Bulvár

Guru minulých životů

Moderní psychologie druhé poloviny dvacátého století přinesla množství nových poznatků. Mezi její úspěchy patří také průlom do sféry do té doby patřící pouze filosofii a víře. Jedná se o zážitky klinické smrti, setkání se zemřelými blízkými a regrese do minulých životů. Jedním z průkopníků v této oblasti se stal významný americký psycholog, psychiatr a lékař, Raymond A. Moody.

Začátek cesty?
Moody se narodil 30. června 1944 ve městě Porterdale v Georgii, USA. Později získal doktorát z filosofie a medicíny. Poté působil jako profesor medicíny na univerzitě v Georgii. Žije v Alabamě a je otcem dvou dětí. Podle vlastních slov Moody nemá rád velkoměsta, ale miluje přírodu a venkov a denně relaxuje tak, že ujde 10 mil. V životě považuje za důležité říkat lidem, co k nim cítí, dát jim najevo svou lásku. Sám o sobě říká, že je stále zvědavý a stále objevuje. Každou tezi a myšlenku vidí jasně. Když píše články, prý nikdy své texty nepřepisuje, nekoriguje, neboť vyjadřuje jen to, co ví. Není divu, vždyť jen studiu zážitků klinické smrti zasvětil přes třicet let svého života.

Jak Moody k posmrtnému životu přišel
Ačkoliv jeho rodiče byli členy presbyteriánské církve, nepatřili nikdy k horlivým křesťanům, a tak Moody na počátku svého výzkumu nevěřil ani v existenci posmrtného života. Jeho otec, chirurg, mu však předal touhu po poznání, a tak začínajícího výzkumníka vedla především zvědavost. Když roku 1965 studoval ve Virginii filosofii, seznámil se s profesorem psychiatrie, dr. Ritchiem, který po vlastním prožitku klinické smrti zahájil výzkum na tomto poli. O něco později, roku 1969, vyprávěl Moodymu jeden z jeho studentů o svém zážitku za hranicí života. Moody zařadil téma klinické smrti do přednášek o filosofii a ke svému velkému překvapení nalezl v každém semestru někoho, kdo takovouto zkušenost osobně zažil či znal z vyprávění člena rodiny.

Trocha bibliografie
Roku 1975 se Moody poprvé pokusil shrnout své poznatky o životě po smrti v knize Život po životě. Vzbudil tak nesmírný zájem veřejnosti a podnítil další významné vědce k rozšíření tohoto výzkumu. Důkladněji pak stejnou otázku pojednal v díle Úvahy o životě po životě (1977). Další prací se shodnou tematikou je Světlo po životě (1988). Regresí do minulých životů se Moody zabývá v knize Život před životem (1990), kterou napsal se svým přítelem a kolegou Paulem Perrym. Spolu s tímto autorem napsal také pojednání o setkáních s mrtvými - Opětovná shledání - Setkávání se zemřelými (1993).

Věda nám stejně neodpoví
Ačkoliv sám si je životem po smrti jist, nechce o výsledcích svých výzkumů nikoho přesvědčovat, spíše jen konstatuje, k čemu dospěl. To je jeden z důvodů, proč nenarazil na větší odpor církví ani svých kolegů. Naopak uvádí, že mnozí z psychologů, psychiatrů i lékařů začali studovat toto téma mnohem systematičtěji a potvrdili jeho výsledky. Patří mezi ně i psychiatři Grayson či Greep z Uppsaly. Moody však podotýká, že věda funguje jen do určité míry a jsou oblasti, které v současnosti není schopna zkoumat. Věří v posmrtný život, ale nemá vědecký důkaz. Sám prozkoumal nad 3.000 pacientů a je přesvědčen, že jistá část Já přežívá smrt. Inkarnací si zatím není jist, neboť nemá objektivní důkazy. K problematice posmrtného života říká: ,,Nemyslím, že by věda někdy mohla tuto otázku zodpovědět. I kdyby mohly být prožitky blízkosti smrti opakovány v laboratorním prostředí, co dál? Věda by pouze slyšela víc o cestě, kterou nemůžeme vidět."

