Vztahy

Gayové a lesby - registrovaná menšina?

Gayové a lesby – registrovaná menšina?

 

Vtěchto dnech probíhá vBrně a Praze filmový festival Mezipatra. Letošním ústředním tématem jedětství jako období bez předsudků a rodinné vztahy a rodičovství gayů a lesbiček. Bude promítnuto na šedesát filmů zcelého světa o historii, životním stylu, kultuře a osudech této minority.

 

Říká se jim čtyřprocentní.

 

Narodili se do heterosexuálních rodin. Přiznání své jiné sexuální orientace rodičům je pro ně první velkou životní zkouškou. Rodina na to není připravena. Má jistá očekávání od svých potomků, která se zhroutí jak domeček zkaret. Ptají se, kde udělali chybu, proč se to stalo zrovna jim, hledají vokolí svých dětí viníka, který „zkazil“ jejich dítě. Posílají je klékařům, protože stále, a nejen u nás, přetrvává názor, že homosexualita je nemoc a dá se léčit. Pokud se rodina smíří sfaktem, že jejich syn či dcera je homosexuál a vyjde jim vstříc, pochopí je, je to ta nejlepší situace, která může nastat. Ale tak tomu ve velké většině není.

 

Ještě nedávno jsme o nich téměř nic nevěděli. Snástupem demokracie je o nich čím dál tím více slyšet. Čteme o nich, točí se dokumenty, probíhají televizní debaty. Parlament jedná o jejich požadavcích a právech týkajících se registrovaného partnerství. Hovoří se o adopci dětí homosexuálními páry.

 

Jejich zařazení do společnosti nebývá lehké. Skrývají svou identitu, někdy udržují „umělé“ vztahy sosobami opačného pohlaví, aby nebyli podezřelí či nápadní. A pak jsou tací, kteří vyšli ze stínu a otevřeně se ke své orientaci hlásí. Veřejnost je mnohdy přijímá rozpačitě.

 

Potkat na ulici heterosexuální pár je běžné. Pokud se vedou za ruce dvě holky, a především dva kluci, sleduje je hodně očí. Pohledy souhlasné, úsměvné i pobouřené. Ano, je to něco, sčím jsme se dříve nesetkávali.

 

Časy se mění. Dříve jsme se o homosexualitě dočítali včasopisech ve spojení sfilmovými hvězdami, zpěváky, tanečníky, spisovateli. Občas se zabrousilo do historie a objevil se nějaký panovník či vojevůdce.

Dnes už je pro většinu normální, že ten či onen český zpěvák, herec, výtvarník atd. je homosexuál. Ale pořád jsou to ti, o kterých čteme či vidíme je na televizní obrazovce. Pokud však zjistíme, že je tomu tak i v případě našeho kolegy, lékaře, souseda, mnohým to připadá nenormální. Umělci? Dobrá, ale ti žijí mimo běžnou realitu obyčejného člověka, ale můj zubař?

 

Někteří se jim vyhýbají. Někteří je odsuzují. Někteří je považují za úchylné. Někteří jim fandí. Někteří podporují jejich požadavky. Někteří je berou jako neoddělitelnou součást naší společnosti.

 

Jedna věc je pro ty „některé“ společná – registrují „ty“ čtyřprocentní. Vminulých dobách tomu tak nebylo.

 

Co Vy? Jaký máte vztah ktěmto lidem? Setkali jste se sgayem či lesbičkou ve svém okolí? Jaký máte názor na registrované partnerství? Co si myslíte o výchově dětí páry stejného pohlaví? Jak byste zareagovali na sdělení, že vaše dítě je homosexuál?

