Domácnost

Hanka Žertová: Pes a ohňostroj - jak ten problém vyřešit?

Zkušená veterinářka a „psí psycholožka“ Hanka Žertová vám prozradí, proč se psi bojí ohňostroje a jak je tohoto strachu zbavit. Pokuste se zpříjemnit svému na uši citlivému zvířecímu mazlíčkovi Silvestra!

Silvestr je za dveřmi. Všichni se těší na skvělou párty, jen majitelé psů trnou hrůzou. Jejich věrný společník totiž dělobuchy a ohňostroje nesnáší, má z nich panickou hrůzu...

dog

Jak naučit psa, aby se nebál ohňostroje? To vám prozradí veterinářka Hanka Žertová. Letošní Silvestru už toho asi moc nezachráníte, ale napřesrok už váš čtyřnohý přítel může být v pohodě...

zertova

Proč se psi bojí ohňostroje?

Strach z petard a rachejtlí je jedním z nejčastějších psích strachů. Není divu: Psi mají mnohem jemnější sluch než my a intenzivně slyší i takové zvuky, které my ani nejsme schopni vnímat. Navíc si psi nedokážou tyto zvuky vysvětlit a přiřadit je ke konkrétnímu původci. Nepříjemné svištění a práskání ve tmě, spousta barevných efektů a k tomu povyk davu lidí vyvolají u většiny psů určité znepokojení. Jde-li o nervově vyrovnaného a správně socializovaného jedince, během ohňostroje jsou s ním jeho lidé doma a nic zlého se nestane, zpravidla na něm silvestrovské oslavy nenechají žádné následky. Ovšem stačí málo, aby vznikl obrovský a těžko zvladatelný strach.
Někteří labilnější psi se bojí třaskavých zvuků již od štěněcího věku, jiní začnou mít strach v pubertě nebo na sklonku stáří. Psi, kteří prožili v souvislosti s ohňostrojem nějakou nepříjemnost (byli sami doma, příliš se vylekali, zaběhli se apod.), si mohou vytvořit fobii na všechny ostré zvuky, ale i na všechny situace, které jim jen zdánlivě připomínají prožitou hrůzu (tma, zima, sníh, hvězdná obloha). Takoví psi se pak celou zimu bojí vystrčit nos na ulici a venčení je utrpením jak pro ně, tak pro páníčky.

Metody odstraňování strachu

Nejvíce se v boji se strachem osvědčila kombinace dvou metod: systematické desenzitizace a kontrapodmiňování.
Při desenzitizaci se pes vystavuje strachovému podnětu jen v takové míře, aby podnět zaregistroval, ale nebál se. Pak se systematicky zátěž zvyšuje, ale stále jen tak, aby pes nebyl vystrašený, naopak, aby dospěl ke stavu uvolnění. V případě ohňostroje lze tento postup praktikovat s pomocí speciální CD nahrávky. Hlasitost a rychlost postupu se dá přizpůsobit individuální toleranci každého psa. Pak už záleží jen na trpělivosti a důslednosti majitele, kdy se obávané zvuky stanou běžnou a bezvýznamnou zvukovou kulisou všedního dne.
Kontrapodmiňování znamená vytvoření nového pocitu při poslechu zvuků ohňostroje. Dosud měl pes pocit strachu a ohrožení, kdykoli zaslechl zvuk petardy. Když se tyto zvuky začnou pravidelně a stále spojovat s něčím příjemným (krmením, hrou), pocit děsu vystřídá pocit radosti. Také tuto metodu lze velice dobře procvičovat s pomocí CD nahrávky.

Kdy začít?

Během celého nácviku by pes neměl přijít do styku s ohňostrojem a zvuky střelby v plné síle. To by mohlo vrátit veškerou snahu zase na začátek. A protože celý postup trvá mnoho týdnů i měsíců, bylo by nejlepší začít s terapií hned po Silvestru. To však bývají psi ještě příliš vyděšení a spousta okolností jim stále připomíná ten děsivý zážitek (vánoční stromek v obýváku, venku tma a zima). Proto se přikláním spíše k jarnímu období. Jen pozor na různé oslavy a výročí doprovázené ohňostrojem! Před těmi byste měli psa uchránit nejlépe tím, že s ním odjedete včas pryč.