Sežrán lvy a uškrcen
O sobě Moody přiznává, že někdy zápasí s neurotickými stavy, a tak by si přál, aby ho zážitky pacientů kladně ovlivnily, tak jako ovlivňují je. Říká, že smrti se nebojí, problémy mu dělá spíše život, bojí se bolesti a mívá potíže s ledvinami. Když roku 1986 navštívil na Floridě psycholožku Dianu Denholmovou, rozhodl se podstoupit reinkarnační regresi, aby se o tomto fenoménu dozvěděl více. Objevil devět svých ,,minulých životů". Byl prehistorickým člověkem v džungli, černošským mladíkem kdesi v Africe, starým stavitelem člunů, který se utopil s tříletou vnučkou v řece, či lovcem mamutů. Pracoval jako dělník na velké stavbě, snad římském vodovodu, s ženou umírající hlady byl předhozen Římany lvům, jako starořímského aristokrata ho zabil rozlícený dav a jako malířku z Orientu ho uškrtil ve spánku mladý muž. Posléze Moody začal sám zkoumat regresivní metodu. Jak sám přiznává, žene ho údiv a zvědavost. A tak stále hledá...

Kosmické vědomí
Raymond A. Moody navštívil koncem roku 1991 Československo a pronesl několik přednášek. Z myšlenek, které zde prezentoval, vyberme alespoň jednu, která je esencí Moodyho názorů: ,,Úkolem vědy v jejím dalším vývoji bude dojít k celostnějšímu vnímání skutečnosti, a pak se vědcům jistě podaří vyhnout se složitým a pro lidi nepochopitelným konstrukcím. Jak tomu bylo již dříve, v dávné minulosti, tak bude opět i v budoucnosti: lidé dospějí ke globálnímu vědomí, k prožitku integrity - to jest k zážitku kosmického vědomí." A to je také cesta, po níž sám Moody kráčí. Zkoumá vědeckými prostředky to, co jiní zavrhli jako šarlatánství a klam, ale zároveň si uvědomuje omezený dosah vědy, a tak nehlásá své názory, jen prezentuje fakta. Moody ke své práci říká: ,,Lidé, kteří těmito zkušenostmi (klinická smrt a pod.) projdou, mají potřebu si s někým pohovořit, objasnit si svůj zážitek, a je nejvýš žádoucí, aby zde byli odbornicí schopní s nimi navázat kontakt a schopní pomoci jim i jejich rodinným příslušníkům odhalit pozadí, podstatu a význam daných zážitků."

Zájem o fakta okolo života po smrti nepovažuje Moody za módu, ale uvádí: ,,Je to prostá, bytostně důležitá otázka každého člověka, ať žije kdekoliv." A tak Moodyho rozsáhlý výzkum, ač se často dotýká smrti, je vlastně hledáním pravdy o životě...

O některých Moodyho teoriích si povíme příště...

S využitím knih R.A.Moodyho a rozhovorů s tímto autorem.

Máte nějaké zkušenosti s minulými životy nebo se zážitky klinické smrti? Nebo znáte někoho, kdo je má? Věříte v posmrtný život? A v minulé životy? V reinkarnaci? Byla jste na některé z Moodyho přednášek?

   
14.11.2006 - Společnost - autor: Ivana Kuglerová

Další příspěvky

Komentáře:

  1. avatar
    [63] Šupitopresto [*]

    www.andelesvetla.cz: To říkám furt, že jsme v Matrixu

    superkarma: 0 18.11.2006, 07:14:05
  2. avatar
    [61] Dudlajlama [*]

    Vivian: Dole jedna ....hele, nechame toho, ja jsem v tomto smeru tupec a tupcem si preji zustat. Ne, ze bych nepripoustela existenci veci nevysvetlitelnych, nezajimaji me ale natolik, abych se jimi hloubeji zabyvala, jsem materialista, tezky pragmatik a prizemni tvor, uzivam si zivota ted a co bude, bude. To nevi ostatne nikdo, ani ja ani ta duha strana.

    superkarma: 0 14.11.2006, 19:03:57
  3. avatar
    [60] Vivian [*]