 

   
15.11.2005 - Ona s ní - autor: Míra Šindrbalová

Další příspěvky

Komentáře:

  1. [103] orangutan [*]

    Sml54

    superkarma: 0 28.06.2009, 23:56:45
  2. avatar
    [102] Myškomedvídek [*]

    znám pá,nevadějí mě

    superkarma: 0 22.04.2009, 15:34:54
  3. avatar
    [101] Heisy [*]

    Já jsem bisex., muže mám, ale žena se mi líbí, měla jsem s ní "styk" a nebylo to jen jednou. Homosex. přátel mám hodně a tvoří je muži i ženy - muži jsou skvělí společníci.
    Já je toleruji, fandím, rozumím...
    Ať vychovávají dítě, ale možná by nebylo od věci si přiznat že by tam už chyběl "normální"základ do budoucího sex.života dítěte.
    No a kdyby s tím přišel můj syn... nevím, ale určitě bych ho nevyhnala a snažila se ho pochopit.

    superkarma: 0 23.11.2005, 14:09:22
  4. avatar
    [100] Vivian [*]

    Nyotaimori: a kromě "nepřiměřené obrany" by taky mohli škrtnout "množství větší než malé" a zakázat komanče

    superkarma: 0 17.11.2005, 13:03:43
  5. avatar
    [99] Vivian [*]

    Nyotaimori: jasně, kdyby stačila smlouva u notáře, nepotřebovali bychom sňatky ani registrovaná partnerství Ale obávám se, že s těmi našimi osvícenými a moudrými politiky si na to RP ještě chvilku počkáme. Snad se toho dožijou aspoň naše teplé děti.

    superkarma: 0 17.11.2005, 13:02:50
  6. avatar
    [97] Vivian [*]

    a....: kdybyses opravdu orientovala v legislativě ČR, pak bys nikdy nemohla tvrdit, že všechny právní náležitosti společného soužití může vyřešit smlouva u notáře .

    superkarma: 0 16.11.2005, 21:59:53
  7. avatar
    [96] emma [*]

    átéčko:

    superkarma: 0 16.11.2005, 21:35:29
  8. avatar
    [95] átéčko [*]

    Podařilo se mi vymazat napsaný názor,pokusím se ještě jednou. Myslím,že není na nás abychom posuzovali kohokoliv podle sexuální orientace.To se mizdá zvrácené. Proč by třeba nemohl mít můj zubař jinou orientaci ,než já. Vadilo by bi to pouze v případě,že by se líbil mně a vadilo by mi,že ho má někdo jiný. Sexuální orientace určitě nemá vliv na výchovu dětí a myslím,že tito lidé jsou skvělými rodiči. Už proto,že se jim nemůže stát,že by měli nechtěné dítě. Jak se může stát nám heterákům Registrované určitě ano, pokud si jej přejí.Jek bych zareagovala jako rodič to skutečně nevím,ale věřím,že normálně.Na své děti jsem pyšná za to, jak se chovají a čeho dosáhli,ikdyž by se tomu leckdo mohl smát.Mladší syn nechal vysokou a našel si práci a starší,postižený se učí ve 27 letech číst a psát. Ale jde mu to.

    superkarma: 0 16.11.2005, 21:27:09
  9. avatar
    [94] átéčko [*]

    superkarma: 0 16.11.2005, 21:15:38
  10. avatar
    [93] emma [*]

    corky-l:

    superkarma: 0 16.11.2005, 20:57:21

Další příspěvky

Z předchozí stránky:

  1. avatar
    [91] emma [*]

    a....:

    superkarma: 0 16.11.2005, 16:16:45
  2. [90] tornado-lou [*]

    emma: priste nezvolit, no. jenze je to trochu nadlouho.

    superkarma: 0 16.11.2005, 16:12:37
  3. [89] a.... [*]

    emma85: fakt je mi líto ,že jsi tak DĚSNĚ zamindrákovaná, asi se ti žije hodně těžko.Jestli by ti to pomohlo ke zvýšení sebevědomí, tak uznávám ,že registrované partnerství je užitečná věc.PŘESVĚDČILA JSI MĚ!!!

