Bulvár

Gentlemani na vymření?

Gentleman – slovník naučný uvádí, že jde o muže uhlazených způsobů. Tento výraz k nám přišel ze staré dobré Anglie.

Typický dandy z britských ostrovů B. B. Brummel definoval vzhled a chování pravého muže:  každý, nezávisle na majetku, původu nebo vzdělání může se stát gentlemanem tak, že bude nosit jednoduchý tmavý oblek s kravatou. Brummel se stal ve své době naprostou autoritou v odívání a dodnes nosí muži tmavé obleky, bílé košile a černé boty tak, jak to  propagoval. Čím jednodušší a uniformnější oblečení, tím lépe. „Gentlemani jsou známí svou diskrétností a absencí vulgární podívané,“ říkal Brummel. Jedinou součástí pánského odívání, která mohla – a měla – vyjadřovat osobnost vlastníka a jeho příslušnost ke společenské skupině, se stala  kravata.


Anglického gentlemana si zařazujeme do 19. století, kdy v perfektně padnoucím smokingu líbá dámám ručku, distingovaně s nimi pohovoří, a pak zamíří do pánského klubu. Tam pokuřuje, popíjí whisky, čte noviny či hraje šachy a diskutuje o vážných tématech s dalšími členy klubu.


V našich zemích vzpomeneme prvorepublikové filmy, kde nepřekonatelný Oldřich Nový nabízel dámám cigarety a byl decentním gentlemanem se vším všudy, včetně jelenicových rukavic.

O významu pojmu gentleman se můžeme přít. Pro mne je to především muž galantní. Ten, který mi pomůže do kabátu a nenechá mne bojovat s rukávy, ten, který mi podrží dveře a nepustí mi je na hlavu, ten, který mne neoslovuje „ty vole“ a neužívá slova neslušná. Ten, který pozdraví první, ten, který mi v restauraci odsune židli, ten, který počká, až se posadím, a teprve pak obsadí tu svou. Ten, který mne pozve na kávu a tu kávu za mne samozřejmě zaplatí a nečeká, až začnu hledat peněženku.

Nemusí mi líbat ruce, nemusí blazeovaně hovořit, nemusí nosit rukavice z jemné kůže. Musí mne respektovat jako ženu a podle toho se chovat.

Nedávno jsem četla názor jednoho psychologa, že si za stav dnešních mužů můžeme my ženy samy. Tím jak jsme samostatné, soběstačné, sebevědomé a snažíme se mužům vyrovnat. Ano, částečně je to pravda. Ale neznám ženu, která by se mužům vyrovnávala tím, že se bude chovat jako oni. Tudíž ve velké většině „nechovat“. Jsou jemné, jsou ženské. Proč nejsou muži „mužští“ tak, jako jsou ženy „ženské“? Není to pohodlnost?

Je to i  pozůstatek dob minulých, kdy správný chlap kouřil jednu cigaretu za druhou, chodil do hospody, doma na něj čekala teplá večeře a uklizený byt. Když se mu něco nelíbilo, tak bouchnul do stolu a pořádně tu „svou“ sjel jako správný pán tvorstva.


Doba se změnila pánové a tím, že se začnete chovat, jak se od správného muže očekává, nebudete považováni za něco divného a archaického. Vždyť se moderně a elegantně oblékáte, dbáte na svůj vzhled, tak proč tomu nepřizpůsobit i vaše chování?


My na to čekáme a doufáme, že se toho dočkáme. Proto, pánové, věřte svým ženským protějškům, vždyť po vás nechtějí nic nadlidského a nesplnitelného. Važte si jich a chovejte se vždy jako muži - gentlemani, na které vaše partnerky mohou být hrdé a mohou na ně spoléhat.

   
22.11.2005 - Společnost - autor: Míra Šindrbalová

Další příspěvky

Komentáře:

  1. avatar
    [64] *Kotě* [*]

    Vivian: souhlasím.

    superkarma: 0 22.11.2005, 22:33:28
  2. avatar
    [63] Vivian [*]

    Šmarjá, že já jsem sem lezla

    Meander (57): přesně tak. Slušné chování k ženě není nic proti její rovnoprávnosti.