    Galadriel: a kdo tvrdí, že to platí jen pro někoho?

    superkarma: 0 14.11.2006, 18:46:31
  4. avatar
    [59] Dudlajlama [*]

    Aja, predpokladam(ciste teoreticky), ze po me smrti jeste bude ma duse nejaky casek nekde vegetit nez se znovu "narodi", nerikej mi, ze presupajdis okamzite, cili v tomto obdobi si budu vesele uzivat, ze furt jeste jsem . Za druhe, pokud je to zakon fyzicky, mel by platit pro kazdeho a ne jen pro ty, co si ho zaslouzi, chtelo by to ujasnit pravidla.

    superkarma: 0 14.11.2006, 18:25:22
  5. avatar
    [58] Canadian [*]

    katchabinka: mela jsem naprosto stejnou asociaci

    K debate nize: mam dojem, ze se Asdareel dotkla bodu, kde se astrofyzika dotyka astrologie (exaktne: kde astrologie vyuziva poznatku astorfyziky).

    A k clanku: Zkusenost byva neprenositelna, jak pan Moody a jeho knihy dokazuji

    superkarma: 0 14.11.2006, 17:46:42
  6. avatar
    [57] k@tchabinka [*]

    ja se na "potom" tesim. Konecne se dozvim, ze kecali....

    superkarma: 0 14.11.2006, 17:02:43
  7. avatar
    [56] k@tchabinka [*]

    nejak se mi vybavila odpoved Bolka na dotaz o bohu pi. Chylkove z Kurva hosi gutn. ...... :)

    superkarma: 0 14.11.2006, 17:01:46
  8. [55] Bellana [*]

    Mickey Mouse: Souhlasím, ale za mých mladých let se jako bacily označovaly pouze bakterie a ty jsou v porovnání s viry docela velké.

    superkarma: 0 14.11.2006, 16:57:18
  9. avatar
    [54] Mickey Mouse [*]

    Bellana: Na viry potřebuješ ztraceně dobrý mikroskop! V tom nekvalitním tak možná kvasinky či příjice.

    superkarma: 0 14.11.2006, 16:39:19
  10. [53] Bellana [*]

    Žábina: Bacily vidět jsou, není třeba ani příliš kvalitní mikroskop

    superkarma: 0 14.11.2006, 16:16:07
  11. avatar
    [52] Vivian [*]

    iza: jak to, že ne?

    superkarma: 0 14.11.2006, 14:31:19
  12. avatar
    [50] Žábina [*]

    Mickey Mouse: jasně, bacily taky nejsou vidět a existujou

    superkarma: 0 14.11.2006, 14:26:07
  13. [47] Asdareel [*]

    Nyotaimori (46): No vždyť o tom píšu... a zdá se mi, že si nerozumíme po stránce lingvistické. Jestli se ti nelíbí pojem "astrologické ovlivňování," nahraď jej pojmem "aplikovaná astronomie"

    superkarma: 0 14.11.2006, 14:00:58
  14. [45] Asdareel [*]

    Aja (42): To si umím představit... v nebi člověk pořád musí klečet na kamenné zemi a jen se modlit. Zatímco v pekle, tam je teplo, veselé dívky, studené pivo... co tam člověku chybí?

    superkarma: 0 14.11.2006, 13:49:53
  15. [44] Asdareel [*]

    Nyotaimori (41): Přiznám se, že nyní nevím, co chceš říct...

    superkarma: 0 14.11.2006, 13:46:03
  16. [43] a.... [*]

    Aja:V nebi musí být strašná sešlost pokud opravdu platí: Blahoslaveni jsou chudí duchem, neboť jejich je království nebeské....

    superkarma: 0 14.11.2006, 13:42:41
  17. avatar
    [42] Aja [*]

    Majucha: No jo...dostala, ale nesměla bys udělat dobrý skutek jinak by tě pak šoupli do nebe. A tam je prý hrozná nuda

    superkarma: 0 14.11.2006, 13:38:15
  18. [40] Asdareel [*]

    Samozřejmě těch vlivů je celá dlouhá řada, toto mě jen tak napadlo z fleku...

