Bulvár

Good Bye, Lenin - aneb pamatujete ještě na atmosféru revoluce?

Nebyla jsem si zcela jistá, zda tento film chci vidět.


Přečetla jsem si tedy recenzi J. Rejžka, který mě přesvědčil nejen následujícími větami.
"Premiéra filmu šla do kin právě včera, kdy se vzpomínalo na 17. listopad, a jsem tuze zvědav, jak na ni zabere zdejší nevyzpytatelné publikum. A moc mě zajímá, jak uspěje u nesoudné mládeže, které stačily jako falešná zpráva o 60. letech estrádní Pelíšky, či o pozdější normalizaci kýč Kolja nebo povrchně nevtipné Pupendo."

A když někdo říká, že tyto mé oblíbené filmy něco hravě předčí, nenechám si ujít shlédnutí důkazů.

Už při titulkách běží na plátně rudé plakáty se socialistickými motivy a portréty Lenina.
Ihned po nich jste zataženi do děje, totiž do ovzduší komunismu. Ten k vám pronikne každým pórem vašeho těla.
Revoluce v tehdejším NDR vypadá v tomto filmu, tedy alespoň atmosférou, velmi podobně jako ta naše, a tak jsem často měla  husí kůži.
Chvílemi jsem  cítila ty samé pocity, které jsem tak silně prožívala v roce 1989 na Václavském náměstí.

Co je tedy zápletkou filmu?
- udržování Alexovy matky v představě, že komunistická éra stále trvá a k žádné revoluci nedošlo.

V revolučních dnech totiž měla silný infarkt a kdyby přišla na to, že její režim padl, mohlo by následující rozrušení být pro ni to poslední...
Pro hlavní postavu fimu, tedy jejího syna Alexe, tím začíná velmi náročné období. Vytváření iluzí komunismu v právě propukajícím kapitalismu, je vysloveně dřina. A tak si při jeho snaze  uvědomíme, co vše je vlastně jinak než dříve.
Matka například požaduje oblíbené kyselé okurky. Ale sežeňte je, když se obchody právě zaplnily zahraničním zbožím...

Když jsem promýšlela, jak vám přiblížit zde popsané chování syna k matce, napadla mě jediná, vše říkající věta. "Z lásky stvořil pro mámu nový svět".   Zda to bylo zcela správné, to je zde otázka pro diváka.
Shánění okurek se starou vinětou však zdaleka nebylo jedinou překážkou. Matka se ráda dívá na televizi a po vyslovení tohoto přání  musí Alex povolat na pomoc kamaráda. Zde nastupuje na scénu velmi vtipná postava,  človíček plný energie, který mi trochu připomněl pana Čtvrtníčka. Je podobně smělý, a tak se dere na svět nová televizní stanice...

Na tomto filmu je jaksi nové či zajímavé, že nám autoři představují ženu s komunistickými ideami, která je ale z každého jiného pohledu úhlu téměř dokonalá. Tedy právě až na její stranický postoj. Pro mne tak bylo těžké přijmout její pozitivní roli.

Vedlejší linií tohoto snímku je také odchod jejího manžela.
Ten totiž zmizel "podle" na západ a dětem ani své manželce se neozval. Děti žijí v přesvědčení, že je vymazal ze svého života. Ale je to doopravdy tak?

Ohledně této rodinné situace mne zaujala scéna, kdy jeho děti sedí v koupelně na vaně. Bratr utěšuje rozrušenou sestru a vchází její manžel. Je ticho.
I kdyby mluvili a předlouze vysvětlovali, nemůže další osoba proniknout do jejich pocitů sourozenecké vzájemnosti, která se vyvíjela od dětství. Cítíme to známé rodinné pouto, které není ničím nahraditelné.

Nesouhlasím s panem Rejžkem.
Kvůli upoutání na tento film vymyslet a použít slovní spojení "povrchně nevtipné Pupendo" je dle mého názoru příliš. A to nejsem nestoudná a mládež už vůbec ne.
Nemám na posudky tohoto typu potřebnou odbornost, ale mou drzost se pokusím objasnit.

Film je jistě hodnotný z mnoha hledisek. Doslova nás přenese do rudě zbarveného období, abychom se mohli několikrát pousmát nad polozdařilými vtípky. Vidíme, jak doopravdy to bylo s Berlínskou zdí, a znovu oslavujeme její pád.
Po závěrečných titulcích si ale jen oddechneme, že je ta doba pryč, a poté rádi a rychle odcházíme.

