Zdraví

Fitness trenérka Lucie Janíčková: „Zapomeňte na výmluvy a pojďte do toho!“

Také jste si řekla, že letos už OPRAVDU začnete něco dělat s přebytečnými kily, a že konečně tohle léto ukážete krásně vypracovaný zadeček v plavkách. Jenže pouhý slib s vaším vnitřním já nestačí. Sbalte si tašku do posilovny a vyrazte. Než ale vyrazíte, přečtěte si rozhovor s fitness trenérkou Luckou Janíčkovou z Fitnesskotva. Ta vám vysvětlí, co je důležité při výběru fitcentra, proč k tomu patří správná strava, jestli je lepší cvičení vlastní vahou nebo na strojích, jak často cvičit a mnohem více.

dLucko, když se někdo rozhodne, že začne cvičit, jak si má vybrat správné „fitko“? Jsou nějaká kritéria, která by posilovna měla splňovat?
Je toho hned několik. Pokusím se stručně shrnout, na co vše by si člověk, který se rozhodne začít cvičit ve fitku, měl dát pozor.

V první řadě je důležité si vybrat umístění fitcentra nejlépe v docházkové vzdálenosti od domu, nebo na cestě z práce (školy, kroužku našich děti atd.). Pokud budete muset za cvičením dojíždět delší vzdálenost, je větší pravděpodobnost, že cvičení častěji vynecháte.

Dalším důležitým bodem jsou instruktoři a obsluha. Všímavost vůči klientům, vlídnost, profesionalita i rychlost obsluhy je snad v dnešní době samozřejmostí. Správný trenér by vás nikdy neměl nechat cvičit se špatnou technikou, a pokud zahlédne, že nevíte kudy kam, měl by se vám ihned začít věnovat. Ve Fitness Kotva máme k dispozici hlavního trenéra, který se v prostorách posilovny pohybuje v nejfrekventovanější čas, což je ve většině fitcenter od 17:00 do zavírací doby. Můžete ho kdykoliv oslovit s otázkou týkající se správnosti provádění cviků, nastavení strojů atd. Vůbec se neostýchejte, od toho tam ten člověk je a zcela jistě vám rád a profesionálně poradí.

  • Zanedbávat by se ani nemělo technické vybavení. Dostatečné množství jednoručních činek, v ideálním případě dva páry od každé váhy, dostatečně množství os (nakládacích činek), polohovací lavičky, balanční pomůcky (bosu, gymnastické míče), prostor pro protahování, cardio zónu (běžecké pasy, rotopedy, stepery). Z posilovacích strojů pak multipress (jezdící velká činka ve stojanech), předkopávání, zakopávání, stahování horach a spodních kladek, peck deck (motýlkový stroj). Dále pak dostatečné osvětlení a zrcadla pro kontrolu provedení správnosti cviků.
  • Dobře si prohlédněte sociální zázemí. Jestli jsou prostorné šatny, způsob zabezpečení a množství šatních skříněk, vše v perfektní čistotě, možnost zapůjčení ručníků popř. jiných hygienických potřeb. Úroveň a počet toalet.
  • A v neposlední řadě služby. Otevírací doba, možnost jiných aktivit např.: skupinové lekce, wellness, druhy permanentek, cena vstupného. Možnost zakoupení nápojů vhodných před i po cvičení. Vhodní osobní trenéři a jejich reference. Příjemné chování obsluhy by mělo být samozřejmostí.

Především spousta, žen se stydí jít prvně do fitka, protože nezná stroje. Jak fungují, na co přesně jsou, jak na nich cvičit,… Ukáže jim někdo, co a jak funguje, nebo si musí zaplatit trenéra, aby jim to vysvětlil?
Jak jsem již zmiňovala výše, např. v našem fitcentru máme pro tyto účely hlavního trenéra, který může v rychlosti projít s návštěvníkem jednotlivé stroje, vysvětlit jejich způsob nastavování a jejich rozmístěni po posilovně. Pokud však člověk přijde poprvé a nikdy předtím na žádných strojích necvičil, budou pro něj tyto informace nedostačující. V tomto případě doporučuji zažádat o osobního trenéra.

Takže začátečníci by měli začít s trenéra?
Ano, toho bych doporučila v každém případě. Pomůže vám se zvládnutím cviků a správností provedení. Doporučí vám cviky na problémové partie, poradí si s vašimi případnými zdravotními problémy, v neposlední radě vám bude motivací.

Jakých chyb si nejčastěji vy všímáte u lidí v posilovně?
Nejčastější chybou při cvičení, které si všímám, je nesprávné postavení těla. Vždy by to měla být rovná záda, stažená ramena dolů a podsazená pánev. Dále to je zvedání zbytečně velkých vah při současné nedostatečné pevnosti středu těla tzv. kor. Středu těla by se měl člověk v prvních hodinách tréninku věnovat nejvíce. Jedná se totiž o primární základní kámen celého našeho těla.

