Bulvár

Fronta na banány před obchodem Tesco upozorní na nedostatek etického zboží na českém trhu

Praha 10. listopadu 2011 – Supermarkety nabízejí jen mizivé množství zboží, u něhož je zaručen jeho etický původ. Upozorní na to happening Fronta na banány před pražským Tescem na Andělu v úterý 15. listopadu 2011 přesně v 11 hodin. U kulisy staré socialistické prodejny, v kontrastu s novým nákupním centrem, se vytvoří fronta lidí v maskách, aby demonstrovala absurdnost situace: v současné době, kdy lze na trhu sehnat prakticky cokoli, není k dostání zboží, u něhož má zákazník jistotu, že vzniklo v podmínkách hodných civilizované společnosti.

 

82 procent českých zákazníků(1) nakupuje v maloobchodních řetězcích, jako je Tesco, Albert, Kaufland, Interspar.(2)V minimální míře jsou zde ale ke koupi produkty, u nichž má zákazník jistotu, že byly vyrobeny za důstojných pracovních a lidských podmínek, například výrobky s certifikací Fairtrade.Pokud si chce český zákazník koupit fairtradové zboží, musí v supermarketu zatím hodně hledat,“ uvádí Barbora Mrázková z organizace NaZemi, která banánový happening organizuje. „Například banány, které jsou  nejprodávanějším tropickým ovocem, jsou v certifikaci Fairtrade k dostání pouze v Intersparu, a to ne vždy,“ upozorňuje Barbora Mrázková z NaZemi. V průběhu posledních dvou let většina českých supermarketů fairtradové zboží do své nabídky zařadila nebo alespoň ohlásila záměr toto zboží začít prodávat. Stále však převažuje váhavý a opatrný postoj.

V zahraničí je fairtradový sortiment běžnou součástí nabídky supermarketů i menších obchodů. „V Británii je každý čtvrtý prodaný banán fairtradový a ve Švýcarsku dokonce každý druhý,“ upozorňuje Barbora Mrázková z organizace NaZemi. NaZemi dlouhodobě usiluje o to, aby fairtradové zboží, včetně banánů, bylo běžnou a stabilní součástí nabídky českých supermarketů, tak jak je tomu v jejich domovských pobočkách ve Velké Británii, Německu či Holandsku.

Řetězce jsou díky své ekonomické a marketingové síle těmi nejsilnějšími aktéry, kteří mohou formovat spotřebitelské trendy a návyky. „Nabídka faitradového zboží v supermarketech bohužel odráží jejich představy o českém spotřebiteli. Ten se v jejich očích orientuje čistě podle ceny a ostatní hlediska ignoruje,“ říká Petr Kouřil ze společnosti NaZemi. Průzkumy(3) však ukazují výrazný nárůst počtu českých zákazníků, kteří před cenou preferují kvalitu a zajímají se o původ zboží.

„Nízké mzdy, dětská práce, sexuální obtěžování žen, ničení životního prostředí, násilné potlačování odborů i vraždy. To je realita na plantážích v Kolumbii, v Kostarice či Kamerunu, odkud se vozí banány pro český trh,“ popisuje Barbora Mrázková. Sama navštívila některé banánové plantáže ve Střední Americe.

Fair trade je v současné době nejpřijatelnějším a nejtransparentnějším řešením(4) co se týče záruky etického původu zboží. Zákazníkovi říká, že zboží bylo vyrobeno za důstojných podmínek a s ohledem na životní prostředí. „Frontou na banány chceme připomenout z dnešního hlediska absurdní dobu, kdy bylo běžné stát fronty i na zcela základní potraviny. Možná budeme ale v budoucnu úplně stejně pohlížet na současnost, kdy si kupujeme zboží vyrobené často za nelidských podmínek. Ať už proto, že o nich nevíme, nebo proto, že nemáme jinou možnost,“ dodává Barbora Mrázková.

AKCE: FRONTA NA BANÁNY

KDY A KDE: 15. listopadu, přesně 11 hodin, před nákupním centrem Nový Smíchov, z Andělu, Plzeňská 8.

   
10.11.2011 - Společnost - autor: Tisková zpráva

Komentáře:

  1. avatar
    [4] paviocko [*]

    mam-ča — #3

    Z Wikipedie: Fair trade (spravedlivý obchod či férový obchod) je organizované sociální hnutí a tržní přístup, který usiluje o pomoc producentům v zemích třetího světa a propagaci udržitelnosti. Hnutí prosazuje platbu "spravedlivých cen" za produkty, stejně jako dodržování sociálních a environmentálních standardů při produkci široké škály komodit. Zaměřuje se zejména na export z rozvojových do rozvinutých zemí světa. Mezi nejčastější dovážené produkty patří řemeslné výrobky, káva, kakao, cukr, čaj, banány, med, bavlna, víno, čerstvé ovoce, čokoláda a květiny. Dlouhodobým cílem hnutí je pomoci marginalizovaným producentům a zaměstnancům dosáhnout větší ekonomické soběstačnosti a stability. Mezi další cíle patří dosažení jejich silnější pozice v příslušných producentských organizacích a prosazení spravedlivějšího systému světového obchodu.

    superkarma: 0 10.11.2011, 22:18:44
  2. avatar
    [3] mam-ča [*]

    No to je zase tisková zpráva ! Za prvé nevím, co je to "fairtraidový banán" - ono by to nešlo říct česky, že jo ? A za druhé, mě tyhle neustálé kecy o frontách na banány štvou.

    Možná jsme neměli dřív spoustu zboží, co se nabízí teď, ale byli jsme v potravinách soběstační a republiku jsme měli nezadluženou. Dokonce jsme se na ty banány, pomeranče, mandarinky před Vánocemi těšili, zatímco teď jich je celoročně všude dost a jsou levnější než jablka.

    Dřív byly prostě fronty na banány, teď jsou zase na Úřadu práce.Sml80

    1. na komentář reaguje paviocko — #4
    superkarma: 3 10.11.2011, 16:15:24
  3. avatar
    [2] ToraToraTora [*]

    Já si libuji hlavně v nákupech čerstvých surovin od místních zemědělců na tržnici. Zboží je kvalitní, prodejci příjemní, necestovalo přes půl zeměkoule, nebylo stříkáno,aby vydrželo, dobarveno, vakuově zabaleno a svítí na ně sluníčko namísto  barevných žárovek pro lepší barvu...

    jenže nevím, jestli dědóšek té babičky, co má každý rok ty krásné narcisky a na podzim dýně a chryzantémy , po babičce nechce doma v pelíšku víc než ona sama dá, tak jsme zase tam, kde jsme byli. Sml80

    superkarma: 0 10.11.2011, 12:47:17
  4. [1] dadma [*]

    Je pravda, že "fairtraidové zboží" se v supermarketech moc nenabízí a proč taky Češi ať sní to co "západ" nechce hlavně ,když je to levné.Ale pro supermarkety pořád hodně výdělečné.Tak se v prodejnách objevuje zboží, které si rozmyslím koupit a to i s ohledem na zdraví své rodiny.V mnoha případech ani nezjistíte odkud zboží pochází.Buď se uvádí vyrobeno v EU a nebo vyrobeno pro...a jméno řetězce.Výrobky s certifikátem Fairtrade mě vozí syn z Prahy nebo Ústí n. Labem ,kde jsou speciální obchody.Mám ráda kávu a čaje.

    superkarma: 0 10.11.2011, 12:41:46

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Náš tip

Doporučujeme