Nejlepší je prevence

Nahrávka ohňostroje se dá velice dobře využít i k prevenci strachu. Pokud se přehrávání CD (zpočátku na nejnižším stupni hlasitosti s velmi pomalým zesilováním) stane běžnou denní rutinou tam, kde je čerstvý vrh štěňat, je velmi pravděpodobné, že se tyto zvuky stanou pro mladé psíky zcela normální kulisou, podobně jako např. zvuky kuchyňských spotřebičů. Předpokladem takovéhoto využití však je naprostý klid feny při přehrávání.
Podobně se dá s nahrávkou pracovat i po přivezení nového štěněte domů nebo při kurzech ve štěněcích školičkách. Jen je třeba vždy dodržet velmi pomalý postup od nejtišších a nejméně iritujících zvuků k hlasitějším a dráždivějším a žádný z přítomných pejsků nesmí projevit nervozitu či strach.

MVDr. Hana Žertová
www.hanazertova.cz

Čtěte také...

   
30.12.2011 - Zvířátka - autor: Jakub D. Kočí

Komentáře:

  1. avatar
    [29] Alena 12 [*]

    Na naší fenku nepůsobí nic, bojí se i když je venku fičí.

    Klepe se hrůza a to je stále u nás. Na silvestra se i srachy počůrala.Sml15

    superkarma: 0 14.01.2013, 18:58:12
  2. [28] JanostikovaLenka [*]

    JSOU RŮZNÉ PŘÍPRAVKY, ALE JÁ SI SVÉHO PSA VŽDY NA SILVESTRA VEZMU DOMŮ. TO HO UKLIDNÍ.

    superkarma: 0 07.02.2012, 12:41:28
  3. [27] Danulka K. [*]

    Mému maltézáčkovi kupodivu dělbuchy nevadí, nijak to neřeší, nemáme problému, bohudíky.

    superkarma: 0 07.02.2012, 07:46:11
  4. avatar
    [26] vodfon, kolie [*]

    lalica — #10 pipina

    superkarma: 0 04.02.2012, 21:57:33
  5. avatar
    [25] kobližka [*]

    pajda — #19 Tak to máš můj obdiv a tví psi také.Asi budeš kynolog z povoláníSml16.Já mám malou fenku jezevčíka (7 měsíců),ale nejsem dobrý cvičitel.Jenže já jí z vodítka nepouštím.

    superkarma: 0 31.12.2011, 14:28:10
  6. avatar
    [24] ema [*]

    S pejskem chodím ven nejpozději v osm večer, i když není moc vystrašený. Kočička snáší rachot hůř.

    superkarma: 0 31.12.2011, 11:19:51
  7. [23] Rikina [*]

    Nejhorší to bylo u afghánského chrta cvičeného na dostihy. Sml80 Rozlišit, kdy je běh za něčím žádoucí a bude za to chválen, a kdy naopak, to bylo zjevně nad jeho kapacitu. Sml57 Takže milý psík měl v lesích jako pojistku stopovací šňůru, a v místech, kde byl výskyt zvěře prakticky jistý, nesměl z vodítka.

    superkarma: 0 30.12.2011, 19:24:37
  8. avatar
    [22] femme [*]

    naši psi se bouchání nebojí, narozdíl od našich koček Sml80

    superkarma: 0 30.12.2011, 19:21:24
  9. [21] Rikina [*]

    pajda — #19 Sml67 tak to obdivuju a tleskám,  protože to se mi nikdy nepodařilo, jak psiska viděla zvěř, a bylo jedno, co - prase, srnky, zajíc, i bažant stačil - vystartovali, neřádi, a žádný povel je nezastavil. Sml80 Přinejmenším prvních 50 metrů. Pak už začali přemejšlet, že odněkud něco zaslechli, a pozvolna obloukem začali nabírat zpáteční kurz, ovšem o poznání pomaleji, neb tušili jistou nevoli v mém hlase. Sml57 

    superkarma: 0 30.12.2011, 19:20:22
  10. avatar
    [20] ladouch [*]

