Zdraví

Formujte postavu do plavek. V plavkách!

Běh je na vás moc náročný, do fitka se příliš nehrnete a skupinové lekce nejsou nic pro vás? Tak co takhle zkusit plavání? Plusových bodů, proč se do tohoto sportu pustit, je hned několik!

Říká se, že plavání je jednou z nejzdravějších aerobních pohybových aktivit vůbec. Zatížíte u něj rovnoměrně svaly na celém těle, přitom nepřetížíte určité svalové skupiny na úkor jiných, má vynikající vliv na celý aparát, srdce, oběhový systém i dýchací orgány. Navíc rozvíjí vytrvalost celého těla. Plavání je přesně ta aktivita, která se doporučuje i lidem v pokročilém věku, lidem s nadváhou nebo s kloubními problémy. A co je k tomu potřeba? Plavky a to nejdůležitější – správnou techniku plaveckého stylu.

plavky

Plavejte správně a bez chyb

Zapomeňte na plavání ve stylu „paní radová“, tedy „výletní“ tempo s hlavou nad vodou. Základní podmínkou k tomu, aby bylo plavání pro tělo přínosné, je vyvarování se hrubých chyb. Jaké to jsou?

  • plavání s hlavou nad hladinou (přetěžuje krční páteř a šíjové svalstvo)
  • asymetrické pohyby nohou u plaveckého stylu prsa (přetěžování bederní páteře)
  • špatné dýchání

Nezaměřujte se proto při plaveckém tréninku na výkon, ale na techniku. V tom nejlepším případě se doporučuje požádat o radu trenéra nebo alespoň technicky zdatnějšího plavce.

Kraul, prsa, znak

Nejčastěji se setkáte se styly, jako je kraul, prsa a znak. A každý z jmenovaných, tělu prospívá trochu jinak. Společné mají jedno – polohu hlavy. Ta by se neměla příliš předklánět, zaklánět, naopak by se měla co nejvíce vytahovat z těla. Testem pro vás může být splývání.

  • kraul – nejrychlejší plavecký styl. Technika, při níž se nadechujete při vytáčení hlavy doprava nebo doleva. Dýchá se nejčastěji při každém druhém až třetím tempu rukama. Pohyb nohou nevychází z kolenou, ale z kyčlí.
  • prsa – nejoblíbenější plavecký styl. Pozitivně působí na pohybový aparát teprve, když začneme vydechovat do vody, správně splývat a natahovat se. Při plavání prsou s hlavou stále nad hladinou je bederní páteř nadměrně prohnutá (je v tzv. hyperlordóze). Výrazně jsou také namáhány šíjové svaly. Namísto úlevy vás krční páteř může naopak začít bolet. Chcete-li si zlepšit vytrvalost, je tento styl tím pravým.
  • znak – nejzdravější plavecký styl. Poloha na zádech pomáhá vyrovnávat vady, způsobené nesprávným držením těla. Pravidla pohybu nohou jsou stejná jako u kraulu.

plavky

Jak začít?

Pokud se do plavání vrhnete po hlavě a bude vás to bavit, věřte, že bude vaše tělo posílené, vy si skvěle vyčistíte hlavu a protáhnete svalstvo. A na co dál myslet?

  • optimální teplota vody by měla být mezi 26-28 ºC
  • v začátcích zvolte volné tempo a nezapomínejte odpočívat
  • trénujte alespoň dvakrát týdně
  • dejte si za cíl plavat ze začátku minimálně 10 minut v kuse, pak intervaly prodlužujte
  • trénujte splývání
  • kraulové nebo znakové nohy můžete trénovat s destičkou

Také si přečtěte:

 

Nezapomínejte při sportu na správné stravování

Dobrý nápad je naplánovat si svůj jídelníček a podle něj i nakupování. Jednou nebo dvakrát týdně si připravit plán jídel na několik příštích dní. Když víme, co budeme jíst, existuje větší šance, že začneme jíst skutečně pravidelně. Zároveň je důležité mít vždy doma produkty potřebné k přípravě jednoduchých jídel - obiloviny, jogurty, rýži, těstoviny, mraženou a konzervovanou zeleninu, chléb, džusy a pyré. Pak budete schopni připravit rychlé, chutné a především zdravé jídlo,“ říká Pavel Suchánek.

   
16.05.2017 - Zdraví - autor: Marie Cicvárek Fléglová

Komentáře:

  1. avatar
    [3] AmeA [*]

    Chodím plavat a je to velmi supr i v mém věku Sml16

    superkarma: 0 16.05.2017, 21:52:18
  2. [2] Milca97 [*]

    plavání je super, ale bazény většinou studené

    superkarma: 0 16.05.2017, 15:34:48
  3. [1] bobani [*]

    podnětné

    superkarma: 0 16.05.2017, 09:49:49

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Anketa na téma osteoporóza
Anketa na téma: Zubní zdraví

Náš tip

Doporučujeme