Bulvár

Haló, haló, proč je žen v politice málo?

Politika je považována především za „mužské pole působnosti“, na kterém je pro ženy těžké se prosadit. Jedním z prostředků, který by ženám-političkám v této oblasti mohl pomoci, je zavedení kvóty, která by zaručovala jejich minimální zastoupení. To platí i pro Českou republiku, kde ženy po posledních volbách do poslanecké sněmovny obsadily pouze 22 % mandátů.  Proč mají ženy takový problém dostat se do politiky?

Celý problém se často formuluje tak, že ženy nemají o politiku zájem, případně že pro jejich přirozenost není normální pohybovat se ve veřejném prostoru.

Já bych to však přičetla strukturálním problémům. Veřejný prostor byl dlouhodobě dominován a utvářen muži, navíc dodnes existuje mnoho socio-ekonomických mechanismů, které ženám ztěžují či dokonce znemožňují účastnit se politického života. Když se například podíváte, jak je v České republice rozděleno břemeno práce v rodině, nese jej z velké části žena. Dnes už máme z valné většiny dvoupříjmový model rodiny, takže se žena musí jednak starat o rodinu, ale zároveň i pracovat,“ tvrdí vědecká pracovnice Friedrich-Ebert-Stiftung Anna Kárníková.

dkkdkdkdkd

Toto tvrzení okomentoval Jindřich Zuziak, místopředseda KV TOP 09 Jihomoravského kraje, předseda MO TOP 09 Brno-Žabovřesky: „Dvoupříjmový model rodiny zavedli komunisté. Aby mohli naplnit právo a povinnost každého pracovat. Budeme se i my dnes odvolávat na „výdobytky“ přežitého režimu? Stejně tak zavedli zvyk odsunout seniory a zdravotně postižené do ústavů. O umírání v nemocnici, mimo rodinný kruh, nemluvě. Rozbili tak staletí budovaný model rodiny ve kterém žilo v symbióze několik generací. Dvoupříjmový model rodiny můžeme dnes chápat u mnoha rodin jako ekonomickou nutnost. Je však toto důvodem pro kvóty žen v politice?“

Nejprve musí být připravena společnost

Podle bývalé slovenské premiérky Ivety Radičové jsou kvóty sice dobrým řešením, ale ne pro všechny státy. Podle této političky a socioložky je především důležité, aby na podobná opatření byla společnost připravená.

V opačném případě by pozice žen založená na kvótách nebyla výhodou, ale nevýhodou, protože ženy by musely neustále poslouchat, že se na danou pozici dostaly jen díky kvótě, a ne proto, že jsou dostatečně vzdělané a připravené,“ řekla Radičová.

Mezi státy Evropské unie nalezneme na prvním místě Švédsko, ve kterém je ženské zastoupení v dolní komoře 44,7 %. To je následováno dalšími severskými státy, Nizozemskem a Belgií. Na druhém konci pomyslného žebříčku pak objevíme Maďarsko a Maltu, jejichž zastoupení nedosahuje ani 9 %.

Česká republika se nachází pod průměrem Unie a nalezneme ji na 16. pozici. V dvousetčlenné Poslanecké sněmovně sedí 44 žen (22 %), v jednaosmdesátihlavém Senátu pak 15 (18,5 %).

 

Na dotaz, proč je tak důležité navýšit počet žen v politice, Anna Kárníková odpověděla: „Vezměte si, o čem politika rozhoduje. O životě nás všech. Nesmíme zapomínat, že ženy tvoří více než padesát procent populace. Nicméně nesouhlasím s esencialistickými argumenty, podle kterých ženy budou lepší, méně zkorumpované a přinesou do politiky ženský cit, jak často slýcháváme. Myslím si, že ideálu dosáhneme ve chvíli, kdy bude v politice stejný počet dobrých žen, jako dobrých mužů, nebo chcete-li stejně špatných žen, jako špatných mužů.“

Na stejnou otázku kontruje Jindřich Zuziak: „Proč tedy není nutné navýšit počet mužů např. ve školství (mateřské školy, základní a střední školství). Výchova mladé generace podle mého názoru rozhoduje o budoucnosti nás všech ještě více než to, zda zákony v parlamentu či opravy chodníku v obci budou schvalovány tak, aby byly přijatelné pro obě pohlaví. Byť zde jsem skeptický. Rozbitý chodník se musí opravit tak, aby byl bezpečný obecně. Nikdo však již nebude nikdy řešit, ani kdyby byly v zastupitelstvu samé ženy, zda je bezpečný např. pro chůzi na jehlových podpatcích.“

kvota

Kvóty ano či ne? Faktem je, že politika rozhoduje o životě nás všech. A ženy tvoří více než padesát procent populace.“Nicméně nesouhlasím s esencialistickými argumenty, podle kterých ženy budou lepší, méně zkorumpované a přinesou do politiky ženský cit, jak často slýcháváme. Myslím si, že ideálu dosáhneme ve chvíli, kdy bude v politice stejný počet dobrých žen, jako dobrých mužů, nebo chcete-li stejně špatných žen, jako špatných mužů,“ říká Kárníková.