    superkarma: 0 14.11.2006, 13:32:24
  19. [38] Asdareel [*]

    Karolka (34): Mě to vytáčí taky a snažím se o maximálně racionální a logický přístup k těmto věcem.

    superkarma: 0 14.11.2006, 13:18:12
  20. [37] Asdareel [*]

    Nyotaimori (31): Pokládám za zcela logické, že planety Sluneční soustavy ovlivňují život na Zemi. Například působení Měsíce je i viditelné prostým okem v podobě přílivu a odlivu. Je tedy zřejmé, že musí mít vliv i na živou přírodu, včetně člověka. Tebou zmíněný Neptun a další velké planety Sluneční soustavy - Jupiter, Saturn a Uran - zase ovlivňují pohyb Slunce kolem barycentra, což má vliv na klimatické jevy na Zemi (počasí, zemětřesení). A opět se mi jako zcela logické jeví to, že tím pádem to bude mít vliv i na živé organismy, buď přímo, nebo prostřednictvím Slunce.

    Pokud se týče Sysifů, domnívám se, že jejich odmítání jakkoliv se zabývat existencí paranormálních jevů nevyplývá ani tak z jejich vědeckého přesvědčení, nýbrž že jim to přikazuje jejich víra, která veškeré tyto jevy pokládá za dílo ďábla. S tím by ovšem v dnešní době a v sekulárních Čechách k tomu nemohli uspět, proto to maskují vulgárním vědeckým materialismem. IMHO.

    superkarma: 0 14.11.2006, 13:16:19

Další příspěvky

Z předchozí stránky:

  1. avatar
    [36] Aja [*]

    Majucha: Přijdeme si pak říct, jo?

    superkarma: 0 14.11.2006, 13:15:56
  2. avatar
    [35] *Kotě* [*]

    Jupíí 6: Já bych se představě minulých životů snad ani nebránila, ale nepřijde mi to logické.

    Mickey Mouse: nemám problém s esoterikou či mnoha "paranormálními" jevy, ačkoliv (protože?) jsem věřící... ale s knihami pana Moodyho ano a nedokážu to pojmenovat, ale prostě je neshledávám přínosnými.

    superkarma: 0 14.11.2006, 13:12:27
  3. avatar
    [33] Mickey Mouse [*]

    Nyotaimori: Ovlivnění Neptunem je asi stejná blbost jako ovlivnění virem chřipky. Zhruba stejné proporce, zhruba stejně mizivý vliv.
    Fakt je, že věřit něčemu bez důkazů je hrozně těžké. Je to totiž rozhodnutí, které vyžaduje velkou míru osobní zodpovědnosti. Ale to, že nemáme důkaz ještě neznamená, že jev jako takový neexistuje.

    superkarma: 0 14.11.2006, 12:59:06
  4. avatar
    [32] Meander [*]

    a....: Poslední dobou trpím šílenou spánkovou deprivací a konečně mám pocit, že vím, jak na to všechno pan Moody přišel.

    superkarma: 0 14.11.2006, 12:52:59
  5. [30] a.... [*]

    Když jsem se kdysi dávno chystala přečíst Moodyho knížku, byla jsem dost nalomená k tomu věřit v reinkarnaci. Poté, co jsem ji dočetla, v nic takového už nevěřím ani náhodou
    Připadalo mi, že vše, co pan Moody popisuje,jsou jen halucinogenní sny,které si může každý přivodit požitím některých látek nebo které na člověka přijdou, když jeho tělo překročí tu snesitelnou míru bolesti a pak se dostává tak trochu do jiné dimenze.

    superkarma: 0 14.11.2006, 12:50:45
  6. [28] Asdareel [*]

    Majucha: To zase já bych si posmrtný život velmi přál, ale asi by se mi moc nechtělo se inkarnovat zpátky do hmotného těla. Nebo bych si aspoň chtěl podržet své současné znalosti a dále se rozvíjet.

    superkarma: 0 14.11.2006, 12:07:12
  7. avatar
    [26] Kerridaenn [*]