    Ovšem je fakt, že jen muži za současný úpadek mravů nemohou. Ony dámy se často taky nechovají zrovna jako dámy

    superkarma: 0 22.11.2005, 19:48:36
  3. avatar
    [57] Meander [*]

    Feminismus v mých očích není o tom být brána jako muž, ale být respektována jako žena. A právě toho respektu je pomálu. Jak k ženám, tak k mužům.

    superkarma: 0 22.11.2005, 18:12:52
  4. avatar
    [53] Meander [*]

    Baronka z Kratihájů: ...nebo aby nedostala půllitrem, když se to v knajpě mele

    superkarma: 0 22.11.2005, 18:06:22
  5. avatar
    [51] Meander [*]

    katchabinka: Co to povídáš? Mě koukám neznáš... Čti laskavě pořádně! Sama sebe považuju se za feministku a tvrdím, že každá ženská, která vystupuje proti feminismu, vystupuje sama proti sobě. Ale ta zbytečná agresivita, která se objevuje v moderní prezentaci feminismu, je mi jaksi proti srsti. Nahrává to totiž hlupákům, kteří označují feministky za šeredné, neukojené krávy.

    superkarma: 0 22.11.2005, 17:36:01
  6. avatar
    [50] k@tchabinka [*]

    blowup: no co na to rict:) snad jen, ze by sis mily hosicku mel precist taky trochu o tom, jak se zena musela podrizovat po staleti bezduvodne muzi. Tim padem je jeji dnesni osamostatneni (a at si to chape kdo chce jak chce)na miste :) Bohuzel je smutnym zvykem tu omlouvat muze a obvinovat zeny. Muzeme si za to samy , damy, ze chcete rovnopravnost :) Oni si na to ti nasi klucii nejak ne a ne zvyknout co :)) (btw: trosku grafoman ze:))

    Meander, Bába Bára.. vám bych zase doporucovala si precist neco o tom, co feminismus vlastne je :) hruza me jima z techle predpotopnich nazoru.
    A sama sobe bych doporucovala vypadnout a uz sem nic nepsat, protoze me zrovna napadlo par vulgarnich slov.

    superkarma: 0 22.11.2005, 17:27:50
  7. avatar
    [49] Meander [*]

    Bába Bára: Ano, současná podoba feminismu, tak jak se tento sám prezentuje, mi způsobuje lehkou nevolnost a mžitky před očima

    superkarma: 0 22.11.2005, 17:02:02

Další příspěvky

Z předchozí stránky:

  1. avatar
    [48] Meander [*]

    Bába Bára: Pleteš si slušnost s úslužností.

    superkarma: 0 22.11.2005, 17:00:40
  2. avatar
    [47] Bába Bára [*]

    xenie: Ale ono se to opravdu vylučuje. Požaduji-li úplnou rovnoprávost obou pohlaví, nemohu vyžadovat "úsluhy" (otevření dveří apod.) od toho druhého. Jedině - jednou otvírám dveře já, podruhé ty. Taky v Americe a částečně i v záp.Evropě to feministky takhle praktikují. Taky proto (nejen) jsem zásadně proti současnému feministickému hnutí.

    superkarma: 0 22.11.2005, 16:49:40
  3. avatar
    [46] Meander [*]

    Martin_Beck: Dokaž to

    superkarma: 0 22.11.2005, 16:21:35
  4. [45] xenie [*]

    quaternio: ono se feminismus a gentlemanství vylučuje ? no oto zírám... chlapče, ujasni si pojmy, ok ?

    superkarma: 0 22.11.2005, 16:20:32
  5. avatar
    [43] Meander [*]

    Ocením, když se chlap chová jako gentleman. Ale co opravdu hluboce nesnáším je líbání rukou. Nestalo se mi, že by to některý z těch rukolíbačů uměl. Místo toho, aby se sklonili k podávané ruce a naznačili polibek, málem člověku vyrvou ruku z ramene a řádně ji ocintají. Hnus fialovej.

    superkarma: 0 22.11.2005, 16:08:59
  6. avatar
    [42] Meander [*]

    Rikina: To by se taky kolikrát jeden načekal

    superkarma: 0 22.11.2005, 15:52:37
  7. [41] Rikina [*]

    Tedy mělo by se přiznat, že někdy je těžko být pánovi gentlemanem, když žena nepočká, až jí tu židli odsune, kabát z věšáku popadne dřív, než tam pán dojde a i ty dveře si otevře s klidem první, aniž by ji to zarazilo, že by to taky mohlo být jinak. Ačkoliv dotyčná samozřejmě teoreticky ví, jak by to vypadat mělo a mohlo, v praxi to jednoduše neočekává, a tak pán jen smutně přihlíží, není-li povahy otevřené, aby se ozval a své právo projevit se jako gentleman uplatnil

    superkarma: 0 22.11.2005, 15:25:03
  8. avatar
    [39] Bába Bára [*]

    Souhlasím s tím, psychlogem, že si za to ženy můžou samy. A to trojím způsobem: 1. Tím, jak vychovávají své syny 2. Tím, jak se samy chovají 3. Tím, co dovolí, aby si k nim chlap "dovolil" jenom proto, aby si ho udržely.

    superkarma: 0 22.11.2005, 15:18:44
  9. avatar
    [38] fructia [*]