V poslední době se hodně mluví o cvičení vlastní vahou, jaký je rozdíl mezi posilování na strojích a vlastní vahou? A co je podle vás lepší?
Cvičení s vlastní vahou má jednu nespornou výhodu a tou je, že si tímto způsobem můžeme zacvičit kdekoliv a nejsme vázáni na posilovnu. Při cvičení s vlastní vahou tolik nezatěžujeme klouby. Tělo při něm využíváme jako celek, kdežto při cvičení na stroji cvičíme izolovaně každý sval zvlášť. Pro celkovou kondici a správné fungování celého pohybového aparátu, je cvičení s vlastní vahou ideální. Pokud chceme postavu tvarovat přímo dle našich představ, rozšířit ramena, zúžit pas, atd. cvičební stroje nám v tomto případě budou výbornou pomůckou. V ideálním případě je tedy dobré kombinovat oba způsoby cvičení.

Velkým hitem jsou také TRX, spousta lidí si jej pořizují doma a cvičí na nich, je to špatně, pokud jsem amatér a jedu jen podle nějakých videí na internetu?
Závěsný systém TRX také využívá cvičení s vlastní vahou. Já osobně ho při tréninku hodně a ráda zařazuji. Neviděla bych v tom větší problém, jelikož součástí toho vybavení bývá i DVD, kde vám cviky představí a vysvětlí jejich správné provedení. Pokud jste ale úplný začátečník, nebo máte jakékoliv zdravotní potíže, nebo omezení, raději bych i v tomto případě oslovila odborníka (os. trenéra, skupinovou lekci). Člověk by měl vždy cvičit s vědomím, že je na prvním místě zdraví.

Co říkáte na různé „domácí“ výzvy? Těch je plných internet a ženy si myslí, že během 30 dní, budou mít pevné bříško, zadeček k nakousnutí, atd.
Myslím si, že všechny tyhle výzvy jsou super motivační záležitostí pro všechny z nás, kteří nemůžeme, nebo nechceme navštěvovat fitcentra z různých důvodu a přesvědčení. Každé cvičení, které provádíme pravidelně, nás nenechá dlouho čekat na výsledek. I tímto způsobem se můžeme dopracovat ke zlepšení naší dosavadní formy. Vždy si však vybírejte takové výzvy, které vám jsou schopny předat maximum informací o správnosti provedení cviků. Pokud máte pocit, že cvik neprovádíte správně, že vás u toho například bolí záda, raději zvolte jiný cvik, nebo se poraďte s odborníkem. Já osobně ráda doporučuji tento druh domácího cvičení jako doplněk k pravidelnému cvičení v posilovně.

Vy jako trenérka a výživová poradkyně mi jistě zodpovíte i otázku, jestli je možné zpevnit a vyrýsovat postavu bez nějakého omezení ve stravě? Při hubnutí je jasné, že ne, ale když nechci hubnout?
Omezení ve stravě znamená pro každého něco jiného. Cvičení a stravování jde ruku v ruce, platí zde, že 80 % úspěchu tvoří strava a pouze zbylých 20 % trénink. Není ale dobře se ve stravě omezovat. Lépe řečeno, vytvářet si takovou myšlenku, že jsme něčím omezováni. Ta nám totiž může brzy způsobit pocit, že se přece nechceme po zbytek života omezovat, abychom vypadali dobře, nebo byli zdraví. To většinou vede k návratu k původnímu zažitému a často ne zdravému stravování. Člověk by se měl naučit chtít správně jíst a vědět, které živiny tělo v jakou denní dobu potřebuje, aby mu dobře fungoval metabolismus, a tělo umělo dobře využít látky, které mu poskytneme. Každý chce cvičením a způsobem stravování dosáhnout jiných výsledků. Vždy je však
potřeba skloubit oboje. I samotné zpevnění svalů, vyžaduje dostatečně množství správných živin, které získáváme z jídla.

Jak často bych měla chodit ideálně cvičit, aby se tělo posílilo?
Intenzita a četnost tréninku by zase měla být v závislosti na požadovaných výsledcích. V ideálním případě je dobré cvičit 4x týdně. Ve volných netréninkových dnech přidat alespoň jednu aerobní aktivitu, jako je běh, rychlá chůze nebo využití jakéhokoliv aerobního stroje, který je k dispozici ve vaší posilovně.

Co regenerace? Je po cvičení důležitá?
Regenerace je stejně důležitá jako trénink a stravování. V zimních měsících doporučuji navštěvovat saunu, která skvěle uvolňuje svalstvo a navíc otužuje náš organismus. Dále pak různé druhy masáži a lázeňských procedur.