    superkarma: 0 16.11.2005, 16:09:35
  4. avatar
    [88] emma [*]

    tornado-lou: mně ani nevadí, že s tím nesouhlasí KDU, ty to říkají pořád a je to jejich celoživotní program. víc mě naštvou poslanci jako Petr Bratský, kteří mají na svých stránkách, že jsou "naprosto pro zákon o RP", a pak sedí ve Sněmovně a zdrží se hlasování. přitom by stačilo, aby odešel, a zákon mohl mít martyrium 3 hlasování ve Sněmovně za sebou a mohl ležet v Senátu. a když takovýmu poslanci napíšeš PROČ?!, jestli si nepřipadá jako podvodník, že něco píše na svých stránkách, a pak to neudělá, odpoví ti něco ve stylu, že posleanecká práce je velice namáhavá, že si to vůbec normální občan nedovede přestavit, že o hlasování rozhodují i věci jako, co si dal k snídani a zda houstičky byly či nebyly obzvláště vypečené

    superkarma: 0 16.11.2005, 16:05:25
  5. [87] tornado-lou [*]

    jen je hloupy, ze nekde to jde a nekde ne.

    superkarma: 0 16.11.2005, 16:02:32
  6. [86] tornado-lou [*]

    emma: taky myslim, ze je to nerozumne nizky. osobne hadam spis 10%. a kdyby model "tradicni rodiny" vypadal jinak, tak mozna jeste vic.

    superkarma: 0 16.11.2005, 16:00:48
  7. avatar
    [85] emma [*]

    tornado-lou: nech jí. ona si žije zahnilá ve svým životě a je jí úplně jedno, že někdo nemá stejný práva jako jinej. počkej, kdyby jí v sámošce řekli, že nemá nárok kupovat si chleba, protože má nohy pětatřicítky, ať si koupí rohlíky, že jí to může bejt jedno, že támhle pani s osmatřicítkama si taky kupuje rohlíky a chleba na nic nepotřebuje

    superkarma: 0 16.11.2005, 15:59:55
  8. [84] tornado-lou [*]

    hergot zkratka uz by to konecne meli povolit. jednaji o tom kazdou chvili a KDU-CSL pokazdy predvede takovy orakula, ze to neprojde. pokolikate to neschvalili? potreti? vic, ze?

    superkarma: 0 16.11.2005, 15:58:37
  9. avatar
    [83] emma [*]

    tornado-lou: kdyby jenom 4%

    superkarma: 0 16.11.2005, 15:57:03
  10. avatar
    [82] emma [*]

    (asi je to spíš a priori, nebo...? )

    superkarma: 0 16.11.2005, 15:56:09
  11. [81] tornado-lou [*]

    a....: asi jsem lakoma, me by to vadilo jasne mas pravdu, spousta veci se da predvidat a pak je zaridit vcas, ale sama pises, ze neco se predvidat neda a pak ten papir treba muze chybet. a i kdyz treba pokladas maznelstvi za zbytecny, tak ostatnim, kteri by se chteli vzit bys to nezakazala, zejo. kdyz pouzijeme stejnou logiku na registrovany partnerstvi, tak proc to nepojmout jako: 96% to muze byt vpodstate jedno a 4% to udela radost a zjednodusi jim to zivot.

    superkarma: 0 16.11.2005, 15:55:18
  12. [80] a.... [*]

    emma: mů jediný rozumný argument je- že regisrtrované partnerství je zbytečná formalita, neb všechny právní náležitosti společného soužití může vyřešit smlouva u notáře.

    superkarma: 0 16.11.2005, 15:54:47
  13. avatar
    [79] emma [*]

    a....77: jenže tolerance společnosti (dejme tomu zdravotníků) k tomu, aby k lůžku pustili (nebo informovali o čemkoliv jiném) "pouhého" přítele/kyni jiného pohlaví je asi tisíckrát větší než aby pustili stejnopohlavního partnera/ku...