Z technického hlediska jsem si ani já nemohla nevšimnout velmi zvláštní  kamery, která pomalu zaostřovala. Nevím, jestli to snad není nějaká módní novinka, ale mě to velmi rušilo. A ne tak docela vtipné bylo, že se na plátně objevoval zavěšený mikrofon.
Přibližně po polovině filmu se děj jakoby zastaví a nám nezbývá, než sledovat znovu a znovu peripetie hlavního hrdiny. Až když vidíme spoustu reklam na Coca-Colu, reklamu na letící vzducholodi, kola filmu se pomalu dotočí  ke zdárnému konci.

Pobavila jsem se, ale pokud by někdo opravdu nestranný porovnával naše slavné a ryze české filmy s tímto, byli bychom dle mého názoru jasnými vítězi.

Na druhou stranu máme laťku hodně vysoko, a tak svůj čas nepromarníte, když si necháte tímto filmem připomenout, jak to vlastně tenkrát bylo.
Budete zase na chvíli rádi, že jste to - Good Bye, Lenin - řekli už dávno.  

 

Good Bye, Lenin!  (SRN 2003, 118 min)

scénář: Berndt Lichtenberg

střih: Peter R. Adam

hudba: Yann Tiersen

kamera: Martin Kukula

režie: Wolfgang Becker

 

hrají: Daniel Bruehl, Katrin Sass, Chulpan Khamatova

 

 

Ocenění - hlavní cena Festivalu evropských umění v Mladé Boleslavi  


              - představitelé německé kinematografie vybrali tento film jako svého

                 zástupce do boje o amerického Oskara

 


Odkaz na recenzi
-   http://dokina.tiscali.cz/article.asp?id=1393
Odkaz na rozhovor se scénaristou Berndtem Lichtenbergem - http://www.novinky.cz/01/58/80.html
Odkaz na stránky filmu - http://www.goodbyelenin.cz/

Zajímavosti o filmu, rozhovor s režisérem a herci - http://www.memopage.cz/view.php?clanek=336

                                                            
   
26.11.2003 - Společnost - autor: Jindřiška Kleknerová

Další příspěvky

Komentáře:

  1. avatar
    [56] Ťapina [*]

    Andula: Vydej se určitě, stojí to za to. Vůbec jsem se nenudila.

    superkarma: 0 09.12.2003, 23:55:08
  2. avatar
    [55] Andula [*]

    Ťapina: díky, tenhle týden trochu hektím v práci a v jednání s úřadama, příští se vydám, nebo možná ještě o víkendu

    superkarma: 0 02.12.2003, 23:32:33
  3. avatar
    [54] Ťapina [*]

    Andula: Tak jsem to zvládla za dnešek. Doporučuju

    superkarma: 0 30.11.2003, 23:58:00
  4. avatar
    [53] Andula [*]

    Ťapina: já se chystám příští týden na něj do kina

    superkarma: 0 30.11.2003, 12:29:46
  5. avatar
    [52] Ťapina [*]

    Tak na tenhle film se určitě podívám.

    superkarma: 0 30.11.2003, 11:12:15
  6. avatar
    [50] Andula [*]

    medved: ja taky rada ctu Spacilce a verim ji, Premiere taky, ale nekdy me drasa jejich "humor"

    superkarma: 0 28.11.2003, 01:14:45
  7. avatar
    [49] Kocicka [*]

    ráda bych ho taky viděla a vůbec mi to nepřijde jako námět na lacinou komedii,ale tak trochu jako smutny zrovna jako pelisky

    superkarma: 0 27.11.2003, 13:05:02
  8. avatar
    [48] medved [*]

    ja se na film chystam, ale rejzkovo nazor na nej me uprimne receno nezajima...jindrisky lehce...nejvic ja dam na Mirku Spacilovou...taky pochvali asi tak kazdy stopadesaty film, ale kdyz uz chvali, tak to stoji za to
    jinak ctu premiere a s nazory tamnich recenzentu se povetsinou ztotoznuji

    superkarma: 0 27.11.2003, 12:00:21
  9. avatar
    [47] Andula [*]

    ishi: ale celkem chápu, co chceš říci, ale vážně nevím, nesleduju to tolik, jestli kritice všechno kritizují. A zase, kdo píše jen jeodvaté sliny, nikoli kritiku v pravém významu toho slova, to mě nezajímá.
    A skuteční kritice opdle mě psát, hrát, toči podle mého nemusí.

    superkarma: 0 27.11.2003, 00:00:31
  10. avatar
    [46] Dudlajlama [*]