    Jednoho takového už mám a musím říct, že se opravdu chová jako pravý muž

    superkarma: 0 22.11.2005, 14:35:15
  10. avatar
    [37] Kelly [*]

    marcellina* 29: mám týž názor ...
    Lidé by si měli ujasnit, co to vlastně feminismus je a chlapi by se na to vymlouvat neměli, když je jim shnilo pomoct ženské s taškou, domácností atd. ...
    A z druhé strany: vzpomínáte na vystoupení Milana Pitkina (je to i na CD), kde vypráví, jak pustil v tramvaji sednout ženskou se dvěma nákupníma taškama (protože vystupoval), která měla na čele naběhlou žílu, se slovy: "Tak si sedni, babo ... " ... ?

    superkarma: 0 22.11.2005, 14:01:55
  11. avatar
    [34] pohodarka [*]

    presne, Odemětobě: libat rucky ani nozky nemusi, vlastne ty nozky jo no a s tim placenim, jsem taky pro mensi rovnopravnost (prece jenom v tom 19. stol. ty zenske vlastni penize nemely, tak se jaksi sluselo ci bylo nezbytne je vzdy zvat) a sem tam ho pozvu ale jinak, nesouhlasim s nazorem, ze slusnej kluk je za pitomce...blbost

    superkarma: 0 22.11.2005, 13:13:15
  12. avatar
    [32] Odemětobě [*]

    rozina: ale kde byl začátek?V socialismu,který ženy zahnal do fabrik ke stojům a s hrubou prací přišla i hrubá mluva?Pokud v dětském kolektivu je dominantní osobnost současně i vulgární,tak se jí ostatní děti chtějí podobat a jsou vulgární taky.Když jsem od své tehdy 12ti leté dcery slyšela při hádce s bratrem slovo k*a,rázně jsme si to vysvětlily a pevně věřím tomu,že ani na ulici tak nemluví.A syn má s kamarády vypracovaný systém nadávek a klení,kterému rozumí jen oni.Stejně na poflakování na ulicích nemají čas.Doma sprostě nemluvíme,to už musí být jóó průšvih,aby se manžel rozohnil a zanadával.

    superkarma: 0 22.11.2005, 13:08:01
  13. avatar
    [30] Odemětobě [*]

    Nyotaimori: asi bych se měla nad sebou hluboce zamyslet.Jenže to víš,starého psa novým kouskům nenaučíš.

    superkarma: 0 22.11.2005, 13:00:13
  14. avatar
    [29] marcellina* [*]

    quaternio: podle mne se feminismus a gentlemanstvi nevylucuje

    superkarma: 0 22.11.2005, 12:58:53
  15. [24] rozina [*]

    HM, JO JO gentlemen je krásná věc, ale zapomněly jste DÁMY, že dříve nebyla taková děvčata, která mají vole, pí..o, krá.., a hrubší výrazy za vcela běžné, fuj a to by jste chtěli aby ty chlapi byli gentlemani ?? No zamyslete se !!

    superkarma: 0 22.11.2005, 11:53:47
  16. avatar
    [23] Odemětobě [*]

    quaternio: ale feministky by měly problém se mnou,já totiž i ráda vařím,peču,žehlím a umývám okna.

    superkarma: 0 22.11.2005, 11:50:56
  17. avatar
    [21] Odemětobě [*]

    quaternio: já osobně chci toto:aby mi chlap podržel dveře,zřetelně pozdravil,pomohl do kabátu a pomohl s taškami.Pohled na chlapa s rukama v kapsách,jak si vykračuje vedle manželky vlekoucí tašky ve mně vzbuzuje agresivitu.Nemusí líbat ruce a klanět se,v restauraci klidně zaplatím i za něho.Chlap se bude k ženské chovat tak,jak mu to ona dovolí.Ale základní pravidla může dodržovat každý,jen ho to musí máma naučit.

    superkarma: 0 22.11.2005, 11:40:27
  18. avatar
    [20] Žábina [*]

    Kelly: u nás v domě bydlí jeden důležitý podnikatel, který vždy zdravil takzvaně na 1/2 pusy
    jednou se mi stalo že jsem šla proti němu na chodníku, koukal na mě ale nepozdravil
    od té ho nezdravím, ani když on pozdraví mě /no ono o pozdravu se moc mluvit nedá, spíš takové zamumlání /
    tuhle jsme jeli výtahem a on přistoupil - jela jsem se svým manželem
    pozdravil nahlas manžela ahoj /tykají si/ a mě dobrý den
    já neodpověděla, ani při vystupování
    vím že je to neslušné ale protože on je takový hulvát, vůbec mě to hloupé nepřijde

    superkarma: 0 22.11.2005, 11:33:02
  19. avatar
    [17] Kelly [*]

