O tom, jak zdravě chodit, jsme si povídali s primářkou Centra léčebné rehabilitace Revmatologického ústavu v Praze 2 Hanou Jarošovou a také se vedoucí fyzioterapeutkou tohoto Centra. Jako nejzdravější chůzi doporučují Nordic Walking.

walking

V minulém článku s lékařkou Hanou Jarošovou jste se dozvěděly více o cyklistice (viz odkaz pod tímto článkem). Ale nejen na kolo sedá v létě člověk, který chce udělat něco pro své zdraví. Někteří z nás raději vyrazí s krokoměrem na „túru“ po parku. Na otázky ohledně sportovní chůze nám odpovídala doktorka Jarošová ve spolupráci s fyzioterapeutkou Evou Ištvánkovou.

JarosovaO tom, že je chůze velmi zdravá, se už poměrně ví. Je možné specifikovat, jaká chůze pomáhá? Jak rychlá, častá a dlouhá by měla být?
Ti z nás, kteří trpí chronickou nemocí vnitřních orgánů, hlavně kardiaci, nemocní s respiračním onemocněním nebo s těžším onemocněním ledvin by se měli poradit se svým praktickým lékařem. Aby byl trénink chůze efektivní, je třeba trénovat chůzi každý den. Limitujícím faktorem je tepová frekvence, která by se měla u zdravých osob pohybovat mezi 110 - 130 tepů za minutu.
Dále je důležitým limitujícím faktorem subjektivní pocit únavy po chůzi vyvolaná nepříjemná bolest, která přetrvává do druhého dne. Trénink začínám volným tempem v dávce 10 minut, pozvolna přidáváme až k ostrému tempu v délce trvání 30 minut.

Na co by člověk měl dbát, pokud si chůzí nechce škodit? Myslím tím věci, které každého hned nenapadnou. Je asi jasné, že je nutná správná obuv a držení těla, dodržování pitného režimu, ale co ještě?
Dáváme pozor na to, abychom nepřehnali tréninkové dávky v počátku, volit vhodný terén, zátěž postupně stupňovat. Vhodné je poradit se s fyzioterapeutem nebo ve fitness. Nezanedbatelná je emocionální složka - dá se chodit ve dvojicích, ve skupinkách, kdy sdílená radost z pohybu motivuje k dalším aktivitám.

IstvankovaV poslední době je „in“ disciplína Nordic Walking. Kdy a komu byste ji doporučila? Hodí se i do města? Je tento pohyb v něčem lepší než chůze bez hůlek?
Nordic Walking je moderní a prospěšný, je však zapotřebí jej provozovat podle určitých pravidel. Vhodná délka hůlek (připaženo a loket v pravém úhlu určí správnou délku holí), hůlka má mít poutko, které zajistí správný úchop hole a správnou práci s holí při chůzi. Nordic Walking se dá doporučit všem věkovým kategoriím včetně seniorů, hodí se i pro chůzi po městě, ale měli bychom dbát na čistotu prostředí a ovzduší. Nordic walking je lepší než prostá chůze. Pohyb pletence pánevního a pletenců horních končetin proti sobě zajistí správnou rotaci páteřních obratlů. Toto je nezbytné pro správné držení těla a pro správné stereotypy.

Dá se říci, že některý terén pro aktivní chůzi není příliš vhodný? Ať už v přírodě, nebo v zástavbě...
Krom toho, co jsem už odpověděla v minulé otázce, by terén neměl být příliš tvrdý, blátivý, kluzký nebo jinak znečištěný, aby nedocházelo k úrazu.

  • Článek vznikl ve spolupráci s Centrem léčebné rehabilitace Revmatologického ústavu v Praze 2: vvvw.revma.cz

Kam dál?

Reklama