    Naší čivavce Vildovi vůbec žádné ohňostroje nevadí, kouká se s námi a vůbec se nebojí, ani když je bouřka a mlátí to tak klidně spí.Sml22Sml22

    superkarma: 0 30.12.2011, 16:17:19
  11. avatar
    [19] pajda [*]

    Rikina — #14 jinak se ale musím pochlubit: na poslední procházce vyletěly z křoví srny - asi 10 kousků, necelých 12 metrů od nás, takže psovi prakticky pod nos...a můj skvělý irský setr to ustál. Sice se třásl jak ratlík a já už ho viděla zastřeleného někde v houští, ale poslechl a zůstal stát na místě...a nechal se připnout na vodítko. Po tomhle už jsem ochotná věřit u psů i na zázraky.

    1. na komentář reaguje Rikina — #21
    2. na komentář reaguje kobližka — #25
    superkarma: 0 30.12.2011, 15:38:51
  12. avatar
    [18] pajda [*]

    Rikina — #13 na krizi nevěřím. Kluci údajně nemají na výlet, ale zato mají denně na dvě krabičky cigaret a šest až osm piv nebo láhev vodky. "Nemají" na slušný oblek, ale do školy jezdí zásadně autem, a to zahraničním, žádnou ojetou šunkou. A s petardama je to totéž...

    superkarma: 0 30.12.2011, 15:35:43
  13. avatar
    [17] Alka1 [*]

    Rikina — #11 Vloni jsem seřvala takové parchantíky, kteří kolem sebe házali bouchací kuličky nebo co to bylo. Přitom vedle nich stáli rodiče, ale ani necekli a odtáhli všichni pryč. Nechápu je, za pár let to hajzlíkovi utrhne prsty a pak se budou všichni divit...

    superkarma: 0 30.12.2011, 14:43:55
  14. avatar
    [16] kebulkaevulka [*]

    Rikina — #11 Riki,tak to máš naprostou pravdu,já bydlím Černém Mostě a co se tady o silvesrovské noci děje je do nebe volající mladý smradi černé pleti,hážou kam koliv a na kohokoliv,bouchá to tady do 6 do rána,můj pes se nikdy nebál vloni byla tak vystršená,že jsem jí dala lexaurin,bohužel jsem měla poslední a ten jeden jí moc nezabral,asi jí letos i přez diáky,zavřu do koupelny,nevím co budou dělat kočky,doufám,že zalezou

    superkarma: 0 30.12.2011, 14:09:46
  15. [15] Lydia001 [*]

    Skutečně to stojí hodně trpělivosti, ale stojí to za to, protože pes pak také získává větší sebedůvěru a určitě i pevnější vztah s páníčkem!Sml16

    superkarma: 0 30.12.2011, 14:06:16
  16. [14] Rikina [*]

    pajda — #12 Sml22 jde to i ve městě. Tam sice výuka "domů" je složitější, pes má víc nástrah a rozptýlení po cestě, ale dá se to. Vraceli se mi.

    1. na komentář reaguje pajda — #19
    superkarma: 0 30.12.2011, 13:39:37
  17. [13] Rikina [*]

    Jinak souhlasím též s tím, že evidentně je houby krize a vůbec ne vysoko do žlabu, nářky z internetových diskuzí, jak lidi nemají na chleba... když je na rachejtle. Sml57 

    1. na komentář reaguje pajda — #18
    superkarma: 0 30.12.2011, 13:35:58
  18. avatar
    [12] pajda [*]

    Já psy nikam neberu, ne, že bych je vzít nemohla, ale přece jen váží dohromady 65 kilo a pokud se opravdu bojí, tak poslechnou jen mě. Na kravál jsou ale zvyklí - chodíme po vinohradech v době, kdy se plaší špačci, motáme se hlídačům sadů pod rukama, ale odmalička viděli, že prostě jdu a nevšímám si, nekomentuju, neječím, nedávám najevo, že se mi něco nelíbí.