    Vivian: to jsem si vsimla, jak pisu, jsem vztahovacna, proto jsem pouzila ironii nazpatek Nevidim totiz duvod, proc na moje nevericne stanovisko k otazkam "co je po zivote" pouzivas prirovnani s placatou zemi, proto jsem si taky rypla

    superkarma: 0 14.11.2006, 11:34:51
  8. avatar
    [25] Vivian [*]

    Kerridaenn: to byla IRONIE

    superkarma: 0 14.11.2006, 11:29:27
  9. avatar
    [24] Kerridaenn [*]

    Vivian: asi jsem prilis vztahovacna a spatne jsem pochopila tve prohlaseni o placate Zemi
    OK, uz toho necham, stejne ted musim do skoly

    superkarma: 0 14.11.2006, 11:24:11
  10. avatar
    [23] Meander [*]

    Nojo, každý si nějak vydělává na svůj chléb.

    superkarma: 0 14.11.2006, 11:21:25
  11. avatar
    [22] Vivian [*]

    Kerridaenn: o.k., ale ty nesmysly o Bohu si nech Obě víme, že je to blbost, tak proč ty ironické řeči?

    superkarma: 0 14.11.2006, 11:19:23
  12. avatar
    [21] Kerridaenn [*]

    Vivian: ale je to otazka viry, ja verim tomu, ze po smrti nic neni a nic byt ani nemuze a je to pro me logicke. Ty veris tomu, ze neco byt muze a nejspis i je, jen to zatim neni prozkoumane. Nevylucuju tve stanovisko, je to dost dobre mozne, ale ja to proste neberu, neverim tomu. Ale ani nikomu nevnucuju, ze takove veci proste nejsou.
    Protoze Buh je moudry a vi, ze Zeme uz je prelidnena a nechce, abychom zacali prepadavat pres konce nasi milovane placky

    superkarma: 0 14.11.2006, 11:15:52
  13. avatar
    [20] Vivian [*]

    Asdareel: Sysifové jsou kapitola sama pro sebe

    superkarma: 0 14.11.2006, 11:14:35
  14. [19] Asdareel [*]

    Kerridaenn: Zajímavé je, jak věřící lidé v sobě spojují víru v nadpřirozený úkaz par excellence (Boha) na jedné straně a na straně druhé dokážou zastávat nejvulgárnější materialistická stanoviska. Například členové spolku Sysifos - většinou věřící katolíci, ale zuřivě se brání myšlence jakéhokoliv, i fyzikálně prokázaného, vlivu kosmických těles na život na Zemi. Podivné...

    superkarma: 0 14.11.2006, 11:10:22
  15. avatar
    [18] Vivian [*]

    Kerridaenn: pro mě to není otázka víry
    A proč myslíš, že záplavy a zemětřesení "posílá" Bůh?

    superkarma: 0 14.11.2006, 11:10:19
  16. avatar
    [17] Kerridaenn [*]

    Vivian: promin, ale kazda verime v neco jineho. Ja jen napsala sve stanovisko. Btw, Buh existuje a posila na nas ty nicive zaplavy, dlouhotrvajici zimy, zemetreseni...

    superkarma: 0 14.11.2006, 11:07:17
  17. avatar
    [16] Vivian [*]

    Kerridaenn: a Země je placka, protože prostě není možný, abychom chodili po kouli a nespadli z ní.

    superkarma: 0 14.11.2006, 11:03:57
  18. avatar
    [15] Kerridaenn [*]

    Ja verim, ze duse jako takova neexistuje, ze je jen souborem ucinne fungujici chemie v tele. Tudiz po zaniku tela zanika i to, co nazyvame duse. Kdyby fungovala reinkarnace, jak by vznikaly nove duse s pribyvajicim obyvatelstvem? A klinicka smrt s klasickym svetlem na konci tunelu byla nasimulovana na leteckych trenazerech. Piloti vystaveni enormnimu zrychleni zazili ztratu vedomi s priznaky klinicke smrti, jak jsou vetsinou popisovany. Nevim, nejak se nemuzu szit s predstavou, ze po smrti neco je. I kdyz mit se mizerne, tak na to asi taky zacnu verit

    superkarma: 0 14.11.2006, 10:43:41
  19. [13] Asdareel [*]