Mužská versus ženská oblast. Mohou se propojit a fungovat společně?

Politika je považována za mužskou oblast stejně, jako typicky v ČR např.kadeřnické služby za oblast ženskou. Vzpomeňme však na film „Střihoruký Edward“. V Brně máme kadeřníka, Jana Špilara (vlastní stejnojmenný kadeřnický salón), který je jedním z nejlepších kadeřníků nejen v ČR, ale i v Evropě, a to přitom stíhá i službu katolického jáhna,“ říká Jindřich Zuziak a pokračuje:

Stejně tak v politice prorazily M. Thatcherová či A. Merkelová. Ta první díky svému manželovi, který jí zajišťoval servis, jenž obvykle vykonávají manželky politiků (to není nic nedůstojného, naopak). Tím chci říci, že politika je ryze mužskou záležitostí především proto, že ženy nejsou schopny svým založením a emocemi plného nasazení pro politiku, která je zvláště ve vrcholných patrech bezpodmínečně nutná, tedy až na zmíněné výjimky. Ženy však mají jiné přednosti, které jsou hodny obdivu a nemusí kvůli němu za každou cenu do politiky, zvláště když nejsou k plnému nasazení připraveny a ochotny. Jsem toho názoru, že muži mohou např. v roli zákonodárců udělat pro uznání žen a jejich nezastupitelné role v životě mnohem více, než ženy samy.

 

   
11.09.2014 - Společnost - autor: Hana Novotná

Komentáře:

  1. avatar
    [16] wich [*]

    gerda — #13 Sml67 Perfekně jsi to vystihla. Prostě pojmenuješ věci pravými jmény, jsi hnusný rasista. Na Severu ta pseudohumanita už definitivně přesáhla meze. Na úkor jednotlivce či menšiny je drsně utlačována většina. Vyprávěla mi známá, která ve Švédsku pracuje jako zdrav. sestra... Poslali jim tam Pakistánce se super kombem infekcí a parazitů, smradlavého, špinavého... U nás by ho hned dali do karantény, ve Švédsku nepřijatelné, tam musel obtěžovat všechny ostatní pacienty ve sdíleném prostoru a ohrožovat je Sml28 Tohle je tam prý denně a z tohodle důvodu chce zpátky do Česka, kde i když jsou ve zdravotnictví věci, co nás všechny se*ou, pořád je kvalitou a úrovní péče na jednom z prvních postů ve světě. Nechtějme, ať tohle u nás zajde ještě dál...

    superkarma: 0 11.09.2014, 15:26:02
  2. [15] MaVy [*]

    bože Sml31 ted se mi vybavila Parkanová -to bylo dílo Sml68, než takové, tak snad radši žádné

    superkarma: 1 11.09.2014, 14:42:23
  3. avatar
    [14] gerda [*]

    Lukáš Čejka — #9v nicneříkajících debatách rozhodně!Sml67

    superkarma: 3 11.09.2014, 13:22:08
  4. avatar
    [13] gerda [*]

    wich — #8No jo. Ale pokud se kdokoliv opováží nazvat věci přímo, vždycky je z toho strašný poprask. Podívala ses někdy, jak rasistická je např. Romea na svých stránkách? Zkusila jsem tam diskutovat pod články. Nikdy jsem nebyla vulgární ani rasistická. Vždy jsem věcně argumentovala. Výsledek? Mám zablokovaný vstup do diskusí na ten servr. A starostka Duchcova paní Bártová má andělskou trpělivost, když do ní šijí všichni Romové ze všech stran a ona tam pořád jenom vysvětluje a vysvětluje...tady je to MARNÝ!!! Hyperkorektnost, alibismus a předposranost - to je rozlišující znak politika od normálního občana.Sml80Sml52

    1. na komentář reaguje wich — #16
    superkarma: 1 11.09.2014, 13:21:18
  5. [12] Rikina [*]

