posilovna

Nutnost každodenní fyzické aktivity a důsledky jejího nedostatku si pomalu začíná uvědomovat řada z nás. Nicméně výmluv, proč necvičit, máme také spoustu. Hlavní je, že není čas, že jsme líní, že po návratu z práce domů jsme tak unavení, že už se nám nikam nechce. Dokud jsme zdraví, řešíme cvičení jen ve chvíli, kdy chceme shodit nějaká ta kila. Jsme pak ochotní chodit na procházky, v létě trochu plavat nebo jezdit na kole, v zimě na lyžích. Ale chodit do fitka? No to ne. V řadě z nás bohužel zůstává mylné přesvědčení, že fitko je jen posilovna plná podivného železa a že cvičení je hlavně aerobik, při němž se celou hodinu skáče. Toto tvrzení však bylo pravdivé v době tak před 20 lety. Dnes už je u nás velké množství fitness center, jejichž nabídka služeb je natolik komplexní, že si tu správnou pohybovou aktivitu najde opravdu každý.

Můžete si vybrat ze dvou základních druhů tréninku – individuální nebo skupinový. Individuální trénink často probíhá v posilovně, nicméně kromě klasických strojů se zátěží (mimochodem nezřídka opravdu krásných strojů s nadčasovým designem) zde najdete velké množství kardio strojů a náčiní pro funkční trénink. Stacionárních aerobních trenažerů je tolik, že si nezkušený nováček v některých případech ani nedovede představit, jak daný stroj funguje. To samé platí u nejrůznějších závěsných systémů či multifunkčních strojů pro funkční trénink. Jediná rozumná rada zní: poraďte se s trenérem a vyzkoušejte. Dobrý trenér Vám udělá základní diagnostiku fyzické kondice a navrhne konkrétní trénink. Budete opravdu překvapeni, jak neuvěřitelně vymyšlené tyto přístroje jsou, a hlavně – jak Vás úžasně připraví na mnoho dalších sportů, které už jste možná vzdali. Takže není třeba se ničeho bát, chce to jen zkusit!

Pokud se spíše chcete schovat v davu nebo Vás baví pohyb při hudbě, nebo Vás vytáhla cvičit kamarádka, zkuste skupinové lekce. Máte pravdu, že průbojníkem v tomto směru byl aerobik a o něm se mezi laiky traduje řada mýtů.  Ale věděli jste, že lekce klasického aerobiku, stejně tak jako všechny ostatní typy skupinových cvičení od jogy nebo pilates až po aerobik dynamic kickbox, obsahují obvykle poskoků velmi málo a jsou svázány opravdu zásadními zdravotními pravidly? Nejrůznější formy tanečních lekcí v čele se Zumbou, čistě posilovací hodiny zaměřené na problémové partie, Spinning či Indoor cycling, atraktivní nesteaPole dance čili tanec u tyče či skupinové lekce se závěsnými systémy inspirovanými Cirque du Solei – to jsou jen příklady skupinových lekcí, které jsou dnes běžně dostupné v kvalitních klubech. Původní fitko se opravdu změnilo v klub, kde si nejen zacvičíte v krásném čistém prostředí, ale také odpočinete v relaxační zóně nebo dáte dobrou kávu s kamarádkou. Své snažení můžete podpořit také správnou životosprávou a snížením přijímaných kalorií. Pokud nechcete vynechat slazené nápoje, můžete si například dát Nestea  s výtažky ze stévie se sníženým obsahem kalorií o 30 %. Sladidla vyrobená z této rostliny, pocházející ze severovýchodní Paraguaye, jsou z přírodního zdroje a neobsahují žádné kalorie.  

HavrdováCvičení ve fitness centru už není mučení, naopak, je to rozmazlování sama sebe. Znáte ten klasický pokyn z letadla, že v případě snížení hladiny kyslíku na palubě nasazujeme dýchací masku nejprve sami sobě a pak až dítěti? V přeneseném slova smyslu to platí i pro cvičení. Pokud se zanedbáváme kvůli rodině, zůstaneme ti poslední bez dechu. Jít si zacvičit není dobré jen pro nás samotné, ale i pro naše okolí. Zbavíte se negativních emocí, únavy i stresu. A věřte mi, mám 3 děti a k tomu opravdu spoustu práce. Vím, o čem mluvím. Po hodině power jogy, na kterou se snažím alespoň jednou v týdnu utéct, mě svět baví mnohem víc. Ale o joze, pilates a dalších relaxačních pohybových aktivitách až příště.

Jana Havrdová

prezidentka Českého svazu aerobiku, fitness a tance FISAF.cz a jedna ze zakladatelek preventivní kampaně Česko se hýbe a Prezidentka České komory fitness

Reklama