doporučuje se začít například jednoduchými posilovacími a protahovacími cviky, následovat může jízda na rotopedu nebo chůze na pohyblivém pásu.

Je ale dobré nezapomenout ani na skupinové aktivity jako například aerobik nebo tanec, kde nás podpora ostatních může povzbudit k dalšímu pokračování.

 

Nejdůležitější je dělat to, co nás baví.

 

Další zajímavé informace najdete na www.zijzdrave.cz

Reklama