.

Fronta na banány před obchodem Tesco upozorní na nedostatek etického zboží na českém trhu

Bulvár

Fronta na banány před obchodem Tesco upozorní na nedostatek etického zboží na českém trhu

Praha 10. listopadu 2011 – Supermarkety nabízejí jen mizivé množství zboží, u něhož je zaručen jeho etický původ. Upozorní na to happening Fronta na banány před pražským Tescem na Andělu v úterý 15. listopadu 2011 přesně v 11 hodin. U kulisy staré socialistické prodejny, v kontrastu s novým nákupním centrem, se vytvoří fronta lidí v maskách, aby demonstrovala absurdnost situace: v současné době, kdy lze na trhu sehnat prakticky cokoli, není k dostání zboží, u něhož má zákazník jistotu, že vzniklo v podmínkách hodných civilizované společnosti.

 

82 procent českých zákazníků(1) nakupuje v maloobchodních řetězcích, jako je Tesco, Albert, Kaufland, Interspar.(2)V minimální míře jsou zde ale ke koupi produkty, u nichž má zákazník jistotu, že byly vyrobeny za důstojných pracovních a lidských podmínek, například výrobky s certifikací Fairtrade.Pokud si chce český zákazník koupit fairtradové zboží, musí v supermarketu zatím hodně hledat,“ uvádí Barbora Mrázková z organizace NaZemi, která banánový happening organizuje. „Například banány, které jsou  nejprodávanějším tropickým ovocem, jsou v certifikaci Fairtrade k dostání pouze v Intersparu, a to ne vždy,“ upozorňuje Barbora Mrázková z NaZemi. V průběhu posledních dvou let většina českých supermarketů fairtradové zboží do své nabídky zařadila nebo alespoň ohlásila záměr toto zboží začít prodávat. Stále však převažuje váhavý a opatrný postoj.

V zahraničí je fairtradový sortiment běžnou součástí nabídky supermarketů i menších obchodů. „V Británii je každý čtvrtý prodaný banán fairtradový a ve Švýcarsku dokonce každý druhý,“ upozorňuje Barbora Mrázková z organizace NaZemi. NaZemi dlouhodobě usiluje o to, aby fairtradové zboží, včetně banánů, bylo běžnou a stabilní součástí nabídky českých supermarketů, tak jak je tomu v jejich domovských pobočkách ve Velké Británii, Německu či Holandsku.

Řetězce jsou díky své ekonomické a marketingové síle těmi nejsilnějšími aktéry, kteří mohou formovat spotřebitelské trendy a návyky. „Nabídka faitradového zboží v supermarketech bohužel odráží jejich představy o českém spotřebiteli. Ten se v jejich očích orientuje čistě podle ceny a ostatní hlediska ignoruje,“ říká Petr Kouřil ze společnosti NaZemi. Průzkumy(3) však ukazují výrazný nárůst počtu českých zákazníků, kteří před cenou preferují kvalitu a zajímají se o původ zboží.

„Nízké mzdy, dětská práce, sexuální obtěžování žen, ničení životního prostředí, násilné potlačování odborů i vraždy. To je realita na plantážích v Kolumbii, v Kostarice či Kamerunu, odkud se vozí banány pro český trh,“ popisuje Barbora Mrázková. Sama navštívila některé banánové plantáže ve Střední Americe.

Fair trade je v současné době nejpřijatelnějším a nejtransparentnějším řešením(4) co se týče záruky etického původu zboží. Zákazníkovi říká, že zboží bylo vyrobeno za důstojných podmínek a s ohledem na životní prostředí. „Frontou na banány chceme připomenout z dnešního hlediska absurdní dobu, kdy bylo běžné stát fronty i na zcela základní potraviny. Možná budeme ale v budoucnu úplně stejně pohlížet na současnost, kdy si kupujeme zboží vyrobené často za nelidských podmínek. Ať už proto, že o nich nevíme, nebo proto, že nemáme jinou možnost,“ dodává Barbora Mrázková.