Co různé doplňky ke cvičení, jako jsou různé nápoje, pilulky, atd. Je to nezbytnost?
Doplňků stravy je dnes nepřeberné množství, a pokud je chce člověk užívat, je dobré se poradit s trenérem, nebo odborníkem na tyto suplementy. Opět zde záleží na tom, čeho chce klient dosáhnout. Pokud budeme mít dostatečně vyváženou a pestrou stravu, zvládneme trénink i bez doplňků.

Lucko, co byste vzkázala těm ženám, které se ještě nerozhoupaly, ale uvnitř touží se svou postavou něco dělat?
Cvičení, a s tím spjaté určité dodržování správného stravování, je záležitostí životního stylu, který vám dá fajn pocit, jak po fyzické, tak i psychické stránce. I když člověk musí vynaložit námahu, po každém tréninku odchází spokojený a určitým způsobem odpočatý. Začít se dá kdykoliv a kdekoliv, takže zapomeňte na výmluvy a pojďte do toho! Zaručují vám, že jediné, co ztratíte, jsou maximálně tak přebytečná kila. :-)

Www.fitnesskotva.cz

Čtěte také:

   
28.01.2016 - Cvičení - autor: Markéta Škaldová

Komentáře:

  1. [11] Gigolo [*]

    Zasukej si se svalnatym peknym 24letym gigolem

    Gigoloprotebe.cz

    superkarma: 0 30.01.2016, 10:46:46
  2. avatar
    [10] Eva_CZ [*]

    Tady jsou 2 hodiny s trener v cene clenstvi. Prvni hodina a pak dalsi, podle vaseho vyberu. Me taky posilovna nebavi, ale obcas se protahnout neni spatne.

    Riki - v kartotece mas SVUJ papir. Na nem jsou napsana cisla stroju, jak casto cvik opakovat i nastaveni. Neni to slozite. Prijdu, vezmu papir a jedu. Jenze ted mam line obdobi. Uz nekolik let....Sml15

    superkarma: 0 28.01.2016, 20:58:07
  3. [9] bobani [*]

    posilovna ani náhodou

    superkarma: 0 28.01.2016, 16:06:47
  4. [8] Rikina [*]

    Jen procházky jsou málo. To není ani na zhubnutí, ani na lepší kondici. To je jen na to, aby člověk zůstal aspoň trošku pohyblivý a nevrzaly mu klouby. Sml80 No a s těmi stroji mají pravdu, já bych potřebovala někoho, kdo mi to nastaví, poněvadž sama jsem líná nad tím přemýšlet, a navíc některé ty věci vypadají dost divně a člověk na první pohled ani nepozná, na co to je. Sml57

    superkarma: 0 28.01.2016, 15:05:39
  5. avatar
    [7] cicinka [*]

    Jsem rozhodnutá chodit na jogu. Bohužel kvůli směnám to bude nepravidelné. A jediná joga na kterou mohu jít, je v neděli od 20 hod. Moc se mi v tu dobu nechce, fakt ne. Ale dokopu se. Doufám Sml24

    superkarma: 0 28.01.2016, 12:51:01
  6. avatar
    [6] Pentlička [*]

    Posilovna - ani za nic!Sml23

    superkarma: 1 28.01.2016, 10:26:58
  7. [5] Ferdicek [*]

    Taky bych měla začít.

    superkarma: 0 28.01.2016, 09:40:09
  8. avatar
    [4] RenataMor [*]

    jen překonat lenost

    superkarma: 0 28.01.2016, 09:22:59
  9. avatar
    [3] Suzanne [*]

    Několik let jsem běhala a pravidelně chodila na aerobic, ale už skoro měsíc se nemůžu dokopat k žádné aktivitě. Tak si říkám, že jako příroda potřebuje odpočinek, tak i já Sml30 Však ona ta aktivita zase přijde Sml22 A už se těším, protože když se hýbu, nic mě nebolí, zatímco když se válím na gauči jako vyvrženej vorvaň, jsem z toho celá rozlámaná Sml22

    prababka — #1 hapehape — #2 Holky, mě obyčejná procházka nebaví. Když už, tak potřebuju pár kilometrů intenzivního pochodu, při kterém se fakt zapotím, takže musím skoro běžet Sml30

    superkarma: 0 28.01.2016, 08:32:53
  10. [2] hapehape [*]

    jsem stejného názoru jako -prababka-a ještě mám kolem sebe čtyřnohého přítele

    1. na komentář reaguje Suzanne — #3
    superkarma: 0 28.01.2016, 06:41:53
  11. [1] prababka [*]

    Procházky v neupocené přírodě bez speciální výbavy a doplňků udělají stejnou službu i blízko bydliště.A trenérem jste samy sobě.

    1. na komentář reaguje Suzanne — #3
    superkarma: 0 28.01.2016, 06:32:34

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Anketa: Výživa v nemoci
Hledáme čtenářky, které rády čtou knihy
Anketní otázky pro čtenářky, které chtějí testovat Canesten Intim Gel
Anketa: Bolí vás záda?

Náš tip

Doporučujeme