    superkarma: 0 16.11.2005, 15:52:08
  14. avatar
    [78] emma [*]

    a....: ale s tebou se rozumě diskutovat nedá, když jako argument zbytečnosti RP uvedeš to, že TY si žiješ spokojeně vdaná (vidíš! jsi vdaná! když je to zbytečnost, proč ses vdávala?), a to, že mi může být jedno peněz za právníky, když bych je stejně utratila za rozvod (jak víš, že bych se rozvedla??)
    a k tomu dítěti: to je fajn, že v péči ho bude mít biologický rodič, ale když se s ním něco stane, druhý rodič má smůlu (a to dítě ještě větší!) - a to nelze předem zajistit smlouvou o opatrovnictví, protože opatrovníkem může být pouze příbuzný, pokud dítě již nemá biologické rodiče, nebo cizí člověk, pokud dítě nemá nikoho, a tato smlouva nejde sepsat á priory než se něco stane
    pokud tedy chceš diskutovat, přines rozumné argumenty, osvěž si zákony ČR a nepředhazuj mi tady SVŮJ krkolomný život, ten pro mě bohužel (bohudík!) není závazný...

    superkarma: 0 16.11.2005, 15:49:08
  15. [77] a.... [*]

    tornado-lou: ano jemi úplně jedno, že by po něm dědila jeho manželka a jeho děti, prožíl s ní 20 let života, tak na to má nárok jA kdybychom chtěšli, aby to bylo jinak, jak už jsem psala, všechny majetkové vztahy se dají upravit u notáře, jen je potřeba to právně ošetřit a starat se o to včas.Do nemocnice mě za ním pustí, už jsme v takové situaci byli a nebyl žádný probém...jinak varianty řešení pro katastrofické situace nemám, stejně nevíš, co ti život přinese, tak proč přemýšlet o tom co bys udělala, kdyby...

    superkarma: 0 16.11.2005, 15:43:35
  16. [76] tornado-lou [*]

    registrovane partnerstvi je formalita, stejne jako svatba, lasku nezaruci, rozchod bude porad bolet, bezny zivot to neovlivni, ale rozhodne muze pomoct kdyz dojde na pravo, na urady atd. ja bych teda rozhodne chtela, aby me zakon uznaval jako registrovanou partnerku a ne jako nekoho uplne ciziho.

    superkarma: 0 16.11.2005, 15:37:52
  17. [75] tornado-lou [*]

    a....: tohle vsechno je sice fajn, ale predstav si, ze tvuj pritel bude mit smrtelnou nehodu. bude ti uplne, ale uplne jedno, ze dedit po nem bude jeho manzelka? nebo bude v nemocnici a tebe k nemu nepusti, protoze nejsi pribuzna? vazne ti to nebude vadit?

    superkarma: 0 16.11.2005, 15:31:50
  18. [74] a.... [*]

    emma: než říkat tohle , lépe být ticho
    jo jo, když nejsou argumenty nastupují urážky
    nauč se prosím kultivované diskusi, tímhle zůsobem své názory určitě neprosadíš

    superkarma: 0 16.11.2005, 15:27:20
  19. avatar
    [73] emma [*]

    a....: pro tebe je to možná formalita, když si můžeš žít, jak chceš, ať vdaná, rozvedená, s dětma, přítelem, otcem tvého dítěte může být kdokoliv koho za otce prohlásíš... já ale tu volbu nemám...
    a tvůj příspěvěk 72: ty jsi prostě hloupá... nic jinýho ti na to nemůžu říct

    superkarma: 0 16.11.2005, 15:12:20
  20. [72] a.... [*]

    emma: jo a že potřebuješ 10 papírů místo jednoho- to je snad prkotina, to když se dva rozváděj, tak přijdou určitě o víc

    superkarma: 0 16.11.2005, 14:52:38
  21. [71] a.... [*]

    emma: však dítě bude mít v péči ten, co je s ním příbuzný, jestli s ním doma žije ještě někdo jiný, to je snad fuk ne???
    Jinak mě uniká o jakých milionech jiných věcí to mluvíš- prostě registrované partnerství jen zbytečná formalita k životu nepotřebná.Já např. žiju tak že jsem vdaná ,s maželem nežiju, žiju s přítelem ten je taky ženatý a s manželkou už pár let nežije.Manžel mi platí na dceru určitou částku, na které jsme se domluvili, vidí ji, kdy chce.A VŠICHNI JSME MOC SPOKOJENÍ
    Fakt nemám tušení. o co ti jde, nač nějaký trapný papíry???Nač zbytečný formality????