    Vivian (12): Souhlas

    superkarma: 0 14.11.2006, 10:05:50
  20. avatar
    [12] Vivian [*]

    Asdareel: mně už to taky nepřipadá nijak nadpřirozené... je to prostě součást života, jen dosud málo prozkoumaná - protože současná věda k tomu prostě nemá prostředky (a kromě několika málo jedinců ani vůli). Taky mám dojem, že je to trochu jako ve středověku, kdy tehdejší autority považovaly v té době neprozkoumané jevy za nesmysly. Země byla placatá, protože nebylo jak prokázat opak - a kdo se o to pokusil, se zlou se potázal - podobně jako dnes... To je holt ta naše slavná věda, která se k neznámému staví obvykle dost skepticky a tím brzdí sebe samu...

    superkarma: 0 14.11.2006, 10:01:06
  21. avatar
    [11] Vivian [*]

    superkarma: 0 14.11.2006, 09:53:04
  22. avatar
    [10] Mickey Mouse [*]

    Pana Moodyho mám rád. Jeho knížky nepopisují žádné teorie, jen docela ověřené zážitky. Líbí se mi, že se nesnaží z nich sám nic dovozovat. Jako věřící si z toho mohu usoudit mnoho pro sebe.

    superkarma: 0 14.11.2006, 09:41:39
  23. [9] Asdareel [*]

    Mimochodem, ti, co umějí anglicky se mohou podívat na stránku: http://www.worlditc.com Instrumentální transkomunikace.

    superkarma: 0 14.11.2006, 09:17:36
  24. [8] Asdareel [*]

    K čemukoliv esoterickému a záhadnému (nechci říkat nadpřirozenému, protože se jedná o přirozené, jen dosud nevysvětlené jevy) většina lidí zaujímá skeptický postoj. Materialisté proto, že jsou materialisté a věřící proto, že jsou věřící. Já osobně nevím, kolik je na Moodyho teorii pravdy, ale popsané příběhy o reinkarnaci z různých zdrojů nasvědčují tomu, že by na tom něco mohlo být. Snažím se k tomu přistupovat s otevřenou myslí a nepředpojatě. Rozhodně neuznávám argumenty typu: "Není to tak, protože to tak není." Podobně argumentovali ctihodní členové francouzské Akademie v 18. století, když z pozice své autority vyhlásili: "Z nebe žádné kameny padat nemůžou, protože v nebi žádné kameny nejsou."

    superkarma: 0 14.11.2006, 09:16:05
  25. avatar
    [7] Aja [*]

    Galadriel: Překvapí? A co tě překvapilo při zrození?

    superkarma: 0 14.11.2006, 09:02:03
  26. avatar
    [6] Jupíí [*]

    *Kotě*: mám pocit , že křesťanství reinkarnace neuznává. Jen jeden život a nesmrtelnou duši a veselení se do soudného dne na nebesích:-)). takže ty máš budoucnost jasnou. Už nikdy nic tělesného :-))

    superkarma: 0 14.11.2006, 08:58:47
  27. avatar
    [5] Šupitopresto [*]

    Moodyho Život po životě byla má oblíbená četba, už když koloval v oxeroxované podobě po příbuzenstvu před 20 ti lety

    superkarma: 0 14.11.2006, 07:43:50
  28. avatar
    [4] *Kotě* [*]

    Jsem věřící a nad představou posmrtného života se tedy neošívám - ale nad Moodyho knížkami ano, ani nevím proč...

    superkarma: 0 14.11.2006, 05:36:39
  29. avatar
    [3] Dudlajlama [*]

    Neverim a nespoleham na to. Pokud, az zaklapnu naposledy vika, neco bude, prijemne me to prekvapi .

    superkarma: 0 14.11.2006, 02:41:28
  30. [1] Rikina [*]

    Dotazník: 6x ne. Teorie toho pána pokládám za bludy.

    superkarma: 0 14.11.2006, 00:42:17

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Anketa na téma osteoporóza
Anketa na téma: Zubní zdraví

Náš tip

Doporučujeme