    Lucy, film to muze byt skvely, proc ne? Tak trochu si ale myslim, ze se tu srovnavaji hrusky s jablky. Z nemeckych filmu se mi libilo "Run, Lola, run" a pak mam doma "Princezna a valecnik", to jsem jeste nemela cas shlednout. Vis o tom filmu neco vic?

    superkarma: 0 26.11.2003, 22:53:28
  11. avatar
    [45] Lucylle [*]

    Ja videla na tento film ukazky a byly super

    superkarma: 0 26.11.2003, 22:45:47

Další příspěvky

Z předchozí stránky:

  1. avatar
    [44] Dudlajlama [*]

    Jeste, ze vetsinu naroda (soude dle zebricku navstevnosti) tahle povrchni dila berou, jinak by prisel nejeden rejza na buben .

    superkarma: 0 26.11.2003, 22:28:56
  2. avatar
    [43] Dudlajlama [*]

    Mili, ted nam jeste nekde vyjed kritiky na nize zminovana dila pana Rejzka .

    superkarma: 0 26.11.2003, 22:26:01
  3. avatar
    [42] *Kotě* [*]

    Křečkomyš: já nejsem dost stará na to, abych zažila šedesátky, takže nemůžu komentovat Pelíšky. Ale osmdesátky jsem zažila naplno a to, jak je prezentuje Pupendo, je přeslazené, podbízivé a absolutně povrchní. Člověk by si po zhlédnutí řekl, že to byla doba bohémských umělců, alternativní hudby a idylických večerů na řece, a ne doba šedivých tesilových úředníčků, diskotékové hudby Františka Janečka a drsné cenzury. Takže nejsi jediná výjimka, já jsem to tu psala už dřív, že se mi Pupendo nelíbí. Taky jsem asi na ukamenování.

    superkarma: 0 26.11.2003, 22:04:18
  4. avatar
    [41] Kopicka [*]

    Křečkomyš: Tak Pupendo mě taky nezaujalo.... A to o tom každej básnil...

    superkarma: 0 26.11.2003, 21:11:49
  5. avatar
    [39] Křečkomyš [*]

    Na Lenina bych šla. Ale jsem asi jediná výjimka, které se nelíbily ani Pelíšky, ani Pupendo. Naprosto souhlasím s tím, že se jedná o podbízení se divákům a snahu sdělit "jak to tehdy skutečně bylo". Upřímně řečeno, český film jde dost do hajzlu. A teď mě třeba zabijte.

    superkarma: 0 26.11.2003, 19:52:06
  6. avatar
    [37] Simba [*]

    Jupíí: Taky se na ten film chystám, úkázky v Kinoboxu mne zaujaly.

    superkarma: 0 26.11.2003, 14:19:00
  7. avatar
    [36] mufly [*]

    hm ten film jsem videla v nemcine.o)) jeste pred premierou zde.o)) Moc se mi líbil - bylo to téma úplně jinak zpracované než známe z Pelišku, Pupenda či Baječných let.

    superkarma: 0 26.11.2003, 13:33:22
  8. avatar
    [35] Jarunka [*]

    Jitka: moje dcera je v USA a zrovna minuly tyden se jit tam nekdo ptal, kde zije. A hroozne koukali, ze mame v Evrope elekrinu a televize ^Takze se ani nedivim, ze tomu nikdo neveril, co jsi rikala. Proste se uci neco jineho, nez je.

    superkarma: 0 26.11.2003, 13:26:10
  9. avatar
    [34] Acinka [*]

    Já bych to docela zkoukla - zase je to trošku něco jinýho, než ty typický americký filmy a u tohodle filmu to nutí člověka trošku zapřemejšlet nad tou dobou a tak

    superkarma: 0 26.11.2003, 13:02:21
  10. avatar
    [33] Verana [*]

    Film jsem zatim nevidela,jen ukazky a na atmosferu revoluce se zapomenout neda

    superkarma: 0 26.11.2003, 13:01:14
  11. [32] helip [*]

    Docela ráda bych to viděla.

    superkarma: 0 26.11.2003, 12:32:44
  12. avatar
    [29] Jupíí [*]

    Chystám se na něj.

    superkarma: 0 26.11.2003, 10:06:41
  13. avatar
    [28] Žábina [*]

    Nezajímá ....

    superkarma: 0 26.11.2003, 09:37:00
  14. avatar
    [27] Ladia [*]