    superkarma: 0 16.11.2005, 14:49:29
  22. [70] pirlenka [*]

    emma: nejen příspěvěk 69. -

    superkarma: 0 16.11.2005, 14:40:12
  23. avatar
    [69] emma [*]

    no, a ještě mě napadá, když jsme se dostali k těm rodinám: když děti vyrůstají v podstatě v neúplné rodině v SOS vesničkách (matka jako jediná vychovatelka), to je v pořádku, nikoho nezajímá, že dítě nepotřebuje k životu MUŽE a ŽENU... dítě se přece potřebuje učit, co znamená vztah mezi lidmi, jak se řeší konflikty, jak se projevuje láska, co je to komunikace (opraště Matějčka!), a je mu celkem šumafuk, jestli je to máma-táta, máma-strejda, máma-máma, táta-táta

    superkarma: 0 16.11.2005, 14:36:42
  24. avatar
    [68] emma [*]

    a....: a ještě mi řekni, jak chceš třeba smluvně organizovat právo na informace a miliony jiných věcí? proč bych měla být diskriminovaná tím, že hetero párům stačí jeden papír (oddací list) a já jich musím mít třeba deset, za každý samozřejmě zaplatím příslušnou částku, a přesto stále nebudu PARTNER/MANŽEL/PŘÍBUZNÝ/RODIČ DÍTĚTE toho druhého??

    superkarma: 0 16.11.2005, 14:32:56
  25. avatar
    [67] emma [*]

    a....: a četla sis někdy zákony týkající se tzv. poručnictví? a správně podotýkáš "dítě z příbuzensktva" - jenže homosexuální partner není dle našich zákonů příbuzný (ani pokrevně, ani "svatebně")

    superkarma: 0 16.11.2005, 14:30:24
  26. [66] a.... [*]

    Petr / Fid: podle mě registrované partnerství není nutné, majetkové poměry se dají vyřešit smlouvou u notáře, dítě z příbuzenstva můžeš dostat do péče a nemusíš ho rovnou adoptovat, tak proč kolem toho tolik povyku????Dnes se už neberou ani heterosexuální páry, já bych např. do druhé svtby nešla ani za zlatý , všechny potřebné věci lte prostě zorganizovat i bez týhle úřední procedury, jen si najít tu cestu...

    superkarma: 0 16.11.2005, 13:59:15
  27. avatar
    [59] Meander [*]

    Bisou: Co je horší? Žít v děcáku nebo se dvěma maminkami?

    superkarma: 0 15.11.2005, 19:28:21
  28. avatar
    [57] Tesay [*]

    Vivian: zcela s tebou souhlasím

    superkarma: 0 15.11.2005, 18:39:02
  29. avatar
    [56] Vivian [*]

    corky-l:

    Jsem pro, aby se i oni směli ženit a vdávat, stejně jako my takzvaně normální. Proč by jim to mělo být upíráno jen proto, že milují člověka stejného pohlaví? Nakonec je to hlavně právní úkon a "tradiční model rodiny" (jak zní častý protiargument) tohle stoprocentně nijak neohrozí . Pokud něco ohrožuje rodinu, pak to rozhodně nejsou vztahy homosexuálů

    superkarma: 0 15.11.2005, 18:02:41
  30. [55] xenie [*]

    corky-l: bohužel, hodně lidí není schopno tolerovat jakoukoli odlišnost, přečti si reakce u článku V české škole Arab a Ruska", to teprve budeš koukat nicméně mám dojem, že dnešní mládež (do 30-ti let) už moc předsudků nemá...

    superkarma: 0 15.11.2005, 18:02:30

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Anketa: intimní kosmetika
Testování intimní kosmetiky pro ženy z ČR a Slovenska
Anketa: Pečete bábovky?
Jaké hračky kupujete svým vnoučatům?
Anketa pro maminky: Jaké kupujete hračky svým dětem?
Výzkum na téma kašel
Průzkum na téma finanční zajištění

Náš tip

Doporučujeme