    Slušné chování by mělo být jedním z hlavních vyučovacích předmětů na škole a naučit děti aspoň těm základům, když už některé rodiny neví, jak na to.
    Nedávno se mne dcera ptala, kdo vchází 1. do dveří, když jde muž a žena nebo 2 muži a žena, kdo se komu představí, když ve skupině je několik žen různého věku a postavení + nějaký ten muž, kdo 1. zdraví atd. atd. ... Je toho dost a není to legrace se v tom vyznat.
    S článkem souhlasím a vždy mne potěší, když mi muž nebo i malý cvrček podrží dveře, kterému za to hlasitě a s širokánským úsměvem poděkuji.
    A k tomu zdravení:
    poprvé si myslím, že mne neslyší a je zamyšlen
    podruhé si myslím totéž a pozdravím velmi hlasitě
    nepozdraví-li už i potřetí, pak už nikdy toho člověka nepozdravím ani já a to do té doby, než tu pusu otevře sám - ať je to třeba sám president

    superkarma: 0 22.11.2005, 10:23:22
  20. avatar
    [14] marcellina* [*]

    Boruv.ka: to se mi bohuzel uz taky nekolikrat stalo. Vzdycky, kdyz mne muz nepozdravi prvni a pozdravim ja jeho a on ani neodpovi, tak mne to strasne prekvapi, jakej je to hulvat

    superkarma: 0 22.11.2005, 09:18:16
  21. avatar
    [13] marcellina* [*]

    tak ten muj je dle tohoto clanku gentleman

    superkarma: 0 22.11.2005, 09:15:55
  22. avatar
    [11] Boruv.ka [*]

    svetluszka: tomu nevěř, např. v práci máme pár mužů, co ani neumí coby MUŽI, PÁNI TVORSTVA, otevřít pusinku a říct dobrý den jako první. A takovým já dobrý den fakt první už neříkám, protože se mi mnohokrát stalo, že ani neodpověděli..... Ale zdůrazňuju, že je to tak 1%

    superkarma: 0 22.11.2005, 08:45:28
  23. avatar
    [10] Boruv.ka [*]

    gerda: ale ano, neříkám, že ze všech, ale jistě z nich jednou budou dámy, až by ses tomu možná i smála. Já taky byla ječící příšera, hihňající se v tramvaji a dnes se s klidem můžu považovat za vychovanou a slušnou ženu

    superkarma: 0 22.11.2005, 08:19:40
  24. avatar
    [9] svetluszka [*]

    .... ...no já myslím, že když se budem chovat jako ŽENY tak se chlapy budou chovat jako MUŽI....

    superkarma: 0 22.11.2005, 08:09:17
  25. avatar
    [8] gerda [*]

    gerda: promiň, samozřejmě představit místo vysvětlit. Dělám toho fůru najednou, to mám z toho

    superkarma: 0 22.11.2005, 08:06:37
  26. avatar
    [7] gerda [*]

    Boruv.ka: no, sice máš možná pravdu, ale já si neumím vysvětlit, že z těchto ječících sprostých příšer bude jednou kultivovaný tvor

    superkarma: 0 22.11.2005, 08:05:49
  27. avatar
    [6] Boruv.ka [*]

    gerda: to jsou puberťačky, které z toho ve většině případů vyrostou , snaží se těm " slušně vychovaným " synáčkům vyrovnat, aby nebyly out . Zde je rozhovor o ženách, tudíž dospělých osobách, u nichž si nelze jejich chování nijak ospravedlnit jako v případě těch " slečen z kanálu ", a to je právě na tom to smutné.

    superkarma: 0 22.11.2005, 08:01:14
  28. avatar
    [5] gerda [*]

    spcxxx:s tím souhlasím do puntíku. Právě v sobotu večer jsem zažila dvojici slečen, které se venku chovaly úplně otřesně. Měly asi tak 15-16, ječely, řvaly, a to nejen chvilinku, ale celou dobu, co šly po ulici. Měla jsem se co držet, abych jim něco neřekla. A dál si vzpomínám na situaci, kdy šla jedna slečna spolu se dvěma mladíčky. Ti mlčeli, ale ta děvenka byla sprostá jak kanál. Těžko být gentlemanem vedle takových žen

    superkarma: 0 22.11.2005, 07:50:30
  29. avatar
    [3] marylin [*]

    Blueberry -> souhlasim, tam by to opravdu melo zacit, kdyz matky rozmazluji sve synatory tak, ze z nich nic jineho nevyroste .. no tak se pak neni cemy divit. Nesnasim rozmazlene spratky, kteri nemaji ani spetky zpusobu.

    superkarma: 0 22.11.2005, 02:51:37
  30. avatar
    [2] Blueberry [*]

    Ja to ucim sve syny - tam by to asi melo zacit, ne?

    superkarma: 0 22.11.2005, 01:44:08

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Anketa na téma osteoporóza
Anketa na téma: Zubní zdraví

Náš tip

Doporučujeme