AKCE: FRONTA NA BANÁNY

KDY A KDE: 15. listopadu, přesně 11 hodin, před nákupním centrem Nový Smíchov, z Andělu, Plzeňská 8.

   
10.11.2011 - Společnost - autor: Tisková zpráva

Komentáře:

  1. avatar
    [4] paviocko [*]

    mam-ča — #3

    Z Wikipedie: Fair trade (spravedlivý obchod či férový obchod) je organizované sociální hnutí a tržní přístup, který usiluje o pomoc producentům v zemích třetího světa a propagaci udržitelnosti. Hnutí prosazuje platbu "spravedlivých cen" za produkty, stejně jako dodržování sociálních a environmentálních standardů při produkci široké škály komodit. Zaměřuje se zejména na export z rozvojových do rozvinutých zemí světa. Mezi nejčastější dovážené produkty patří řemeslné výrobky, káva, kakao, cukr, čaj, banány, med, bavlna, víno, čerstvé ovoce, čokoláda a květiny. Dlouhodobým cílem hnutí je pomoci marginalizovaným producentům a zaměstnancům dosáhnout větší ekonomické soběstačnosti a stability. Mezi další cíle patří dosažení jejich silnější pozice v příslušných producentských organizacích a prosazení spravedlivějšího systému světového obchodu.

    superkarma: 0 10.11.2011, 22:18:44
  2. avatar
    [3] mam-ča [*]

    No to je zase tisková zpráva ! Za prvé nevím, co je to "fairtraidový banán" - ono by to nešlo říct česky, že jo ? A za druhé, mě tyhle neustálé kecy o frontách na banány štvou.

    Možná jsme neměli dřív spoustu zboží, co se nabízí teď, ale byli jsme v potravinách soběstační a republiku jsme měli nezadluženou. Dokonce jsme se na ty banány, pomeranče, mandarinky před Vánocemi těšili, zatímco teď jich je celoročně všude dost a jsou levnější než jablka.

    Dřív byly prostě fronty na banány, teď jsou zase na Úřadu práce.Sml80

    1. na komentář reaguje paviocko — #4
    superkarma: 3 10.11.2011, 16:15:24
  3. avatar
    [2] ToraToraTora [*]

    Já si libuji hlavně v nákupech čerstvých surovin od místních zemědělců na tržnici. Zboží je kvalitní, prodejci příjemní, necestovalo přes půl zeměkoule, nebylo stříkáno,aby vydrželo, dobarveno, vakuově zabaleno a svítí na ně sluníčko namísto  barevných žárovek pro lepší barvu...

    jenže nevím, jestli dědóšek té babičky, co má každý rok ty krásné narcisky a na podzim dýně a chryzantémy , po babičce nechce doma v pelíšku víc než ona sama dá, tak jsme zase tam, kde jsme byli. Sml80

    superkarma: 0 10.11.2011, 12:47:17
  4. [1] dadma [*]

    Je pravda, že "fairtraidové zboží" se v supermarketech moc nenabízí a proč taky Češi ať sní to co "západ" nechce hlavně ,když je to levné.Ale pro supermarkety pořád hodně výdělečné.Tak se v prodejnách objevuje zboží, které si rozmyslím koupit a to i s ohledem na zdraví své rodiny.V mnoha případech ani nezjistíte odkud zboží pochází.Buď se uvádí vyrobeno v EU a nebo vyrobeno pro...a jméno řetězce.Výrobky s certifikátem Fairtrade mě vozí syn z Prahy nebo Ústí n. Labem ,kde jsou speciální obchody.Mám ráda kávu a čaje.

    superkarma: 0 10.11.2011, 12:41:46

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Anketa: intimní kosmetika
Testování intimní kosmetiky pro ženy z ČR a Slovenska
Anketa: Pečete bábovky?
Jaké hračky kupujete svým vnoučatům?
Anketa pro maminky: Jaké kupujete hračky svým dětem?
Výzkum na téma kašel
Průzkum na téma finanční zajištění

Náš tip

Doporučujeme