    No nevím, ty dámy, které v minulosti v politice zviditelnily své osobnosti, tedy v ČR, to snad ani nemuselo bejt. Sml57 Petra Buzková, Kateřina Jacques, Karolina Peake, Kristýna Kočí, Kateřina Klasnová... nebudu to jmenovat všechno, podle mého to byla jedna chodící katastrofa vedle druhé, a jestli na tohle mají být kvóty, tak jako volič říkám, že hlasuju pro osvícenou monarchii, kde by byl hlavou pomazanou muž. Jako žena pak pravím, že otázka dláždění a jeho vhodnosti pro vysoké podpatky jest mi ukradena, a jestli by ženy v politice skutečně neřešily závažnější otázky, tak tam fakt nemusejí být. Howgh. Sml24

    superkarma: 2 11.09.2014, 12:58:58
  6. [11] patricia077 [*]

    Asi proto že nás nebaví, chrápat v parlamentě a nacpávat se ve zdejším bufetu!Jinak si myslím, že žen ve světové politice málo není...

    superkarma: 0 11.09.2014, 12:38:06
  7. [10] tetička25 [*]

    Lukáš Čejka — #9Jako podpatek u boty rozhodně, mají sílu unést něžné pohlaví. Sml67

    superkarma: 1 11.09.2014, 11:16:30
  8. avatar
    [9] Lukáš Čejka [*]

    Muzi jsou proste lepsi. Sml80Sml32Sml57

    1. na komentář reaguje tetička25 — #10
    2. na komentář reaguje gerda — #14
    superkarma: 0 11.09.2014, 10:58:48
  9. avatar
    [8] wich [*]

    gerda — #5 Je to hlavně ženská, která ví všechno z praxe. Ač u mnoha lidí určitě není populární, já vím, že je to prostě člověk, který vyleze z budky a jde řešit problémy přímo mezi cikány. Nemá potřebu sáhlodlouze frflat o evropských projektech (které jsou úplně k ničemu, všechny ty Jeketane, Centrom, Soužití), ale řeší problémy od jednotlivce a s Cikánama to prostě vždycky uměla.

    1. na komentář reaguje gerda — #13
    superkarma: 1 11.09.2014, 10:40:09
  10. avatar
    [7] gerda [*]

    zwiki — #6to bys se ti naši poseroutkové ve vládě museli vyměnit za švýcarskéSml57

    superkarma: 1 11.09.2014, 10:24:49
  11. [6] zwiki [*]

    gerda — #5Řešitelná je."Nepodlézat" cikánům a nerozdávat dávky za nic.Víte jak je to ve Švýcarsku?Zjistěte si to a uvidíte,že to jde!

    1. na komentář reaguje gerda — #7
    superkarma: 0 11.09.2014, 09:49:57
  12. avatar
    [5] gerda [*]

    wich — #3romská otázka je neřešitelná. Paní Janáčková svou upřímností kolikrát narazila a i když má pravdu a výbornou místní znalost se zkušenostmi, nic jí to nepomůže. Neb je to politicky nekorektní a nesluší se to říkat.Sml32

    1. na komentář reaguje zwiki — #6
    2. na komentář reaguje wich — #8
    superkarma: 0 11.09.2014, 09:18:37
  13. [4] vladka60 [*]

    Máme holt jiné starosti, než chlapi.

    superkarma: 0 11.09.2014, 08:56:31
  14. avatar
    [3] wich [*]

    Mě včera strašně pobavila v debatě s Moravcem Liana Janáčková, když řekla k romské otázce na Ostravsku v podstatě všechny poznatky člověka z praxe v terénu v úvodní větě a tím vyčerpala celou podstatu diskuze hned v začátku. Zbytek byly pouze hloupé tlachy o rozdávání peněz na nesmyslné projekty Sml52Sml52Sml52

    1. na komentář reaguje gerda — #5
    superkarma: 2 11.09.2014, 08:39:49
  15. avatar
    [2] gerda [*]

    No, snažila jsem se, ale i tak se mi zdá, že je to pořád dokola o ničem a stačilo pár větSml80. Můj názor je, že ženy se uplatní spíš v komunální politice. Protože nevydrží nekonečné mnohahodinové jalové mužské cancy ve Sněmovně, kde jde jen o to, aby se vše co nejdéle natahovalo a k výsledku nedošlo. Aby mohli spokojeně odpočívat dál, nenadřít se, a penízky jdou...Což je proti přirozenosti každé normální ženské, která potřebuje, aby jí šla práce od ruky a výsledek byl hned.

    superkarma: 0 11.09.2014, 06:19:06
  16. avatar
    [1] gerda [*]

    Co furt máte s tou kurzívou? Na pohled je to víc než nepříjemné. Nejde udělat článek tak nějak...docela normálně? Čeho je moc, je toho příliš. Fakt se to špatně čte a kvůli formě mi uniká obsah (pokud tedy není zájem kurzívou zastřít jeho absenciSml57)

    superkarma: 3 11.09.2014, 06:15:44

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Anketa na téma osteoporóza
Anketa na téma: Zubní zdraví

Náš tip

Doporučujeme