    A ještě něco je důležité, aspoń u nás na vesnici: ve všech směrech od domu mají psi asi po půl kilometru místo, na kterém dostanou téměř vždy povel "Domů". Pokud chci takové místo překonat, dám povel "Jdeme tam a tam..." ve výsledku se pes na takovém místě přinejmenším zarazí a začne přemýšlet, kde je povel. Jakmile se zarazí, začne mu v hlavičce šrotovat a na takových 99% se vrátí tak, jak to má podvědomě zafixované. Zatím se mi to vyplatilo - i když zdrhli nebo je někdo vystrašil (např. hozenou bouchací kuličkou), vrátili se po přesně dané době k baráku. Ve městě by to asi nešlo, to nevím. Tam jsem naše štěně učila, že u jakékoliv silnice nebo cesty musí automaticky sednout...je pravda, že některé procházky jsme víceméně proseděli, ale výsledek byl dokonalý...pes byl viděn, jak se po břiše plíží z vinice do vinice a přitom se rozhlíží, jestli ho náhodou nevidím, že jako nesedl, když mělSml52Sml52Sml52Sml52

    1. na komentář reaguje Rikina — #14
    superkarma: 1 30.12.2011, 13:35:01
  19. [11] Rikina [*]

    Alka1 — #6 kočky většinou ani neotevřely oko. Sml80 

    Nicméně, jak onehdy někde někdo trefně poznamenal a já to teď drze použiju, neb s tím souhlasím - zábavná pyrotechnika mi nevadí, vadí mi pitomci. Sml57 Desetiletí chlapečci, co se baví házením bouchacích sirek po všem a po každém, ačkoli by se k nim teoreticky vůbec neměli dostat. Rodiče, co kupují nezletilým robátkům celé ohňostroje a pak je odpalují na balkóně bez ohledu na sousedy a vozidla zaparkovaná dole. Opilci, kteří jsou ochotni odpálit rachejtli absolutně kdekoliv, neb mají v hlavě zatemněno. Náctiletá mládež, která završuje bujarý večírek experimenty s pyrotechnikou, protože když to jenom tak bouchá, je to nuda, je potřebí to ještě něčím ozvláštnit. A další příklady bych mohla jmenovat. Jako každá věc, i zábavná pyrotechnika se dá použít dvěma způsoby - tím, ke kterému je určená, a pak tím, který zvolí nějaký aktuálně inteligenčně indisponovaný jedinec, abych teda nepoužila ten expresívní slovník. Sml24

    1. na komentář reaguje kebulkaevulka — #16
    2. na komentář reaguje Alka1 — #17
    superkarma: 3 30.12.2011, 13:32:20
  20. avatar
    [10] lalica [*]

    Sml16Sml16Sml16

    1. na komentář reaguje vodfon — #26
    superkarma: 1 30.12.2011, 13:29:19
  21. [9] Anime Otaku [*]

    Naše fenka ohňostroje milovala, škoda, že ten letošní už neuvidíSml13

    superkarma: 0 30.12.2011, 13:01:48
  22. [8] jerenika [*]

    mojí Venny, to vůbec nevadilo, chodila se mnou i ven, pokud jsem někam nešla slavit, a tu slávu si taky užívala... to ještě v té době u nás byl ohňostroj na náměstí Sml54

    ..naštěstí po ní nikdo nikdy nic nehodil, tak neměla důvod se bát ...

    superkarma: 0 30.12.2011, 12:56:55
  23. [7] evamagdalena [*]

    Při zaslechnutí zvukové kulisy rachejtlí a petard se můj westík zastaví a dožaduje se ihned návratu domů - do bezpečí.Takže pohladíme, ubezpečíme, že pejska nikomu nedáme a pokračujeme ve venčení.Ale nutno přiznat, že pejsek je už zbytek procházky obezřetný a vidím na něm úlevu, když se ocitne za známými dveřmi.Sml80

    superkarma: 0 30.12.2011, 12:48:01
  24. avatar
    [6] Alka1 [*]

    Tak tyhle zkušenosti vám docela závidím. Každý rok trávím Silvestra v koupelně s pudličkou a kocourem. Jediný, kdo se nebojí, je kočka, ale ta se k naší skupince přidá z čiré zvědavosti.