    Film jsme viděli minulej týden a moc se nám to líbilo

    superkarma: 0 26.11.2003, 09:29:23
  15. avatar
    [26] Aja [*]

    Copak Rejžek...ten je odjakživa cáklej.
    O Vánocích to budou dávat v TV!

    superkarma: 0 26.11.2003, 09:18:49
  16. avatar
    [23] Libča [*]

    tento film jsem videla pred par tydny na DVD musim rici ze ziji v byvale DDR u Magdeburgu a tak z vypraveni vim jak to tu bylo, jak ti lide zili, je zajimave ze se hodne vraci k te DDR a rikaji jak to bylo dobre.. ale zase si uvedomuji ze nebyt toho vseho kdo vi kde by byli dneska. Mesto kde ziji je asi tak 15 km od byvalych hranic se zapadem nikdy jsem neverila ze fakt tu byla zed a ona tam byla.. je tu i muzeum a nejaky usek nechali.. na mne to pusobi dost silne a kdyz ctu kolik lidi utikalo a zemrelo je to fak nekdy ostrasujici.
    Ale fim doporucuji je to sranda, neocekavejte od toho zadny divy sveta je to proste o tom zivote ktery byl o idee o lasce.. proste je to vcelku hezky film.

    superkarma: 0 26.11.2003, 09:05:29
  17. avatar
    [21] Petronela [*]

    No asi si na nej zajdu, muze to byt zajimave.

    superkarma: 0 26.11.2003, 08:58:23
  18. avatar
    [20] Olina [*]

    zrovna vcera mi o tomhle filmu kamaradka vypravela a povidala snad ctvrt hodiny, mozna i dyl. Asi na nej taky zajdu.

    superkarma: 0 26.11.2003, 08:48:38
  19. [19] teruna [*]

    jako malá jsem jezdila hodně do Berlína ke kamarádce, která bydlela kousek u zdi. Vzpomínám na ostnaté dráty, které oddělovaly východní Berlín od západního. Vždy po nějakém úseku byly rozestavěné takové budky jako rozhledny, kde měli pohraničníci služby a ten určitý úsek mezi západním a východním Berlínem vždy večer osvětlovali.A když jsem pak za tou kamarádkou ještě za komunistů jela do Hamburku, tak jsem jela přes Berlín. V Berlíně jsem šla na speciální nástupiště, odkud jezdily vlaky na západ do U-bahnu (obdoba našeho metra), kam se mohlo pouze s vízama. Kufr mi projeli rentgenem, začali se mě vyptávat, kam jedu, pak i mě kontrolovali jestli u sebe nemám něco nežádoucího a pak jsem konečně mohla vejít na perón. Tam byly řetězové zábrany, aby zatím nikdo nenastupoval do vlaku. Pak nastoupili mladí vojáci se psy a začali procházet vagón po vagónu a kontrolovali, jestli tam nejsou drogy. Vojáci měli vysoké kožené boty, vydávali různé povely a připadali mi jsko gestapo. Teprve po důkladné prohlídce jsme mohli nastoupit. Seděla jsem v kupé se staršími dámami, které nastoupily v západním Berlíně a jely do lázní Lübeck. Na hranicích východního a západního Německy přišla celní kontrola, chtěli doklady a tak jsem jim dala můj pas. Zase mě celníci začali vyptávat, kam jedu, ke komu, zkoumali, jestli vízum je platné a ty dámy byly naprosto v šoku a když odešla celní kontrola, tak navazovaly se mnou rozhovor a pak jsem byla v šoku zase já, protože nás měly díky propagandě za úplné chudáky, snad si dokonce myslely, že tady bydlíme v zemljance. Začaly mi nabízet ovoce a jídlo a pití a vyptávaly se, jak tam za tou železnou oponou žijeme a když jsem jim ukázala fotky syna (už barevné), tak nemohly uvěřit, že máme dokonce už i barevné fotky. Jo, to byla doba...

    superkarma: 0 26.11.2003, 08:45:17
  20. avatar
    [18] Dudlajlama [*]

    Andul, ja taky ne, jdu chrnet, dobrou.

    superkarma: 0 26.11.2003, 08:16:37
  21. avatar
    [17] Andula [*]

    ishi: počkej, to je ale špatná otázka, Ti není tak, že dobrý kritik tohle všechno musí umět.
    Ale psaní jedovatých šlehů za kritiku nepovažuju...

    superkarma: 0 26.11.2003, 08:12:48
  22. avatar
    [16] Andula [*]

