Zdraví

Glykemický index - další záludnosti

Glykemický index už pro většinu lidí není neznámou, ale mnoho lidí ještě neví, jak se řídit hodnotami u jednotlivých pokrmů. Vědí sice, že čím nižší glykemický index, tím lépe, ale horší už to je v případě, kdy kombinují více potravin. Záleží také na tom, zda jíte potravinu syrovou nebo vařenou. 

Minule jsme si ZDE vysvětlili, cože to je glykemický index a jak si v tomto směru stojí běžné potraviny. Nyní vás upozorníme na další záludnosti glykemického indexu.

Mimo jiné záleží na tom, kolik je v jídle cukrů, dále jaký je v něm poměr cukrů, tuků a bílkovin, kolik obsahuje vlákniny. Roli hraje i to, nakolik je potravina kyselá - kyselina snižuje GI - a samozřejmě kolik jí sníte.

Podívejme se na to blíže:
Cukry
Není cukr jako cukr, pokud potravina obsahuje složené cukry, mívá nižší GI než ta s jednoduchými cukry. Sem patří i poznatek, že méně zralé ovoce má nižší GI než přezrálé. Lépe je, když mají sacharidy podobu škrobu - ovšem pozor, čím jsou potraviny rozvařenější, tím hůře: brambory nebo třeba rozvařené těstoviny mají GI dost vysoký. Konkrétně těstoviny je proto lépe vařit tak, aby byly takzvaně "na skus" neboli "al dente", jsou jak zdravější, tak i chutnější.

S čím jídlo jíte?
GI potraviny se liší podle toho, zda ji sníte samotnou, anebo zda se stane součástí nějakého menu. Pokud třeba k sladkému ovoci přidáte plátek šunky, celkové GI pokrmu klesne - roli hraje přídavek tuku a bílkovin.

Vláknina

Zpomaluje vstřebávání cukrů, a proto se také vyplatí doplnit jídlo s vysokým obsahem sacharidů vlákninou v podobě ovoce a zeleniny.

Úprava pokrmu

Jednoduše řečeno, čím uvařenější potravina, tím vyšší GI. Pokud zeleninu uvaříte, její GI stoupne.

Více informací na  www.glycemicindex.com, www.stob.cz

       
   
15.02.2005 - Zdraví - autor: Anna Příhodová

Komentáře:

  1. avatar
    [19] izis.80 [*]

    u nás dělali buchtičky dobrý,ale místo masa ovar a každá zelenina byl vařenej hrách s mrkví.

    superkarma: 0 11.12.2006, 12:19:29
  2. avatar
    [16] Vivian [*]

    my jsme u nás ve škole jako děti kolínka milovali

    superkarma: 0 15.02.2005, 17:30:24
  3. avatar
    [7] emma [*]

    konečně bez chyb
    ještě by bylo dobré opravit nesmysl v tom prvním článku - totiž, že GI udává "množství cukru obsaženého v dané potravině". GI totiž udává RYCHLOST VSTUPU SACHARIDU DO KRVE nebo také RYCHLOST VZESTUPU GLYKÉMIE PO POŽITÍ SACHARIDU

    superkarma: 0 15.02.2005, 10:18:05
  4. avatar
    [5] Andula [*]

    Ferdicka: já se obávám, že ve školních jídelnách jsou k mání dodnes, schválně se ti zeptám.

    superkarma: 0 15.02.2005, 09:07:51
  5. avatar
    [3] JanaVi [*]

    vpomínka na rozvařené školní těstoviny - FUJ. Ani jsem do dneška nevěděla, že to, co nám chutná, je i zdravější.

    superkarma: 0 15.02.2005, 08:58:51
  6. avatar
    [2] Andula [*]

    Ferdicka: já zase nesnesu rozvařený, připomíná mi to kolínka ze školní jídelny

    superkarma: 0 15.02.2005, 08:50:42

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Výzkum žena-in.cz – téma bolest, horečka a nachlazení

Náš tip

Doporučujeme