    Kolega se vytahoval, že jeho fenka retrívra nemá z petard vůbec strach. Jelikož s ní a manželkou chodí na akce do wesťáku a tam se v lokále při programu střílí, netrvalo to dlouho a Bára má z podobného kraválu panickou hrůzu. Závisí to i na věku, čím starší pes, tím víc se bojí, jsou ale samozřejmě i vyjímky.

    Nemám ráda tohle bouřlivé slavení, všechnu pyrotechniku a oficiální ohňostroje jsou navíc i zbytečné vyhazování peněz. Vadí mi to hlavně kvůli zvířatům, které to stresuje nejvíc...  

    1. na komentář reaguje Rikina — #11
    superkarma: 0 30.12.2011, 12:45:18
  25. avatar
    [5] honzik101 [*]

    to je docela problém, viděla jsem kluky, jak po pejskovi přímo bouchačky házeli a jednou dokonce hodili bouchačku do nosiče kočárku, důsledky si nesli hned, tatínek po nich skočil a dostali hned po čumě

    superkarma: 0 30.12.2011, 12:06:08
  26. avatar
    [4] kebulkaevulka [*]

    Našemu psovi dávám dva diazepemy a je vkliduSml22

    superkarma: 0 30.12.2011, 11:43:17
  27. avatar
    [3] Deta [*]

    Naše hafice je z rachejtlí úplně v klidu, omrkne, co se děje a zaleze zpátky do boudy. Co jí vadí, je vesnický rozhlas, to celé hlášení provyje...

    superkarma: 0 30.12.2011, 11:11:32
  28. [2] Rikina [*]

    Valná většina našich psů obvykle šla na balkón, opřela se tlapkama o zábradlí a vyhlížela, co jim krky stačily, co se to zajímavého venku děje. Sml57 Pokud jsme s nimi byli zrovna venku, museli být na vodítku, aby nepodlehli myšlence aportovat rachejtle. A když byli náhodou doma sami, vyhlíželi aspoň z kuchyňského okna, neb balkón byl uzavřen. Sml80 Jenom jeden pes, jezevčice z útulku, jevila snahu někam zalézt, ale za chvíli ji to přestalo bavit, protože být sama zalezlá pod postelí, když ostatní se někde baví, není příliš zajímavé ani pro psa. Sml30 

    superkarma: 0 30.12.2011, 11:06:40
  29. avatar
    [1] pajda [*]

    Živě si vzpomínám, jak manžel panikařil, že psi jsou přes půlnoc sami na baráku. Musela jsem se vrátit zahradou, aby chudáčci vyděšení netrpěli. No, za sebe můžu říct, že chudáčci se nejvíc vyděsili, když zjistili, že jdu z druhé strany a vidím je, jak se nám rozvalují v postelích - což mají přísně zakázáno. Jediný, kdo se kdy aspoň rozhlížel po ohňostrojích, byla pávice, která spává ve vrcholku staré meruňky a kterou lehce překvapilo, že je o půlnoci světlo jako ve dne, ale na tu stačilo promluvit. Prostě pokud lidi nepanikaří, tak nepanikaří ani ti psi, protože pokud jim něco nebuchne těsně u hlavy, tak si ani silných zvuků obvykle nevšímají. Náš oes ignoruje i plynové dělo, i když bouchne kousíček od něj...

    superkarma: 1 30.12.2011, 10:06:50

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Výzkum žena-in.cz – téma bolest, horečka a nachlazení
Trápí vás exém? Zapojte se do testování RadioXar

Náš tip

Doporučujeme