Autorem GI diety (a zároveň i knihy, která o ní pojednává), je kanadský autor Rick Gallop. Jak uvádí v předmluvě, tuto dietu vypracoval, když se sám pokoušel zbavit nadbytečného tuku. Žádný z dostupných dietních programů mu nevyhovoval, a tak se pokusil o vlastní. Podařilo se mu zhubnout, ale většina přátel, kteří začali hubnou s ním „po jeho“, u diety nevydržela. Rozhodl se, že ji zdokonalí a zjednoduší tak, aby byla snadná a přístupná všem. Výsledkem je kniha „GI dieta“.

Podstatou GI diety je konzumace potravin, které mají nízký glykemický index.
A co že to je?
Některé potraviny způsobují, že po jejich snězení se do krve rychle vyplaví velké množství cukru, které je následně zpracováno hormonem inzulinem. Vyplavování velkého množství inzulinu ale není zdravé, a navíc inzulin zůstává v krvi i nějakou dobu po tom, co cukr již zpracoval, a to podporuje ukládání tuku. Ještě ke všemu ve vás prudký pokles hladiny cukru vyvolá hlad, což obvykle řešíte další svačinkou, která vám hladinu cukru v krvi (takzvanou glykémii) opět „vystřelí“ do závratných výšin. 
Jak z tohoto bludného kruhu ven?
Když konzumujete potraviny, které mají nízký glykemický index, hladina cukru v krvi se zvedá velmi pomalu, takže i inzulin se uvolňuje v malé dávce. Výsledkem je, že jste mnohem déle sytá a že vám nebují tukové polštářky.
Úpravu jídelníčku směrem k potravinám s nízkým GI samozřejmě doplňuje omezení kalorického příjmu tak, aby tělo pomalu, ale jistě „rozebíralo“ svoje tukové zásoby ušetřené „na horší časy“.

Kniha vás na úvod velmi podrobně a srozumitelně uvede do problematiky ukládání tuku v těle. Dozvíte se, v čem spočívá podstata GI diety. Pomocí tabulek si snadno zjistíte, kolik kilo byste měla zhubnout a jak rychle byste měla hubnout, abyste neohrozila svoje zdraví. Navíc se v přehledných kapitolách dozvíte, jak tělo zpracovává konkrétní složky potravy (vlákninu, sacharidy, tuky, aminokyseliny atp.), kolik jich zařadit do diety a proč, a také zjistíte, které oleje a tuky jsou neškodné a které jsou „cholesterolová bomba“.

Autorovým záměrem je, abyste se po několika týdnech GI diety přestala cítit jako někdo, kdo drží dietu. Všechny potraviny rozdělil na červené (nezdravé, nevhodné, velmi kalorické), žluté (kalorické, ale občas si je dát smíte) a zelené (zdravé, vhodné). Tyto kategorie jsou popsány (a zaplněny) velmi obsáhle, a tak nebudete mít žádné pochybnosti, které jídlo kam zařadit. Na konci knihy je navíc zařazen rejstřík potravin i s jejich rozdělením.  

Aby byl začátek diety ještě jednodušší, obsahuje kniha mnoho receptů včetně týdenního jídelníčku, který vám pomůže si zvyknout na množství a typ jídla, které máte konzumovat. Pokud se budete zpočátku držet této knihy, brzy si na upravený jídelníček zvyknete, a navíc se vyhnete otravnému počítání kalorií a studování popisků na obalu.

Autor knihu navíc doplnil i praktickými tipy, které se věnují skoro všem oblastem, do kterých může dieta zasáhnout: jak se vážit a měřit, jak si naklonit rodinu, aby jedla s vámi, jak nakupovat, jak se udržet, když vás bude svádět nějaká zakázaná potravina a tak podobně.

Cílem GI diety je hubnout v pohodě, bez neustálého stresu a špatného svědomí, a také bez hladu, který mnohé dietní programy provází. (Je skutečně důležité si uvědomit, že kdo hladoví, nehubne, ale naopak burcuje své tělo, aby se připravilo na „horší časy“.)

Když se vám podaří shodit, kniha vás ani zdaleka neopustí. Vstoupíte do její „Fáze II“, která vás naučí, jak se stravovat tak, abyste si svou váhu udržela, povolí občasné hřešení a poradí, jak stravováním předcházet kardiovaskulárním chorobám. Vlastně je to taková „příručka zdravého životního stylu.“

Kniha se věnuje i pohybu – v první fázi ho nedoporučuje příliš vehementně. Podle autora je totiž důležité, abyste nejprve shodili přebytečná kila, která vám překáží. Když ale vstoupíte do „Fáze II“, je už vaše tělo plně připraveno na to, abyste ho trošku „prohnali“. Bez kil navíc se budete cítit lehčí a plná energie, je na to tedy skutečně pravý čas! I v této kapitole najdete mnoho tipů a rad, jak se do sportování pustit, aby vás „nebolelo“.   

Kniha je zpracována velmi přehledně a bude vám nápomocna v každém okamžiku diety i následného života. Její hlavní myšlenkou je změnit váš jídelníček tak, abyste nejprve hubnula, a následně se stravovala tak, aby to prospívalo vašemu zdraví i kráse.

Reklama