    Galadriel: bud rada, ze jsi Katovnu nevidela, to je neuveritelne tlachani

    superkarma: 0 26.11.2003, 08:09:07
  23. avatar
    [13] Dudlajlama [*]

    Mili, taky si ho pamatuju jeste z MS. Katovnu s nim jsem nevidela, nic mene nemuze jednomu uniknout fakt, ze je to zapskly a nenavistny clovek. Nikdy jsem nepochopila, proc v Cechach temer neexistuje konstruktivni kritika, tam jde hlavne o to, jak poukazat na inteligentni nedostatecnost ostatnich, spatny vkus vubec a pokud mozno, vsechno zje..t. Pupendo a Pelisky vidim mozna trochu idealisticky, ja ale proste miluju Sabacha a tak si ty sceny z filmu predstavuju a dosazuju zpetne do knizek.

    superkarma: 0 26.11.2003, 07:39:58
  24. avatar
    [12] Andula [*]

    Mili: on asi stárne a morousovatí, vtipný není už dávno

    superkarma: 0 26.11.2003, 07:36:25
  25. avatar
    [6] *Kotě* [*]

    Já recenze pana Rejžka zas tak nečtu a nijak mě neberou, vyjadřovala jsem se spíš k Jindřiščinu článku. Mám české filmy taky moc ráda, ale Pupendo mě prostě neoslovilo, protože udělat z těch hnusných, šedivých, diskotékových 80. let téměř lyrickou dobu mi přišlo skutečně jako podbízení se divákovi. Na filmy si většinou dělám názor sama, ale je pravda, že recenze některých kritiků jsou mi vodítkem, zda na film jít nebo nejít (když se líbí jim, nelíbí se mně a naopak ).

    superkarma: 0 26.11.2003, 04:50:26
  26. avatar
    [5] Dudlajlama [*]

    S panem Rejzkem nesouhlasim jiz tradicne. Po dlouha, dlouha leta.

    superkarma: 0 26.11.2003, 03:35:31
  27. avatar
    [4] Eva_CZ [*]

    A malicko k Pupendu, Peliskum etc.etc. - me TADY roznezni skoro vsechny ceske filmy. A tak jsem rada, ze i tyto jsou na svete, ze je mam doma a ze na me z TV obcas nekdo mluvi CESKYYYY!

    superkarma: 0 26.11.2003, 03:15:07
  28. avatar
    [3] Eva_CZ [*]

    *Kotě*: tak kdybych byla dala na Jindrisku, asi bych zapomnela, ze jsem prave docetla nejakou ,,recenzi" nejakeho filmu.
    Honza Rejzek byval muj kamarad a neda se mu uprit prehled a inteligence, i kdyz je fakt, ze KLADNOU recenzi z jeho pera jsem snad necetla... Sorry, Honzo.
    Ale diky Koteti si ten film nenecham ujit! Diky!

    superkarma: 0 26.11.2003, 03:12:52
  29. avatar
    [2] *Kotě* [*]

    Myslím, že názor autorky článku je tak trochu nacionalistický, prostě že "to naše" je lepší než "to cizí", a že ji popudila recenze pana Rejžka, protože se do "toho našeho" obul. Mě osobně film velice oslovil a připadal mi výborný a také souhlasím s tím, že Pupendo je sice líbivé a vtipné, ale naprosto povrchní. Goodbye, Lenin sice taky není žádná závažná moralita, ale filmařům se podařilo postihnout spoustu jemných odstínů doby totality, revoluce a posttotalitního Německa, například vztahu Wessis a Ossis. A scéna, kdy zmatená matka vyjde na ulici a zírá si z očí do očí se vznášející se sochou Lenina, je skutečně výborná a působivá. Kromě toho je ve filmu hrozně zajímavá myšlenka, že když syn vytváří pro matku iluzi pokračující NDR, nevytvoří tu totalitní NDR, ale jakousi snovou zemi, v níž by si každý z nás přál žít - tedy zemi, kde ty myšlenky slavnostně komouši omílané, ale nikdy nesplněné, se opravdu naplnily. To mi přijde z celého filmu asi nejzajímavější.

    superkarma: 0 26.11.2003, 01:16:57
  30. avatar
    [1] Jarunka [*]

    Co jsem o tom filmu slysela je asi trochu zajimavy. Ne kazdy touto revoluci, prosel. Pokud budu mit film, podivam se na nej. Uz jenom ze zvedavost jak to v NDR vypadalo.

    superkarma: 0 26.11.2003, 00:16:00

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Náš tip

Doporučujeme